מלחמת "חרבות ברזל", שנכפתה עלינו, תורמת רבות למגמת הירידה בבורסה, שהתחילה עוד הרבה לפני אירועי שבת השחורה של ה-7.10. אומנם, מתחילת המלחמה המדדים המובילים בתל אביב מראים ירידה ממוצעת של 10%, אבל יש לומר בכנות שמדובר בהתגברות של מגמה שהתחילה כבר בשנת 2022, שהסתיימה בירידות חדות של בורסות בכל העולם וגם שנת 23, בטח כאן בישראל, לא נראית כמו שנה שהולכת להסתיים בכיוון חיובי. בכך, יותר ויותר ישראליים משנעים את כספי ההשקעה שלהם לחו"ל, אבל גם במדדי חו"ל המובילים אנחנו רואים מגמת צמיחה מתונה יותר ממה שהורגלנו בשנים קודמות, כשחוסר הוודאות עוד לא לגמרי התפוגג, בטח לא ביחס לשנות 2019-2020. האם רק שינוע כספים להשקעות במדדי S&P 500 ודומיו (עם כל הכבוד להם) הן אלטרנטיבה למשקיע הישראלי שנמצא עמוק בשנה דובית? לא בהכרח. יש לא מעט אופציות להשקעות בחברות בצמיחה, דרך קרנות הון המתמחות בדיוק בזה – קרנון הון לצמיחה (Growth Equity).
המושג "חברות בצמיחה", על פניו, נשמע כמו מושג מובן וברור– חברות שעסקיהן מייצרים תזרים מזומנים חיובי או רווחים באופן מהיר יותר מהכלכלה הכוללת. פשוט? שלב הצמיחה בחייה של חברה הוא שלב מאופיין יותר ממה שחושבים, בטח כפי שהוא מוגדר על ידי אנשי השקעות מקצועיים.

1 צפייה בגלריה
טבלת השוואה
טבלת השוואה
טבלת השוואה
(באדיבות הכתב)
חברות בצמיחה הן חברות שעברו את סבבי הגיוס הראשוניים, שכבר מוכרות את המוצר שלהן בפריסה מספקת (יש להן מצבת לקוחות ונוכחות אמיתית בשוק), במקרים רבים הן כבר חברות רווחיות, ברמת מינוף נמוכה ובעלות פוטנציאל משמעותי להפוך למובילות בקטגוריה, גם אם עדיין לא ברורה רמת הרווחיות הצפויה לאותה חברה בעתיד. שלב הצמיחה של חברה הוא שלב שבו החברה נמצאת בין השקעות הון סיכון (VC) לבין השקעות Private Equity (Buy Out). אגב, רובן המכריע של החברות שמוגדרות על ידי משקיעים כחברות Growth Equity הן חברות פרטיות, כלומר קרנות הון לצמיחה מתמקדות בעיקר בשוק הפרטי, שוק שמהווה יותר מ-90% מסך החברות הבינוניות בארה"ב. זאת משום שבאופן טבעי, קצב הצמיחה הממוצע של חברות קטנות ולא סחירות הוא גבוה, יחסית לחברות גדולות וסחירות.
מאפיינים ייחודיים אלו מביאים לכך שהשקעה בחברות צמיחה מייצרת גיוון בתיק ההשקעות, עם אפשרות לשיפור בתשואת התיק. לא תמיד ניתן לשים את היד על המספרים המדויקים הממחישים בדיוק את גובה התשואה, שכן מדובר לרוב בחברות פרטיות, אבל לא חסרות דוגמאות של השקעות בחברות צמיחה מענפי טכנולוגיה, רפואה ופיננסים שהובילו לתשואות עתק למשקיעים. למשל, ההשקעה של חברת ורבורג פינקוס בחברת CityMd משנת 2017. וורברג פינקוס, המתמחה בהשקעות בשלבי הצמיחה, השקיעה כ-240 מיליון דולר בחברה, הפכה לבעלת השליטה בה, התמזגה עם אחת מקבוצת הרופאים הגדולות בארה"ב, Summit Health בשנת 2019 ונכון לכתיבת שורות אלה הכנסות החברה צמחו מ-240 מיליון דולר בשנה ללא פחות מ-3 מיליארד דולר בשנה. דוגמא נוספת היא ויסטה, שהשקיעה בשנת 2018 באפטיו, המספקת ניהול תשתיות IT, לפי שווי של פחות משני מיליארד דולר והיא נמכרה בשנת 2023 ל-IBM לפי שווי של מעל 4 מיליארד דולר – הכפילו את הכסף בתוך פחות מחמש שנים.
לסיכום, גם בשוק דובי, שנת מיתון, מחירי נדל"ן מוקפאים, וריביות עולות שלא מתגלגלות לחוסכים בבנקים והסתערות על מדדי חו"ל, יש עוד נתיבים אליהם אפשר לנתב את כספי ההשקעות שלנו ולהניחם במסלולי צמיחה משמעותיים. ישנן לא מעט חברות שנמצאות בשלבי הצמיחה שלהן וכפסע מלהפוך למובילות שוק בקטגוריה שלהן – ויחד עם הצמיחה שלהן יש הזדמנות לתשואה פוטנציאלית גבוהה על ההשקעה. בנוסף לכך, הן כבר הוכיחו מסוגלות בשוק והתבססו יחסית מול המתחרות ולכן רמת הסיכון יורדת. התקופה הנוכחית, של סביבה עסקית מאתגרת להרבה חברות, גם הופכת את השווים של חברות אלו לאטרקטיביים יותר. בתקופות טובות השוויים של חברות צמיחה נעשים גבוהים במיוחד וקיימת תחרות קשה על ההשקעה בהן. כמובן שכאשר החברות האלה מביאות מוצר טכנולוגי וחדשני והוכיחו שהן יודעות לחדור אתו בצורה מסיבית לשוק אז ענקיות דוגמת גוגל, מטא, אפל ועוד – רואות חברות אלו כפוטנציאל לרכישה.
הכותב הוא דני צוקרמן, שותף-מנהל ב-iFunds, שמספקת גישה למערכת מסחר מתקדמת של השקעות אלטרנטיביות מבית iCapital Networks.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.