חדשות  דעות  מאמרים  עמיר לוי
המכללות הן התשובה
עמיר לוי
פורסם: 17.10.06, 21:26
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 246 תגובות ב-246 דיונים
61. צודק צודק צודק צודק צריך לזרוק את האשכנזים האלה מהאוניבר
האשכנזים האלה!   (18.10.06)
צריך לזרוק את האשכנזים האלה מהאוניברסיטאות לים איך הם בכלל מדברים עדיין אידיש אני לא מבין ? אחרי כל השנים האלה. אם אין מקום לכולם לפחות שיבדקו את המוצא של מי שנכנס לפני שהוא נרשם שיהיה אחד מכל עדה לפחות. הרי אתמול הקמנו את המדינה ורק עלינו לפה , רק רגע לא הבנתי אה נכון מזרח אירופה זה גם אשכנז נזכרתי למרות שהאידיש שלהם טיפה שונה אצלנו זה אותו דבר ותראה את הצבע עור הלבן שלהם מה זה? איך הם מסתדרים שם בעיר הגדולה שכולם חיים שם! סליחה פייגלך אתה לא יכול להכנס ספרנו כבר מעל 50 אחוז אשכנזים אתה לא יכול מצטער. לא מעניין אותי הציונים שלך ולא מעניין אותי שאתה לא זכאי לשום מלגה והנחות בכניסה שקיימות כבר שנים בגלל המוצא שלך. מצטער אתה לא עולה חדש ולהורים שלך כבר יש תואר יש כיום תוכנית חדשה של תואר ראשון של אוניברסיטה כל שלושה דורות כדי לא לפגוע בד"ר מסויים. כן כן ולא מעניין אותי גם שכל הכסף ללימודים חסכת שקל אחרי שקל מהצבא ומעבודות במשך 3 שנים שהיו נקראות עבדות אפילו במצרים. שפעם הבאה הסבא רבא שלך יברח כשמנסים להרוג אותו לארץ אחרת ולא אכפת לי שאתה לא יודע מילה מהשפה שלו ואיך הוא נראה.
62. גזעני לא אוביקטיבי
ערבי שלמד בטכניון   (18.10.06)
החברה הישראלית כבר מעורבת. אין קשר בין העוני לגזע ולא העושר להשכלה. חוץ מהגזענות, אתה לא אוביקטיבי, כי הרבה ענינים מגיעים לאונ' בגלל שאין להם הרבה ירושה מההורים, וצריכים מקום יותר לימודים זול וטוב. דווקא עשירים לא לומדים מקצועות קשים, הם צריכים סתם תור ממכללה זולה כמו דרבי, והעסק של האבא העשיר.
63. טוב מאוד שהחזרת לד"ר חצרוני!
ענת ,   ירושלים   (17.10.06)
היום התפרסמה כתבה של ד"ר אמיר חצרוני כנגד קיומן של המכללות. אני שמחה שנתנו במה לאדם קצת יותר הגיוני ממנו.
64. תכלס, צודק 100%!!!!
סטודנט באוניברסיטה   (18.10.06)
לפי הסיפורים של חברים שלי שלומדים במכללות, זו הייתה טעות להירשם לאוניברסיטה, אבל לא בא לי לעבור עכשיו באמצע הלימודים מוסד. חבל שמראש לא הלכתי על מכללה.
65. מס'6- החזק ישרוד, הברירה הטבעית, הגזע הלבן הטהור הוא שראוי
(17.10.06)
להשכלה אקדמאית אוניברסיטאית. ומה אם אני תלמיד מבריק אך לא הולך לי בפסיכומטרי, אז אני לא ראוי להשכלה גבוהה?
