הורים  חינוך ילדים  אלי זהר-ניב
למה ויתרתי על בי"ס ציבורי ובחרתי בדמוקרטי
אלי זוהר ניב
פורסם: 06.09.11, 00:03
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 388 תגובות ב-218 דיונים
61. מסכנה. רק לפי שלוש השמות הפרטיים שלה, היה ברור שהיא מתוסבכת
(06.09.11)

 

62. בית ספר אנתרופוסופי
איילה   (06.09.11)
דווקא יש אלטרנטיבה - בית ספר אנתרופוסופי. באנתרופוסופי הילדים לומדים את כל מקצועות הליבה של משרד החינוך (בלי בחירה - כולם לומדים) אבל בצורה שונה והרבה יותר עמוקה. נכון שתהליך לימוד הקריאה והכתיבה ארוך הרבה יותר, אבל הוא גם עמוק הרבה יותר והבנת הנקרא של הילדים, לרוב, הרבה יותר גבוהה. אין מבחנים, אבל כן יש עבודות שדורשות מהילדים הרבה השקעה ויצירתיות. אין ספרי לימוד - המחברות הן ספרי הלימוד של הילדים וזה דורש מהם להקשיב ולא רק לשנן. אותו מחנך נמצא עם הילדים לאורך כל שנות בית הספר היסודי ולומד להכיר אותם היטב, והילדים רוחשים לו כבוד. יש המון מחשבה על הילד השלם וניסיון לפתח כישורים שונים שלו, וכך לצד לימודי הליבה יש הרבה דגש על שפות זרות, תנועה וספורט, משחקים (מהם הילדים לומדים המון), מוזיקה, אמנויות ומלאכת יד. אבל כל אלה באים בנוסף ולא במקום הלימודים העיוניים, ואף משתלבים בהם. מכירה לא מעט ילדים שלמדו באנתרופוסופי עד כיתה ט' ועברו לתיכון רגיל. היה להם קצת קשה להסתגל בהתחלה לשיטה השונה, אבל מהר מאוד הם הדביקו את הפערים והפכו למצטיינים כי היה להם בסיס של איך ללמוד ואיך להבין דברים ולא רק לשנן. חשוב להדגיש בניגוד לדמוקרטי, באנתרופוסופי יש סמכות והילדים לא יכולים להחליט שהם מתבודדים במקום להיכנס לכיתה, למשל. יחד עם זאת יש התסכלות על כל ילד והצרכים שלו, יש הרבה כבוד לילדים, והילדים מגיעים לבית הספר בשמחה ובאהבה.
63. מכירה מקרוב
תל אביבית   (06.09.11)

הדמוקרטי בי"ס בעיתי עד מאד...

 

תלמידים צוברים שם פערים מאד גדולים בחומר הנלמד.

 

כל עוד שבחינות בגרות מהוות כרטיס כניסה להשכלה גבוהה, אין טעם שהילדים ילמדו בבי"ס שלא מכין אותם.

 

יודעת מניסיון כי המעבר בתיכון לבי"ס קונבנציונלי בעיר מצריך השלמת פערים גדולה מאד.

64. כל המוסד הזה של תיכון מיותר...
אמיר ,   תלמיד תיכון ציבורי   (06.09.11)
בית הספר הציבורי מרובע, דוחף שיעורים שלא צריך ומלמד חומרים לא פרקטיים... לדעתי בשלב הראשון צריך לתת לילדים המצטיינים מסלול מקוצר למקצועות החובה, בגרות שתכלול אחוז מהחומר, וישר לאוניברסיטה במקום לבזבז שלוש שנים מחייהם....
65. רק הריאלי בחיפה. היחיד מבין הפרטיים שיש הצדקה לקיומו. בלי
חרטא "דמוקרטית".   (06.09.11)

 

66. כן......שרק לא יהיה אפשר לעשות
נחום   (06.09.11)
זאת באופן גורף.......
הרי חברי ממגדל העמק, משפחה אתיופית קשת יום....הן גם הם רוצים, בדיוק את שאת........
67. 3 ילדים בדמוקרטי וחשוב לי שיגיעו להשכלה גבוהה
דמוקרטי ,   מהצפון   (06.09.11)
יש לי 3 ילדים בבית-ספר הדמוקרטי בתפן.
קודם כל, הכתבה הזאת היא הטובה ביותר שקראתי, שמסבירה את התחושות שלנו מבית הספר הדמוקרטי לעומת המיאוס מהמערכת הציבורית שגדלנו בה.
שנית, חשוב לי שלא נגלה בסוף הדרך שהיה לילדים כיף, אבל הם נתקעו בלי יכולת להגיע לאוניברסיטה. אנחנו בודקים את אחוזי הבגרויות, שומעים על מצטיינים בטכניון.... והכל בסדר, מי שמתאים יכול להגיע לשם גם מהדמוקרטי.
68. דמוקרטיות בחינוך. לא ולא.
נעמה   (06.09.11)
יש לי ילדה שעלתה ל-ה. התחלנו בביס רגיל. אני חושבת שדמוקרטיות בחינוך, בייחוד בגילאים צעירים זו טעות. אלא שגם האלטרנטיבה הציבורית מאכזבת, בלשון המעטה. הציונים ושיעורי הבית הפכו חזות הכל. הילדה , שהיתה אהובה על המורים ועל ילדים אחרים ועם ציונים טובים, סיימה את השנה והודיעה שהיא לא ממשיכה יותר. והאמת, לא היו לה חיים, לא היתה לה שמחה וכל בוקר היא שנאה לקום וללכת לבית ספר. קחו דוגמא שיעורי ספורט. מעמידים את כולם בשורה ובוחנים אותם על איזו שטות. מי שלא מצליח - צפוי לגיחוכים מצד חבריו. שאלנו את המורה למה ככה? והתשובה שקיבלנו היתה שאלו דרישות משרד החינוך. 30 שנה לא משתנה דבר. משניאים ספורט על הילדים. וזו רק דוגמא אחת. טפשות ושבלוניות גם במקצועות אחרים. התפתחה אצלה שנאת למידה באשר היא.
עברנו לאנתרופוסופי. בינתיים (כמה ימים) נראה שהחיוך חזר לפניה. אין דמוקרטיות. יש מערכת קבועה מראש, ללא בחירה. אבל יש קצב מתאים יותר, פחות לחץ ונשאר מקום לחדוות למידה.
זה יקר. ואנחנו מוטרדים לגבי חוסר בשיעורי חשבון. אבל מסתבר, חשבון זה לא הכל בחיים.
חבל שלא משפרים את מערכת החינוך . היינו שמחים להישאר בביס רגיל...ולא לשלם כל כך הרבה.
69. ילד לא יודע לבחור ולא צריך להעמיד אותו במצבים האלו
דון   (06.09.11)
הוא תמיד יבחר בכיף. ילד לא אמור להכיל ראייה עמוקה לעתיד - ההורה שלו אמור לשחק את התפקיד הזה בשבילו ולבטל את רצנותיו הלא טובים שלב שלב לרצונות אמיתיים יותר. הורה שמוותר על שלב חינוך זה של ביטול רצונות הגרועים של הילד ונותן לילד קטן להיות מבוגר פוגע חמורות בבנו.
הכל כתוב באלפי שנות חוכמה יהודית.
70. ה"יתרון" של בית ספר פרטי העדר אתיופים ושאר בני מעמדות נחתים
זיו יוכן ,   לא גזעני   (06.09.11)
71. אם יחלקו את תקציב החינוך ישירות להורים - לכולם יהיה כסף
אלון ,   שוהם   (06.09.11)
לבי"ס דמוקרטי או פרטי אחר.

תקציב החינוך הוא קרוב ל-30 מליארד ש"ח, כמעט 20,000 ש"ח לשנה לכל תלמיד.

הרוב מתבזבז על בירוקרטיה, מנגנון מנופח ווועדי עובדים.

72. הדמוקרטי הוא מזמן מוסד חינוך מיוחד לילדים המתקשים להתמודד
בר ,   השרון   (06.09.11)
73. אין ב"ס טוב מהדמוקרטי: העצמה אישית חינוך
ולימודים   (06.09.11)

הבן שלי הועבר לדמוקרטי. הוא לא סבל בי"ס וכבר התחיל לברוח.

 

העברתי לדמוקרטי ותוך יום הוא ואנחנו קיבלנו חיים חדשים. למעשה הוא התחיל ללמוד. הבטחון העצמי גדל והשתבח בזכות האוירה והחונך האישי.

מקום מדהים.

 

 

74. עד כיתה י' למדתי בבית ספר דמוקרטי!
ירושלמית ,   ירושלים   (06.09.11)

ויש ממש בדבריהם של המתנגדים. כאשר ניגשתי לבחינת הבגרות בלשון בסוף כיתה י' נכשלתי כישלון חרוץ, קיבלתי בבגרות פחות מ-40. המכה האנושה ביותר שחטפתי הייתה לבטחון העצמי שלי, כי עד אותו יום לימדו אותי וחינכו אותי שכל מה שארצה לעשות, שכל מה שארצה ללמוד וכל מה שארצה להשיג בחיי הוא בבחינת "הושט היד וגע בם". הגעתי לבחינת הבגרות בלשון, כי ידעתי שכדי להתקבל לאוניברסיטה אצטרך תעודת בגרות, למדתי היטב או חשבתי שלמדתי היטב וחטפתי את סטירת הלחי של חיי כשהבנתי שבמשך כל התיכון לא לימדו אותי ולא הכינו אותי לבחינה האמיתית.

 

בסוף אותו הקיץ, עזבתי את בית הספר הדמוקרטי לטובת בית ספר ציבורי עירוני רגיל, כזה שאיפשר לי באמצע כיתה י"א לגשת גם אקסטרנית לבגרות בלשון בה נכשלתי. מיותר לציין שהיה לי קשה מאוד להתרגל לסגנון הלימוד  האינטנסיבי, אבל התאמצתי ואת הבגרויות צלחתי בציונים מאוד גבוהים.

 

כאשר הגעתי לאוניברסיטה קיבלתי הלם תרבותי, פתאום הבנתי את הפער העצום בין בית הספר הדמוקרטי לציבורי. היחיד שהכין אותי הלכה למעשה לחיים האקדמיים היה בית הספר הציבורי, זה שהכריח אותי ללמוד ולשנן דברים שלא ממש עניינו אותי, אבל הביא אותי לתארים האקדמאים הנכספים כי צריך ללמוד ולשנן כדי להגיע לרמת ידע מספיק טובה.

 

את ילדיי אשלח לבית הספר הציבורי, את העומק ואת היצרתיות  בחייהם אוכל אני להעניק להם בעזרת הצגה או קונצרט טוב, טיול רגלי במקום היסטורי במדינהת ישראל, חוג איכותי, קריאת ספר טוב ביחד וניתוחו ועוד כהנה וכהנה. בית הספר ישמש אותם ללמוד משהו על החיים האמיתיים בחוץ.  

75. חיים בסרט תמורת תשלום נכבד, ככה לא מכינים לחיים
.   (06.09.11)

 

לחיים האמיתיים, הורים חיים בבועה.

76. אבל מה קורה ביום שאחרי?
אורן   (06.09.11)

התגובה שלי אולי תראה לכמה אנשים לעגנית, אבל יש מספר נקודות שאני לא ממש מבין מהכתיבה של הגברת זוהר ניב:

1. מי מפקח על תוכן החינוך שניתן לילדים?

2. האם הילדים האלה בוחרים גם אם לעשות בגרות או לא? מתי לעשות אותה? על אילו שאלות לענות? איזה ציון הם רוצים?

3. מהי הכשרתם של האנשים שמלמדים בבי"ס כזה? כדי לשמור על ילדים בזמן שהם קולעים צמות, מבצעים קסמי קלפים או סתם משחקים בחוץ לא ממש צריך איש הוראה, מספיק בייביסיטר.

 

נכון, מערכת החינוך הציבורית היא לא התגלמות השמחה והעליזות לילדים, והכשלים הלימודיים שנרכשים בה ב-20 השנים האחרונות רק הולכים וגדלים עם השנים, זה עדיין לא הופך את ביה"ס הדמוקרטי לאידאל.

ילד צריך לדעת לכבד סמכות, ילד צריך להבין שיש דברים שלא הוא מחליט עליהם (בדיוק כמו שבעבודה אתה לא ממש מחליט על מה תעבוד היום, או בחנות אתה לא מחליט כמה תשלם על כל מוצר).

שיטת החינוך כיום נוראית, בעיקר במקצועות הריאליים, במקום שילדים ילמדו את הדרך, הם מקבלים מאגר של שאלות שיהיו בבחינות.

מקצועות נוספים חסרי חשיבות הוספו לבחינת הבגרות, העיקר שלילד תהיה בגרות במשהו, ולפתע פתאום כששואלים ילד "במה יש לך בגרות?" הוא עונה "רכיבה על סוסים, אוריגמי וצילום", שהם ללא ספק מקצועות העשרה ותחביבים חשובים, אבל בהחלט לא מקצועות שצריכים להקנות ללומד אותם תעודת בגרות.

77. מענין כמה אתיופים יש בבי ספר של הבת שלך
g   (06.09.11)
78. צריך להחרים את החינוך הפרטי
אור ,   טבעון   (06.09.11)
בגלל אנשים כאלו החינוך הציבורי נראה כמו שהוא נראה - צריך להחרים את החינוך הפרטי- זו הפליה, זה אינו מראה את השונה בין הילדים להיפך, זה מפנק ומגדל דור שחושב שמגיע לו הכל כי להורים שלו יש כסף, זה דור שגדל עם הורים שחושבים שבגלל שהם משלמים חושבים שהילד שלהם יצא יותר מחונך -להיפך מפונק!! צריך חינוך ציבורי שווה לכולם עם קצת יותר תקציב!
79. ״זה הרגיש לה טבעי״ - זו עברית קלוקלת
א. בן יהודה   (06.09.11)
מה לעברית
ולתבנית הדיבור האמריקאית הזאת????
זה לא מרגיש נכון בכלל ...

נשלח מהאייפון שלי
80. מי בעל האמת?
נחום ,   מרכז   (06.09.11)
מאוד ישראלי שכל אחד חושב יודע את האמת ויודע מה הכי נכון לכולם.
הכותבת רוצה להשקיע בחינוך דמוקרטי, שתהיה בריאה וילדותיה תצליחו. מי שחושב אחרת גם, אבל אף אחד אינו בעל האמת. כל אחד עם השיגעונות שלו.
לדעתי אם החינוך דמוקרטי טוב או לא צריך למדוד לפי פראמטרים פשוטים כמו אחוז הצלחה בבגרות או מדד האושר של הבוגרים בגיל 30


נשלח מהבלקברי שלי
81. לגבי בתי ספר דמוקרטים
e   (06.09.11)
יש ילדים שמסגרת (או יותר נכון חוסר מסגרת) כזאת תתאים להם, אבל יש לא מעטים שצריכים שיושיבו אותם ללמוד, גם אם זה נושא שמעניין אותם (ואני מדבר מניסיון אישי), פשוט כי בגיל הזה יש להם קוצים בתחת ולא חושבים לטווח הארוך.

אין ספק שהמצב במערכת החינוך כיום הוא נמוך, וזה הופך כל אלטרנטיבה לאטרקטיבית. אם בכיתה רגילה היו אותו מספר תלמידים כמו בבית הספר הדמוקרטי, המורים היו מקבלים את אותו השכר והחומר האנושי היה זהה, אני בטוח שהמצב היה משתפר פלאים...

זה טוב שביה"ס הזה קיים, אבל לא הייתי ממהר לרשום אליו את ילדי (גם אם היה לי הכסף) אלא אם הייתי בטוח שהם מתאימים למסלול כזה.
82. צודקת, שכל העניים ילכו לחינוך הממלכתי, הבן שלי יחונך באיכות
אלעד   (06.09.11)
ולא ברמת עולם שלישי.
83. בית ספר אנטרופוסופי הוא גם
ליאור ,   טבעון   (06.09.11)
אפשרות מצויינת למי שלא רוצה את ילדיו בבית ספר רגיל.כדאי לקרוא על כך ולבדוק האם זה מתאים לכם.
84. מציעה למגיבים ממין זכר את מה שבן זוגי עבר כשלב ראשון: :(
מיכל   (06.09.11)
sites.google.com/site/daddycation
85. אנו בעד חינוך ביתי
דברת ,   חדרה   (06.09.11)

זה נכון שבתי ספר דמוקרטיים אינם מדכאים ויש בהם יותר שוויוניות, אבל כפי שחברה הסבירה לי פעם, מנסיונה, הם "מרדימים" את המוח, לא נותנים גירויים לחשיבה והשנים שם עוברות רק במשחקי חצר ועישון יחד עם הצוות!!! צריך לבדוק היטב, הרבה פעמים מגלים כי זהו עסק כלכלי שאליו מתקבלים קודם כל ילדי משפחות ההנהלה (שלא משלמים שכ"ל). השחיתות במקומות האלה רבה יותר, בגלל הפיקוח הרופף של משרד החינוך. יש עדיפות אצלנו לחינוך הביתי,  בגלל האלימות בבתי הספר וזה שאין הקשה מתחום לתחום. מעבר לזה, רבים מבתי הספר בעלי חזות מוזנחת ומדכאת כל יצירתיות. אני ממליצה על הספר של אסנת בר-אור: בית, ספר, ע"מ לרדת לעומקם של דברים. אנחנו העדפנו את החינוך הביתי כשנוכחנו שתכנית תל"י נכפית עלינו, על חשבון לימודי תרבות. אמנם צריך ללמוד תנ"ך, אך לא בצורה הסותמת את החשיבה. אין לנו כל אמונה ברוח אלהית כלשהי, וזה נוגד את מצפוננו. לסיום, אני מבינה את טענותיה של הגברת, אך כאן הוא לא המקום לקדם את עיסוקיה הכלכליים. לשם כך יש "דפי זהב".

86. לדמוקרטי של רעננה
דברת ,   חדרה   (06.09.11)

תפרסמו בדפי זהב, לא כאן!

מה קרה, אין מספיק בני עשירים מפונקים שנרשמו???

87. מה שחשוב מי המורה ולא איפה.
פתח תקוה.   (06.09.11)

ידוע לי מידידה של המורה של בני על נתוני הכניסה המזהירים שלה.

לא שיתפתי איש ואני משוכנעת שזה המצב.

פסיכומטרי שלא רחוק מ-400. מה היא מסוגלת ללמד???????????

 

88. איזה ביה"ס לחפש.
יהודי   (06.09.11)
היכן שיש חום ואהבה.
התיחסות.

כי "רמה" זה - רמאות.
89. את מספרת על הבת שלך או על הנכדה?
קוראת   (06.09.11)
האם זה סיפור מעברך?כשהבנות היו קטנות?
90. הרבה סטיגמות על חינוך דמוקרטי.
שרון   (06.09.11)
גם אני, כששמעתי את הכותרת "חינוך דמוקרטי" הייתי אנטי. מאוד אנטי. גם אני שמעתי את הדימוי של ילדים מסתובבים חסרי מעש ולא עושים כלום.
חשבתי שילדים תמיד יבחרו לא ללמוד.
שלא יהיהו מוכנים חיים.
כי לא באמת הכרתי את החינוך הדמוקרטי ונזונתי כמו רבים פה מ"שמועות" ו"אגדות".
גם אני למדתי בבית ספר רגיל, וגם אם לא היה מושלם קיבלתי אותו באופן אוטומטי כדבר הנכון. עובדה: הנה אני הסתדרתי.

קשה מאוד לשנות תפישה, אבל אני מציעה לכם לבדוק יותר לעומק מה נותן חינוך דמוקרטי לפני שאתם נתלים בכותרות ופוסלים, ובפרט בידקו את בית הספר הקרוב לבייתכם, כי בתי הספר שונים מאוד בינהם.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה