חדשות  דעות  מאמרים  עוד דעות
מדוע העשירים מצליחים יותר?
סאני כלב
פורסם: 15.10.09, 16:07
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 121 תגובות ב-73 דיונים
31. אם לא נטפח את "החזקים" מי יטפל ב"חלשים" של הדור הבא?
עמוס ,   פסגות   (16.10.09)
32. "החזקים" הם אלה המוכנים להשקיע. כדאי להשקיע בהם.
תלמיד ומורה   (16.10.09)

כל תלמיד הרוצה ממש, יכול להצטיין.

בילדותי לא דובר על תלמידים חלשים אלא על תלמידים עצלנים. עודני סבור שזה המינוח היותר מוצלח.

33. באזור כפר-סבא הרצליה יש מורים טובים למתמטיקה. מעניין למה.
עמוס ארליך ,   גב ההר   (16.10.09)
על כל פנים, מורה טוב צריך שיהיו לו גם כמה כתות טובות מידי פעם. אחרת הוא עלול להתייבש. כיתות מצויינוּת מקדמות את כל המערכת.
34. חתיכת סוציאליסט מנוול
(16.10.09)

הכלב הזה רוצה לעשות לילדים שלנו מיטת סדום - למתוח את הקצרים ולקצץ את הארוכים.

כל ילד זכאי לחינוך שמתאים לרמתו, כשרונו ותחומי העניין שלו. העובדה שצרכיהם של ילדים מחוננים בתחומים אלו שונים מאלו של התלמיד הממוצע, אסור שתגרום לקיפוח שלהם - בדיוק כמו שאסור לקפח תלמידים חלשים, שגם צרכיהם שונים.

37 מדינות בארה"ב מכירות בצרכים במיוחדים של ילדים מחוננים, ומחייבות - בחוק - את מוסדות החינוך בתחומיהן לשרת צרכים אלה. כנ"ל גם ברוב מדינות אירופה, קנדה, אוסטרליה ויפן.

 

 

35. קשקוש. הכותב לא היה בבית ספר
חנן   (16.10.09)
הכותב מספר רק על צד אחד.
בבתי הספר מושקע הון עתק בקידום אוכלוסיות מיוחדות (מסלולי אתגר, מב"ר, אומץ וכו).
אי אפשר לדאוג רק לנחשלים. יש גם מחוננים ותלמידים טובים. ילד שכל ציוניו מעל 90 בכיתה רגילה ראויש שישקיעו גם בו.
כמו כן בכיתה "רגילה" האוירה בעייתית לעתים ובעיות המשמעת גוזלות את עיקר הזמן והאנרגיה.
קיפוח יכול להיות גם של תלמידים טובים ולא רק של גרועים.
נכון, לא כולם בעלי אותה יכולת. כמו שמגיע לחלשים מגיע לחזקים.

נ.ב. ויוחזר החינוך העל יסודי המקצועי!
36. יש כאן בעיה לא פשוטה
אמא מודאגת   (16.10.09)

מצד אחד השכבות החזקות- אלה ששייכים למעמד הביניים ומעלה משלמים כבר המון למדינה. הם משלמים המון מס הכנסה ומס בריאות ומע"מ כל חודש. מגיע להם לקבל חינוך ברמה טובה. למה שהכסף שלהם ילך לחינוך אחרים ולא לחינוך ילדיהם, למה  שמי שלא משלם מס הכנסה יקבל שעות "תגבור" , ומי שמשלם שיסתדר כבר לבד?

 

מצד שני יש כאן בעיה חברתית ממדרגה ראשונה שצריך לתת לה מענה. אם מרכזים ביחד כיתה של "חלשים" - זה עלול להיות כיתה של "מופרעים" עם בעיות משמעת ורגשי נחיתות. טוב לא יצא מזה. לא טוב להוריד לילדים את בטחונם העצמי מבחינת האפשרויות שלהם בהמשך החיים. ילד צריך ללמוד את הערך שאם הוא יהיה חרוץ וילמד טוב הוא יכול להגיע רחוק. בכיתה של חלשים, ספק אם הוא יגיע.

 

השאלה איך לא הורסים לכלל האוכלוסיה את החינוך "בגלל החלשים" ומצד שני לא יוצרים בעיות חברתיות ופערים מיותרים.

 

חייבת להיות תשובה יותר טובה מהפיתרון של הרצליה. למישהו יש רעיון???

37. לחזק את מערכת החינוך!
דפנה   (16.10.09)

מאמר מעניין ביותר.

לא חשבתי שיש גם צדדים פחות טובים להשקעה של עיריות בחינוך. אין ספק שצריך לקדם את השוויון ולחזק את מערכת החינוך הממלכתית!!

 

38. ואת הילד שלך, לא תשלח לכתת מצטיינים אם תוכל?
חזון יפה ,   ומציאות לחוד   (16.10.09)
39. הגיע הזמן להשקיע במצטיינים במקום לדאוג שכולם יהיו טפשים
ד"ר שביינגל   (16.10.09)
במשך 50 שנה מושקעים סכומי עתק בנחשלים במופרעים ובבעיתיים.  רוב הכסף פשוט יורד לטמיון לא רואים תוצאות . עדיף להשקיע במצטיינים שיהפכו למצליחנים ויתרמו לחברה כולה במקום שכולם יהיו שוויוניים ויגיעו למקום האחרון בהשגים בייחס לעולם
40. גם ככה לא לומדים בבית ספר כלום
אחד   (16.10.09)
למדתי הכל לבד...
41. סאני תקשיב טוב
יוסי   (16.10.09)

כשתומס אדיסון המציא את נורת החשמל, כולם נהנו מאור החשמל: העניים, העשירים, והמעמד הבינוני. כך גם כשפורד יצר את מכונית ה- T וכשאיינשטיין יצר את ההמצאות שלו. זה מיועד לכולם.

זהו האינטרס של כולנו כחברה, לייצר ולטפח בתוכנו כמה שיותר גאונים.  כי בסופו של יום הם אלו שיביאו הקלה לחיינו באמצעות טכנולוגיות, המצאות חדשות ומקומות עבודה.

42. יש מקומות בהם רוקדים "סאני" של BoneyM
במקום ללמוד   (16.10.09)
43. רעיון טוב אבל......כנסו, זה חשוב!
שלמה רחמן ,   חיפה   (16.10.09)

הרעיון הכי טוב עשוי להיות הפתרון הכי גרוע.

מה שחשוב יותר הוא איך עושים אותו.

לדוגמא - בחירה אישית לראשות הממשלה זה רעיון מצוין, אבל ראו מה עשו איתו ואיך הוא נכשל בגלל חוק טפשי שתוצאותיו היו ההפך הגמור מן התקווה. יחד עם זאת, נכון להיום נשמעים עוד פעם הקולות לבחירה אישית כנ"ל.

אבל אם לא יקחו בחשבון את הנסיון שצברנו בזמן האחרון מן הממשלות האחרונות עם שלושת המוסקטרים אשר במקום לדאוג למדינה, דאגו כל הזמן לרייטינג שלהם, הרי שזה נראה נורא מפחיד אם אדם כזה יעמוד בראש המדינה.

ונחזור לעיניין ההפרדה בה עוסק המאמר

למען טובת המדינה, יש להפריד את המצטיינים, אשר יוכלו לקדם את כל החברה.

אבל, מה שחשוב הוא שזה לא יהיה בידיים פרטיות, שם הכסף יקבע מי הוא המצטיין. לא רצוי גם שעירייות או מועצות מקומיות תעשינה כל אחד כפי שעולה בדעתם.

הנושא הזה הוא כל כך חשוב שהוא צריך להיות כלל ארצי כאשר היוזמה היא מצד המדינה.

אני רואה את זה כך.

