אחד האתגרים המרכזיים בעולם ההשקעות הוא ההתמודדות עם התנודתיות החריפה. במיוחד בתקופת פוסט פנדמיה וחוסר יציבות כלכלית, וכזו שבה הפוליטיקה חודרת עמוק לשוק ההון וכל אמירה של פוליטיקאי זוטר עשויה להקפיץ את מדדי הדגל או לגרום להם לקרוס, השוק הוא כמו ספינה בסערה וכל משקיע עלול להתרסק לתוך התנודתיות, או לכל הפחות לקבל מחלת ים.
אך מה אם הייתה אפשרות למצוא מקום מפלט מחוץ לסערה? מקום שבו השקעה לא תלויה בתנודתיות הכללית של השוק?
אחת האפשרויות למתן את התנודתיות בפורטפוליו ולהשיא תשואה עודפת על השוק לאורך זמן היא שילוב של השקעות ב"מצבים מיוחדים" בתיק. השקעה ב"מצב מיוחד" במקרה שלנו זה השקעה בחברה שקיבלה הצעת רכש, במקרה כזה השווי של נכס הבסיס מתנתק מהמחיר שלו בבורסה ויש לנו עוגן חדש - הצעת הרכש. לרוב השוק לא יעלה את מחיר המניה לגובה ההצעה אלה ישאיר מרווח של כמה אחוזים שמשקלל את ערך הזמן להצעת הרכש והסיכון שלא תתממש, במקרה כזה ניתן להרוויח את הפער הזה במידה והעסקה תצא אל הפועל. לכן השקעה במצבים מיוחדים מתאימה לשוק תנודתי וזו דרך מצויינת לייצר עוגן של יציבות בתיק שמאזן את התנודתיות של השוק.
ניתן למצוא היום בשוק מספר "מצבים מיוחדים", חברות שנמצאות בתהליך של הצעת רכש מלאה\חלקית, מיזוג לשלד או לחברה אחרת ועוד. במקרים כאלה נרצה לבחון מה הפרמיה שההעסקה מגלמת ביחס למחיר בשוק, כלומר כמה מניית החברה צריכה לעלות כדי להדביק את השווי בעסקה, מהם המכשולים שנותרו בדרך להשלמת העסקה ומה מצב החברה בתרחיש שהעסקה נופלת.
בחלק זה נבחן חלק מהמצבים הללו, ונראה מה ניתן ללמוד בדיעבד מעסקאות שכבר הושלמו:
טאואר: חברה דואלית שנסחרת בישראל ובנאסד"ק ועוסקת בייצור שבבים אנלוגיים. בפברואר 2022 נחתמה עסקה במסגרתה אינטל תרכוש 100% ממניות טאואר תמורת 53$ למניה בפרמיה של כ-57% על המחיר בשוק ערב העסקה, מה שמשקף שווי של 5.4 מיליארד דולר לטאואר. המניה זינקה מיידית לכ48.5$ ונותר פער של כ-9% בלבד להצעה של אינטל, מחיר שמשקף ביטחון גבוה יחסית של השוק בהשלמת העסקה. כיום המניה כמעט חזרה למחיר ערב חתימת העסקה עם אינטל ונסחרת ב-34.3$ בלבד.
המכשול העיקרי שנותר להשלמת העסקה הוא אישור של הרגולטור הסיני, שבינתיים מתעכב כבר למעלה משנה. בימים כתיקונם אישור כזה הוא אירוע סטנדרטי ולרוב ניתן תוך חודשים בודדים, אך אנחנו בעיצומה של מלחמת סחר בין ארצות הברית לבין סין שבמרכזה נמצא ענף השבבים, מה שמעלה חשש שהסינים לא יאשרו בסופו של דבר את העסקה משיקולים פוליטיים מול ארה"ב וכתוצאה מכך העסקה תיפול.
הדד ליין להשלמת העסקה יהיה השבוע. מכיוון שאישור סיני עדיין לא ניתן וככל הנראה לא יינתן בימים שנותרו, האפשרויות שנותרו הן הארכת תוקף הסכם המיזוג בין החברות או ביטול העסקה.
ניו-מד אנרג'י: עוסקת בחיפושי נפט וגז,ומחזיקה כ-45% משדה הגז “לויתן”. במרץ האחרון קיבלה החברה הצעה לא מחייבת מחברת הנפט הלאומית של אבו דאבי, ADNOC, יחד עם BP (לשעבר בריטיש פטרוליום) לרכישת אחזקות הציבור בחברה (45%) ועוד 5% מקבוצת דלק לפי שווי של 14.1 מיליארד שקל, כך שיחזיקו בשותפות עם קבוצת דלק 50%-50%.
ההצעה גילמה פרמיה של כ-72% על המחיר של ניומד בשוק ערב ההצעה. ומי שמחזיק היום במניות החברה יהנה מתשואה של כ-10% במידה והעסקה תיסגר לפי התנאים שפורסמו בפרק זמן לא ידוע.
חשוב להדגיש שמדובר בשלב יחסית ראשוני כיוון שמדובר בהצעה לא מחייבת בלבד, והיא עוד צריכה לעבור אישור של קבוצת דלק, בעלת השליטה בניומד, ושל 75% מבעלי מניות המיעוט.
ישראכרט: היא אחת מ-3 חברות כרטיסי אשראי הפועלות בארץ והיחידה שנסחרת בבורסה. לאחר שכלל השלימה את רכישת חברת כרטיסי האשראי MAX מידי קרן ורבורג תמורת כ-2.4 מיליארד שקל נפתח המירוץ לרכישת ישראכרט. חברות הביטוח הראל ומנורה נאבקו פומבית על הזכות לרכוש את השליטה בחברת ישראכרט כאשר ברקע פורסם בתקשורת גם על רצון של הפניקס ושל חברת האשראי החוץ בנקאי האחים נאוי לקנות שליטה בחברה.
הראל הציעה לרכוש 100% ממניות החברה ולמחוק אותה ממסחר לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל והעלתה את ההצעות שלה עד 3.3 מיליארד שקל. מנגד מנורה הציעה לקנות 32% ממניות ישראכרט, ולהשאיר את החברה כחברה ציבורית הנסחרת בבורסה, לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל לכל החברה והעלתה את ההצעה שלה בשלבים במקביל להראל עד לשווי של 3.5 מיליארד שקל. בסופו של דבר בעלי המניות החליטו לאשר את הצעתה של הראל ומניית ישראכרט תימחק ממסחר לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל המשקף פרמיה של כ-8.5% ביחס למחיר בשוק.
העסקה כפופה לאישור הרגולטור והדד ליין להשלמת העסקה נדחה לנובמבר 2023. מאחר והרגולטור אישר לפני חודשים בודדים את עסקת רכישת מקס סביר להניח שגם האישור לעסקה הזו יגיע והעסקה תושלם בשלב כזה או אחר.
לאחר אישור ההסכם עם הראל כבר החלו לצוץ דיווחים על ניסיונות לרכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי השלישית בשוק, כאל שבשליטת בנק דיסקונט.
צרפתי: יזמית נדל"ן ותיקה בשליטת משפחת צרפתי שמחזיקה כ65% מהחברה. במאי חברת הביטוח הפניקס חברה למשפחת צרפתי והציעה הצעה לרכוש את מניות הציבור באמצעות מיזוג משולש הופכי לפי שווי של כ-452 מיליון ש"ח, גבוה ב-16% מהמחיר בבורסה באותו היום אבל נמוך בכ-6% מההון העצמי החשבונאי של צרפתי שעומד על כ-480 מיליון ש"ח. חפירה בדוחות הכספיים של צרפתי תגלה שלחברה יש קרקעות שרשומות בשווי היסטורי מלפני 30 שנה ונמוך משמעותית מהערך האמיתי שלהן, כך שההון הכלכלי האמיתי אף גבוה מכך.
לאחר ההצעה מניית החברה עלתה מעבר לשווי ההצעה ונסחרת היום כ-7% מעליה. יחסית נדיר שחברה נסחרת מעל השווי שמתקבל בהצעת רכש וניתן להסיק מכך שהשוק מעריך את השווי שהפניקס מציעים כנמוך מדי ולא מייצג את הערך הגלום בחברה ועל מנת שהעסקה תאושר הפניקס ייצטרכו להעלות את ההצעה שלהם. עד אמצע ספטמבר דירקטוריון צרפתי ייצטרך לפרסם את עמדתו ביחס להצעה ומשם יהיה אפשר להתקדם לחתימת הסכם, לשינוי התנאים או לביטול העסקה.
גמא: חברת אשראי חוץ בנקאי הפעילה בישראל למעלה מ20 שנה. גמא בעלת פיזור עסקי רחב בשוק האשראי - החל מניכיון שיקים, דרך הלוואות מגובות נדל"ן ועד היותה שחקן מרכזי בתחום מאגד הסליקה. בשנת 2008 הפניקס רכשה 49% ממניות גמא תמורת כ-64 מיליון שקל. כאשר החברה הונפקה בשנת 2021 הפניקס הפכה להיות בעלת השליטה בה עם כ61%. בחודשים האחרונים הפניקס החלה לקנות מניות באגרסיביות בבורסה ומחוץ לבורסה מכל מי שהיה מוכן למכור לה בסכום מצטבר של למעלה מ100 מיליון שקל ועלתה להחזקה של כ76%. בשבוע שעבר פרסמה הפניקס הצעת רכש מלאה לכל מניות החברה לפי שווי של כ940 מיליון שקל, גבוה ב22% משווי השוק ערב העסקה. בתגובה מניות גמא זינקו בלמעלה מ20% ונסחרות כאחוז וחצי בלבד מתחת להצעה של הפניקס כאשר נותרו עוד כ3 שבועות לתוצאות הצעת הרכש. על פי הודעת החברה מרבית המוסדיים שמחזיקים במניות החברה ייענו להצעה (מגדל, ילין לפידות, מנורה ומנכ"ל החברה) כך שנראה שהעסקה אכן תאושר אלא אם כן אחד הרגולטורים יתערב.
אורה אייר: עוסקת בתחום טיהור האוויר. בפברואר קיבלה אורה הצעה למיזוג עם חברת מולקול הנסחרת בנאסדק. לפי העסקה, בעלי המניות של אורה יקבלו כחלק מהמיזוג מניות מולקול בשווי נכון להיום של כ-7 מיליון דולר, מתוכם כחצי מיליון דולר הולך לבנק ובעלי המניות של אורה נותרים עם מניות מולקול בשווי 26.25 מ' ש"ח לעומת שווי נוכחי של 13.35 מ' ש"ח למניות אורה - אפסייד של כמעט 100% עם השלמת העסקה אך במניות מולקול שעוד עשויות לרדת.
כמו כן, הבוקר ביטלה מולקול את הסכם המיזוג ובתגובה מניית אורה צונחת בבורסה.
בחודשים האחרונים הושלמו מספר עסקאות כאלו בתשואה נאה לבעלי המניות:
בעלי השליטה בטיירה נכסים מחקו אותה מהמסחר בפרמיה של 32% על המחיר בשוק לאחר שבעלי המניות אילצו אותם להעלות את ההצעה המקורית שלהם. כך גם בעל השליטה בדקמא קפיטל מחק אותה מהמסחר בפרמיה של עשרות אחוזים לאחר סכסוך עם בעלי המניות כתוצאה מהשקעות מסוכנות שביצע עם כספי החברה.
בנוסף, הפניקס (כן, שוב הפניקס) מחקו את חברת ייצור הבדים הלא ארוגים שלאג יחד עם קיבוץ שמיר בהצעת רכש מלאה בפרמיה של 13% על המחיר בשוק.
מעבר לכך הצעות רכש חלקיות הושלמו באלעל, שמן תעשיות ובית וגג שבהן נרכשו מהציבור בין 5% ל38%, כולן בפרמיה על המחיר בשוק, אך החברות נותרו ציבוריות.

רפאל בירנבום הינו מנהל קהילת המשקיעים "השקעות ערך בישראל". ניתן לעקוב אחריו בערוץ הטלגרם שלו.
אין לכותב ניגוד עניינים עם תוכן הפרסום. הכותב עשוי להחזיק במניות של חלק מן החברות או בכולן בתיקו האישי ו\או בתיקים המנוהלים על ידו. התוכן אינו מהווה יעוץ פיננסי או יעוץ בתחום ההשקעות או יעוץ פרטני ו/או תחליף ליעוץ כאמור למי מקוראיו. יעוץ כאמור נדרש על בסיס משתנה ממקרה למקרה. כמו כן, אין הפרסום משום הצעה לציבור והדיון במסגרת התכנים הינו תיאורטי, אינו מהווה המלצה ואין התחייבות שהינו שלם ו/או חף מאי דיוקים והשמטות.

אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 16:32, 14.08.23