יוניטרוניקס, שבשליטת קרן פימי נוסדה בשנת 1989. עד לאחרונה החברה כללה 2 תחומי פעילות: פעילות בקרים לוגיים ופעילות חניונים רובוטיים אוטומטיים. פעילות החניונים האוטומטיים הופרדה מיוניטרוניקס ב-2019 ונסחרת כיום תחת השם יוטרון. בסקירה זו נתמקד בתחום הבקרים המתוכנתים שנשאר כאמור בחברת יוניטרוניקס.

תחום הפעילות
יוניטרוניקס עוסקת כיום במחקר, פיתוח, ייצור ומכירה של בקרים לוגים מתוכנתים (להלן PLC- Programmable Logic Controller).
PLC הוא סוג של מחשב המשמש לשליטה על תהליכים אוטומטיים בתעשייה, חקלאות, אנרגיה ועוד והוא למעשה המוח שמנהל את כל התהליך. לדוגמה נניח ויש לנו חווה גדולה עם רפת וגידולים חקלאיים, ה-PLC יכול לקבל מידע מחיישנים על רטיבות הקרקע, לבחון אם הרטיבות היא מתחת לרמה הנדרשת, להדליק את ההשקיה ולכבות אותה כאשר הקרקע מגיעה לרטיבות הנדרשת. בנוסף חיישן אחר יכול לשלוח מידע שנגמר האוכל לפרות ברפת או שהעטינים מוכנים לחליבה וה-PLC יידע לשחרר אוכל נוסף או לחלוב את הפרה בהתאם לצורך. כל זאת באופן אוטומטי וללא התערבות אנושית.
לעתים קרובות המחשבים האלה משולבים יחד עם מסך וכפתורים לשליטה שהם בעצם ממשק האדם-מכונה של הבקר או HMI – Human Machine Interface.
הבקרים של יוניטרוניקס נחשבים למתקדמים טכנולוגית בקרב מהנדסים. מאז שנת 2012 זכתה יוניטרוניקס ברציפות בתחרות Engineer’s choice awards של מגזין Control Engineering המוערך, תחרות אשר מוכרעת לפי הצבעות של מהנדסים למוצרים האהובים עליהם.

שינוי ארגוני ושינוי במיקוד העסקי
בשנים האחרונות החברה עברה שינוי ארגוני, שאולי במבט ראשון עלול להראות זניח, אבל הוא בעל חשיבות גדולה להמשך. עד לאחרונה מאמצי השיווק ומכירה של החברה התמקדו בכ-190 מפיצים ברחבי העולם שמוכרים את מוצרי החברה. בשנים האחרונות הקימה יוניטרוניקס מרכזי מכירה בארצות הברית ובגרמניה, דרכם היא מוכרת את מוצריה ישירות ללקוחות הקצה. חשיבות השינוי באה לידי ביטוי במיקוד המכירה ללקוחות גדולים יותר שנוטים להעדיף ספק עם נוכחות מקומית ובהתאם מבצעים גם הזמנות המשך לאורך זמן. צריך לזכור שה-PLC הוא המוח של המכונה אותה הם מייצרים, ואחרי ההתאמה הראשונית החלפה ל-PLC אחר היא מורכבת ויקרה עבור הלקוחות.
למרות שתהליך המכירה ללקוחות גדולים הוא ארוך ועשוי לקחת מעל שנה, אפשר לראות בשני הרבעונים האחרונים שהתהליכים הללו החלו להבשיל ובהתאם היקף המכירות והרווח הנגזר עלו בצורה משמעותית.
יוניטרוניקס כמובן אינה עוצרת את השיווק באמצעות מפיצים בשל השינוי הארגוני שעברה, אלא מרכזי המכירה שלה מהווים תוספת למאמצי השיווק ומתמקדים בלקוחות גדולים ועיבוי נקודות המכירה הקיימות.

מנועי צמיחה
ליוניטרוניקס 2 מנועי צמיחה עיקריים:
1. MOTION - בקרים ששולטים ברכיבים נעים בזמן אמת, בקרים אלה מספקים משוב תמידי המאפשר לתקן שגיאות בזמן אמת ובקצב תגובה מהיר. זהו מוצר משלים לPLC של החברה, הפותח לה גישה לשווקים חדשים שלא היו פתוחים עבורה ללא בקרת התנועה, ומחזק את אחיזתה אצל הלקוח שמקבל חבילת פתרונות שלמה.
2. UniCloud - החברה השיקה ב2021 פלטפורמה אינטגרטיבית חדשה לשירותי ענן במודל SaaS. הפלטפורמה מאפשרת ללקוחות לחבר את בקרי החברה (ואף בקרים של חברות אחרות) לסביבה מבוססת תשתית מחשוב בענן, העברת נתונים נעשית בצורה מאובטחת ומוצגת באמצעות דשבורדים עסקיים.
בעזרת הUniCloud החברה הופכת את ההתקשרות בינה לבין הלקוח מאירוע רכישה חד פעמי לקשר מתמשך שמכניס לחברה בין 5 ל-70 דולר לחודש לכל בקר, שיורדים כמעט במלואם לשורת הרווח הנקי, כיוון שעלות הפיתוח כבר שולמה ברובה בשנים האחרונות, ועלות משאבי המחשוב נמוכה מאוד ביחס להכנסה המתקבלת מהשירות.
הכנסות החברה ממכירות בקרי הMOTION והUniCloud צומחות בקצב גבוה והגיעו ברבעון הראשון ל-3.8 מיליון שקל, כלומר קצב שנתי של 15.2 מיליון ש"ח. לשם השוואה ברבעון הראשון 2022 הכניסה יוניטרוניקס 1.6 מיליון שקל בלבד מהמוצרים הללו.
להלן ההכנסות מהמוצרים הנ"ל בשנים 2019-2022:

1 צפייה בגלריה
הכנסות חברת יוניטרוניקס
הכנסות חברת יוניטרוניקס
הכנסות חברת יוניטרוניקס
(מתוך המצגת של יוניטרוניקס לשוק ההון)

צפי קדימה ותמחור
יוניטרוניקס נסחרת בבורסה בתל אביב בשיא כל הזמנים לפי שווי של כ342 מיליון ש"ח, לאחר שמנייתה עלתה מתחילת השנה בכ50%. העלייה במחיר המניה מגיעה ברקע תוצאות חזקות מאוד בשני הדוחות האחרונים שפורסמו שהצביעו על צמיחה בהכנסות של 25%-37% שתורגמו לצמיחה חדה יותר של 35%-70% ברווח הנקי ביחס לתוצאות ברבעונים המקבילים אשתקד. הצמיחה ברווח באה יד ביד עם עלייה בצבר ההזמנות שעלה מכ-37 מיליון ש"ח בתחילת 2022 לכ93 מיליון ש"ח במרץ 2023 כך שמגמת הצמיחה המוגברת צפויה להימשך בעתיד הנראה לעין. הכנסות החברה צמחו בשנים האחרונות בקצב חד ספרתי גבוה בממוצע. יחד עם בקרי ה-MOTION ושירות ב-UniCloud שמתחילים לתפוס נתח משמעותי מההכנסות וצומחים בקצב גבוה, ועם המשך גידול במכירה ישירה ללקוחות גדולים, אפשר להעריך שקצב הגידול בהכנסות יהיה לפחות 10%-15% בשנה ב-3 השנים הקרובות.
המרווח הגולמי עולה בעקביות מ42.7% ב2019, ל48.4% ברבעון האחרון. מצד אחד מכירה ישירה ללקוח ללא מפיץ מעלה את המרג'ין, וכן המוצרים המשלימים בעלי רווחיות גולמית גבוהה יותר. מנגד, תחרות ומכירה ללקוחות גדולים לרוב מלווה בהנחת כמות ושחיקת המרווחים.
בנוסף, המנוף התפעולי משחק תפקיד משמעותי כיוון שכ50% מההוצאות הן הוצאות קבועות (כלומר הוצאות שאינן תלויות בכמות המכירות) ולכן גידול של 10% בהכנסות יתורגם לגידול משמעותי יותר בשורה התחתונה.
מבחינה תמחורית החברה נסחרת במכפיל רווח חד ספרתי על קצב הרווח הנוכחי. על אף העלייה החדה במחיר מתחילת השנה עדיין מדובר בתמחור זול ביחס לחברות בעלות מאפייני פעילות דומים שנסחרות בבורסה כדוגמת טלסיס, הייפר גלובל וסי-לאב שנסחרות סביב מכפיל 15 על קצב הרווח הנוכחי.
סיכונים
1. תחום הPLC הוא תחום תחרותי מאוד ומחירי המוצרים בו נמצאים במגמת ירידה מתמשכת. מנגד התחום נשלט בידי חברות בינלאומיות גדולות ובעלות משאבים כגון: Siemens, Rockwell Automation או Mitsubishi Electric, כך שעל מנת להמשיך לצמוח ולהתחרות בענקיות הללו החברה חייבת להשקיע סכומים משמעותיים במו"פ ובשיווק. המצב הזה יוצר לחץ משני הצדדים ועלול לשחוק משמעותית את שולי הרווח של החברה.
עד כה החברה מתמודדת היטב עם האתגר הזה ושולי הרווח הגולמי אף גדלו מ42.7% ב2019 ל48.4% ברבעון האחרון, אך אין ערובה שזה יימשך.
2.סיכון נוסף הוא איומי סייבר שעשויים לשבש את פעילות הבקרים ומערכות המידע של החברה ולפגוע במוניטין שלה (לדוגמה: השבתה של בקרי השקיה חקלאיים בצפון). משיחה עם הנהלת החברה עולה כי החברה שמה דגש רב על נושא אבטחת המידע כולל שיתופי פעולה עם החברות המובילות בתחום.
3.שנת 2022 הייתה שנה של מחסור ברכיבים. קיים חשש ששני הרבעונים האחרונים קיבלו דחיפה בהכנסות כתוצאה מביקוש כבוש שהשתחרר עם שחרור משבר הרכיבים ולכן התוצאות הללו לא בהכרח מייצגות.

לסיכום
יוניטרוניקס היא חברה ותיקה וצומחת, עם מוצרים איכותיים שמהנדסים אוהבים לעבוד איתם, שנסחרת בזול, ונראה שנמצאת בעמדת זינוק מעולה להמשך. עם זאת, עומדים בפניה אתגרים לא פשוטים אותם תצטרך לצלוח על מנת לממש את הפוטנציאל הגדול.

רפאל בירנבום הינו מנהל קהילת המשקיעים "השקעות ערך בישראל". ניתן לעקוב אחריו בערוץ הטלגרם: https://t.me/israelValueInvestments
אין לכותב ניגוד עניינים עם תוכן הפרסום. הכותב עשוי להחזיק במניות החברה בתיקו האישי ו\או בתיקים המנוהלים על ידו. התוכן אינו מהווה יעוץ פיננסי או יעוץ בתחום ההשקעות או יעוץ פרטני ו/או תחליף ליעוץ כאמור למי מקוראיו. יעוץ כאמור נדרש על בסיס משתנה ממקרה למקרה. כמו כן, אין הפרסום משום הצעה לציבור והדיון במסגרת התכנים הינו תיאורטי, אינו מהווה המלצה ואין התחייבות שהינו שלם ו/או חף מאי דיוקים והשמטות.

אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 12:31, 20.07.23