66. כתבה מזלזלת באוניברסיטאות - לא בצדק
דוקטורנט ירושלמי   (17.10.06)
כדי ללמוד במכללה צריך הרבה יותר כסף מאשר כדי ללמוד באוניברסיטה, אבל צריך הרבה פחות שכל וכישורים. מכללות הן פתח להשכלה גבוהה למי שיש לו כסף, אך אין לו את הכישורים להתקבל לאוניברסיטה. לכן הן אינן מקדמות את תושבי הפריפריה הדלי אמצעים. גם אם אין לך יותר מדי כסף, אבל יש יכולות, ניתן ללמוד באוניברסיטה, לפרוס את הלימודים ליותר זמן ולעבוד במקביל. המרצים מלמדים מעט שעות לא בטענה של "מחקר", אלא מכיוון שהם אכן עוסקים במחקר. כדי לקבל קביעות באוניברסיטה צריך לעבור שבעה מדורי גיהנום שכולל: לסיים בהצטיינות דוקטורט, לעשות פוסט דוקטורט באחת האוניברסיטאות הטובות ביותר בחו"ל, להקים מאפס של תחום מחקר חדש עם מעבדה חדשה בשנתיים-שלוש לאחר קבלה לאוניברסיטה כמרצה, ולפרסם לפחות 12 מאמרים מדעיים מדוקטורט ועד הקביעות. גם התקדמות הלאה תלויה בהמשך מחקר ופירסומים. לכן הייתי ממליץ לך, כותב נכבד, לא להשתלח סתם באנשי הסגל הבכיר באוניברסיטאות. חלק נכבד מהם יכולים בקלות לעבור לאוניברסיטאות בחו"ל, שם המשכורות גבוהות יותר ולהישאר שם לתמיד. זה אכן יקרה אם ה"ערכים" של כוח-כסף ישתלטו כאן על כל חלקה טובה ולא ישאר מקום למחקר בסיסי שהוא דבר די אלטרואיסטי.
67. תגובה של בוגר די טרי בהייטק.
בוגר ,   פריפריה   (18.10.06)
הייתה לי אפשרות לבחור בין טכניון לאוניברסיטת חיפה בתואר אותו סיימתי. בסוף בחרתי באוניברסיטה(קצת מתחרט). כאחד שחרש אתרים של הרבה אוניברסיטאות ומכללות בשביל הלימודים (במקרים רבים לא סמכתי על חומר הלימוד באוניברסיטה), ולימד שיעורים פרטיים סטודנטים מאוניברסיטאות ומכללות אני יכול להגיד הרבה דברים טובים על כמה מכללות וגם דברים לא ממש טובים: נתחיל בדברים הטובים: ישנם כמה מכללות אשר עושות יותר מאמצים בתחום ההוראה מכמה אוניברסיטאות מכובדות. אני יכול לציין לטובה את מכללת חולון, בראודה, ונתניה והמכללה האקדמית תל אביב - הן לא רק מכונות כסף אלא גם פוטנציאל גדול לאיכות. על בין תחומי הרצליה דעתי די מעורבת - יש פוטנציאל, אבל לא ברור אם למועדון עשירים ועשירות או ללימודים רציניים. שאר המכללות - ברובן בדיחה עצובה. לגבי סטודנטים של מכללות - אמנם יש באמת כמות גדולה מאוד של סתומים חסרי תקווה - אך יש גם מקרים של סטודנטים שהמשיכו לדוקטורט בארץ ובחו"ל - כאלה שאם היה להם קצת יותר "כישרון" לפסכיומטרי האידיוטי הזה או קצת יותר תמיכה בצעירותם היו מצליחים בתואר הראשון גם בטכניון ובאונ העברית. דברים רעים - ריבוי גדול של מכללות גורם להשקעת המדינה בהשכלה של הרבה אנשים חסרי כישרון - שלא מבינים למה למרות שחסרים אלפי עובדים בהייטק - לא מקבלים אותם (לצערי מקבלים הרבה חסרי יכולת מחוסר ברירה). לפי דעתי מכללות הן דבר מבורך אך צריך לתת להן דירוג כמו בארה"ב - יש community college שהם ברמה הכי נמוכה, ויש קולג'ים ששייכים לקמפוסים של אוניברסיטאות (בארה"ב גם בייל ובפרינסטון יש קולג'ים ששייכים להם ישירות), (בטח שכחתי עוד רמה באמצע). הצעה נוספת - לתקצב מכללות לפי ההישגים היחסיים שלהם - וועדות הערכה ייקבעו אם יש תמורה להשקעה ויתקצבו יותר את המכללות שחותרות לאיכות. לגבי אוניברסיטאות - אונ' בר אילן וחיפה במקרים מסויימים די מביישות מבחינת ההוראה שלהן ורמת התכנים (למרות שלפעמים הן עולות על אוניברסיטאות אחרות)- ובכמה קורסים יש מכללות שאינן נופלות מהן, היו קורסים כאלה שמרוב שיעמום עשיתי את המטלות של האונ' העברית והטכניון. דבר אחרון - במספר פקולטות הטכניון הוא כמו סיירת מובחרת של לימודים - כמה שקשה באימונים(לימודים) קל בקרב(קריירה), אף מכללה לא תוכל להציב רמה מתחרה עם הטכניון, פשוט משום שאם הן יכשילו את הרוב, סטודנטים לא יגיעו אליהן ("למה לי לקבל #$ עם תעודה שאפשר לנגב איתה ת-%$??"), אולי זה ישתנה בעתיד.
