יהדות  טורים אישיים  אפרת שפירא-רוזנברג
אל תקראו לי "תורנית"
אפרת שפירא-רוזנברג
פורסם: 04.02.09, 13:41
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 333 תגובות ב-323 דיונים
61. תגובה לאילנה - 4
אריאל ,   מרכז   (04.02.09)
אילנה את צרת אופקים. ובגלל שכמותך הציבור הממלכתי דתי מתרחק. צריך לשמוע לגדולי תורה אבל לבחון ולבדוק כל מה שנאמר ותמיד לחשוב ולנסות להבין. מה הקשר בין הפרדה בגיל הרך לבין לעבור בין שתי נשים. מדוע תגבור תורני בא תמיד ע"ח מקצועות חול. לכל מדרש יש מדרש נגדי ולראיה מאמרי חזל הרבים בזכות העבודה. בקיצור תגובה עם מדרש חז"ל לא עושה אותה צודקת
62. מאוד מעודדת התחיה של קולות מענינים ואינטלגנטים בציבור שלנו
כל הכבוד   (04.02.09)
גם אם התגובה שלי משעממת ולא מוחצת מספיק - היה חשוב לי להגיב ולתמוך בכותבת , להדגיש שיש עוד אנשים שחושבים כמוה (ולו כי מבול התגובות מכוחות השחור בו יבוא )
63. אפרת-אני מצדיע לך
בועז ,   מודיעין   (04.02.09)
לא מבין את הטרנד הזה. גם אצלנו חושבים לפתוח בשנה הבאה,וזה מתכון בטוח להרס הממ'ד. האם ילדים בכיתה א' כבר צריכים ללמוד עד 4 אחה'צ? האם בית הספר הזה יכול לעזור גם לאלה שצריכים תגבור בלימודים ובהשתלבות בחברה ולא רק למצטיינים? בפתח תקווה הטרנד הזה הרס את הממ'ד בהתחלה נפתח נועם.אחר כך גם נועם כבר לא היה מספיק ונפתח בית ספר נוסף.אחר כך גם הוא לא היה מספיק ונפתח "דעת מבינים" וכך הלאה וכך הלאה. ידידה של אשתי סיפרה לה כי הם גרים בפרויקט דתי לאומי בפ'ת שהטרנד הוא לשלוח לבתי ספר כאלה. אולם למרות שהם שלחו את הבת לשם והיא מצליחה יפה,אין לה חברות. מדוע? כי ההורים אסרו על ילדיהם לשחק איתה.ומדוע? 1.ההורים לא אקמאים 2.אחיה של הילדה בחינוך מיוחד 3.הם לא פעילים מספיק בבית הספר ובקהילה(בית הכנסת) האם כך אנחנו רוצים שהציבור שלנו יראה?
64. כשצריך להתחשב בדתי אי אפשר להתחשב בחילוני
ברוך   (04.02.09)
בכל פעם שמדברים על התחשבות ברגשות הדתיים הופכים את רגשות החילוניים לבלתי רלבנתיות. כשמדברים על ב"ס דתי, תמיד הסמן הימני הוא זה שיקבע כי הוא "חייב" לקיים המיצוות ולאחרים זה "לא חשוב". האחד מאמין שאסור ללכת בין שתי נשים, ולשני אין שום חיוב ללחת בין שתי נשים, אז הינה שטות חדשה השתלטה!
65. כרגיל,מפספסת את הנקודה
(04.02.09)
איך תמיד את מתחילה טוב ואז פתאום יוצאת השנאה וההתבטלות העצמית.שחס וחלילה לא יישייכו אותך אל המתנחלים ההזויים.נכון,גם אני מסכימה איתך שהפרדה מגדרית לא הופכת את בי"הס לתורני ואין בכך שום ערך מוסף. ההיפך,הילדים נתרמים מאוד כשהכתה מעורבת (עד גיל מסויים,אח"כ הם כבר מתביישים זה מזה והעירוב בכיתות פוגע בהשגיהם הלימודיים.דוקא לדעתי תורני זה כן לשלב את היהדות בכל מקצוע. לראות איך היהדות לא מנותקת אלא שייכל לכל תחום: מדעים,הסטוריה,מוזיקה,אמנות וכן הלאה. הנושא כל כך רחב ומצריך שיח עמוק.דוקא בגלל שהנושא כל כך חשוב צר לי שהפכת את הכתבה החשובה הזו לשטחית ורדודה. וההערה בסוף ממש מיתרת. מוזילה את הנושא שחשבתי שהוא באמת חשוב לך לרמה פוליטית רדודה. חבל.
