אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


 דנטה אליגיירי, משורר איטלקי בתקופת הרנסנס
דנטה אליגיירי, משורר איטלקי בתקופת הרנסנס צילום: גטי אימג' בנק ישראל
 
 פרנצ'סקו פטררקה, משורר איטלקי, נחשב לאחד ממבשרי הרנסנס
פרנצ'סקו פטררקה, משורר איטלקי, נחשב לאחד ממבשרי הרנסנס צילום: גטי אימג' בנק ישראל
 
 ג'ובני בוקצ'ו, משורר וסופר בתקופת הרנסנס
ג'ובני בוקצ'ו, משורר וסופר בתקופת הרנסנס 
 
 ליאון בטיסטה אלברטי, אדריכל איטלקי הנחשב לאחד מאבות האדריכלות של הרנסנס
ליאון בטיסטה אלברטי, אדריכל איטלקי הנחשב לאחד מאבות האדריכלות של הרנסנס  מתוך מאגר גטי אימג' בנק ישראל
 
 ג'וטו די בונדונה, כ"גאון האמנות" הראשון של הרנסנס האיטלקי
ג'וטו די בונדונה, כ"גאון האמנות" הראשון של הרנסנס האיטלקי צילום: גטי אימג' בנק ישראל
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 אסופת קישורים בנושא


ערכים קשורים
 ימי הביניים
 קפיטליזם
 בורגנות
 מונרכיה
 הקיסרות הרומית הקדושה
 פירנצה
 דנטה אליגיירי
 פרנצ'סקו פטררקה
 ג'ובני בוקצ'ו
 הומניזם
 לורנצו ולה
 ניקולו מקיאבלי
 ג'פרי צ'וסר
 תיאולוגיה
 רפורמציה
 תומס מור
 ארסמוס דסידריוס
 ג'וטו די בונדונה
 פיליפו ברונלסקי
 ליאון בטיסטה אלברטי
 דונטלו
 מזצ'ו
 פרה אנג'ליקו
 סנדרו בוטיצ'לי
 פרספקטיבה
 לאונרדו דה וינצ'י
 משפחת מדיצ'י
 פיירו דלה פרנצ'סקה
 אנדריאה מנטניה
 מיכלאנג'לו בואונרוטי
 רפאל
 הרמוניה
 ג'ורג'ונה דה קסטלפרנקו
 טיציין
 פאולו ורונזה
 טינטורטו
 פרסקו
 יאן ון אייק
 היירונימוס בוש
 פיטר ברויכל "הזקן"
 אלברכט דירר
 מנייריזם
 אסכולת פונטנבלו
 דונטו ברמנטה
 אנדריאה פלדיו
 סבסטיאנו סרליו
 ג'קומו ברוצי דה ויניולה
 לובר
 פייר לסקו
 חואן דה אררה
 איניגו ג'ונס
 פוליפוניה
 דיסוננס
 קונטרפונקט
 מוטט
 מיסה
 מדריגל
 שנסון
 ברוק
 ג'ובני פלסטרינה


תחומים קשורים
 אדריכלות
 העת החדשה
 ימי הביניים
 מוסיקולוגיה
 ציור ופיסול
 תרבות כללית


 
 
 

רנסנס


Renaissance

רקע היסטורי |  הרנסנס בספרות |  הרנסנס באמנות הפלסטית |  הרנסנס באדריכלות |  הרנסנס במוסיקה |  מידע נוסף

רנסנס (מצרפתית: "לידה מחדש" או "תחייה"), תנועה בחיי התרבות והאמנות של אירופה, שעיקרה שיבה אל האידיאלים הקלאסיים של יוון ורומא. ראשיתה של תנועת הרנסנס במאה ה-14 באיטליה, ומשם התפשטה לארצות אירופה האחרות.

 


רקע היסטורי

במובנו הרחב ביותר, היה הרנסנס תהליך של התחדשות כללית, שהעביר את אירופה מתקופת ימי הביניים אל העת החדשה. בתקופת הרנסנס חל המעבר מעולם הדת אל החיים החילוניים; האדם הוא שהועמד מעתה במרכז, ולא הסגידה לאל. עם זאת לא היה הרנסנס תקופה של מהפכות ותמורות, אלא תקופה של שינוי הדרגתי.

השוני בחשיבה ובאורח החיים התרחש בראש וראשונה באיטליה, ובעקבותיה הופיע גם בארצות השפלה, בספרד, בצרפת, בגרמניה ובאנגליה. בתקופה זו התפתחו ניצני המדינה המודרנית, התפתח הקפיטליזם והופיע מעמד חדש, לימים המעמד הבינוני.

את תקופת הרנסנס אפיינו במיוחד התחזקותם של השלטון ושל מעמד המדינה, שחלו מסוף המאה ה-15 ואילך. מלכים חזקים ביערו את השלטון החלש והבלתי-יציב של ימי הביניים, וסללו את הדרך למונרכיה האבסולוטית. בד בבד עם זאת התפרקה "הקהילה הנוצרית" (איחוד מדינות אירופה בחסות הכנסייה והקיסרות הרומית הקדושה), והדבר איפשר את היווצרותן של מדינות עצמאיות, שהחזיקו בסמכויות בלתי-מוגבלות. תקופת הרנסנס עמדה גם בסימן התפשטותן של מדינות אירופה אל מעבר לים (לאחר גילוי "העולם החדש"). התפשטות זו היתה רצופה יריבויות ומאבקים קשים, אך "האדם החדש" של הרנסנס היה חדור תחושת ביטחון בעליונותו, ומשוכנע שעליו להביא את תרבותו הנוצרית לכל רחבי תבל ולהפיצה בקרב "הפראים", יושבי הארצות החדשות שהתגלו.

איטליה היתה קרקע פורייה לצמיחתה של התרבות החדשה, ובעיקר ערי המדינה שבמרכז איטליה ובצפונה, שבהן פרח המסחר בין מערב אירופה למזרח הקרוב. המבנה המדיני והכלכלי של ערים אלו הביא לצמיחתה של חברה עירונית נמרצת, שהיתה משוחררת במידה רבה מן המבנה המעמדי של ימה"ב, ושמטרותיה המדיניות חפפו את האינטרסים העסקיים שלה. העיר הראשונה שסיגלה לעצמה את תרבות הרנסנס היתה פירנצה . תרומותיהן של ערי המדינה האחרות, כגון ונציה ומילנו, היו מאוחרות לה אך חשובות בפני עצמן.

 


הרנסנס בספרות

בתקופת הרנסנס פרחה הספרות, ונודעו במיוחד המשוררים והסופרים דנטה אליגיירי, פרנצ'סקו פטררקה וג'ובני בוקצ'ו. אולם השפעתה של הספרות לא היתה נפרדת מהשפעתו היותר רחבה של ההומניזם. עם חשובי ההומניסטים באיטליה נמנו לורנצו ולה, מריסיליו פיצ'ינו ופיקו דלה מירנדולה, ובתחום המחשבה המדינית בלטו ניקולו מקיאבלי ובלדסרה קסטיליונה.

התרבות האיטלקית שהתפשטה לצפון אירופה לא היתה זרה לאנשי המקום, שכן מלומדים, סוחרים ודיפלומטים איטלקים היו מוכרים להם היטב. אולם ההתפשטות לא היתה מהירה: במאות ה-14 וה-15 עדיין רווחו בצפון האידיאלים של ימה"ב באמנות ובספרות, אף שכבר אז הופיעו כתבים יוצאי דופן, למשל יצירותיהם של ג'פרי צ'וסר ותומס מלורי באנגליה.

יש להדגיש שההשפעה התרבותית בין המדינות היתה הדדית. המצאת הדפוס בגרמניה הגבירה את קצב ההתפשטות של רעיונות הרנסנס וההומניזם בכל רחבי אירופה, בעיקר בתחום המחשבה הדתית. ההומניסטים בארצות צפון אירופה, שביקשו לחולל רפורמות ולהיאבק בתיאולוגיה הסכולסטית של ימי הביניים, מצאו חיזוק להשקפותיהם בהומניזם האיטלקי והקימו את תנועת הרפורמציה . עם החשובים שבהם נמנו יוהנס רויכלין בגרמניה, ז'ק לפוורה בצרפת, ג'ון קולט ותומס מור באנגליה ודזידריוס ארסמוס בהולנד.

 


הרנסנס באמנות הפלסטית

תקופת הרנסנס באמנות החלה באיטליה במאה ה-14 והגיעה לשיאה במאות ה-15 וה-16; במקומות אחרים באירופה היא החלה במאה ה-15 והסתיימה באמצע המאה ה-17.

המעבר המהפכני מאמנות ימה"ב הרוחנית והשמיימית אל האמנות ההומניסטית של הרנסנס החל באיטליה במחצית השנייה של המאה ה-13, ביצירותיו של הפסל ניקולה פיזנו. חלוץ הגישה החדשה בציור היה
ג'וטו די בונדונה, ששקד על תיאור מציאותי יותר של המרחב, ובדרכו הלכו במאה ה-14 האחים לורנצטי בסיינה.

בעשור השני של המאה ה-15 היתה פירנצה מרכז אמנות הרנסנס. אמניה ביססו את מעמדם כיוצרים בעלי עמדות עצמאיות; הם השתתפו בחיי התרבות והחברה, אך לא עוד כאומנים ובעלי מלאכה שאמנותם משקפת הערצה לנשגב, אלא כיוצרים בעלי ייחוד אישי המתעניינים באנושי וביום-יומי, בד בבד עם הערצתם את האמנות הקלאסית של העת העתיקה. פיליפו ברונלסקי, ליאון בטיסטה אלברטי ודונטלו היו הראשונים שנסעו לרומא לחקור את מורשת העבר. ברונלסקי, דונטלו, מזצ'ו, פאולו אוצ'לו, פרא אנג'ליקו, פרא פיליפו ליפי וסנדרו בוטיצ'לי הציגו את המציאות התלת-מימדית בעזרת הפרספקטיבה , ונתנו ליצירותיהם תחושות של עומק וריאליה. האחים פוליואולו, אנדריאה דל קסטניו וליאונרדו דה וינצ'י התעמקו בחקר האנטומיה של האדם.

הכנסייה לא היתה עוד פטרוניתם הבלעדית של האמנים. הללו החלו לקבל הזמנות מאספנים פרטיים - לא רק בנושאים הדתיים המסורתיים, אלא גם בנושאים חילוניים, מיתולוגיים ואלגוריים, ועיטרו למענם ארמונות, רהיטים וכלי בית. באותה עת שגשגה בפירנצה אמנות ציורי הדיוקן, שבאמצעותה יכלו האמנים לגמול לפטרוניהם.

בני משפחת מדיצ'י, פטרוני האמנות החשובים ביותר באיטליה באותה עת, ריכזו סביבם אמנים, משוררים ופילוסופים והקימו חוג יוצרים תוסס, מפרה ורב השפעה. מרכזי אמנות התפתחו גם באורבינו, במנטואה, ברימיני, במילנו ובנפולי, בחצרותיהם של דוכסים שהזמינו אמנים שונים לבוא וליצור אצלם, ובהם פיירו דלה פרנצ'סקה, אנדריאה מנטניה, אנטונלו דה מסינה, ליאונרדו דה וינצ'י ואמנים פלמיים שהשפיעו על הציור בצפון איטליה.

בתחילת המאה ה-16 עברה הבכורה מפירנצה לרומא. יצירותיהם של ליאונרדו, מיכלאנג'לו בואונרוטי ורפאל היו "הרנסנס בשיאו" (1490 - 1520 לערך). יצירות מוערכות אלה נוצרו מתוך סגידה לאידיאלים קלאסיים, וביטאו אידיאלים נאצלים באופן הירואי ומתוך הרמוניה מושלמת.



"דוד" פסלו המפורסם של מיכלאנג'לו בואונרוטי, 1504 (צילום: גטי אימג' בנק ישראל)

 

בתחילת המאה ה-16 היתה ונציה למרכז אמנותי משגשג וחשוב. אמניה הדגולים - בליני, ג'ורג'ונה דה קסטלפרנקו, טיציאן, פאולו ורונזה ויאקופו טינטורטו - יצרו בצבעוניות עשירה ובמשיכות מכחול חופשיות, בהשפעת הישגיהם של גדולי האמנים בארצות השפלה. לצבעי הטמפרה וציורי הפרסקו המקובלים התווספה המצאת צבעי השמן על ידי האחים ון אייק (1420 לערך). צבעי השמן איפשרו לבטא דקויות בציור, גיוונים באור ובצבע ורגישות גדולה יותר בתיאור הפרטים. כל אלה ניכרו בציוריהם של רובר קמפן, רוחיר פן דר וידן והוגו פן דר חוס בני המאה ה-15, והירונימוס בוש ופיטר ברויכל בני המאה ה-16.

תרומתם הגדולה של אמני גרמניה בתקופה זו (ובראשם אלברכט דירר) היתה בתחום חיתוכי העץ והתחריטים. הפריחה האמנותית של הרנסנס בצרפת התבטאה במנייריזם של אסכולת פונטנבלו.

 


הרנסנס באדריכלות

גם באדריכלות היתה מורשת העבר של רומא מקור השראה לאדריכלי המאה ה-15. במיוחד השפיע הגילוי מחדש של כתבי ויטרוביוס, האדריכל הרומאי שחי בימי אוגוסטוס וחיבר ספר חשוב על עקרונות האדריכלות. רבים מבנייני הרנסנס (בייחוד באיטליה) אימצו את הסגנון הרומי, בהסתמך על שני עקרונות חשובים: סדר, דהיינו אופן שילובם של מרכיבי המבנה השונים, והרמוניה, בין המרכיבים לבין עצמם ובין הבניין לסביבתו. רבים מגדולי הפסלים של הרנסנס היו גם אדריכלים (למשל מיכלאנג'לו), שהאדריכלות נראתה להם כפיסול בקנה מידה גדול יותר.


קתדרלת דואומו בסגנון רנסנס, כיפת הבניין תוכננה על ידי האדריכל פיליפו ברונלסקי (צילום: סי די בנק)


פיליפו ברונלסקי, ליאון בטיסטה אלברטי, דונטו ברמנטה, אנדריאה פלדיו, סבסטיאנו סרליו וג'קומו ברוצי דה ויניולה הקימו ברומא מבנים מרהיבים. צרפת נתפרסמה בשל הטירות (chateaux) המפוארות שנבנו בה, כגון פונטנבלו ולובר שתכננו פייר לסקו ופיליבר דלורם. גם בגרמניה, באנגליה ובספרד היו אדריכלים מרשימים, כגון חואן דה אררה בספרד ואיניגו ג'ונס באנגליה.

 


הרנסנס במוסיקה

תקופת הרנסנס במוסיקה נמשכה משנות ה-30 של המאה ה-15 עד סוף המאה ה-16, והיתה רבת ניגודים ותמורות ועשירה בפעילות מוסיקלית.

ברנסנס המוקדם הוענקה תשומת לב מיוחדת לצד ההרמוני-הקונסוננטי של
המוסיקה הרב-קולית ולפיתוח מערכת מוסכמות, שהיו לכללי הלחנה באיזון בין צירופים דיסוננטיים.

בחיבורים הרב-קוליים מתגלים איזון גובר והולך בין הקולות השונים, העדפה לחיבור בארבעה או בחמישה קולות ויצירת קשר בין הקולות ע"י פיתוח טכניקה של חיקוי (אימיטציה) - העברת מספר מצומצם של מוטיבים מקול לקול בזה אחר זה. טכניקת הקונטרפונקט התפתחה לכדי שליטה בצירופים מורכבים וחיבור קנונים מסובכים, כמו ביצירותיהם של יקוב אוברכט ויוהנס אוקגם. בכתיבת מוסיקה רב-קולית בסוגי יצירות כגון המוטט והמיסה שלטו מלחינים ממוצא צפוני (האסכולה הנידרלנדית), אשר הועסקו ע"י כנסיות ואצילים (גם באיטליה); זאת בזמן שהמוסיקה האיטלקית היתה בעיקרה מאולתרת.

מלחיני התקופה התייחסו בהערצה לאמנות שפיתחו מוריהם וכינו אותה "אמנות מושלמת"; מייצגיה היו גיום דיפי, אוקגם, אוברכט, ז'וסקן דה פרה, וילרט וניקולס גומברט. בראשית המאה ה-16 התרכזו המלחינים במערכת היחסים המורכבת שבין המילים למוסיקה, וביכולתה של המוסיקה לבטא את מבנהו הפיוטי של הטקסט ואת משמעותו והטעמתו הטבעית. נטייה זו באה לידי ביטוי בצורה החדשה של המדריגל האיטלקי והמוטט הלטיני, וכמו כן בשנסון הצרפתי. נתגבשה מערכת מעודנת של סמלים מוסיקליים שביטאו משמעויות של מלים בטקסט, החל בביטוי חיצוני של תנועה, מהירות וכיוון (כגון מוטיב עולה לציון זריחת השמש), וכלה בהבעה של רגשות עזים באמצעות הרמוניה כרומטית עשירה.

התפתחות הטכניקה של הדפסת תווים במאה ה-16 הביאה להפצת מוסיקה בקרב שכבות רחבות של חובבים אמידים. באיטליה התפתח מוסד ה"אקדמיה", שהיה מפגש של אמנים ואנשי מדע בארמונו של אציל משכיל לשם דיונים בשאלות מדע ותרבות. דיונים אלה היו מלווים בקונצרטים של יצירות חדשניות וניסיוניות, מתוך רצון עז לחדור אל מהותה המסתורית והנערצת של המוסיקה של יוון העתיקה, שנתפסה כבעלת השפעה עצומה על גיבוש אופיו ונפשו של האדם. המחקר ביכולת ההבעה של המוסיקה הביא להרחבת אמצעיה ולהולדתה של תקופת הברוק במוסיקה.

תנועת הרפורמציה בגרמניה הביאה להיווצרות רפרטואר חדש של מוסיקה כנסייתית גרמנית, שיסודה בכורל החד-קולי שחיברו לותר וחוג ידידיו, ובמקביל לכך לשינויים סגנוניים במוסיקה של הכנסייה הקתולית; זאת במטרה להגביר את הקשר בין הדקלמציה (דקלום) של הטקסט לבין המבנה הריתמי של המוסיקה, ולהימנע מסיבוך קונטרפונקטי לשמו. ברוח זו, ובתמיכה נלהבת של האפיפיורות, גובש ברומא הסגנון שיוחס למלחין ג'ובני פלסטרינה ושימש מופת לכתיבה הרב-קולית במאות שלאחר מכן.

במקביל לסגנונות הרב-קוליים פותח בתקופה זו גם השיר המתבצע בליווי לאוטה, שהיה לאחת מצורות הביטוי המעודנות והאינטימיות של הרנסנס. הדגם הרב-קולי אמנם התבסס על שירה להרכב קולי או למקהלה, אך לעתים קרובות נוגנו היצירות גם בהרכבים כליים, שהיו עפ"י רוב הרכבים אחידים של ויולות או חליליות שכונו "קונסורט". יצירות כליות שהתבססו על דגמים קוליים כונו קנצונה וריצ'רקר. המוסיקה של הרנסנס פרחה בארצות השפלה, באיטליה, בצרפת, באנגליה, בספרד ובגרמניה.

 


מידע נוסף

 

אמנות הרנסנס - מסע בזמן אל אחת התקופות היצירתיות בתולדות האמנות - אמנות הרנסנס שגילתה נפח חדש ופרספקטיבה חדישה על החיים. פרויקט מיוחד באתר הכיתה האינטראקטיבית.

לעמוד הפרויקט - לחצו כאן

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©