יהדות  מגזין  עיון
הגיע הזמן לניאו-אחדות
עליזה לביא
פורסם: 14.07.09, 11:35
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 69 תגובות ב-41 דיונים
1. הרפורמיות היא ההליכה עם היצריות,די לסיסמאות נבובות
משה   (14.07.09)
עליזה,אין זה היה נכון להיות סובלניים לחוטאי העגל,אין זה היה נכון להיות סובלניים למרגלים ולמעפילים ודאי שלא היה נכון להיות סובלניים למנדלסון וכל הניאולוגיים ימ'ש ואין זה נכון להיות סבלניים לכל הרפומיים והחלוניים בני זמננו שכל מטרתם היא לקרר ולקרר כמו אותו עמלקי בזמנו.
2. כשמן הטוב
מאוחד   (14.07.09)
יישר כח גדול לעליזה לביא.דברייך וסגנון כתיבתך מעולים.הלוואי וישיגו את מטרתם.
3. יסוד היסודות של הניאו-חרדיות שאין מקום לכולנו
אלימלך שוורץ   (14.07.09)
אוהב אותך ד"ר לביא, אבל לצערי במחלוקת היא בדיוק בשאלה הזו: האם באמת יש "מקום" לגיטימיות ולכולם? הניאו חרדים (וזה לא רק סיסמה זה אמת) טוענים שאין מקום לכולנו בתורה, וכל השקפת עולמם בנויה על הבסיס הזה.

במחילה, את גם טועה בקביעתך ש"בניהם של אותם מסתגרים... נפגשים עם בני גילם החילונים, משוחחים איתם, לא בכפייה, לא ב"מיסיונריות"...

זה פשוט לא נכון. הצעירים האלה שמגיעים למקומות רבים בגרעינים תורניים דוגמת רמת-גן באים דווקא אם הרבה מאוד "מסיונריות" ופסלנות לכל סוג של יהדות שאינה זהה להשקפת עולמם. הם פוגעים בצורה קשה באנשים דתיים מקומיים שלא רואים עין בעין עם ה"קו" החרד"לי של הגרעין, ומפריעים לנסיונות להקים אלטרנטיבות דתיות יותר פתוחות בעיר. גישתם הפטרנליסטית לציבור המסורתי/חילוני בעיר היא בתור מועומדים ל"החזרה בתשובה".

לצערי אני ממש לא מסכים איתך. לדעתי הפילוג עדיף בהרבה על האיחוד בציונות הדתית, דווקא כדי שהציונות הדתית הפתוחה תוכל לבנות את הדרך התורנית שלה למרות אי-הסכמתם של תלמידי חכמים חרד"לים. כדי שניתן יהיה לומר בפשטות, "זה נכון שהם לא מסכימים, אבל הם לא הרבנים שלנו".

רק בשביל זה הפילוג עדיף על האיחוד, ועוד איך.


4. מה ההבדל בין פתיחת בקבוק בשבת להריון מחוץ לנישואין בגל מבוגר
רוני   (14.07.09)

אין הבדל! על שניהם יש מחלוקת הפוסקים.

האם הפוסקים הספרדים המתירים זאת יצרו ניאו-רפורמה?

צריך לקבוע מהיא רפורמה, ומהו ויקוח לגטימי בגבולות ההלכה.

 

לדעתי הגבול הוא המחוייבות לשרשרת ההלכה, המחוייבות לכללי הפסיקה היא המנחה, ולא הטיעון של "זמנים חדשים", לא לזה התכוון ה' וכד'.

 

אם הויכוח הוא בתוך גבולות ההלכה, אזי חייב להתקיים בנו הפסוק "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם" - ויש לעיין בדברי הרב קוק בסידור עולת ראיה.

אחרת, אנו ניאו-חרדים, שלא מוכנים שום תלמיד חכם מהמגזר הציוני-דתי, ולא משנה בכלל אם הוא "חרד"לי" או "ניאו-רפורמי"

 

יישר ח לעליזה על המאמר המצויין!

5. המציאות הרבה יותר מורכבת
בן   (14.07.09)
זה לא כזה פשוט.בדור שלנו יש המון שאלות מהותיות ביותר.וכאשר מדברים על אחדות,שאין חשוב ממנה,צריך לברר ולהבין בתוך המחנה הדתי עד כמה אפשר באמת שכל אחד ילך בדרך ובדיעה שלו.כי יש הלכה.מצד אחד כל אחד צריך לקבל את השונה,אך מצד שני יש הלכה,ואי אפשר להגיד שבגלל שקשה לי או לא נוח לי עם הלכה זו או אחרת אז אני אעשה כמו שנוח לי ואז אשנה או אנסח אחרת את ההלכה.כי אין לדבר סוף,ועל כל הלכה אפשר למצוא פרצה.השאלה אם ככה ראוי לחיות אדם יהודי מאמין.
6. האמת' אפילו לא קראתי. יודעת מראש שזה שטיות FF
ליאת   (14.07.09)
7. עליזה, יצאת פופוליסטית רדודה. חשבתי שהיית ב"קולך" פעם
יסכה ,   ירושלים   (14.07.09)
אני פשוט לא מאמינה שדווקא עליזה לביא שהייתה קול ברור וחדשני משרכת את צעדיה ל"מיין סטרים" החמים והדביק של הציונות הדתית הרדומה כל כך.
פשוט אכזבה גדולה
8. יישר כח
רועי ,   ירושלים   (14.07.09)
9. השאלה אם יש באמת מקום לכולנו?
אלכס ,   ראשון   (14.07.09)
אני לא מכיר בסיס אחר לקיום המדינה הזאת זולת הברית בין הציונות הדתית והחילונית, כלומר בין אלו ששומרים את הדת תוך כיבוד האזרחות, ואלו ששומרים על מדינה תוך כיבוד הדת. שאר הזרמים - מן הכיוון החרדי או השמאלני הקיצוני - חותרים בדרך זו או אחרת תחת הברית הזו, ומסכנים לטעמי את עצם קיומנו כאן. בלי מדינה יהודית ציונית ישאר הרבה מקום לפליטים פלסטינים ...
10. סוף סוף קול שפוי! ולמחפשי הדם בתגובות למעלה
אבי ,   חיפה   (14.07.09)

אתם באמת חושבים שלמסתכל מבחוץ המחלוקות על הפיצ'יפקס האלו מעניינות לו את קצה ה...?! החילוני המצוי לא מבין מה המהומה, הוא רק שמח לאיד של ה"דוסים" ששוב רבים על השטויות שלהם - נסו בפעם הבאה להסביר לו שהתורה הועברה כמו שהיא מסיני, וכל המחלוקות היו לשם שמיים, וכל מחלוקת הוכרעה לשמחת כולם ע"י בית הדין הגדול...הצחקתם אותי ואותו!

רוב פסקי ההלכה עליהם מתווכחים רלוונטיים לאחוז כל-כך קטן של אנשים (הריון בגיל מאוחר מאוד, הומוסקסואליות, מסורבות גט ועוד) שעם כל ההשתתפות בכאבם לא על זה תקום ותיפול הציונות הדתית!

11. יישר כוח - עליזה
אריק ,   מרכז   (14.07.09)

דבריך חשובים,  עלינו  אכן לשנס מותנים, ולדאוג לאחדות בקרב מחנינו ובקרב עם ישראל כולו.

אין מקום לפלגנות וקינטור.

12. אם חושבים שאפש להגיע לאחדות אז זה חלום באספמיה
פ. כהן ,   ירושלים   (14.07.09)
לא ניתן להגיע לאחדות כשכל גורם מנסה להיות קיצוני יותר מרעהו. לצערי, התופעה התפשטה בקרב הדתיים הציוניים כבר מזמן ואף בקרב האורתדוקסיה המורדנית. רק קבלת האחר על אף דיעותיו והשקפותיו, אז יחול השינוי לא לפני זה..
13. תודה רבה ד"ר עליזה לביא
סתם אחד ,   גוש דן   (14.07.09)

 

סוף סוף קול אחד שמבטא את דעת רוב הציבור שנפשו נקעה מהקבוצות הקיצוניות, משני הצדדים, המטיחות זו בזו האשמות.

14. מה זה הרוטב הזה?
ראובני   (14.07.09)

שמנסה לאחד את כל החברה הדתית.

כבר מזמן שיש בה שני מחנות וכדאי שכולם ידעו.

מחנה אחד של מושפעים מהחרדים גם אם הם לובשים כיפה סרוגה, היא הולכת וגדלה למימדי סירה/ גיגית וצבעה מתכהה. לבד ממגבעת הם דומים לחרדים חיצונית וגם חושבים כמותם שההלכה מהשמיים ואסור לגעת בשום פסיק וסעיף.

והצד השני- אוהב אדם ונשים, חידושים, שכל פתוח ויש בו כל מיני גוונים.

(גם אם הרבנים המתונים לא יסכימו לתיאור פשטני זה).

מוטב שתהיה מחלוקת ברורה וכל אדם ידע למה הוא שייך מאשר עיסה דביקה של אחדות שאינה מצליחה לכסות על חלוקי דעות בעניינים בסיסיים

15. אשרייך ד"ר לביא
פמיניסט   (14.07.09)

אמנם צודק מי שהעיר שכן יש בגישה של קהילת ישיבת ר"ג מן המסיונריות.

 

ובכל זאת, גדול השלום. אני מקוה שהדברים שלה ד"ר לביא יפלו על אוזניים קשובות, ונגיע למצב שבו שני הצדדים יהיו עסוקים בעיקר בלטפח את הכיוון הרוחני  שלהם, ולא בלשלול את את הצד השני.

16. ישנה הנחה מוטעית לדעתי בגוף המאמר...
אשר ,   ירושלים   (14.07.09)

ההנחה המוטעית היא שכמו שעם חילוניים מצליחים להתחבר קל וחומר שעם דתיים.

ואע"פ שאני מסכים עם דברי הכותבת, דרך ההוכחה היא מוטעית. אין אחינו החילוניים מהווים איום על אופייה של הציונות הדתית. אין הם חלק משפיע- אלא מושפע. וע"כ אין בעיה לחבור אליהם. אך כאשר האדם הוא כל כך קרוב ומבפנים עושה שינויים יש לו הש/פעה על הכלל וכאן החשש הגדול......

לכן יש מקום לכעס ולחשש. בוודאי שצריך לראות איך הוא מבוטא בדרכים לגיטימיות ולא סתם בהשמצות דרך ערוצי התקשורת. חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלוקינו. יישר כח לכותבת. ולאנשים שאכפת להם מדברים חשובים באמת! 

17. הפלורליזם תמיד מפסיד
יהודה וי   (14.07.09)

הקריאה לאחדות עם מי שפוסל אותך מלכתחילה

היא במקרה הטוב תמימות

ובמקרה הרע טיפשות נפשעת.

 

מי שקורא לי ניאו-רפורמי

בגלל שהמרחב ההלכתי שלי אינו לטעמו

עושה זאת במכוון

ומטרתו להוציא אותי אל מחוץ למחנה

ולשלול ממני את הלגיטימיות לפרוש ההלכתי בו אני נוקט

 

מי שפועל כך רואה בי אויב ולא אוהב

הוא לא רואה את האחדות כיעד

 

ואם כך למה שאני אשאף לאחדות?

אני קורא לו לשלום

שלום עושים גם עם אויבים

יש שלום גם בין ברסלב ובין חב"ד

אבל בהחלט לא אחדות

 

ישארו החרדים הלאומיים במקומם

והדתיים הציונים במקומם

 

ישקיעו הדתים הציונים בהתמודדות הלכתית עם המציאות

ויבנו את התשתית ההלכתית לבנין הבית השלישי.

 

לחרדים הלאומיים הנוקטית בגישה האומרת

"מיום שחרב בית המקדש, אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה  בלבד"

אני יכול לומר כי לעניות דעתי אין דגש בצמצום זה לארבע אמות... וד"ל

18. כעיקרון אימרה יפה שאני מסכים עימה אלא מאי?
מארי אל כניס   (14.07.09)
ראיתי אך ורק ביקורת על המגזר החרדל"י ובעיני זה טוב וראוי כי  אכן יש על מה לבקר, הבעיה היא שלא ראיתי ולו מילה אחת של ביקורת על הצעקנים המסיתים והמעליבים שמצויים  בצד השני(כן.. כן.. הצד שגם את נמצאת בו אם כי לא שמענו אותך צורחת ומסיתה מעולם)
19. דברים יפים- ומנותקים לגמרי מהמציאות
דוד רץ ,   ירושלים   (14.07.09)
ד"ר לביא שכחה הבדל חשוב מאד בין האסכולות (בהשוואה בין החרד"לית לעומת השפויה)- תלמידי ישיבת רמת גן יוצאים לרחובה של עיר כמיסיונרים יהודים במטרה ברורה "לקרב" את הרחוב. עצם היציאה הממוסדת מעידה על מטרתם, ועל כך שאידיאולוגית (לדידם) יש רק דרך אחת (לגיטימית) להיות יהודי- הדרך שלהם.

היהודים השפויים (והשתקנים) לא יוצאים לרחוב מאותה סיבה- הם אינם מרגישים מחויבות למכור את מרכולתם לחילוני הממוצע או "לקרב" אותו. אלו מוכנים להבין את הציבור החילוני ולדבר אליו בשפתו כשווים בין שווים, ואינם מצפים (בהתנשאות) שהחילוני הממוצע ישנה את ארחות חייו.

ההבדלים בין החרד"לניקים לבין האורתודוקסיה המשכילה כבר גדולים מכדי שיהיה אפשר לאחות. התהליכים שהובילו לפילוג החלו לפני הרבה יותר מעשור. אנחנו לא רק שונים בארחות חיינו, בלבושנו החיצוני ובהשקפותינו התיאולוגיות- אלא אפילו לגבי המיתוסים המכוננים של עם ישראל (כאשר החרד"לניקים בודים מליבם סיפורי מעשיות נטולי כל זיקה היסטורית מציאותית). פרקטית- הפילוג כבר התרחש, האמירה של הר' שפירא רק ביטאה אותה.
במצב הדברים הנוכחי- אני כבר לא רואה סיבה להעמיד פנים.
20. כל הכבוד עליזה
חרדל"י ,   ירושלים   (14.07.09)

תענוג לקרוא סוף סוף מאמרים הקוראים לאחדות. נראה לי  כי בנושאים שבמוקד המחלוקת עליזה לביא מצוייה בדיוק בצד השני מכל מה שאני חושב אולם חשוב שאישים משני הצדדים יוציאו קריאות לאחדות ולהנמכת הלהבות למרות הדברים הקשים שהוטחו משני הצדדים אחד על השני. דבריה של הכותבת אמיצים במיוחד דווקא לאור העובדה שהיא משתייכת לארגון קולך ולכאו' היה צפוי שתנהג כמו רבים/ות מחבריה/ותיה למחנה שניצלו את דברי הרב שפירא לתקיפת החרדלי"ם (במידה לא מבוטלת של צדק)

21. טעית! אמרת שביהדות אדם מכפיף את עצמו לתורה וההלכה -זה הויכוח
אופס... טעות!   (14.07.09)

הניאו רפורמיות גורסת שאין האדם כפוף לתורה ולהלכה (אלא במקרה הטוב מכפיף את "ההלכה" לצרכיו או במילים אחרות עושה מה שבא לו ולפעמים בשביל התדמית גם מגדיר זאת כהלכה... כמובן ללא נימוקים ראויים והוכחות לצדקת דבריו אלא בפופוליזם וסיסמאות בעיקר...).

לעומת זאת היהדות האורטודוקסית על שלל גווניה גורסת שהיהודי כפוף לתורה ולהלכה - המקורית כמובן!

זה ההבדל!!!

(גם החרדים 99 אחוז מהם לא "מחמירים" אלא מקיימים את אותה ההלכה שניתנה למשה מסיני! כל הקשקוש על "החמרות" הוא המצאה פופוליסטית שאין בינה לבין המציאות ולא כלום...).

מה לעשות... שיש יהודים טובים בינינו שמעדיפים ללכת בלי ולהרגיש עם...

שנפגעים עד עמקי נשמתם אם תקראי להם ניאו רפורמים אבל יתנהגו באורח חייהם הרחק הרחק מהתורה וההלכה (המקורית כמובן).

אני אחדש לך - רפורמה פירוש המילה = שינוי - חידוש.

ביהדות אין חדש תחת השמש...

אנו מסתפקים בתורה המקורית שהיא רלוונטית לכל הזמנים משום שמי שנתן לנו אותה הודיע לנו שהיא לא תשתנה ושלא ניגע בקוצו של יוד...

אבל בעבודת השם תמיד יש התחדשות ושמחה (תחת אשר לא עבדת... בשמחה וטוב לבב...).

אבל לא "שינוי"!!!

מי ש"משנה" ידו על התחתונה...

22. אף פעם בהסטוריה שלנו לא היתה אחדות וסובלנות
ל.אלון ,   אשקלון   (14.07.09)

כל ההסטוריה היהודית הינה תאור מתמשך של התפלגויות על גבי התפלגויות והתנשאות של קבוצה אחת על האחרת, עד לבטול גמור ו"הוצאה בחוץ" לכל השקפה אחרת. בהתפלגות יש ליהדות  נסיון מצטבר של אלפי שנים. בהתאחדות פשוט אין כל נסיון כזה.

אפילו נסיונות ההדברות בין כבוד הרבנים כעת, הוא על הבסיס המשותף היחיד, של הוקעת הרפורמיות.

23. סוף סוף שפיות!
יוסף ,   ירושלים   (14.07.09)

עליזה לביא חזקי ואימצי! אני מאמין שבתוך תוכם גם האגף החרדל"י מבין שיש צורך במרכיבים תוססים, חדשניים ודינמיים בחברה עובדת ה', ומאידך גם האגף הליברלי (שאני אישית מזדהה איתו) מודע היטב לצורך בכוחות שמרניים בהתפתחות הרוחנית החברתית הכללית. חברה בריאה זקוקה לאיזון בין שמירה על הקיים ובין חדשנות. לכן הגיע הזמן להרגעת הרוחות ולענווה אמיתית, שתביא להפריה גדולה בציבור הדתי לאומי, שהוא, על כל מרכיביו, ציבור נפלא ואידיאליסטי!      

24. ד"ר עליזה היקרה
נעמן המצורע ,   ישראל בן יצחק   (14.07.09)

קראתי את מאמרך, ולא התרשמתי. את מתארת מצב שבו היהדות הציונית היא מרכז רוב הדתיים בארץ, אבל זו טעות חמורה, ראי כמה מנדטים קיבלו החרדים(ביחד 17) וכמה אנשי האיחוד הלאומי... לא צריך הרבה כדי לאות שהזרם הדתי-ציוני כבר לא אותו דבר ולמעשה מתפורר. לגבי ההלכה, ציינת שיש צורך בכפיפה לה, אז מדוע את בלי כיסוי ראש ומראה תמונה "מתחנחנת", איפה הצניעות שלך? עוד אשאל: האם את מורת הלכה? מכיוון שציינת שישנם סוגים שונים של הלכה...ארץ ישראל כפופה למרן השולחן ערוך בכל הנוגע להלכה, וכללי הפסיקה עוברים דרך המון גורמים, אבל לא אני ולא את יכולים להיות אותם פוסקים...זה כמו שאני אחליט שמהיום אני אסטרונאוט אבל זה לא אפשרי כי לא למדתי את זה. עד שתהיי פוסקת תאמרי לי בבקשה מי הרב שהתיר לך ללכת בגילוי ראש...ואם תאמרי שם של רב מפוקפק, דעי לך הלכה למשה מסיני: יחיד ורבים - הלכה כרבים. ורוב מכריע של פוסקי כל הדורות הכריע שאישה חייבת ללכת עם כיסוי ראש - וזה בכלל מהתורה!!!

25. אויר חם
יודא ,   מרכז   (14.07.09)

כל הנכתב על כך כאן ימים האחרונים כולל כתיבתה של עליזה לביא[סליחה"דר"] אינו מוסיף תובנות חדשות על אותה מחלוקת בסיסית שלעיתים הם דמיונית אבל יציאתה לרשות הרבים הופכת אותה לממשית. נכון על רצף סרגל הדוסיות יש מקום לכולם אבל חלק מה"כולם" זה ליצור דה לגיטימציה  של האחר בין אם זה מימין או משמאל.

 אני לא מכיר את המוגש נאו אחדות.. תשכילי אותי גברת לביא ברב טובך..

כל אחד ודעותיו וגישתו.. אין לנו ענין בסלט  או בבליל של דעות בסיר אחד.

עד כאן לכעת.

26. ערב התעוררות ולימוד ביום רביעי ברמת גן
חיים ,   רמת גן   (14.07.09)
בואו לגן אלי כהן ברחוב האצ"ל ברמת-גן, ליד ישיבת רמת גן, שם נקיים ערב התעוררות ולימוד בו נקרא לתורה קשובה המכבדת את הבריות ולעידוד שיח תורני פתוח ואמיתי. שיעורים יועברו על ידי הרב שמואל ריינר, הרב יצחק בן דוד וד"ר חנה קהת. ישתתפו גם הרב דוד ביגמן, הרב דניאל שפרבר, הרב ד"ר אריאל פיקאר, הרב רון יוסף, רחל עזריה ועוד רבנים, אנשי רוח, מחנכים ומחנכות!
27. איפה את חיה?!
שושנה   (14.07.09)

האם את כותבת מתוך דמיונך היצירתי ? או ליד שולחנך בחדר ממוזג .

לכי לרמת גן ותראי  איפה סובלנות ואיזה בטיח !

תעקבי אחרי הסיסמאות וההכרזות שיוצאות מישיבת רמת גן  ואז תשפטי ! ! !

הרב שפירא חושב שהוא גאון ומנהיג וכולם צריכים לכרוע לו ברך .

הסירו את המסכות ותגלו חוסר סובלנות מזעזע. ראי את הפלגנות שלו מהבית היהודי ! ! ! הוא קיצוני אמיתי  !

 

28. כתבה רדודה ופופוליסטית
מבין   (14.07.09)

בס"ד

 

אולי לכי לשני הצדדים ותשאלי אותם על עומקו של הויכוח. מאמרך הוא כתגובת איש טיפול שלפניו זוג נשוי שיש בינו דין ודברים קשה הנוגע לענינים שבמהות ואיש הטיפול המנותק לחלוטין מהמציאות והרואה אותה במבט שיטחי לחלוטין יושב מולם וממלמל "די, למה לריב?" לכך שקולה תגובתך. יש לך במה. תחקרי לעומק מה הדיעות! תחקרי  מה הם נקודות הויכוח לעומקם! מה הם התפיסות השונות בקרב הוגי הדעות שמהם יונקים הרבנים האלו. מהי התכלית אליה כל אחד מהם מכוון. ואל תהי שותפה ללהקת הרדודים שכותבים כי משלמים להם לכתוב. אני משער שאת יודעת שהקב"ה שם אותך במקום שהגעת אליו ,מקום כה חשוב, כדי לעשות שינוי בו.

 

בהצלחה

 

 

 

29. חרדל או "מזרחי" (התנועה לא העדה...)
משה ,   רבנו   (14.07.09)

לצערי, הזרם החרדי/חרדל"י תמיד יגבר, מכיוון שהאורתודוקסיה מאז ומתמיד עודדה הצבת גדרות על גבי גדרות לאיסורי דאורייתא, ולכן בעצם החרד"לים שאולי נראים על ידי היותר מתונים כאלו שמחמירים יתר על המידה, בעצם עוקבים אחרי העקרונות שלימדו את כולנו.

 

גם אם אני לא מסכים, אני יכול להבין למה הרב שפירא כינה את מה שקורה היום ניאו-רפורמה: סוף סוף אנשים מעיזים לצאת תיגר נגד איסורים, שאמנם בעצם הם לא איסור ישיר אלא "חשש לחשד", אבל עדיין זה נחשב מעשה שלא עושים כל יום - ובאמת כל הכבוד על האומץ, אבל דעו שזה בהחלט יביא לפיצול מחנות שכבר קיים גם כך.

30. כל העניין של החרדלים זה שיש רק אמת אחת(והיא כמובן שלהם...)
ולכן אין מקום ,   לכולם תחת השם   (14.07.09)
אנחנו רוצים פיצול דיי לחרדיות המשתלטת
תגובות נוספות
חזרה לכתבה