68. השאלה היא מהו המסר שכל זה מעביר
שקט שיהיה פה!   (18.10.06)
והמסר הוא שבחיים הללו, אפילו "אינדיקציה לחוכמה" ניתן לקנות בכסף. אתה יכול להיות חרא של תלמיד בתיכון, טמבל לא מבריק במיוחד בקורס הפסיכומטרי, או סתם בן אדם "לא משהו" מבחינה שיכלית/ יכולת לימודית, ועדיין, אם תשלם במקום המתאים תצא עם אותה תעודה "שווה" של כל אותם הפראיירים שאשכרה התאמצו והוכיחו את עצמם בשביל להשיג אותה. אמנם, נכון הדבר שכדאי ורצוי לאפשר לאנשים לתקדם בחייהם, לרכוש השכלה, ולהצליח למצב את עצמם בחייהם בנקודה הגבוהה ביותר אליה הם יכולים להגיע, ומבחינה זו, אין ספק שהמכללות סייעו לאנשים רבים, השאלה היא (והיא נשאלת במיוחד לגבי האוניברסיטאות ה~בילתי~ מסובסדות, : האם רובם של הפוקדים אותן, ~הם~ אלו שזקוקים לסיוע. ועל כך, אני בספק אם התשובה היא חיובית. מן ההיכרות שיש לי הן עם בוגרי אוניברסיטה והן עם בוגרי מכללות בלתי מסובסדות, בקרב רבים מאלו שהולכים ללמוד במכללות הבלתי מסובסדות, קרי- שדורשות שכר לימוד של 25,000 ש"ח לשנה (!), לא הקושי הסוציואקונומי הוא שגרם להם מראש להגיע למכללות אלו דוקא. רבים מהפוקדים את ספסלי המכללות הללו, הם דווקא "ילדי השמנת" ה~אמיתיים~, הרבה יותר ממה שרואים באוניברסיטאות, שהרי דוקא באוניברסיטאות אם אתה תלמיד חכם, וציוניך טובים, לא משנה כמה כסף יש להוריך בבנק, אתה עדיין יכול להתקבל על סמך היכולות האישיות שלך, ולהיעזר במלגות פר"ח (שמכסות כמחצית משכר הלימוד) , מלגות לימודים, או אפילו בתנאי קבלה נמוכים יותר של "ראויים לקידום" , במקרה והבגרות שלך מחורבנת אתה יכול לעשות מכינה שמחליפה את הבגרות ועולה חצי ממה שעולה מכללה. (וגם במכללה יש מלגות מחיה , אגב). מהבחינה הזו, דווקא על המכללות הבלתי מסובסדות ניתן להלין ולטעון כי הן מספקות השכלה למי שיכול להרבות במחיר.
69. איזה קישקוש. חשוב לקרוא.
מנהל פרוייקטים בהיטק ,   בוגר הטכניון   (18.10.06)
אתחיל דווקא מהסוף: עובדתית, בקבלה לעבודה בוגרי מכללות מנופים לרוב בשלב קו"ח (אלא אם כן מגיע מישהו עם ניסיון יוצא דופן), כך שלפחות במבחן התוצאה האובייקטיבי יש יתרון ברור וחד משמעי לבוגרי אוניברסיטאות. דבר שני, ממס' נסיונות מרים ובודדים, למדתי שבוגרי המכללות הם פשוט ברמה הרבה יותר נמוכה. למעשה, אני לא מאמין שתמצא מישהו שהתקבל לאוניברסיטה אבל העדיף ללמוד במכללה, כך שברור שהאנשים שיוצאים מהאוניברסיטאות הם הטובים ביותר. דבר שלישי, לגבי רמת המרצים: באוניברסיטאות מרצה חייב להיות ד"ר. במכללות מספיק תואר שני ולעיתים גם פחות (כלומר סטודנט לתואר שני). לגבי חומר הלימוד הלא רלוונטי: זה קצת מזכיר לי את הרפורמה במערכת החינוך, שהחליטו לזנוח את לימוד לוח הכפל "כי זה מיושן" והיום אף אחד לא יודע חשבון. כמנהל בהייטק אני מצפה שמהנדס שיגיע אלי יהיה אדם עם כלים בעל יכולת ללמוד ולהתפתח. התואר הראשון אמור לתת לו את הכלים האלו וגם כאן נראה שהאוניברסיטאות עושות עבודה טובה יותר (ביחוד הטכניון). אבל הכל מתגמד לעומת הטענה האוילית שלך על הטכניון האשכנזי. אני, במקרה, יוצא עדות המזרח. מעולם לא הרגשתי קיפוח בטכניון או בשום מקום אחר. הדברים האלו עברו מהעולם. נשארו רק שאריות אצל כל מיני זקנים אשכנזים ואצל כל מיני מזרחיים שמעדיפים להיתלות בזה במקום לקדם את עצמם. ובכלל, אתה מכיר מישהו ממעמד סוציו-אקונומי נמוך שיכול ללמוד במכללה למנהל? במרכז הבינתחומי בהרצליה? במכללת שערי משפט? אכן, מכללות בפריפריה... לסיכום, אין לי שום דבר נגד מכללות, רק קחו בחשבון שיהיה לכם קשה אחר כך למצוא עבודה. נראה שתרומתן העיקרית של המכללות היא בהגדלת האבטלה בקרב אקדמאים...
70. מה עם סימוכין ?
ד"ר נתן אבויון ,   מנלו פארק   (18.10.06)
לד"ר עמיר וד"ר אמיר אני מברך כמובן על הדיון שהחלתם בו אבל יש לי בעיה מהותית עם הדרך בה בחרתם להציג את טענותיכם. כפי שאני מבין זאת, ד"ר אמיר טוען שהמכללות כשלו כיוון שהן לא מילאו את יעודן קרי, הקניית השכלה אקדמאית (הן מכשירות עובדים), ברמה טובה (רמתן נמוכה, תלמידיהן ומרציהן נחותים) לסטודנטים מרבדים נרחבים (תלמידהן תושבי מרכז בעלי יכולת כלכלית גבוהה יחסית). מאידך ד"ר עמיר טוען שהמכללות הן דבר נפלא כיוון שהן ממלאות את יעודן קרי, הקניית השכלה אקדמאית (הן מכשירות עובדים מקצועיים), ברמה טובה (רמתן גבוהה, תלמידיהן ומרציהן מעולים) לסטודנטים מרבדים נרחבים (תלמידיהן תושבי פריפריה שלא זכו לדלת פתוחה באוניברסיטה). עושה רושם שקיימת כאן חוסר הסכמה על המושג "השכלה אקדמאית" ועל נתונים עובדתיים בסיסיים (רמת הלימודים וחתך הסטודנטים). מאנשי אקדמיה הייתי מצפה להביא סימוכין על מנת שנוכל להכריע לפחות בנושא הנתונים העובדתיים.
71. מי שלא אוכל מהצלחת מתנחם שהאוכל קר
דוד ,   י-ם   (18.10.06)
יש לנו פה יחצ"ן מסיבות. שמנסה לקדם תחום שרבים וטובים בעולם הבינו לפניו ובו המוסדות הפרטיים הם יקרים וטובים אחריהם יש את האוניסרסיטאות המסובסדות אך טובות ולבסוף את הפרטים הזולים והפחות נחשקים (במשק) וראו את ידינו סם מאמריקה.
72. צודק אבל...... מס' דברים לא ברורים איך הסקת זאת.
מחקר על מוסדות המחקר   (18.10.06)
א'- נושא האשכנזים זהו קברת את כל האשכנזים מהיום צריך לקבל את העדות ביחס מסויים? לא נשמע לך קצת גיזעני קשה לך למצוא כאלה שלא יכולים לממן את הדרישות של האוניברסיטה שהם אשכנזים? כשאשכנזי (אם יש עדיין דבר כזה בכלל חוץ מהלקסיקון של זקן עם ועדה כמוך) כי אני הייתי בטוח שכולם ישראלים , אך נאותה לציין את העדה בניגוד לציון המצב הכלכלי, שאז ניתן היה לבחון אחרת את דברייך ולא כגזענות של שנות ה50, ב'-בקשר לפסיכומטרי איפה בדיוק אתה מוצא הוכחה שהוא מעלה את רמת הלימוד בין מישהו שהצליח בו לבין מישהו שהצליח יותר בלימודיו הרלוונטים למקצוע אותו הוא רוצה ללמוד ? אה נכון לא מצאו מבחן משקף מספיק רלוונטי שיהיה מתאים לכל מקצוע בנפרד בדומה להסתמכות על בגרויות או מכינות לחילופין אז פנו למבחן הזוי שבנוי על מהירות כמו פסיכומטרי בעיקר כשמדובר בתכנים שאינם קשורים למקצוע אותו מבקש הנבחן ללמוד וכך במידה וביקש ללמוד מקצוע שיש בו אך ורק מתמטיקה הוא עלול ליפול על שפה או להפך. ג'- הנך צודק בקשר לכל הנאמר על יישום התקדמותה של האקדמיה וגם כיום עם שרה טובה יחסית לקודמיה בתפקיד לא רואים את השינוי. הביזוי שיש למדינה לאזרחיה שתשרתו אותה ללא תנאי - כמובן שאמרנו בסדר תשלמו מיסים כמובן אמרנו בסדר אך הזכות לחופש העיסוק והזכות להשכלה בתחומים רלוונטים לשוק העבודה בארץ , לא כל אחד זכאי ללמוד , אך הכסף לאלפי מחקרים שמתוכם שניים רלוונטים וידועים מראש ככאלה אפשר לדרוש מאותו אדם שאת זכויותיו הבסיסיות למימוש זכותו ללמוד מקצוע לעבודה שגם הייתה מהווה מקור הכנסה למדינה נוסף לא ניתנים לו. מעניין יהיה לשמוע תגובה מבכיר במשרד החינוך או המועצה להשכלה גבוהה על הנאמר.
73. long time
shauly   (18.10.06)
as long as those students will become one day the major tax payer
74. הכותב משוחד ועלוב
DR AZ   (18.10.06)
הכותב תוקף את האוניברסטאות האשכנזיות ואולי בשם העובדה שהוא נדחה על ידיהן??? האיכות האקדמית בישראל איננה ולא היתה נחלתו של אף אדם או עדה, כמי שסיים את לימודיו באונברסיטה העברית אני יכול להעיד כי מיטב הפרופסורים בהם נתקלתי היו אשכנזית כמו גם תימנים או ספרדים אך מין הראוי לכתוב יוצאי ולא כפי שנכתב... האונברסיטאות לוחמות בחרוף כנגד הזילות של התואר האקרמי ולראיה מיקצעות מובוקשים כמו משפטים כל בעל ממון יסימם בסופו של דבר במכללה זו או אחרת (כסף מדבר).... אוניברסטת באר שבע בוודאי מאחסנת את האשכנזים מתל אביב אבל גם את משה מבאר שבע וגם את חיים מדימונה ללא כל קשר למוצעם..למיטב זכרוני לא נשאלתי מעולם מאיפה בא סבתי למדינה מה גם שאין לדבר זיקה ולו קלה שבקלים לכישורי האקדמים.. התחרות היא מבוססת מדדים ניטראלים כמו רמות מחקר והישגים (מאמרים ופרסומים)( כך שמי שלא מספיק טוב נשאר במערכת אחרת
75. Bullshit
ayelet   (18.10.06)
wh is this nobody talking about high education? another one of those who neve rgot one? the only reason professors in Israel may not be conducting approporiate research is because they are UNDERPAID and need to find aditional income in foreign countries and extra teaching. you do nto know the half of it, and as such should not talk of it!!!
76. I agree 100% !!!!!
Graduate law school ,   USA   (17.10.06)
in Israel not in university and I'm very happy I did it NOT in university, and I'm not less than anybody else that did graduate in UNIVERSITY and there is nothing wrong of people who give themself a chance in life if I'ts not in UNI I'ts in somewhere else and recive a degree like anybody else and learn to contribute to our country and for therie life as well .There is nothing wrong of giving the chance to people to improve themselfs and get to higer possions in life!!!!
77. בשם מדינת ישראל תודה לשלוחת דרבי בישראל ולד"ר עמיר לוי הנכבד
פרופסור יאיר הוכברג ,   ירושלים   (17.10.06)
ד"ר עמיר לוי היקר, אם החלטת להציג את עברך האקדמי, אנא הואל בטובך לציין מה למדת ואיפה למדת לתואר דוקטור. כמו כן שלוחת דרבי בישראל מדפיסה תעודות עבור כסף. קשה לי לראות כיצד זה מקדם את הפריפריה מלבד לעזור לעובדי ציבור לקבל תעודה בעזרתה ניתן לעשוק את המדינה.
78. חומר למחשבה..
מיכל   (18.10.06)
הכותב מצביע על כך שאוניברסיטאות מאפשרות רק לחכמים ביותר לרכוש השכלה גבוהה. מכללות לעומת זאת מקבלות גם אנשים שאינם מהגאונים ביותר אבל יש להם רצון ואמביציה לרכוש השכלה גבוהה, ללמוד ולהתפתח כאנשים בכלל ובאפשרויות העבודה בפרט ולא להיתקע כל חייהם כמתדלקים בשכר מינימום <את זה יתכבדו ויעשו חיילים משוחררים, סטודנטים וצעירים לפני גיוס> במדינה נורמלית, לא אמור להיות שום הבדל בין שכר הלימוד שמשלמים הגאונים לבין שכר הלימוד שמשלמים אנשים פחות חכמים. <בשביל ההבדלים האלו יש מלגות> בכל הנוגע לטענות על הרמה הירודה של הסטודנטים במכללות - את הסינון בין הטובים יותר לטובים פחות יעשו המעסיקים. בהתאם ישולמו משכורות וממילא כל אדם, ללא קשר להשכלתו ו/או לשאלה איפה למד, יצטרך להוכיח את עצמו ואת יכולתיו. הכותבת אינה גאונה גדולה, גדלה בעיירת פיתוח, למדה בבתי ספר עלובים <יסודי, חטיבה ותיכון> ויצאה לעולם עם אפס יכולות. למדה במכללה, עבדה במספר עבודות בו זמנית והצליחה איכשהו לשרוד את שכר הלימוד המטורף. סיימה < בהצלחה> לימודים והשתלבה יפה בשוק העבודה. כיום שוקדת על לימודי תואר שני באונ' בר אילן. יודגש.. אינני גאונה גדולה אבל השקעתי המון, יותר מידי וחבל שאני נאלצת עד היום להחזיר את ההלוואות שמימנו את לימודי.
79. המכללה האקדמית של ת"א יפו ומכללת נתניה
(18.10.06)
מדורגות על פי המועצה להשכלה גבוהה מעל כמה אוניברסיאות בתחומים כמו מדעי המחשב. לבדיקתכם.
80. שימו לב להבדלים בתגובות בין המגיבים
עינת   (18.10.06)
שימו לב להבדלים בתגובות בין המגיבים בכתבה הזו לעומת הקודמת, תענוג לקרוא את הניסוח הרהוט, ואת התגובות המפורטות של בוגרי האוניברסיטאות לעומת אוסף הגידופים והמארות של בוגרי המכללות בתגובה לכתבה הקודמת. רק מלקרוא את התגובות ולהשוות בין רמתן, רואים היטב את ההבדל בין החומר האנושי באוניברסיטה, לחומר האנושי במכללות. (אגב, תמוהה בעיני העובדה שרוב המגיבים לכתבה הקודמת, שלפחות חצי מהם הם תלמידי מכללות פרטיות, לא השכילו להבין כי הכותב התייחס במאמרו למכללות הציבוריות. כנראה שזה מעיד של יכולת הקריאה וההבנה של טקסטים- בין אם רגילים ובין אם אקדמאים , שבוגרי המכללות "חוננו" בה. אכן. לתפארת מדינת ישראל.
81. המכללות (לפחות חלקן) הן תת רמה - מנסיון של מי שלימד שם
אולי   (18.10.06)
אני תרגלתי במכללה מסויימת (שרוצה להיות עכשיו אוניברסיטה) בקורס לתלמידי הנדסה. התלמידים הללו היו במסלול העצמאי של המכללה, ולא במסלול הנמצא בחסות אחת האוניברסיטאות בישראל. אני הגעתי לשם בעקבות המנחה שלי שהיה זקוק למתרגל שיסייע לו. כך יצא שתירגלתי במכללה הזו קורס זהה לזה שתירגלתי באוניברסיטה בה למדתי. מהר מאוד הבנתי שיש לי עסק עם תלמידים (בכוונה אני לא קורא להם סטודנטים) שזקוקים לחזור על מתמטיקה 3 יחידות בתיכון כדי להגיע עם הידע המינימלי הנדרש. אחת מדרישות הקדם של הקורס הזה היה מתמטיקה ברמה גבוהה וסטטיסטיקה ושיטות מחקר, מאחר וזה היה קורס מתקדם לתלמידים שעומדים לסיים את תואר המהנדס שלהם בסמסטר הבא. אותם סטודנטים לא היו מסוגל להבין מושגים בסיסיים כגון קשר בין משתנים וההבדל ביניהם (קשר חזק/חלש, למשל). בסך הכל הם לא הבינו מה רוצים מהם כמעט בשום שלב ודבר. כתוצאה מכך המרצה ניסה להתאים קצת את הרמה של הקורס עד לשלב בו נמאס לו. התוצאה היתה שהסטודנטים האלו נכשלו במבחן שלהם והממוצע היה 48. באוניברסיטה שלי בקורס הזהה אותו תרגלתי באותו הסמסטר, הרמה היתה גבוהה בכמה רמות וממוצע הציונים 91. אחר-כך משווקים להם המכללות סיפורי אלף לילה ולילה והונאות מגוונות. למשל, שבעזרת התואר שהן מספקות יפתחו להם דלתות בכל מקומות העבודה הנחשקים. למשל, שהכישורים שהם יפתחו במכללה יהיו יישומיים. ועוד גוזמאות כיד המלך. ועם ישראל קונה את השטויות האלו וטוען אח"כ כי התואר הזה שווה למי שלמד באוניברסיטה ובטכניון. אז תתעוררו למציאות. הדוגמא הזו, ורבות אחרות מצביעות על כך שהטענות האלו הן שקר וכזב. מרבית הסטודנטים במרבית המכללות הם לא ברמה שמתאימה לאקדמיה אלא לשטיפת רצפות, גינון גינות וכיפוף לוחות פח. והיחידים שמרוויחים מהסיפור הזה הם המרצים הבכירים וראשי המכללות שמסודרים במשרות מכניסות ומכבדות. מי שרוצה להמשיך לשקר ולהונות את עצמו - שיהיה לו לבריאות; מי שרוצה לקדם את עצמו באמת וללמוד במטרה להשתלב במשרות מעניינות מכניסות ומאתגרות - שילך לאוניברסיטה ולטכניון!. ולסיום - אם זה היה נכון מה שהמכללות טוענות - אז למה באינטל דרישות הסף ממועמדים למשרות מהנדס היא ממוצע 75 מבוגרי טכניון, 85 מבוגרי אוניברסיטאות ו-95 מבוגרי מכללות? - ותאמינו לי, אני יודע את זה כי אלו היו דרישות הסף ממועמדים כשאני עבדתי באינטל חיפה.
82. אמא שלי למדה בדרבי. היה ברור שסטטיסטיקה זה מעל ליכולתה
אז מה שהמרצה עשה...   (18.10.06)
זה שברגע שהוא הבין שאם הוא יבחן על החומר הנלמד היא וחברותיה (שגם עבורן הסטטיסטיקה היוותה אבן נגף) יהיה אחוז גבוה של נכשלים, הוא נתן להן בתור הכנה למבחן "מבחן לדוגמה" זהה לגמרי למבחן האמיתי למעט שינוי של המספרים. אבל מבחינת השאלות והדרך להגיע לפתרון הן פשוט היו צריכות לשנן בעל פה (במקום להבין) וכך הן עברו את המבחן. וזאת נראה לי הבעיה כשהתלמידים הם לקוחות - הלקוח תמיד צודק...
83. בתור אחד שלמד במכללה. (עמק הירדן)
רועי   (18.10.06)
הרמה גבוהה מאוד. המרצים הם אותם מרצים כמו בבר אילן, וכנ"ל לגבי המבחנים. לא עשו לנו שום הנחות.
84. ל-40: תמהתי
(18.10.06)
איך זה שתשלום חד פעמי בגובה כמה אלפי ש"ח לפסיכומטרי אתה לא יכול לממן, ותשלום שנתי של 30,000 לשכר לימוד במכללה אתה כן יכול לממן? עוד אחד שמחפש תירוצים מתחת לבלטות...
85. תגובה ל-79
(18.10.06)
נראה אותך מנסה להתקבל לתואר שני ב-MIT או בקלטק על בסיס התואר הראשון ממכללת נתניה... נו, נראה אותך...
86. ל-76: עם כזאת אנגלית, איזה בי"ס למשפטים בארה"ב קיבל אותך?
(18.10.06)
87. נשאלת השאלה האם מי שלומד כלכלה וניהול במיכללה בלא שיוכל
אלכסה   (18.10.06)
לעמוד בבחינות פסיכוטכניות יהיה כלכלן ומנהל מוכשר כמו זה שכן עמד בבחינות אלה? הסיכוי להתקבל למקום עבודה צריך גם כן להוות שיקול של כדאיות. אין תשובה חד-משמעית לבעיה זו. אם המיכללות תעלינה את רמת הלימודים לרמה אוניברסיטאית - דבר שיהיה חיובי ביותר - אזי הצורך בבחינות פסיכוטכניות יהא בעצם מיותר, מפני שמי שאינו עומד בקריטריונים ינשור ממילא, בהבדל אחד: זה יהיה על חשבונו ולא על חשבון תקציב המדינה. הערה שניה: מפתיעה אותי עמדתו של הכותב, שמצד אחד מציין שהמיכללות פותחות שעריהן לאלה שאינם מסוגלים לעמוד בבחינות הפסיכוטכניות וכמעט בנשימה אחת הוא מציין שהמיכללות נתנו הזדמנות לעדות המזרח: האם רצונו לומר, שיוצאי עדות המזרח- בשל מוצאם - לוקים בפגם גנטי, שבגללו רמת האינטליגנציה שלהם, קרי: יכולתם לעמוד בבחינות הפסיכוטכניות אפסית? הכותב הרחיק לכת, כי זו תפיסה גזענית ללא שום בסיס מדעי. אני מכירה בני עדות המזרח שהם פרופסורים, חוקרים מעולים וגם יוצרים יוצאים מן הכלל. לכן - מה השטויות האלה? רצית לברך ויצאת מקלל? איזו התנשאות! ממרומי שולחן הכתיבה שלו עושה הכותב "חסד" עם התלמידים ממוצא מזרחי, שיש לעזור להם למרות האינטליגנציה המוגבלת שלהם? ליכלכת בגדול. אני דווקא אשכנזיה, וזו דעתי על דבריך.
88. מסכים.
(18.10.06)
כל עוד תהיה קיימת התחרות לקבלה לאוניברסיטאות שהיא חיונית. מי שלא התקבל, אסור לסגור בפניו השכלה גבוהה.
89. מר לוי היקר
שמוליק ,   חיפה   (18.10.06)
אתה באמת חושב שמישהו שלא עבר את הבחינה הפסיכומטרית יוכל לעמוד בהצלחה בלימודי כלכלה וניהול "אמיתיים"? ברור שלא. לכן מצויות להן מסגרות אחרות. ישנה מדרגיות עבור מי שרוצה ללמוד את "החוקים" מבלי להבין את לעומקו את החומר. אלו חוטבי העצים ושואבי המים של העולם האקדמי- ההנדסאים בתחום הטכנולוגי, מנהלי החשבונות ויועצע מס בתחום הכלכלי- וכן הלאה. הרי אם קיום המכללות הוא עבור אלו ש"אינם יכולים" לעמוד בבחינות קשות הרי שקיום המכללות הוא לשם האגו- אתם חוטאים בכל שאתם מעניקים תואר ברמת "הנדסאי" לבוגרי תואר ראשון, וגרוע מכך- משלים אותם שעבור מיטב כספם עוד ייצא להם מזה משהו.
90. למה תמיד זה המזרחים שמדגישים את ההבדלים
מטפחי שנאה   (18.10.06)
למה מזרחים ידגישו תמיד את היות אדם או היותם טריפולטאיים/ עירקים/ רוסים/ ערבים/ אשכנזים? מה יהיה איתכם, כפרות?
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה