חדשות  דעות
למה לא סופרים אותנו, התלמידים?
יערה שפירא
פורסם: 28.11.11, 11:33
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 175 תגובות ב-100 דיונים
61. כיוון שאתם מתנשאים לא מתאימים ללימודים אלא...
מורי הדרום   (28.11.11)

להפעלת אייפון או אייבובון.

אתם לא רוצים באמת ללמוד אלא רואים בלימודים שעות של משחקים.

אתם חצופים ולא שווים הרבה.

 זה מדוע. נכון? התרגלתם לקלב תיונים ככה סתם עם בונוסים. עוד מעט ותדרשו גם בונוסים על זה שאתם באים לבתי הספר.

 

יאללה, בסבבה כאילו.

62. גם היסטוריה לא צריך לקבל בונוס לפי דעתי.
א   (28.11.11)
מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, אנגלית וספרות אלא המקצועות היחידים שצריכים לקבל בונוס. ואולי גם לשקול שפה זרה נוספת ברמה של 4-5 יחידות כמו צרפתית או ערבית שלומדים בתיכון שיוכרו כבונוס
63. יאללה, לכי לעשות שיעורים ולישון, מי שואל אותך בכלל?
סטודנט   (28.11.11)

עוד רוצה להכתיב תנאים למערכת החינוך.

חצופה!

64. הדור שגדל פה הוא משהו נורא
(28.11.11)
הילדים בני ה-15 רוצים לקחת חלק בהחלטה אילו מקצועות יקבלו איזה בונוס וכמה.
כל כך עצוב שזה מצחיק. אין להם מושג מה הולך, מה מקומם, מי נגד מי... הם חושבים שאם יש להם פייסבוק ואייפון אז הם מישהו. פשוט בדיחה. אחר כך הם מגיעים לשנה א' באוניברסיטה ואין להם מושג איך להתמודד עם מה שקורה שם, כי בבית ספר הם למדו ביוטכנולוגיה ימית מולקולרית - עוד מקצוע אווילי חסר כל קשר למציאות שנתן להם בונוס מיותר.
65. וואו, איזה שוק היא תקבל אם היא תגיע לאוניברסיטה...
(28.11.11)
חחחח
66. חבל שלמורים אין את השכל הזה
מבוגר   (28.11.11)
ואת ההבנה המינימלית בשיטות מחקר
67. המורים וההורים שהגיבו מעידים על בורות
..   (28.11.11)
אפילו בסטטיסטיקה בסיסית
68. כמורה בתיכון-גם מתנגדת-חתמנו על עצומה-גם אותנו לא סופרים
המערכת מתקבעת ,   וחוזרת אחורה חבל!   (28.11.11)
69. התלמידים החליטו - 1+1=3!!!
הילה   (28.11.11)
סקר שנערך ב-100 תיכונים ברחבי הארץ גילה
שהתלמידים מעדיפים ללמוד ש-1+1=3.

מועצת התלמידים דורשת תיקון מיידי בכל ספרי
המתמטיקה ופגישה אישית עם בני גורן כדי לדון בסיום המשבר.
70. למה אין בונוס על מסלול תקליטנות???
אסי ,   דיג'יי   (28.11.11)
71. היא מזכירה לי את מיירה מ"אריזה משפחתית"
עזרא   (28.11.11)
72. אני פשוט נדהם מתגובות של אנשים פה
גדי   (28.11.11)
איך אתם מעזים להתבטא ככה? איך אתם מעזים לטעון בהכללה בוטה ואפילו מעליבה שאין לנו זכות לקבוע את העתיד שלנו, שאנחנו סתם מפונקים? מי לעזאזל אתם חושבים שאתם?
יום הולדת 18 לא משרה על אף אחד בינה כלשהי שהוא לא יכול היה להכיל כשעוד לא היה מבוגר לפי חוק, ונערים בגיל 16 הם הרבה יותר מכשירים להחליט החלטות עצמאיות לגבי העתיד שלהם.
השינוי בשיטת הבונוסים עליו החליטו האוניברסיטאות הוא בעצם הדרך של האוניברסיטאות להגיד "תלמדו מה שאנחנו רוצים או שתהיו מופלים בבונוס, בחירה שלכם", וזה בדיוק הדבר נגדו יערה יוצאת בכתבה הזו.
העובדה שכולכם מתייחסים לעניין בזלזול רק מוכיחה שוב את אי היכולת של רוב הישראלים לעמוד לצד אחיהם כשאחיהם מופלים לרעה אפילו אם האפליה לא נוגעת אליהם, בדיוק בגלל אי היכולת הזאת הגענו למצב שבו ישראל נמצאת היום.
ומכיוון שראיתי כאן תופעה של אנשים שמספרים על הרקע האישי שלהם, אני תלמיד בכיתת מצוינות שעושה מסלול 100% מדעי ולא יופלה בשום צורה מהשינוי הזה, ובכל זאת חושב שהוא לא במקום בלשון המעטה.
73. זה מדהים לראות את ההתפלגות של התגובות פה ל-2 קטבים מנוגדים
אלון ,   מרכז   (28.11.11)

בגדול התגובות פה מתחלקות ל-2:

חלק אחד חושב שהכותבת ילדה ומתייחס בביטול לדבריה, והחלק השני חושב שזה מדהים שמישהי בגיל כזה צעיר מתבטאת בצורה כזאת ומסכים עם דבריה בלי התייחסות עניינית לתוכן.

 

הבעיה שלנו כחברה נעוצה כאן, כשהפסקנו להקשיב לתוכן וההתייחסות שלנו היא רק למדבר (ובד"כ בסגנון של "מי אתה בכלל?!").

 

שנזכה להקשיב...

74. תענוג
דפי דורון ,   ת"א   (29.11.11)

קראתי בעניין רב את טיעונייך, המובאים בשפה רהוטה , קולחת ועשירה. בטוח, שרבים לא יסכימו עם דעתך, אך היה פשוט תענוג לקרוא את דברייך. הלוואי ויירבו כמותך בישראל.

75. מה לעשות, חמודה, שאתם עוד לא מבינים?
(29.11.11)
לא שואלים אתכם בצדק.
אתם לא יודעים.
אתם לא יודעים מה יעזור לכם בעתיד. למבוגרים יש יותר הבנה כאן. לא ידע מושלם, אבל יותר הבנה.

בקשר למקצועות שנבחרו - תנ"ך נבחר משיקולים פוליטיים. ספרות והיסטוריה כי הם נתפשים (בצדק מסויים) כ"מעשירים את הנפש".
אנגלית היא כלי קריטי בעידן המודרני.
המקצועות הריאליים (פחות כימיה וביולוגיה, יותר מתמטיקה ופיזיקה) הם הדברים שנותנים בסיס ליכולת חשיבה ריאלית, שהיא כלי עיקרי בארגז הכלים של כל אדם. לא מקבלים את זה מגיאוגרפיה (או סלסה).
יכול להיות שאת לא בטוחה בזה. צר לי, זה רק כי את לא יודעת. אני יודע. וכך גם כל מדען וכל איש טכנולוגי חזק.
זה לא אומר שלא צריך ללמוד אומנות. זה כן אומר שהדברים שצריך לשים עליהם דגש בבי"ס הם הלימודים הריאלים.
76. נוער מאכזב. איפה הייתם במחאה?
(29.11.11)
מחיתם נגד תלבושת אחידה.

77. גיבוי למעשי בריונות
דנה ,   בת ים   (29.11.11)

אין ערכים , רק רדיפה אחר בונוסים . הנוער חיי בערכים מעוותים , זה מתחיל עוד קודם לכן , אלימות אלימות ושוב אלימות כולל אלימות הורים קשה נגד מורים .

 

78. זה הכנה לחיים כבוגרים:
סתם עוד אחד שלא סופר   (29.11.11)

גם אז לא יספרו אתכם אז תתרגלי כבר מעכשיו.. 

 

79. ולמה לא סופרים אותנו??
צוקי, גן שולה   (29.11.11)
80. לא מבין את הבעייה
רן ,   ב"ש   (29.11.11)

מצטער, אבל אני לא שותף לגל המחמאות לכותבת.

אולי בגלל שאני לא מבין את הבעייה.

המצב נכון להיום באוניברסיטאות הוא שיש חוסר ביקוש למדעי הרוח והחברה.

משמעות הדבר היא כי ניתן להתקבל לפקולטות אלו עם ציונים נמוכים יחסית - כלומר, מי שרוצה ללמוד פילוסופיה או סוציולוגיה יכול להתקבל ללא כל צורך בבונוסים כאלו ואחרים (פשוט בגלל חוסר תחרות).

לעומת זאת, במקצועות ההנדסה, פיסיקה וכו'. המצב שונה. כאן יש תחרות ונדרש בהחלט לקבוע מי יכנס ומי ישאר בחוץ. גם הכותבת תסכים כי מקצוע ריאלי (מתימטיקה ופיסיקה בעיקר) אכן מהווים גורם מנבא סביר (לא יותר מזה, אבל גם זה משהו) להצלחה בלימודים.

לגבי תנ"ך וספרות - יש כאן שיעור חשוב לתלמידי התיכון - שיעור בפוליטיקה. כנראה שאין סיבה עניינית מדוע להכניס אותם למסגרת הבונוסים, אבל לא נעים להשאיר בחוץ

81. האוניברסיטה רשאית לקבוע את הקריטריונים לקבלת מועמדים
אור לנו   (29.11.11)
בלי להתייעץ עם התלמידים ובלי להודיע להם על כוונותיה ארבע שנים מראש, עם התחלת לימודיהם בתיכון. בית הספר התיכון אינו קורס הכנה לבחינות הבגרות והגיע הזמן שמנהלי התיכון וגם התלמידים יבינו שארבע שנות הלימוד לא נועדו רק להכנה לבחינות אלא לרכישת השכלה כללית רחבה. אם האוניברסיטות החליטו שלציונים במתמטיקה, פיזיקה ואנגלית יש בעיניהם חשיבות רבה יותר מאשר לציונים במקצועות חברה ומיגדר, זכותם להעניק לציונים בהם משקל רב יותר.
82. תתבייש לך! תגובה נוראית !
יעל   (29.11.11)
83. יש להוסיף לכל תלמיד עוד כמה דברים
יש להוסיף עוד לליבה   (29.11.11)
קודם כל הייתי דורש לימוד תורה בסגנון אמוני/רוחני:
הייתי מלמד הבסיס הקבלי שנותן טעם והגיון לכל המבנה הרוחני היהודי ולאחר מכן הפרטים: תורה נביאים כתובים משנה גמרא וקבלה - הכרות בסיסית עם הספרים המרכזיים -- אבל עיקר הלימוד הוא על בסיס אמוני (לא ניתוח טקסטים ספרותיים)
משהו בסגנון של: יש המאמינים שיש משגיח יחיד על העולם והתגלו מעשיו לנביאי ישראל (וגם האומות) במידה מסויימת ולפי מה שגילו כתבו לנו כתבי הקודש.
ולפי זה לפרש כתבי הקודש.
כמובן שבגיל צעיר מסתפקים בסיפורים - כמו סיפורי ילדים
הבעיה אצלנו שגם עד גיל 18 מלמדים בסגנון סיפורי ילדים כמו בכיתה א.

מנהגים + תפילות שמכסים כל מה שעושים החרדים כל החיים --- המצחיק שאת כל זה אפשר לדעת ב 3-4 שנים!! וזה חובה תרבותית לכל יהודי חילוני או לא!
לא ייתכן שיהודי חילוני לא יודע ברכות או תפילות ומנהגים -- זה ברות ולא חופש אמונה! ז יש ללמד בחטיבת הביניים ובתיכון

כמו כן יש להוסיף:
רטוריקה-> הכושר הרטורי (נאום / הסבר / הצגת רעיון) הוא מחריד
לוגיקה --> היכולת להסקת מסקנות זה הבסיס למדע ולפילוסופיה
התמחות באמנות קלאסית אחת: ציור / ריקוד / שירה / כתיבה אומנותית / פיסול
התמחות במקצוע התעמלות אחד: ריצה שחיה קרב מגע,



84. לא סופרים אתכם כי החברה שלנו אלימה ולא דמוקרטית
רוחמה   (29.11.11)
שימו לב לכמות התגובות המקטינות שהכותבת קיבלה רק בגלל שכתבה ואת דעתה והציעה הצעות לשינוי. רבות מהתגובות באו להעמיד אותה במקומה כילדה מפונקת שלא מבינה כלום או חצופה שבכלל כתבה את הדברים.
תגובות אחרות ביטלו אותה ללא מחשבה ועוד כמה קטלו בכלל את בני הנוער על היותם חיות וברברים.
החברה הישראלית לא סובלנית וכן מאד כוחנית וכך גם נראים תהליכי קבלת ההחלטות. במקום ליצור תרבות של שיתוף ובחינת היבטים שונים בטרם קבלת החלטות, אנו מעדיפים דיון צר והחלטות גורפות. חברה נאורה לא אמורה להתקיים כך ואולי הגיע הזמן לשנות את הגישה.
ולכותבת - אני מקווה שלא תתיאשי, שתמשיכי לפעול ויחד עם חברייך תמשיכו לעמוד על האפשרות להשתתף ולהביע את דעתכם.
85. בית הספר התיכון אינו קורס הכנה לבחינות בגרות
אור טוב   (29.11.11)
זכותה של האוניברסיטה לקבוע מה הם הקריטריונים לקבלת סטודנטים ובוודאי שראשי האוניברסיטאות אינם צריכים להתייעץ עם התלמידים בעניין זה. כולנו הרי יודעים שציוני מקצועות כאנגלית, מתמטיקה ופיזיקה רלוונטים יותר לניבוי הצלחה בלימודים אקדמיים מאשר מקצוע האזרחות או המיגדר ולכן מעדיפות האוניברסיטות לתת משקל רב יותר למקצועות אלה. מה שנכון הוא שבית הספר התיכון אינו קורס הכנה לבגרות ולכן יש הצדקה ללמד מקצועות רבים יותר מאלו שהאוניברסיטות מעניקות עליהם בונוס גבוה יותר.
86. גיאוגרפיה +סלסה???? זהו מקצוע בסיסי וחשוב
אורית   (29.11.11)

 גיאוגרפיה- מקצוע חשוב, ערכי, ומפתח חשיבה ,

מעבר ללימוד נושאים שונים - ארץ ישראל, מזרח תיכון, אקלים, פיתוח מדינות, איכות סביבה, תופעות הקשורות לכדה"א והמרחב הסובב אותנו,

נילמדים בו גם כישורים שונים החשובים ללימוד ולחיים. - לימוד מקנות מתמונות, קריאת גרפים וטבלאות איסופים נתונים, פיתוח חשיבה ביקורתית.

כנראה במקום ללמוד ג"ג, למדת סלסה. הניתוח שלך עלוב ביותר על כל המקצועות.

87. שלוש טענות, שלוש הערות
ספקניסטן   (29.11.11)
שלוש טענות למאמרה המנוסח היטב של גב' שפירא - אביאן תוך שאני עונה להן:
א. "לא סופרים אותנו" - מעבר לנהי הרגיל של תיכוניסטים ותלמידים בכלל, שמערכת החינוך (וור"ה בתוכה) לא לוקחת את צרכיהם ורצונותיהם בחשבון, אין כאן מאומה. טיעון רלוונטי לעניין זה הוא אולי שלא מתחשבים בתלמידים שלומדים היום וכבר בחרו במקצועות מורחבים, לצורך תקופת המעבר. יתרה מזאת, כמו שכבר ציינו כאן אי אילו טוקבקיסטים, ממילא מערכות הממשל במדינה רואות באזרחים לא יותר ממטרד, ועל כן רצוי להתרגל לכך שהחלטות גורליות לחיינו נלקחות בלי לספור אותנו (מישהו אמר רפואה ציבורית? גרעין איראני? הקמת התנחלויות?).
ב. הטענה השנייה והשלישית משמשות בערבוביה ולא פותחו היטב - השנייה רומזת לנו שלמקצועות מסוימים יש ערך עצמאי, המנותק מהאוניברסיטה. מצויין, ולכן האוניברסיטה לא מתחשבת בו. אם מערכת החינוך כולה מוטה לפי הסטנדרטים האוניברסיטאיים, הרי שהמקצועות שנחשבים לבעלי ערך עצמאי (ע"י המערכת) יהיו מקצועות חובה לבגרות (תע"י,תנ"ך,ספרות)
ג. המשפט שהיה חסר בטיעון השלישי הוא "קשר סטטיסטי אינו אינדיקציה לקשר סיבתי" - אם קיים מתאם (ובלשון המאמר, מנבא) בין הצלחה בבגרות בפיסיקה לבין הצלחה בתואר בספרות, אין זה בהכרח אומר שקיים קשר בין השניים. אבל את זה אפשר לומר על כלל תוצאות הבגרויות, ועל כן ניתן לבטל אותן כליל או לא לעשות בהן שימוש בקבלה לאוניברסיטאות. המערכת צריכה סנן כלשהו, והסנן שהיא בוחרת הוא טכני, כמותי, ונוח: אי אפשר לבנות מבחן אובייקטיבי אחר לבד מבחינה (בגרות או פסיכומטרי), שמלכתחילה סובלת מהכשל הלוגי שמבלבל בין מתאם סטטיסטי לקשר סיבתי.

סופו של דבר, המאמר לא הביא טיעונים קונקרטיים - מי נפגע מהחלטת ור"ה? מדוע תעדוף מקצועות אלו על אחרים פוגע בתלמידים? מעבר לטענה המלכותית של 'ערך עצמאי', ולנהי של 'לא סופרים אותנו' , התפספס כאן דיון חשוב וראוי.
88. להתבגר משמעו להבין שאתה לא מרכז העולם
דוקטורנט בטכניון ,   32   (28.11.11)
שהחיים אינם תכנית כבקשתך, ושתמיד יש אילוצים שצריך להתחשב בהם. צר לי לאכזב אותך, אילוץ ההתחשבות בבונוס בבחירת מקצוע הוא קטן וזניח לעומת האילוצים שתתקלי בהם כאדם בוגר ועצמאי (כסף, זמן, גיל, מקום מגורים ועוד הרבה). אם את חושבת שכבוגרת תמיד יתחשבו בדעתך ותמיד תוכלי לבחור באופציה שאת הכי רוצה, את טועה מאוד וכדאי שתתפכחי מהר. זה לא באמת קיים.
זה לא נובע מכך שישראל דמוקרטיה גרועה, אלא מכך שגם בדמוקרטיה הטובה ביותר אין לאזרח חופש בחירה מוחלט ללא אילוצים. מה שאת מדמיינת הוא אוטופיה ולא דמוקרטיה. בדמוקרטיה ייצוגית נציגים שנבחרו לשם כך מקבלים עבורך החלטות משיקולים של טובת הכלל, שעשויים במקרה ספציפי לפגוע בך.
בניגוד לטענתך, התלמידים הם ממש לא האוכלוסיה היחידה המושפעת מההחלטה הזו במישרין. יש מערכת שלמה של שיקולים קולקטיביים שאת מודעת אליהם באופן חלקי במקרה הטוב (מגבלת מקום באוניברסיטאות, עומס בחוגים מסויימים לעומת חוסר באחרים, תקני הוראה ומחקר בפקולטות, שינויי תכניות לימודים מחייבות, סטטיסטיקות על אחוזי הצלחה ונשירה במוסדות השונים וכו') - וכ"א מהם חשוב יותר מהרצון האישי של כל תלמיד בזמן בחירת מגמה בכיתה ט'. מצטער, אבל אין פלא שלא דברו אתכם.
הרי האוניברסיטאות הן שיצטרכו בסופו של דבר ללמד את אלו שיבחרו בלימודים גבוהים, לא התלמידים. מה יועיל שכל תלמיד יבחר במקצוע כרצונו ויתקבל לפקולטה לפי בחירתו אם האוניברסיטאות לא יהיו מסוגלות לעמוד בעומס בחוגים מסויימים או שתגיע קבוצה גדולה של סטודנטים שלא מסוגלת לעמוד בדרישות הבסיס של הפקולטה בגלל בחירת מגמה שגויה? לא רק האוניברסטיאות אלא גם הסטודנטים ייפגעו מכך - חלקם ייכנסו למצב אקדמי לא תקין וינשרו וחלקם סתם יקבלו שירות גרוע, מכיוון שהמרצה צריך לבזבז עשר דקות בכל הרצאה להשלים רקע בסיסי לגיאוגרף שהחליט ללמוד הנדסה (או למתמטיקאי שהגיע ללמוד סוציולוגיה בגלל עומס בפקולטות הריאליות, אלו דוגמאות סמליות, נא לא להתפס אליהן).

כמו שצויין בתגובות קודמות, מי שלא מעוניין בלימודים אקדמים לא צריך לקחת בחשבון את שיקולי הבונוס, ומי שמתכוון ללמוד - כדאי מאוד שירגיל את עצמו להתמודדות עם אילוצי ודרישות האוניברסטאות (והחיים בכלל) בהקדם האפשרי. לטובתו.
89. מי בכלל שואל אתכם?? מאחורי גבכם? חבורת חצופים
אמיר   (30.11.11)
כולה תלמידים וכבר אתם רוצים עם העברית הדלה והניסיון האפסי שלכם להיות חלק ממעגל ההתיעצות ?? מי אתם בכלל??!! זה לא יאומן איך כל זב חוטם טמבל חושב שהוא חלק ממעגל מקבלי ההחלטות... תשבו ותסתמו וכשיהיה טעם ויחליטו יודעיו לכם מה החליטו ותתרגלו .. בשלב הזה אף אחד, אבל אף אחד לא שואל אתכם. ככה זה. תגדלו תלמדו תעבדו תצברו ניסיון ואז.. ישאלו ..
90. כל התגובות המתלהמות טועות ומטעןת
ג   (30.11.11)
ישנו כלל במשפט המנהלי אשר קובע כי רשות לא תפגע במעמדו של אדם ללא לאפשר לו זכות טיעון . לדוגמא כאשר המדינה החליטה שהיא אינה מכירה יותר בתואר שניתן על ידי מכללה כלשהי לצורך העלאת שכר- היא חויבה על ידי בגצ לאפשר לכל עובדי המדינה שניפגעו על ידי כך לטעון את טיעוניהם טרם קבלת ההחלטה. (ראו פסד מוסטקי). לאור חובת הטיעון הרחבה היה נכון לשמוע את דעת מועצת התלמידים טרם קבלת ההחלטה. אין זה אומר שהיו אמורים לקבל את דעתם או להתחשב בה, אך לכל הפחות היה עליהם לשמוע אותה.

נשלח מהסלולארי שלי
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה