יהדות  מגזין  עיון
אסתר נשארה עם אחשוורוש. ותחשבו על זה
חנה פנחסי
פורסם: 08.03.09, 15:32
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 167 תגובות ב-114 דיונים
61. חזק ביותר
ouriel ,   brooklyn n.y   (09.03.09)

i like it very much

.you absulutly right

 

62. מזמן לא קראתי כתבה כל כך דיבילית
אין גבול לבערות   (09.03.09)
63. אז תקרא את התגובה שלך.היא עוד יותר דבילית.
(09.03.09)
64. אסתר כטרגדיה? כבר אמרו את זה קודם (בפנים)
דה הצפון ,   הצפון   (09.03.09)
65. מה זה החרטא הזה??
מודרניסט   (09.03.09)

מי אמר שהחשוורוש לא היה חתיך הורס במושגי הימים ההם??

מי אמר כלוב זהב לנוחיות שבחצר המלוכה לעומת הרפש והסחי בחוץ??

 

אסתר הייתה מלכה לפני שהלכה לסנגר על היהודים. אם היא אבדה הרי שאבדה כבר קודם אלא אם היא התכוונה למשהו אחר, כמו אני הולכת להרגיז את המלך מה יהיה??

 

כל הסיכויים שאסתר הייתה אחת מתוך הרמון של נשים, היא אולי הייתה המועדפת באותו זמן אבל זה בטח היה זמני, תוך מספר שנים צעירה וחטובה ממנה בטח הופיע ואסתר נשארה לסרוג סוודרים ולדאוג לבן שלה שהוא יהיה השליט הבא.

 

למה נשים היום משליכות את השקפת עולמן והראיה המקופחת שלהן למה שקרה לפני למעלה מ2000 שנה??

חז"ל כתבו?? חז"ל אולי היו חכמים אבל הסיפור היה מאות שנים לפניהם ובטח שונה המון פעמים. (אני מבין שלמרצה בבר אילן לא יתכן שחז"ל לא דייקו על המילימטר, אבל אני לא מבר אילן ולא קונה בעיניים עצומות הכל)

 

בקיצור

לנתח היום, באורח החיים שחיים היום סיפור שלא בטוח שהוא מדוייק שקרה לפני כ2500 שנה עד כדי פרטים של מי הרגיש מה זה פשוט שרלטנות על גבול החוצפה.

 

פורים שמח.

 

66. כנראה שחז"ל לא הבינו דבר וחצי דבר במיניות....
ד"ר רות   (09.03.09)

וביחסי מין אם הם חשבו שאסתר התנהגה בפסיביות בעת קיום יחסי המין. נהפוך הוא , כנראה שהיתה צריכה להתאמץ במיוחד כדי למצוא חן כ"כ בעיני אחשוורוש כדי שיעדיף אותה על פני כל הנשים בהרמונו.

גם אם לא נהנתה מזה הרי ששיחקה את המשחק יפה....

67. הגזמת בגדול!! אם היתה נשארת עם עמה, היתה אשת קרייר
אישה   (09.03.09)

איזו פרשנות מעוותת!

מעמדה של האישה בתקופתה של אסתר היה בלאו הכי על הפנים.

כאשתו של יהודי עני היה לה יותר טוב מאשר כמלכת פרס???

ממש לא בטוח!!

אז אם את רוצה לעשות למגילה פרשנות ספרותית ולכתוב מחזה עם איזה סוף דמיוני על פי נטיית לבך - בבקשה.

אבל אם את רוצה לפרש את התנ"ך - אנא, אל תפליגי בדמיונות מופרכים.

68. ילדי אסתר ואחשורוש
פרשנדתא   (09.03.09)

אסתר ואחשורוש הולידו ילדים וצאצאיהם קיימים עד היום,את חלקם אפשר למצוא עד היום בכנסת ישראל,

אגב, חושם מלך חלם היה גם אחד מצאצאיהם, וגם ג'וחא,

69. מגילת אסתר בגלל הכתבה
חיים   (09.03.09)

אם אני לא טועה , האדמו"ר מסלונים כותב בנתיבות שלום לפורים ששבגלל

ההקרבה הזאת של אסתר נקראת המגילה על שמה ולא מגילת מרדכי או מגילת

פורים . וכך הוא גם מסביר את הפסוק כאשר אבדתי אבדתי כלומר אבדה לאומית

של כל העם ואבדה אישית .

70. לכותבת יש איזשהו כשל לוגי והקשרי.
(09.03.09)

לא נראה לי הגיוני לקשר בין הבנתה של אסתר שהיא תקועה עם אחשוורוש עד יום מותה לבין הצלת היהודים, שהרי סביר שהכרה זו באה לה מוקדם יותר - ברגע שנכנסה לארמון.

לכן הנאמר בכתבה נראה לי כהלבשה של תוכן שהכותבת רצתה לומר, ומה לעשות אין לו כל קשר לוגי או היקשר הגיוני לקורה במגילה.

71. נו גילית את אמריקה
עמיר   (09.03.09)
כנראה שאת תלושה מהמציאות. רק את וקומץ ילדי גן לא הבנתם שהיא צריכה להזדיין בשביל להציל את עמה וכמובן להישאר שם כל החיים. המלך לא מוותר על מציצה טובה (כן גם הוא גבר - אם במקרה חשבת שהוא מטול מיניות) אז תתעוררי לכל דבר בחיינו יש השלכות הלאה והסיפור היחידי שנגמר באמת הוא החיים שסופם מווןת ואם להאמין לדתיים ועוד כל מיני הזויין למיניהם, גם שם זה לא נגמר
72. היו לאסתר ילדים?
שי ,   אשדוד   (09.03.09)
73. תקופת המגילה היתה 12 שנה
דיוק קל   (09.03.09)

אז היא כבר חייה איתו לפני

 

74. נקודה טובה למחשבה
הילה   (09.03.09)
תודה רבה לך חנה על שתי מטרות כפולות שהשגת: גם העלאת נושא חשוב לסדר היום - נשים אשר "שבויות" בבתיהן ובמשפחתן (אמנם אסתר עשתה זאת מבחירה ולמען עמה, ובזאת גדולתה, אך יש כאלה שאינן בוחרות בכך...), וגם - נקודה נוספת למחשבה ולהבנת משמעות מגילת אסתר, שמבחינה אישית-נשית היא לא פשוטה לעיכול.
75. בלי צדקנות, היית מתחלפת איתה
יעל ,   אזור השרון   (09.03.09)
יש פה יותר מצדקנות. יש נשים שמרגישות אבודות ולא חיות עם מלך. לפחות היא חיה עם מלך, נכנסה להיסטוריה ולמגילה ושמה ישאר חרוט בתודעה היהודית והנשית. הרשי לי להניח, שאם מלך היה מציע לך לחיות איתו את שארית חייו, לא היית מגלה לכך התנגדות נחרצת והיית מתחלפת איתה בלי לחשוב פעמיים
76. גרמת לי לראות את הסיפור בצורה אחרת לגמרי
sharonit ,   bat yam   (09.03.09)
77. רואים שוב ושוב כי האשה נמשכת לכסף, גם במחיר של רמי
אילן ,   רמת גן   (09.03.09)
78. בכלל היא היתה הולוגרמה!!!!!
אור- יהודאי   (09.03.09)

כן זה ההסבר ששמעתי מתלמיד ישיבה שהרבנים מספרים לתלמידהם כי אסתר

המלכה שמרדכי "שידך" לאחשורוש בכלל לא היתה אמיתית אלא הולוגרמה!!!!!

הזוי כבר אמרתי ?

עד כמה שהבנתי ההסבר הנ"ל בא בעקבעות השאלה איך יהודיה כשרה תנתן לגוי?

שומו שמים...................................................

79. לשם שינוי, לא כמו רבקה לוביץ הקשקשנית.
עמיחי ,   ירושלים   (09.03.09)

צריך לחשוב על עתיד הנשים, אחרי שוך האבק מן הסערה...

רק שאם נחשוב רק עליהן, הן יישארו לבד.

אין להוציא ת האשה מבעלה, גם במחשבה. בבחינת ויעזוב איש את אביו ואמו ו...דבק באשתו.

ברגע שאת מוציאה את הדבק, את משאירה את האשה לבד עם עצמה. את מכניסה אותה לנישה של אגואיזם הזקוק שיחשבו רק עליו.

על האיש, לטעמך, אין צורך לחשוב...

זה מה שמביא את הנשים לחיות את ה"בעייה" בלבד, לייצר קיפוח יש מאיין.

מאז קמה התנועה "קולך" וכיו"ב , נשות המפד"ל הצעירות, הפכו לבעייה, כי הן לא נישאות עקב דרישות רבקה לוביץ ל"חוזים" קדם נישואין...

עצתי לכן הפמיניסטיות, אל תגזימו, פן תזיקו לנשים שאתן חפצות בייקרן !!! 

80. מענין ומעורר מחשבה
שלום עטיה ,   ירושלים   (09.03.09)
81. *********היא "ניתקעה"???????????*********
ויזתא   (09.03.09)
היא חיה בארמון של "האח הגדול" היו לה משרתים, כרטיסי אשראי, טלויזיה 52",ג'יפ שחור", מסיבות כל ערב, בגדי מעצבים וכו'. בקיצור חלומה של כל פרחה ישראלית מצויה.
82. חנה - הערה על הפרשנות ועל פמיניזם מתקרבן
שמוליק   (09.03.09)

הספקולציה על ה"אחר כך" היא כלי יעיל לקידום האג'נדה הפמיניסטית, אך בודאי לא לפרשנות טקסטים.

כבר העירו כאן על כפיית הנרטיב ועל האנכרוניזם בהתייחסות לאסתר כמסכנה תחת מלכות ובעלות אחשוורוש.

לא כל קול שלא נמצא בטקסט הוא "מושתק" ו"מודר" ולא כל שארית שלא סופרה בהכרח מחביאה סיפור איום ונורא ולא הפי-אנד.

"כאשר אבדתי" מתייחס בצורה הכי ברורה ומפורשת במגילה לסיכון שנוטלת אסתר בבואה לעשות את מה שלא ההין לעשות איש לפניה - להפר את הכללים במקום שבו על עשירית מזה מוצאים להורג.

עד כאן לפרשנות. ובאשר לפמיניזם - אני חושב שהספקולציה שלך מסיגה אותנו אחור לפמיניזם קרבני ומתקרבן, בעוד שהמגילה מציגה בפשטותה ובמלוא יפעתה פמיניזם מעצים.

מגילה כה עתיקה שקבלה מעמד כה מרכזי בתרבות ובחיים הדתיים שלנו, הנקראת על שם אישה שהגיעה ממעמד פשוט למעמדה הרם, ושם התעשתה וגילתה אחריות, יוזמה, נטילת סיכון אישי, קור רוח, תכנון מחושב וביצוע מושלם של ניהול המשבר. וגם לאחריו - מגלה נמרצות פוליטית ודיפלומטית מעוררת הערצה, כולל ניהול אדמיניסטרטיבי ומנהיגות היסטורית המודעת לחשיבות יחסי הציבור של הישגיה לכלל העולם היהודי ולכל הדורות. מה יש לחפש מופת גדול מזה להעצמה נשית?

אין צורך לחפור במיוחד כדי לשמוע את נאקתה על אפיריון אחשוורוש ולהזדהות עם בדידותה ומסכנותה - ולהפוך גם את האישה החזקה והמצליחה הזאת לקרבן הפטריארכיה והמונרכיה.

83. אני כבר כמה שנים הופכת בסוגייה זו
מורי ,   תל אביב   (09.03.09)

ומוסיפה - האם לאסתר ואחשוורוש היו ילדים? מה עלה בגורלם?

בכל מקרה, יפה הפירוש כאן של "כאשר אבדתי אבדתי" ואכן ברוח יום האישה נראה לי כי לכך התכוונה אסתר - היא הבינה שמעתה היא תהיה כלואה בכלוב הזהב לשארית ימיה. היא הבינה שהיא הולכת להקריב את עצמה. אכן גיבורה ואפילו גיבורה טראגית.

חג שמח.

84. ה ה ה עוד דפוקה שמסיטה כל דבר לטובת האישה
יוני   (09.03.09)
85. ל 72 כן הוא מלך אחר כך ושלח את היהודים לישראל
יוני   (09.03.09)
ונתן להם כסף לבנות את בית המקדש.
86. יא הבלה את צריכה לראות את הצד החיובי.מגילת "אסתר"
יוני   (09.03.09)
ולא מגילת מרדכי יא הבלה
87. אסתר ומרדכי הפכו לשליטי הממלכה. אסתר לא היתה כלואה
אתי   (09.03.09)

אלא מלכה שלטת שנהנתה מכל מנעמי החיים, שהרוב המכריע של האנושות יכלו רק לחלום על זה.

די לסילופים !!!

88. חג המסכות נובע מחג האהבה הפאגני שחל בתחילת האביב.
(09.03.09)

בחג זה, החוגגים נהגו להתחפש וללבוש מסכות,

ולשתות לשוכרה ולעשות אהבה חופשית כולם עם כולם,

גברים ונשים, לא רק רווקים ורווקות אלא גם נשואים ונשואות,

 

חג האהבה הבין לאומי, הוא כן גילגול של חג האהבה הפאגני,

והוא חל גם כן באותו תאריך, תחילת האביב.

הכנסיה הנוצרית הפכה אותו לחג השידוכים בין רווקים ורווקות,

ואילו התרבות האמריקאית הפכה אותו לחג מישלוח גלויות, עם מסרים של אהבה.

 

גם חג הפורים נובע מחג האהבה הפאגני שחל בתחילת האביב.

חג זה היה מקובל מאד גם על היהודים,

ולכן עבר גיור בידי הרבנים בתקופת בית שני,

את המסכות והשתיה הם השאירו,

ואת האהבה החופשית הם החליפו במשלוח מנות.

 

במקביל הרבנים תפרו סיפור על אסתר ומורדכי,

שמות שזהים לאלים כנעניים (אשרה, מורדוך),

כנראה גם הסיפור גוייר, והוצא מהקשרו המקורי הפאגני,

שבו כנראה הייתה העילה לאהבה חופשית.

 

בסיכום,

החג הפאגני היה מעניין יותר, וחבל שסירסו אותו.

89. אין קשר בין ההצלה של היהודים להשארותה של
שלילי ,   ירושלים   (09.03.09)
אסתר עם אחשוורוש כי גם בלי הסיפור עם המן היא לא יכלה להשתחרר מאחשוורוש שלא היה מוות עליה כך שכל הקישור בין השנייים הוא נסיון עלוב למצוא פן חדש בסיפור המגילה שיתאים לפמניסטיות ולהתבכיינות שלהן
90. אין קשר בין ההצלה של היהודים להשארותה של
שלילי ,   ירושלים   (09.03.09)
אסתר עם אחשוורוש כי גם בלי הסיפור עם המן היא לא יכלה להשתחרר מאחשוורוש שלא היה מוות עליה כך שכל הקישור בין השנייים הוא נסיון עלוב למצוא פן חדש בסיפור המגילה שיתאים לפמניסטיות ולהתבכיינות שלהן
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה