אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


יוהן סבסטיאן בך
יוהן סבסטיאן בך 
 
תכליל היצירה "מתיאס פסיון"
תכליל היצירה "מתיאס פסיון" 
 
 פורמט להדפסה  הדפס

אתרים נוספים
 הניו לונדון קונסורט מבצעים את היצירה "יוהאנס פסיון" מאת יוהן סבסטיאן בך - כתבה באתר ynet


ערכים קשורים
 עוגב
 פרוטסטנטיות
 קנטטה
 מוסיקה קמרית
 קונצ'רטו
 ברוק
 אריה
 קונטרפונקט
 פוגה
 סולם מוסיקלי
 פרידריך ה-2 "הגדול"
 וולפגנג אמדאוס מוצרט
 לודוויג ון בטהובן
 רוברט שומן
 יקוב לודוויג פליקס מנדלסון-ברתולדי
 רומנטיציזם


תחומים קשורים
 מוסיקה קלאסית


 
 
 

יוהן סבסטיאן בך


Johann Sebastian Bach

קורות חייו |  המוסיקה של בך |  ציטוטים

יוהן סבסטיאן בך (1685 - 1750), מגדולי המלחינים, בן למשפחת מוסיקאים גרמנים שבניה עסקו בתחומי המוסיקה השונים במשך שבעה דורות.

 


קורות חייו

בך התייתם בגיל עשר ועבר להתגורר בבית אחיו הבכור, נגן עוגב באורדרוף. הוא למד בלינבורג, שם החל להופיע ככנר וכנגן עוגב, ובצֶלֶה, שם התוודע למוסיקה הצרפתית. ב-1703 קיבל משרה של נגן עוגב בעיר ארנשטט. נטייתו ללוות את התפילה באלתורים מסובכים בעוגב הכעיסה את חברי מועצת העיר, וב-1707 עזב משרה זו והתמנה נגן עוגב במילהאוזן.

באותה שנה נשא לאשה את מריה ברברה. במילהאוזן מצא עצמו מעורב במחלוקת דתית בין הזרם הפרוטסטנטי-האורתודוקסי לזרם הפייטיסטי. מחלוקת זו המריצה אותו להתפטר (1708) ולקבל את משרת מוסיקאי החצר בוויימר. שם חיבר קנטטות רבות, ונודע לתהילה כנגן עוגב יחיד בדורו.

ב-1717 התמנה מלחין החצר ("קפלמייסטר") של הנסיך מקתן - שיא הצלחתו בתור מוסיקאי. בקתן חיבר את מרבית יצירותיו הקמריות והקונצרטיות. ב-1720 מתה אשתו הראשונה, וב-1721 נשא לאשה זמרת צעירה, אנה מגדלנה. ב-1723 הורעו יחסיו עם הנסיכה מקתן, והוא התפטר וקיבל את משרת ה"קנטור" (הממונה על המוסיקה בכנסייה) של העיר לייפציג, שבה חי עד מותו. בשנותיו הראשונות בלייפציג חיבר את רוב הקנטטות הכנסייתיות שלו; אח"כ הרבה לעסוק בחיבור מוסיקה לביצוע בחוג משפחתו הגדולה (נולדו לו 20 ילדים) ובניהול קונצרטים קמריים.
 

בך ובני משפחתו בתפילות שחרית, ציור מ-1720 (מתוך מאגר גטי אימג' בנק ישראל)

 


המוסיקה של בך

בך מייצג את שיאה של אמנות הברוק המאוחר. ביצירותיו הכנסייתיות נתן ביטוי דרמטי ורב רגש לפסוקים המקודשים ולתמלילי הקנטטות שחוברו בימיו. ביטוי זה הגיע לשיאו בשני הפסיונים שחיבר (לפי ספרי הבשורה על פי יוחנן ועל פי מתי), ובהם טקסט מן הספרים שהושר ברצ'יטטיב, דיאלוגים של הדמויות ההיסטוריות ופרשנות מוסרית, המושרת בפרקי מקהלה ("כורלים") ובפרקי אריות.

 

קטע מתוך "הפסנתר המושווה", יצירה מאת יוהן סבסטיאן בך (לצפיה בסרטון המלא באתר הערוץ האקדמי - לחצו כאן )

  

בתחום המוסיקה הכלית חיבר יצירות בסגנון הקונטרפונקט לעוגב, לצ'מבלו ולהרכבים קמריים. בסדרת הפרלודים והפוגות "הפסנתר המוּשווה" (Das Wohltemperierte Klavier) העלה מכלול של רגשות ואמצעי הבעה המותאמים לאופיים של כל הסולמות המז'וריים והמינוריים (אין הם מייצגים את שיטת הכיוון המשווה, כפי שסברו החוקרים).

 

השפעת הסגנון האיטלקי עליו משתקפת בששת הקונצ'רטים הברנדנבורגיים שלו, והצרפתי - בסוויטות לתזמורת ולצ'מבלו. בין האחרונות ביצירותיו היו "וריאציות גולדברג" לצ'מבלו (1741), "המנחה המוסיקלית" (1747) שהקדיש למלך פרידריך הגדול ו"אמנות הפוגה" (אותה לא זכה להשלים), שבהן הגיעה לשיאה שליטתו בקונטרפונקט.


בחייו נודע שמו של בך רק בגרמניה, בעיקר כנגן עוגב וכמורה. רק בסוף המאה ה-18 זכה להערצה הולכת וגוברת בעולם כולו, תחילה בקרב מלחינים כמו וולפגנג אמדאוס מוצרט ולודוויג ון בטהובן, ואח"כ בקרב הקהל הרחב - בעיקר בזכות פעילותם של רוברט שומן ופליקס מנדלסון בהוצאה לאור של יצירותיו ובביצוען.

ב-1850 הוחל בפרסום כל יצירותיו, וב-1950 נערכה ההוצאה המדעית שלהן.

 

לבך נודעה השפעה רבה על בני התקופה הרומנטית והחדישה, ויצירותיו (שזכו לעיבודים רבים) תופסות מקום חשוב במוסיקת העולם כולו.

 

בך מנגן בעוגב,  הדפס משנת 1725 לערך (מתוך מאגר גטי אימג' בנק ישראל)

 


ציטוטים

 

  • "עבדתי קשה. כל אחד שיעבוד קשה כמות שאני עבדתי יוכל להגיע לאותם הישגים".

 

  • " מלבד קידוש שם שמיים, מטרתה הסופית של המוסיקה היא להיטיב עם הנשמה".

 

  • " כאשר מנוגנת מוסיקה דתית אלוהים תמיד נמצא בקרבת מקום עם נוכחותו רבת החסד".

 

  • "לנגן בכלי נגינה זאת משימה קלה. כל שעלייך לעשות הוא לגעת בקליד הנכון בזמן הנכון והכלי ינגן מעצמו".

 

  • "בשביל תהילתו של האל המרומם מכל, ובשביל רעי על מנת שיוכל ללמוד", מתוך "הספרון לעוגב" (Das Orgelbüchlein; 1717)

 

  • "פטרוניי הם אנשים מוזרים בעלי עניין מועט מאוד במוסיקה".

 

  • "האל הנצחי של ההרמוניה", לודוויג ון בטהובן.

 

  • "המוזיקה חייבת לבך באותה מידה שדת חבה למייסדה", רוברט שומן.

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©