66. ואת קוראת לעצמך מאמינה חחחחחחחח
עלק   (04.02.09)
67. הציבור הדתי עדיין חי באווירת גלות
חילוני ציוני   (04.02.09)
תפסיקו לנסות להוכיח שאתם לא היהודי הגלותי המסכן, שאתם לא איזה שיילוק. אין יותר ערכיות בלהיות פועל בניין או לעבוד בחקלאות מאשר להיות רואה חשבון או או עורך דין.
68. בתור דתי תורני, כנסו,
נתנאל   (04.02.09)
דבר ראשון למה היא הולכת בלי כיסוי ראש? אז שתגיד מראש שהיא לא עושה כל מה שההלכה מחייבת, היא כן חפיפניקית. דבר שני זאת סתם השמצה, בית ספר תורני לומדים בו גם שי עגנון וגם אבא גוריו וגם חיים נחמן ביאליק. וכן מתגברים את למודי הקודש. פוליטיקה חודרת לכל מקום ויש מגוון דעות בכל מקום, אף אחד לא מכוון בבית ספר למי להצביע, יש לי חברים שמצביעים אגודה, שס, ליברמן, ליכוד ועוד, מה לעשות שרוב ההורים הם ימניים אז ילדהם ימניים, (הוכך בעבודת מחקר), אין להאשים בזה את בתי הספר. וניראה לי שרובו המוחלט של הציבור תומך במהלך של תיגבור התורה ולהיות יותר צדיקים - זה לא בושה להיות צדיק! אז מי שמפריע לו שיבין שהוא במיעוט," איסטרא בלגינה קיש קיש קריא". כמו ברוב הדברים המיעוט מדבר כאילו הוא הרוב ומנסה לכפות את דעתו, זכותו להביע את דעתו אבל עד שלא יבדוק שלא יתהדר ביצוג הרוב! שבת שלום.
69. דיברת שטויות
אדוארד - (עולה חדש) ,   גבעת שמואל   (04.02.09)
א. אין פגיעה בלימודי חול בבתי ספר "תורניים" - זו המצאה, ואין כל בסיס לתענה זו ב. יש אכן הרבה הורים חפיפניקים או דתי לייט, או מסורתיים, או חילונים עם נטייה דתית שאינם מעונינים בדת אלא במינון נמוך, אז או שעושים בתי ספר בשבילם (טל"י וכו') או שעושים בתי ספר "תורניים" לאלה שאכן רואים בתורה מקום מרכזי בחינוך ילדיהם. ג. במקרה, כשיש בית ספר תורני הוא מושך בד"כ גם את התלמידים היותר טובים אז הורים שרוצים שיהיו לילדיהם לימוד יותר טוב "נגררים" לתורני. אבל זה כבר בעייה שלהם...
70. כל מילה בסלע
רחל ,   מרכז   (04.02.09)
אני מקווה שהכתבה כאן פותחת פתח לכל האנשים הדתיים לאומיים ששחיים חיים עמוקים ומשמעותיים מבחינה דתית ואישית אבל הם לגמרי לא תורניים ולא חרדליים - בעצם הן נגד החרדליות והתורניות באופן עקרוני. כזאת אני- דתיה לאומית גאה לומדת גם גמרא ותורה -אבל יוצאת חוצץ נגד הגישה הנוטה לחרדליות: אני לא מוכנה שיפרידו את הסניפים של ילדי. אני לא רוצה שיגבילו את הלמידה והחשיבה הביקורתית של ילדי. אני לא מוכנה שיקחו את נושא הצניעות לקיצוניות פנטית מטורפת . אני לא מוכנה שגבילו את עולם המוזיקה והאמנות שלי ושל ילדי. ואני שמחה להתייעץ עם רבנים - אבל מבקשת גם מקום למחשבה ולשיקול דעת. אני לא מוכנה שמישהו יכתיב לי את סדר העדיפויות הפרטי או הציבורי ועוד, ועוד, ועוד הגיע הזמן לייסד תנועה חזקה ומשמעותית דתית לאומית שפויה.
71. לגב' שפירא רוזנברג
ירון ליבוביץ' ,   רמת גן   (04.02.09)
כל הכבוד שאת אומרת את הדברים האלה. אני מסכים אתך על כל מילה שאמרת בטור הזה, רק חבל שאין הרבה אנשים שאומרים את זה. זה ממי שלא הולך כבר להקפות השניות בבר אילן מכיוון שהחליפו את השולחנות המפרידים בין גברים לנשים למחיצה הגדולה והאימתנית. ירון ליבוביץ', רמת גן
72. ל-2 להיות שפוט של מישהו - גם רב - נוגד את התורה
רבנים הם ,   בשר ודם   (04.02.09)
זה הופך את הרב לקב"ה שמחליט עבורך את כל ההחלטות שלך ומסיר ממך את האחריות ואת חופש הבחירה. זוהי ההגדרה של עבודה זרה - לא פחות! קצת עצמאות מחשבתית וביקורתית!
73. למה יש בעיה ? שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה
(04.02.09)
מכוח אותה טענה שאת מעלה - את מדברת בשם אחרים שלגבי חלקם את צודקת ולגבי חלקם לא יש הרבה שרוצים להיות תורניים - אבל לא ע"מ להשפיל אחרים ולקרוא להם חפיפניקים אלא ע"מ לקבל התכנים שהם אוהבים יותר ואת פחות. לי לא ברור למה לך מותר לזלזל בהם ? זה לא סותר את הטענה המרכזית שלך ? לדעתי האישית כל זמן שזה לא כולל התנשאות אין בכך שום פסול וגם מותר לקרוא לזה תורני.
74. כל הכבוד. מקווה שיתמכו בך בגלוי
טל גת ,   חיפה   (04.02.09)
אני בהחלט מודאג מהנטיה להתחרד"לות. זה גורם לפילוג, להקצנה, ולבידול מהחברה הישראלית. מקווה שהרבה דתיים ילכו בעקבותייך ויעזו להשמיע את קולם ודעתם. אני אלך אפילו רחוק יותר - מה הפסול במקרה של התחרד"לות לשלוח את הילד לביה"ס רגיל ? את החינוך הדתי הרי הוא מקבל בבית. ותמיד אפשר להיות בבני-עקיבא. יישר כוח !
75. אכן, בין החרדי לחרד"ל - דתי נאמן
ירושלמי.   (04.02.09)
אנחנו לא צועקים לאלוהים על פסגת הר, לא מתגלגלים בשלג, אפילו לא לובשים שחורים, אנחנו גם לא לובשים חולצות כתומות, לא ממש מקשיבים לכל מיני פוליטיקאים/רבנים בענייני פוליטיקה, וגם קצת מתווכחים בנושאי אמונה. אנחנו דתיים מהגזע הכי יציב, בין כולם, לא ממש לוקחים ללב כל מילה של החרדי והחרדל מהמדרכה שממול. בסוף כולם מחזרים אחרינו, החרדים והחרדלים, שנתרום לישיבות, ושנשלח אליהם את הילדים שלנו - סימן שעדיין יש בנו משהו טוב, למרות כל החסרונות שמייחסים לנו. ואנחנו יודעים ללמוד תורה ולקיים מצוות כמו שהרבה חרדים וחרד"לים היו רוצים - רק שאנחנו פחות צועקים על מצוות, ויותר מנסים לבנות מלמטה, בחינוך. ואפרת - ימים יגידו האם באמת הבית היהודי יהיה אבן שואבת לציבור הדתי, או לעוד מפלגה שמשתמשת בסלוגנים נגטיביים כמו החברה החרדית והחברה הכתומה שהתפתחה בתוכנו.
76. את צודקת - ככה תקדשו שם שמים כשתהיו יותר חכמים ונושאים בעול
דתל"ש   (04.02.09)
יחד עם כולנו.
77. בעד התורני
חפיפניקית גאה ,   מרכז   (04.02.09)
כחפיפניקית מוצהרת, אני לחלוטין לא מסכימה עם הכותבת. אני לא בעד הפרדה מגדרית מטעמים דתיים, אבל כולם יוצאים מורווחים מהפרדה בין בנים לבנות בבית הספר. בכיתות מעורבות, מכיתה ה-ו ומעלה, בנים הרבה יותר פעילים בכיתה והבנות מתביישות ושותקות. כיתה נפרדת מאפשרת הרבה יותר לבנות להתבטא. בכיתה מעורבת הבנים עושים דאווינים והלימוד מושפע מהמתח שבאויר - כיתה נפרדת נותנת לשני הצדדים ללמוד ללא כל הבלאגן הזה! יש בני עקיבא, ופעילויות אחרות מחוץ למסגרת הלימודים, שצריכות להיות מעורבות. גילוי נאות: הילדים שלי היו במסגרת נפרדת ועכשיו, מאילוצי מקום מגורים, הם במסגרת מעורבת. אין מה להשוות את המעורבות והיוזמה של בנות במסגרת נפרדת לעומת מעורבת. עודף לימודי קודש? בכל המקומות שראיתי, ואולי לא ראיתי מספיק, התורני מתבטא בתוספת שעות, לא על חשבון לימודי החול אלא בנוסף. במדינה שבה החינוך הממלכתי מספר יום לימוד שמסתיים ב 1 בצהריים, כל תוספת שעות לימוד - שילמדו סינית ספרותית או פילוסופיה יוונית - במקום שעות בטלה ושוטטות היא תוספת ברוכה. אז תלמידי ה"תורני" מסיימים את הלימודים ב 3 אחה"צ, ובזמן הזה רוכשים ידע והרגלי למידה - כבר הרווחנו. ועם כל זה שאולי אם אני הייתי זו שבוחרת את מערכת השעות לתוספת השעות בתשלום היה כנראה תוכן אחר - אני שמחה מאד לשלם את ההפרש. ונקודה אחת חשובה למשמיצים: ההורים שחלקו איתי את גידול ילדיהם בבית הספר ה"תורני" היו הורים שהרבה יותר קל לעבוד איתם. הורים שחינוך חשוב להם, ולמרות שלרוב יש להם יותר ילדים ופחות הכנסה מלהורה החילוני הממוצע - מוכנים להשקיע כסף ומאמץ בחינוך. זה ניכר בדרך שבה בית הספר התנהל, וגם כאן, למרות שההשקפה של אותם הורים לא תמיד תאמה את זו שלי, שמחתי שאני חולקת את מערכת החינוך דוקא איתם. יש לי חברה משכונת יוקרה חילונית. בתים צמודי קרקע, באיזור המרכז. אין בית של פחות מחצי מליון דולר בשכונה. בית הספר שלהם על הפנים, אבל הורים לא מוכנים לשלם עבור תוספת שעות. אז הילדים שלהם בכיתה ז-ח חוזרים כל יום ב 12-1 לבית עם הפיליפינית, מסך הפלזמה ומערכת ה WII המשוכללת. שלא שם חלקנו כהם...
78. מה את רוצה? תהי סגורה על עצמך קודם.
רויטל   (04.02.09)
79. נכון גם לישובים בישע ,לא כל המתנחלים רוצים
יוסי   (04.02.09)
את ההפרדה המיגדרית וכו' .
80. קול קורא במדבר
המצפן ,   מרכז   (04.02.09)
לאפרת את יודעת מה הסיבה למיעוט התגובות? כי את קול קורא במדבר והדגש על קורא! כי אנו הדתיים פוחדים, פוחדים מכל מה שאינו מתיישר עם "המחמירים", והם, גם הם פוחדים ממחמיריהם, וכך הלאה וכך הלאה עד לתהום החרדיות והבערות. תודה לקולך.
81. יישר כוח! חשוב לשמור על פלורליזם גם בקרב הכיפות הסרוגות
יהודי חופשי   (04.02.09)
ניסיונות לדחיקת הציבור הדתי-לאומי ימינה תוך קשירה בין דיעה פוליטית ימנית קיצונית לדתיות הן אחיזת עיניים. גם ההקצנה בדחיקת הנשים ובהפרדתן וב"ערך" הצניעות הגופנית לא מתחייבת מהדת. זו שטיפת מוח.
82. מאמי את לא דתיה
(04.02.09)
את חילוניה גמורה ושלמה, זה רק מתחבא בתוכך, ועדיין לא הבשילו התנאים לחילוניותך הגלויה והמלאה. ולעניינינו כחוזר בשאלה אני יכול להעיד, שההפרדה בין המינים גורמת אכן לריכוז טוב יותר מטעמים מובנים. אך אליה וקוץ בה, נערי החמד שאינם זוכים בראיית אשה, וכמהים למגע מיני, מוצאים מפלט בחבריהם הטהורים לספסל הלימודים. תחליטו אתם מה עדיף... כפליט בני ברק אני יכול להעיד, שמה שקורה בחדרים החשוכים בסימטאות קריית ויז'ניץ או בישיבת גור, גרועים יותר ממה שקורה בדרום תל אביב. והמחנכים יודעים וההורים יודעים והרבנים יודעים, רק אתם לא. ויש משהו חדש מבית הרבנים למען טוהר המחנה. מכולת עם שעות קניה נפרדות לגברים ולנשים.
83. ואתה יכול ללמוד עברית
נילי ,   רעננה   (04.02.09)
84. ל - 10 !!! הייתי מת שאישתך תראה כמוה!!!
אופיר ,   ירושלים   (04.02.09)
85. התורה מעצימה אותנו!כדאי להתחזק בתורה!יחד ננצח את החשכה והסבל
צו השעה:להתחזק בתורה ,   מצוות הן השריון שלנו   (04.02.09)
כשקבלנו את התורה קבלנו אותה כדפי הוראות מפורטות מיוצר העולם , הוראות שימוש וכך ככל שנתחזק בהוראות היצרן נגיע ליעד שלנו ואל האושר כאן עכשיו ולתמיד . כל השאר חולף עובר...
86. ילים כדורבנות, הגיע הזמן להניח את הקלפים על השולחן:)
מסכימה   (04.02.09)
87. ההתחרדות/ ההתחרד"לות הן סכנה קיומית למדינה
(04.02.09)
כל נטיה מתחרד"לת, מקורה ברגשי נחיתות חזקים שיש מאז הקמת המדינה לציבור הדתי לאומי מפני הציבור החרדי. ובעיקר יש רגשי נחיתות לרבנים הציוניים מפני הרבנים החרדים. תורני זו מילה מכובסת, שבאה להסתיר כוונה אמיתית להגבלת הידע הכללי והחשיבה הרחבה. זו סכנה שמאיימת על כל הציונות הדתית. השלב הבא לאחר התחרד"לות הינו התחרדות, א- ציונות או , יותר גרוע, אנטי ציונות. זהירות ! סכנת התחרדות !
88. גם את ???
סתם אחד ,   מרכז   (04.02.09)
כבר שנים שיש עיוות של הציבור הדתי המאמין בקרב אנשי השמאל הקיצוני, זה לא חדש, אבל מדוע שאישה שמגדירה את עצמה דתיה תבטא כל כך הרבה פחד מיראת שמים ? ההגדרה היא פשוטה אם זה כתוב בשולחן ערוך זה ראוי ואם לא אז לא, ואם זה מפחיד אותך ה'חצאית הארוכה' אז אולי תשאלי את עצמך מה מניע את החיים הדתיים שלך ? איזה קב"ה עומד מאחוריהם ?
89. צודקת. נמאס מההתחרדות.גורם להקצנה והיבדלות
דתייה לייט ,   מרכז   (04.02.09)
אני אינני "חובשת" שביס או כיסוי ראש. בתי כבר עושה זאת. אכן יש מגמה בשנים האחרונות לשייך "תורניות" ל"בי"ס רציני ומעמיק". גרוע מאוד. אנו מקצינים את הפערים בינינו לבין החילונים. במו ידינו תורמים להגדרות ולתיוג. ילדים צריכים לגדול באוירה פלורליסטית המדגישה את האחדות בעם- לפלגיו השונים. באוירה של הנאה מהילדות ללא סייגים. המגמה של הכנסת הרצאות פוליטיות לבתי הספר ולארגון הסעות להפגנות הימין במסווה של "פעילות בני עקיבא" מאוסה ולדעתי אף אסורה בחוק. לאחרונה נכחתי במפגש הורים ושמיניסטים באחת הישיבות התיכוניות המדעיות שבה הוזמן בוגי יעלון על תקן של "רמטכ"ל לשעבר" כדי לדבר על חשיבות הגיוס לצה"ל ובמקום זה שמעהו שעה של נאום בחירות ימני קיצוני!! בואו נפתח זרם "שפוי" בחינוך הדתי- של אהבה ולא של שנאה! של יהדות ולא של "תורניות". אשמח לשמוע תגובות.
90. למה דוס זה רע?!?
משהי שדואגת   (04.02.09)
אני לא מבינה הרי יש לנו שאיפה להיות כל הזמן יותר טובים ולהתקדם בכל דבר וגם מבחינה תורנית אז למה זה גרוע?הרי לא מטרתנו הכוללת בעולם להיות נציגים של הקב"ה ולהראות את הופעתו?איך יכול להיות שנסתפק בלהיות באמצע?ברור שאין זה מצדיק כינויים בוטים,מכלילים וגורפים כמו מזרוחניקים וחפיפניקים-אבל כל אחד צריך לבחון את עצמו ולמה הוא שואף ולא להתריס כנגד אחרים ששואפים לגדלות,לחזון רחוק ולעומק. ולהכניס לכאן עניינים פוליטיים זה פשוט לא יפה
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה