אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות  |  ספקים למשרד

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet


ורנר פון בראון מציג את המצלמה שתשמש לצילום נחיתתה של אפולו 15
ורנר פון בראון מציג את המצלמה שתשמש לצילום נחיתתה של אפולו 15 צילום: גטי אימג' בנק ישראל
 
 פורמט להדפסה  הדפס

ערכים קשורים
 טיל
 הרמן יוליוס אוברת
 נאציונל-סוציאליזם
 מלחמת העולם השנייה
 ס"ס
 בוכנוולד
 גסטאפו
 רוברט הצ'ינגס גודרד
 לוויינים
 נאס"א
 תוכנית אפולו


תחומים קשורים
 היסטוריה צבאית
 מדענים וממציאים
 תעופה וחלל


 
 
 

ורנר פון בראון


Wernher von Braun

ורנר פון בראון (1912 - 1977), מהנדס גרמני שנעשה אמריקאי, ממניחי היסוד לפיתוח הטילים.

מילדותו התעניין בטיסות חלל, וב-1930, כשהחל ללמוד פיסיקה באוניברסיטת ברלין, הצטרף לאגודה הגרמנית לטיסת חלל שיסד הרמן אוברת. בסוף 1932 החל צבא גרמניה לממן את מחקריו של בראון בטילאות, ועד סוף 1934 עלה בידי קבוצתו הקטנה לשגר כמה טילי ניסוי לטווחים קצרים. ב-1935 הוקם המרכז לחקר טילים של צבא גרמניה בפנמינדה (Peenemünde) שעל שפת הים הבלטי, ופון בראון נעשה מנהלו הטכני; אוברת היה עתה אחד מעוזריו. כעבור זמן קצר הצטרף למפלגה הנאצית כחבר מן השורה. בימי מלחמת העולם השנייה פותח בהנהגתו הטיל הבליסטי ארוך הטווח הראשון בעולם, 2-V.

 

לקראת סוף המלחמה הסגיר עצמו פון בראון לצבא ארה"ב. לכאורה, היה עליו לעמוד לדין כפושע מלחמה, משום שהיה קצין בס"ס (הגיע לדרגת רס"ן), ופיקח בין היתר על העסקתם של עובדי כפייה רבים, חלקם יהודים, מבוכנוולד וממחנות ריכוז אחרים. רובם עבדו בחציבת מנהרות, שכן מפעל פנמינדה היה תת-קרקעי רובו ככולו. תנאי חייהם ועבודתם, אין צורך לומר, היו מחרידים, ופון בראון ידע זאת היטב. אף על פי כן נמנעו האמריקאים מלהעמידו לדין, משום שהיו זקוקים לשירותיו. ואולי עמדה לזכותו העובדה שהוא נעצר בידי הגסטאפו למשך שבועיים בתחילת 1944, מסיבה שאינה ברורה די הצורך כיום.

 

מכל מקום, חודשים ספורים אחרי שהסגיר את עצמו לאמריקאים, כבר עבד בהרכבה ובשיגור של טילי 2-V שנפלו שלל לידי ארה"ב, במתקן צבאי בווייט סנדס שבניו מקסיקו. הטילאות בארה"ב היתה נחשלת לחלוטין, עקב זלזול השלטונות בעבודתו של רוברט גודרד. אפשר שבאותם ימים, פון בראון היה מעריצו היחיד של גודרד באמריקה. מכל מקום, הוא הרים תרומה חשובה מאוד לקידום פיתוחם של הטילים האמריקניים. מאז 1952 עמד בראש תוכנית פיתוח הטילים של הצבא. הצעתו לשגר לוויין באמצעות טיל נפסלה, אולם עם שיגור "ספוטניק 1" הסובייטי השתנה המצב. ניתן לו אור ירוק בתחילת נובמבר 1957, וכבר ב-31 בינואר 1958 שיגר את הלוויין האמריקני הראשון.

עם הקמת נאס"א נעשה פון בראון מנהל מרכז טיסות החלל ע"ש ג'ורג' מרשל באלבמה, שם עסק בפיתוח רכבי שיגור גדולים, ובראשם טילי סטורן V הכבירים שנשאו את חלליות אפולו. ב-1972 עזב את נאס"א ועבר למגזר העסקי הפרטי.

 





חזרה לעמוד הקודם
חזרה לעמוד הראשי של האנציקלופדיה

חדשות
דעות
כלכלה
ספורט
צרכנות
תרבות ובידור
רכילות Pplus
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
לימודים
מדע
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
מרכזי המבקרים
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
Yschool
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
שופינג לאשה
כיכר השבת
יחסים
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetArt
kick
כלכליסט
בלייזר
רכילות Pplus
מנטה
משחקים
mynet
מפות
פרוגי
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
זיכרונט
ידיעות בתי ספר
ידיעות אחרונות
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית
דירות חדשות


YIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"יאקטיב טרייל
-nc  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©