יש לערוך בחינות פסיכוטכניות לכל הילדים בארץ, צריך להחליט באיזה גיל, אבל הכי חשוב שהבחינות יהיו כאלה שיגלו למי באמת יש את הפוטנציאל ולא מי שההורים שלו דאגו שהוא יידע את לוח הכפל בגיל ארבע.

הבחינה הפסיכוטכנית חייבת לגלות את הילדים שטבוע בהם יצר התחרות, היצירתיות והזכרון, רק שילוב כזה נותן פוטנציאל גבוה. חשוב מאד למצוא דרך איך לגלות בבחינות את הרמה המוסרית שלהם.

הלימוד של הילדים האלה יהיה בחינם, במסגרת אקדמית, כתות מיוחדות יוקמו באחת מן האוניברסיטאות .

על מנת למנוע "מתחזים" שהצליחו בבחינה, יהיו הילדים האלה  כל הזמן תחת ביקורת שאכן לא הייתה טעות בבחירתם, שכן אחרת הם יחזרו ללימוד הרגיל. דבר זה ימנע לדחוף בכוח , בצורה זו או אחרת, ילדים שאינם מתאימים.

במקביל, יש לחייב כל מי שנכנס למערכת כזאת שהוא לא יוכל לעזוב את הארץ עד אשר יעברו עשר שנים מאז גמר התואר שהם עשויים לקבל ולהכנס לשוק העבודה בגיל צעיר. כל אחד מהם שירצה לעזוב את המדינה טרם הזמן שנקבע, יצטרך לשלם למדינה את שכר הלימוד של כל השנים בהם הוא למד בחינם.

בקיצור, עניין כזה מחייב חוק ברור וחכם שתהיה ממנו תועלת גם לילדים המוכשרים וגם למדינה.

והכי חשוב - על מנת לקבל מוצר פשוט ויעיל צריך לחשוב מסובך, צריך לחשוב מראש על כל התקלות העשויות לקרות ולתת להם פתרונות ולא לעשות כמקובל בארצנו, קודם עושים ואחר כך מתחילים לחשוב.

דבר חשוב ביותר הוא שתוך הלימודים חובה להחדיר להם בראש שהם יעד לאומי עם מטרות לאומיות  ולא על מנת שיהיה עוד איזה טייקון שינצל את המדינה ויבכה כל פעם כשהוא מפסיד.

שלמה רחמן   חיפה

44. רק גורם התורשה....
שרון ,   תל מונד   (16.10.09)

יש להשקיע רק ואך ורק במי שניחן ביכולות גבוהות. הניסיון להשקיע בכולם הוא ניסיון כושל כאילו להילחם בגורם הגינטי...לעולם לא תצליחו והראיה -אין תוצאות..!!!!!!

ההשקעה בנחשלים ובמופרעים רק מחדדת יותר ומדגישה את חוסר היכולות שלהם.

יש להשקיע לפי מדד IQ או מבחני יכולת אחרים. השקעה בחסרי יכולות וכישורים על בסיס שוויוניות נידונה לכישלון חריף והראיה תיסכול ואפס תוצאות..!!!??

45. מי אמר שכולם חכמים..!!???
שרון ,   תל מונד   (16.10.09)

שכל וחוכמה אינם תלויים בתקציב...!!!!!!!!!!!!

כיתת מצטיינים + תקציב = תוצאות מעולות ופירות בעתיד...!!!!!!!!!!!!!!!!!

כל השאר שאינם בקטגורית המצטיינים יזכו לחינוך בסיסי רגיל שיאפשר להם להתקיים בכבוד.

יש לזכור - לא כולם חכמים , לא כולם יפים , לא כולם בריאים , לא כולם עשירים..

כל השקעה טובה - חייבת לתת פירות  !!!

ההשקעה בנחשלים הוכיחה עד היו את האבסורד שבדבר.

הייתי מלמדת את הנחשלים לפרגן ללא סייג למצטיינים ולא לקנא בהם ולהרגיש נחותים.

ההצלחה של המצטיינים היא התשתית לנחשלים..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

46. עו"ד כלב מדבר שטויות. והנה למה:
דב ,   גבעתיים   (16.10.09)
1. יש תלמידים מצליחים יותר מתלמידים אחרים והמערכת הקיימת שואפת להביאם למחנה המשותף הנמוך ביותר.
2. עו"ד כלב מניח שכל מי שגר בהרצלייה - עשיר.
3. אין שום אפלייה על בסיס כלכלי - את תלמיד מצטיין אז יש לך מקום לממש את הפוטנציאל שלך ולא משנה מאיפה אתה בה.
4. השיטה מקובלת בכל העולם והמחקרים שעו"ד כלב מתבסס עליהם הזויים ומוזרים. בעולם יש לא רק כיתות למחוננים ומצטיינים אלא גם בתי ספר שלמים עם מגמה מוגברות מאוד בשפות, מדעים מדוייקים ועוד.

לאור המצב במערכת החינוך, הגורם למערכת החינוך להיות השמרטף של הילדים ולא המורה שלהם, הפעולה של עריית הרצליה מבורכת. הייתי שוקל לעבור לשם אם היו לי ילדים בגיל בית-ספר.
47. יחי הבינוניות
יוסי ,   ירושלים   (16.10.09)
רואים שהכותב סתם קשקשן, וכנראה גם אין לו ילדים במערכת החינוך.
48. כבודו קומוניסט
דניאל ,   ת"א   (16.10.09)
בנוגע לכיתות מצטיינים: הכותב מעקם את המציות בצורה אלגנטית, בזה שקובע כי ההצלחה של הילד תלויה ברקע הסוציו אקונומי (מחקרים קבעו...) וגם - שהמבחנים אינם קובעים דבר לגבי הפוטנציאל.
אני בטוח, שהכותב היה מאוד שמח אם כלל בתי הספר היו מבטלים ציונים בצורה גורפת. הרי לט ניתן למדוד את הפוטנציאל, וגם לא צריך לתת לחזקים הזדמנותת להתבלט?
אני מקווה שהאבסורד ברור.
המבחנים אינם השיטה המושלמת, ותמיד יהיו תלמידים חכמים שלא יצליחו במבחנים, אך הצעות נגד מבחנים ועידוד חזקים הן הצעות של מי שרוצה בהרס החינוך והחברה. (או בשוויון במקום הנמוך ביותר)

בנוסף, לעניין "הזכות הבסיסית לחינוך": זהו עיוות של משפטנים שהסתבכו עם המילים של עצמם.
הזכויות של בן אדם צריכות להיות זכויות לפעולה, לא לקבלה של פרי עבודתו של איש אחר.
חופש - זו זכות יסוד.
זכיון לקבל אוכל בחינם - זו לא, למראת שכולם צריכים לאכות.
49. כיתות מצטיינים הן סוג של חינוך לחזירות
רוני   (16.10.09)
את החלשים מחלישים ואת החזקים מחזקים.
בשורה התחתונה החלשים הופכים עבריינים שבאים לגנוב בצדק מהחזקים.
50. ואתה קפיטליסט מסריח
הובו   (16.10.09)
אני חושב שהמשבר הכלכלי העולמי מתחיל להפיל אצל הציבור אסימונים:

1. אין כזה דבר שוק חופשי. הממשלה מתערבת בין כה וכה, השאלה היא האם היא מתערבת לטובת בעלי ההון (דה-רגולציה) או לטובת הציבור (השקעה בתשתיות, רווחה, חינוך).

2. הקפיטליזם הוביל לכך שקבוצה קטנה מאוד של בעלי הון שולטת בכסף של כולם ומתעשרת על חשבון העניים.

3. המערכת המוניטרית הבנוייה על כסף שלא קיים (ספרות במחשב שלא מגובות הנכסים) ועל המשך תשלומי ריבית היא מושחת מיסודה ודנה אותנו למחזורים של שיא ושפל שבהם העשירים נפגעים קצת והעניים נפגעים הרבה.

לכן, בעיניי, אם אתה קפיטליסט זה אומר שאתה בן אדם שחי על חשבוני. מנצל את המשכורת הקטנה שלי בשביל לרכוש לעצמך עוד דירה או עוד מכונית, בזמן שהמעמד הבינוני קטן ונחלש ומעגל העוני מתרחב.

זאת אומרת - אם אתה בעד חינוך פרטי - ובעד שהאוכלוסיות שיכולות להרשות לעצמן (על חשבוננו) להשיג השכלה טובה יותר בזמן שבכיתות יושבים 30-40 תלמידים לכל מורה - זה אומר שאתה מזיין אותי בתחת ומקווה שאני לא אראה.

לא אכפת לי שתחנך את הילדים שלך איך שאתה רוצה, אבל יש חוקים ויש מערכת חינוך ממשלתית. שיקחו את הכסף הזה ויתנו אותו לילדים ברהט שילמדו אנגלית, או לילדים בחדרה שישבו בכיתות פחות צפופות, ולא לתלמידים בהרצליה פיתוח שגם ככה עוברים את הבגרויות רק בגלל שיש להם מורים פרטיים צמודים לתחת.

ובקשר לשיטת הציונים - שיטת הציונים מתאימה לעידן התעשייתי, ולא לעידן הרעיונות והידע. יש בערך מיליון ואחת מיומנויות וכישורים שאי אפשר למדוד בציונים (בציונים נמדדת רק היכולת הקוגנטיבית לשנן נתונים ולזכור אותם). ועוד, שיטת הציונים מייצרת תחרות הרסנית בין התלמידים, שמובילה באופן בלתי נמנע לתסכול, הרי רק אחד יכול להיות הכי טוב בכיתה, ויוצרת אנשים שהם לא יותר מרובוטים ממושמעים. מה שהמורה אומרת זה נכון וכל השאר לא נכון - אחרת תיכשל במבחן. וזה גם לא דבר רצוי בעולם האמיתי, שיש בו כמה תשובות נכונות לכל שאלה. שיטת הציונים פוגעת באחריות האישית של התלמידים ללמידה, פוגעת ברכישת ידע אמיתית (אם זה לא למבחן לא צריך לדעת את זה) ואחראית במידה לא קטנה להתדרדרות שאנחנו רואים במערכות החינוך בעולם כולו.

יבוטל הכסף, יבוטלו הציונים, תבוטל הבעלות על הקרקע, יולאמו המשאבים הבינלאומיים, ואז נראה קצת שיוויון ונוכל לחיות כמו בני אדם ולא כמו ברגים במכונה.
51. המדינה חוששת מהם ולא גובה מס ראוי לכן יש עוני מששוע מול עושר
נוער שוליים פוגע בנו   (16.10.09)

מה הםחד לגבות מס ראוי ממנכל שכיר שלא השקיע בעסק גרוש

בארה"ב יש מס עזבון מעל סכום מסויים אך פה גם לא גובים מס ראוי ממנכלים בעלי שכר עתק וגם לא מס עזבון

בכסף הזה נקים עוד 100 פינמיות נוער מצוקה בסכון וכך יהיו פחות פשע ואלימות נגדנו ונגד העשירים אבל פוחדים מהעשירים הנוכחיים ולא נוער אלים בעתיד

 

אז שלא יעבדו עליכם=האלימות זה העונש לו אנו והנכלים הליומרים  (מעל 50000 ברוטו לחודש -לא לשנה-שנתיים)ראויים כחזירי שפעת החזירית הכלכלית

עיזרו לנוער מצוקה -תירמו אתם מרצונכם  !!!! 

52. שיוויון, בו כולם טיפשים באותה המידה אינו פתרון טוב יותר.
חינוך ,   מתחיל בבית   (16.10.09)
53. ערבוב של רמות תלמידים רק הורסת לכולם.
תלמיד   (16.10.09)
54. הרי ידוע לכל שחוקים נכתבים בשביל אנשים עשירים
(16.10.09)
55. שלושה דברים
(16.10.09)
ראשית - איינשטיין לא היה תלמיד חלש, זאת סתם אגדה אורבנית (ראיתי את התעודה שלו והכל שם חמישיות ושישיות אבל זה בסקאלה של אחד עד שש).
שנית - מה אתה מזלזל במורים? בהגדרתם הם אינם בשיא הדירוג האינטלקטואלי? זה חלק מדרישות משרד החינוך למורים? סתם קשקוש.
ונקודה אחרונה - כסף זה לא הכל בחיים, על זה אדוני הקיבוצניק ודאי שמע. למה להעדיף ילד כי להוריו יש יותר או פחות כסף? תן לו מה שמגיע לו. אי אפשר לצעוק נגד אפלייה ואז לומר שיש צורך באפלייה מסוג שונה.
56. הפרשנות למושג "חזקים" שגוייה ולכן מעוררת כעס
המוכיח,מרכז   (16.10.09)

כאשר אומרים תלמיד "חזק" מבחינתי וכנראה גם מבחינת אנשים אחרים, משמעות המושג היא תלמיד המסור ללימודים ומשקיע בהם. זה לחלוטין לא נתון הקשור למצב סוציו-אקונומי או כל מצב אחר מעבר לנכונותו של התלמיד להתמסר ללימודיו.

 

כותב הכתבה לא סיפק את הנתון המכריע בחשיבותו: האמנם כל התלמידים המצטיינים יבואו באותה כיתה מאותו רקע סוציו-אקונומי? אני אישית משער שלא כך הדבר, משום שמידע אישי שלי תלמיד מצטיין מתקבל לכיתה כזו באופן אובייקטיבי לפי יכולותיו. ואני אינני מגדיר את עצמי קפיטליסט או סוציאליסט או משהו בסגנון. נניח שהיה תלמיד מוכשר ממשפחה קשת יום בכיתה הזו מה היה אז הכותב אומר?

57. צריך להרחיב מעמד ביניים מצטיין מהיסודי עד אחרי אוניברסיטה
בובי קול   (16.10.09)

צריך להרחיב מעמד ביניים מצטיין מהיסודי עד אחרי אוניברסיטה.

 

מדינות מצליחות ככל שיש שכבה גדולה יותר של אנשים משכילים במעמד ביניים בינוני ובינוני גבוה. ככל שהפערים גדולים יותר המדינה נחשלת יותר.

 

צריך להשקיע עוד בחינוך של דור מדענים ואנשי מחקר אבל גם לדאוג לתקציבים וחינוך לכבוד עצמי שישאירו אותם כאן!!

58. Dear writer
Eli ,   Oxford   (16.10.09)
I cannot believe you are writing these words of nonsense. We as a society have long accepted that being average is fine. But what about those who want more? What about those students and parents who want something better in life than just be "average"? Why do we encourage and support laziness?

Any society needs plain workers (majority), engineers, scientists and people to lead the rest.

I do not see a problem here but with narrow minded people who think along the same lines as the sovient union.
59. הכתב בעצמו ממכללה של עשירים...
נעלולי פלא ,   ג'ימי צ'ו   (16.10.09)

כ"כ הרבה גיבובי שטויות, ועוד מפי מי שנמצא ב"מרכז האקדמי למשפט ועסקים"...

עוד מכללה שמיועדת לילדי עשירים נעלולים, שלא יכלו להתקבל לאוניברסיטה, שסוחטים מהוריהם טונה כסף עבור שכר לימוד ושהסאני כלב הזה, נהנה מכך...

 

איזה חופר מתייפייף!

60. למה האחרונים תמיד בסוף?
מוביל   (16.10.09)
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה