חדשות  דעות  מאמרים  עוד דעות
מדוע העשירים מצליחים יותר?
סאני כלב
פורסם: 15.10.09, 16:07
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 121 תגובות ב-73 דיונים
61. אני תמיד אומר שרק כלב יכול להיות עורך דין וצדקתי !!!
מאלף כלבים   (16.10.09)

////|\\\\

\\\\|////

62. זה לא בהכרח קשור לשכבה סוציו-אקונומית!!
נעמי ,   תמרת   (16.10.09)
זה קשור למסרים שהילדים מקבלים מהבית - כשהורה מוציא את כספו על ספרים ותרבות ודוחק בילדיו ללמוד ולהתפתח, כשהורה מעודד את ילדו שמותר להיות שונה ולא חלק מעדר, שמותר לחשוב לבד, ושיש דברים חשובים יותר מבגדים, כוכבי טלנובלות וכיו"ב, מזה יוצאים מצטיינים...
אבל כשילדים מקבלים מסרים שיותר חשוב לקנות מותגים וחו"ח שלא ללכת כנגד העדר אלא להיות חלק ממנו ואם אפשר בראשו אז אח"כ אותם הורים מתפלאים איך הילד-חמד שלהם אינו מגיע להשגים. ואז כמובן מאשימים את המורה הטפשה שלא יודעת ללמד...
בדורי גדלנו בכיתות של 42 תלמידים - רוב הפרופסורים ואנשי המדע בארץ הם תוצרים של מערכת חינוך של שנות ה-50 וה-60 עם כיתות מאוכלסות לעייפה ועם תקציבים עלובים ובלי תכניות לימוד מוזרות מבית מדרשם של אנשי חינוך 'מודרניים' . ובמתימטיקה ואנגלית היו הקבצה א' והקבצה ב' ואולי אף ג' ואף אחד לא חשב שזה גרוע. ואווירת הכיתה היתה אווירה של לימודים. בניגוד לאווירת כיתה בהמית שקיימת היום ובלית ברירה חייבים להוציא את אלה שכן מוכנים להשקיע וללמוד ולהצטיין לכיתות מיוחדות לכשכאלה.
63. התחרות כמניע להתקדמות - ניסיון להרגיע את הרוחות
הניבחרים   (16.10.09)

צודק  מחבר המאמר וצודקים המתנגדים . בפועל שני הצדדים טוענים אותה טענה . הורי המחוננים רוצים שילדיהם יתקדמו .  בחברת דומים להם וטובים מהם .התחרות  ביניהם תשפר את הרצון להתאמץ יותר .

 

  כותב המאמר חושש כאשר לא תהייה דוגמה טובה לבינוניים והחלשים התחרות תהייה על הישג נמוך יותר . בבחינת ראש לשועלים וזנב לאריות.

 

לאחר שכולם מסכימים שצריך תחרות כמניע להתקדמות של כולם . כיצד נעשה זאת כך שכולם יצאו נשכרים ?

 

 

 תשובה : יש פתרון ולא כזה קשה .

 

נתחיל מזה שיש כיתות אם שבהם יש הרכב ילדים הטרוגני . ויש כיתות שבהם יש לימוד נושאים באופן מתקדם . לא נקרא לזה מצטיינים , אלא רק בנושאים מסויימים .

 בחלק מהזמן הטובים יבלו שם . דוגמת מי שבוחר ללמוד 5 יחידות מתמטיקה ומי שבוחר 5 יחידות ספרות . . כך גם הבינוני במתמטיקה יכול להיות מצטיין בספרות , כדורגל , שירה , ריקוד .

 

 כך יש לנו אוכלוסיה מגוונת, עם כישורים שונים, כאשר כולם מבורכים ומצטיינים כל אחד בתחומו.

 

עושי צרות ומתקשים כנראה חייבים לקבל תשומת לב אישית בהתאם לצרכים שלהם . פעמים רבות מסתבר שילדים מופרעים  הופכים מבוגרים מוצלחים . כך שהסטיגמא בילדות איננה בשום פנים ואופן התוצאה בבגרות .

מנסיון חיים עשיר אני מבטיח לכל ההורים המודאגים המוכשר באמת ימצא את מקומו . גם הפחותממצטין  והבינוני.

 לכן צריך לערבב מצד אחד . ולהפריד מצד שני ולאפשר  לכל אחד להתנסות ולבקר בכיתות המצוינות מידי פעם . כדי למנוע סטיגמות חברתיות שכותב המאמר רוצה למנוע ובצדק .

מצד שני התלמיד וההורה מקבלים את רצונם .התקדמות הילד לפי יכולתו,שזהוא   הבסיס לחינוך האמיתי והנכון בכל מקום בעולם ובהיסטוריה .

 

 

64. דווקא יש הצדקה לכיתת מצטיינים
עמיר ,   הצפון   (16.10.09)
יואיל הכותב להסביר לי איך תלמידים בכיתה טיפולית או מסגרת כזו או אחרת למתקשים (ויש רבות כאלה, הרבה יותר ממסגרות למצטיינים) אמור לתפוש את חבריו בכיתה ה"רגילה"? כ"חכמים"? בהשוואה אליו עצמו, שהוא "טיפש"?
ההשקעה במצטיינים תסייע לקדם את החברה שלנו. מי שמקים סטארטאפים הוא לא התלמיד החלש שזכה לתגבור, אלא המצטיין והמוכשר. תוסיף לזה את השעמום והבעיות החברתיות שהם מנת חלקם של מצטיינים בכיתה רגילה, ותבין שיש את כל ההצדקה בעולם להשקיע בכיתות מצטיינים.
65. יד גיורא - כנסו!!
דן ,   הרצלייה   (17.10.09)

לכל מי שלא יודע , הכותב מתכוון לחטיבת ביניים "יד גיורא".

השנה, "כיתת המצטיינים" הזו מומנה בכספים של הורים שהיו צריכים לשלם 6000 ש"ח כדי שילדיהם ילמדו בה. לא רק זה, בית הספר עשה ראיונות כדי לקבל את התלמידים והקבלה לא הייתה על פי ציונים. כלומר זה כיתה לעשירים ולא למצטיינים!!!

חבל שזה לא הודגש בכתבה.

עכשיו באה העירייה ומנסה לתקן. לפי הכתבה גם הפתרון של העירייה בעייתי וצודק הכותב שאומר שגם התערבות של עירייה צריכה להיות שוויונית.

 

 

66. צודק!!
יעל בירן ,   ירושלים   (17.10.09)

לדעתי הכותב צודק לחלוטין. יש המון דרכים לקדם גם מצויינות וגם ערכים אחרים במערכת החינוך, ולא צריך שעירייה תשלם על כיתה כזו.

ניתן ליצור כיתות הומוגניות והתלמידים המצטיינים ילמדו מספר שעות נוסף בסוף כל יום או משהו כזה. לא צריך להפריד אותם ועוד שהם ילמדו בכיתה של 20 תלמידים שכל השאר בכיתות של 40.

מה שאני הכי לא מבינה זו את כמות המתנגדים לכתבה. הרי רוב הכותבים אינם מצטיינים (לפי רמת התגובות שלהם....) ואינם לומדים בעיריות עשיריות כמו רמת השרון או הרצלייה. מכאן שהכתבה נוגעת בדיוק אליהם ולמעשה מנסה להגן דווקא על הזכויות שלהם. זו המטרה של חיזוק החינוך הציבורי והשוויוני.

כנראה שמרבית הטוקבקיסטים (וכנראה גם מרבית העם) מתנגד באופן אוטומטי לגישות מסוג אלו שמופיעות בכתבה, מבלי לנסות להבין מה עומד מאחורי הדברים.

נראה שבישראל 2009, הסלידה מגישות המיוחסות לשמאל, ובמיוחד שהן מגיעות מעו"ד, כל כך מרגיזות את הציבור , עד שהוא לא מסוגל להתייחס לתוכן של הדברים הנאמרים, ולהבין את המשמעות הרחבה שלהם, ואת זה שהם בעצם נאמרים לטובת הציבור. חבל.

67. זה לא משנה -
(17.10.09)

בתור אחד שלמד בכיתה הטרוגנית וגם בהקבצות ובמגמות אני יכול להעיד:

גם בכיתות הטרוגניות, התלמידים מתחלקים ל"קליקות" שפחות או יותר גם משקפות הישגים.

למשל החנונים מכל השכבה מסתובבים ביחד ולומדים ביחד, מאחר והם בד"כ לומדים במגמות הריאליות.

 גם תחומי עניין בד"כ מתחלקים בצורה דומה.

החבר'ה שלא עשו בגרות מלאה היו הולכים לעשן איפשהו או לשחק כדורגל. אלה עם הממוצע 90 נשארו לדבר על סדרות מד"ב ומשחקי מחשב. הפרחות עם הפרחות, צופיפניקים עם צופיפניקים, הפריקים שלקחו אומנות היו אחד עם השני וכן הלאה.

לכן הטרוגניות לא עוזרת לחלשים, אבל דופקת את החזקים.

אם יש רק 25 תלמידים מספיק טובים לכיתת מצוינות בשכבה, שילמדו רק 25 בכיתה - הם הרוויחו את זה.

68. קישקוש, תגבור לילדים חלשים יש ויש, תלמידים חזקים
. ,   .   (17.10.09)

מתנונים בכיתות שאינן מתאימות להם, הבינוניות חוגגת. הכל בגלל צרות עין, קנאה ובשם שאיפה לאחידות ובינוניות. יקבלו החלשים את שעות התגבור שלהם ויקבלו התלמידים המחוננים את זכויותיהם שלהם. ודי, די ל"סוציאליזם" הזה נוסח מאו וצפון וויטנם.

69. דמגוגיה זולה, בני לומד בכיתה כזו, בבית ספרו
אני ,   פה   (17.10.09)
 8 כיתות בשכבה, 3 מהן חלשות ברמות שונות הנהנות מ25 ילד בכיתה, מתשומת לב מתמדת לילדים בעייתים ונסיונות עיקשים של הצוות להכינם לבגרות. כיתת מחוננים מונה אותו מספר תלמידים, הוקמה לאחר לבטים קשים של "מה יגידו?" ההורים משלמים תוספת סבירה וסוף סוף גם לצרכיהם יש מענה. וכל זאת בפריפריה של הפריפריה.
70. יש "כיתת מצטיינים" בבאר-שבע
רווית ,   באר-שבע   (18.10.09)

 יש "כיתת מצטיינים" בבאר-שבע - בחטיבת הביניים - מקיף א.

בושה וחרפה !!!!

במה הם מצטיינים?

ממש בינוניים ומטה.

מאוד לא בולטים - גם ביחס לשיכבה שלהם.

פשוט כאלה שאין איתם יותר מידי תעסוקה ומורים - במשמעת.

הבושה לא לרשות אלא לתיכון ובעיקר - למשרד החינוך.

71. מה שבאמת צריך לעשות
גולן   (18.10.09)
בואו נניח שמתוך 40 בכיתה יש 5 שקצב הלימוד מאוד איטי להם, 5 שהקצב מאוד מהיר בשבילם, ו-30 שהקצב פחות או יותר מתאים להם.
עכשיו צריך לקחת מכל כיתה את ה-5 האלו וה-5 האלו ולשים אותם בכיתות עם קצב לימוד מהיר/איטי יותר וככה נצליח להכשיר הרבה יותר תלמידים בצורה הכי טובה.

אלא מה? המשמעות היא להקטין את הכיתות - כלומר להגדיל את תקציב משרד החינוך - כלומר חחחחחחחחחחח... תשכחו מזה.
72. מהו הערך העליון?
עמיר פריימן ,   תל אביב-יפו   (18.10.09)

המאמר הזה מציג התנגשות בין סולמות ערכים שונים -- בסולם אחד העצמת העילית המשכילה-תרבותית נמצאת גבוה יותר, בסולם השני מתן אפשרות שווה לכל וחיזוק החלשים נמצאים גבוה יותר.

הוויכוח הוא איזה ערך, או סולם ערכים, נכון יותר. ובאמת, איך נקבע זאת?

 

אני רוצה להציע אפשרות נוספת, והיא סולם ערכים שבו טובת הכלל, החברה והתרבות כולה, היא הערך העליון. לאור ערך זה אנחנו יכולים לשאול -- מה יתרום יותר להתפתחות החברה והתרבות שלנו -- חיזוק העילית או יצירת שיוויוניות וחיזוק השכבות החלשות? ואולי שילוב מושכל בין שניהם?

 

אישית, אינני יודע מהי התשובה לשאלה זו, אבל אני חושב שחשוב להציב אותה ולקיים את הדיון לאורה.

73. כל הזמן אותם תלונות...
(21.10.09)

הכי קל להגיד שזה לא הוגן, שזה לא בסדר..

אבל המציאות היא, שכסף הוא מה שקובע, מה שמקדם ומה שמאפשר יותר.

צריך להתמודד עם העולם התחרותי, ולהיכנס למירוץ.

תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה