הכירו את מבחן החלופות

"מבחן החלופות" מראה לנו בצורה הכי פשוטה, מה החלופה הכי טובה לכסף שלי בתקופת הזמן הנוכחית.
מבחן החלופות מתקיים לפי שלושה קריטריונים ברורים:
1. אמינות הכנסה. 2. פוטנציאל צמיחה. 3. פרמיית סיכון.
אמינות הכנסה בוחנת את הסבירות לרווח מתוך השקעה, כאשר בסופו של דבר נרצה לדרג את החלופות שלנו מהאמינה ביותר לאמינה פחות. לדוגמה: הסבירות לקבל שכירות יציבה מדירה בקריית שמונה נמוכה מאשר בתל אביב.
פוטנציאל הצמיחה, מאידך, בוחן את הסיכויים של נכס פיננסי לגדול לצמוח ולהתרחב ובכך להניב לנו אחוזי רווח גבוהים יותר, בהתאם לניתוח של TAM - Total Addressable Market, מונח חשבונאי המייצג הזדמנות הכנסה ביחס ל- 100% נתח שוק.
פרמיית הסיכון בוחנת את התשואה העודפת המינימלית שדורש משקיע כלשהו בתמורה ללקיחת הסיכון העודף הגלום בחלופה המסוכנת יותר, כך שלא ייבצר מצב שבו ההשקעה היא גם מסוכנת וגם לא מניבה תשואה עודפת.
אחרי שהגדרנו לעצמנו את הצורה שבה נבצע את "מבחן החלופות", ניגש להבין מהן בדיוק אותן חלופות.
לצורך הפשטה נסווג את כל החלופות לארבע קבוצות כלליות:
1. השקעה אלטרנטיבית – בהגדרה היבשה מדובר על לרוב נכסים לא נזילים – כלומר כאלה שלא ניתן לקנות ולמכור באופן יומי בבורסה ועם טווח השקעה ארוך יחסית (קריפטו, נכסים דיגיטליים, קרנות הון סיכון וכו'). 2. מניות ומדדים. 3. נדל"ן מקומי. 4. שוק חוב (אג״ח, פיקדונות).

שוק החוב vs מניות מדדים:

בעשור השני של המאה שוק החוב היה אפיק השקעה לא אטרקטיבי (תשואה של כ-0.3%) ולא במקרה. תשואת האג״חים נקבעת על פי ציפיות המשקיעים להתנהגות הריבית בטווחי זמן שונים (מחודש עד 30 שנים) לרוב פיקדונות הבנקים מחושבים על פי אג״ח לשנתיים שנחשב קצר טווח.
כיום בעקבות העלאות חוזרות ונשנות של הריבית בארה״ב ובישראל שוק החוב מציג תשואה של מעל 4% (הכי גבוה מזה 19 שנים). בעשור השני של המאה ה-21 שוק המניות חווה עלייה אקספוננציאלית בעקבות חוסר אפקטיביות בהשקעה בפיקדונות מה שגרם לכסף להיות מוסט לשוקי ההון. בנוסף רמת הצריכה העולמית הלכה וגדלה מה שגרם לחברות לגדול ברמת ההכנסה ולהציג את התוצאות בדוחות הרבעוניים שלהם בבורסה, כל אלו גרמו לשוק ההון להפוך לאפשרות העדיפה ביותר עבור קהל המשקיעים.
בארבע השנים האחרונות שוק ההון חווה ירידה משמעותית בעקבות שני גורמים עיקריים:
1. יציאת האוויר מבועת הייטק גרמה לירידה בשווי החברות שהונפקו בבורסה בארבע שנים האחרונות.
2. משקיעים נעדרי אוריינות פיננסית הסיטו את הכספים שבבעלותם משוק ההון לפיקדונות בבנקים. קמפיינים אגרסיביים של חברות האשראי החוץ-בנקאי והבנקים לא השאירו סיכוי ל״ריקי כהן מחדרה״ להשאיר את קופת הגמל להשקעה שלה על מסלול מנייתי.


1 צפייה בגלריה
תיאור מבחן החלופות בתקופת משבר
תיאור מבחן החלופות בתקופת משבר
תיאור מבחן החלופות בתקופת משבר
(גיא נתן)

אז למה בכל זאת מניות ולא אפיקים אחרים?

כיום, ניכר כי אם ניקח את המניות ואת שוק החוב ונכניס אותן למבחן החלופות נגלה שהנכס חסר הסיכון מניב תשואה עודפת על שוק המניות שנחשב כנכס עם סיכון גבוה, סיטואציה לא הגיונית ובעיקר כזאת שלא תישאר לעוד הרבה זמן, בעיקר כיוון שההיסטוריה ובמיוחד בזכות ההבנה שאנחנו נמצאים בתקופה וסיטואציה שלא חווינו מעל לעשור (מיתון, אינפלציה, ריביות וכו').
הטענה הנפוצה שהתקופה הנוכחית קשה במיוחד ובודקת את אורך הרוח של המשקיעים, בעיקר אלו חסרי הניסיון שטרם לא חוו משבר, תמיד נכונה, אך בשוק ההון, מי שמרוויח באמת זה מי שנשאר סבלני ומחושב ולא מי שנכנע לרגש.
אין ספק שלשוק ההון לא צריך להיכנס בכל מחיר ולא בכל זמן, אבל בתקופה הנוכחית ניתן להצביע על כיצד המניפולציה הפסיכולוגית באה לידי ביטוי בצורה הכי עוצמתית שיש. זה קורה מכמה סיבות, אך בעיקר כי הרבה מאוד משקיעים כאלו שבתקופת הקורונה התרגלו רק לעליות, חווים פתאום ירידות.
אותם משקיעים חשבו שמצאו מאגר זהב, אך בשנה שעברה הם קיבלו שיעור יקר מפז. שיעור שגרם להם להזיז הכל חזרה למקום שממנו הם באו לפני שנתיים – הפיקדונות.
בשוק ההון קיים מגוון יותר רחב של אפשרויות השקעה התואמות לכל סוגי המשקיעים - ממשקיעים סולידיים ועד ספקולטיבים. לדוגמה, מניות צמיחה, אשר יענו לצרכים של המשקיעים שאוהבים תיקי מניות מוטי סיכון הן מניות יותר תנודתיות אך עם פוטנציאל רווח גדול יותר לדוגמת SOFI (פינטק), MELI (קמעונאות במרכז ודרום אמריקה), ו- SNOW (ספקית ענן).
מנגד למשקיעים הסולידיים קיימת האפשרות להשקיע במניות ערך, אותן מניות שכבר הגיעו לשיאן מבחינת רווחיות והתייעלות ורוב הגדילה שלהן היא דמוגרפית בלבד כמו: KO (קוקה קולה) MCD (מקדונלדס) PM (טבק וסיגריות).
בשורה התחתונה אם אתם מסתכלים היום על השווקים ואומרים לעצמכם שבעוד 3-4 שנים השוק יהיה במחיר יותר גבוה מהיום, תיכנסו, תלמדו ותהיו סקרניים. אל תהיו מהאנשים שבשנת 2027 מתחרטים שלא נכנסו להשקיע, בדיוק כמו המשקיעים שהביעו חרטה אחרי שנות ה-2000, 2008, 2020, ועוד אינספור דוגמאות.
הגלגל ימשיך להסתובב, ולא ניתן לתזמן את השוק.

גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, פיננסים ושוק ההון למעלה מ5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפוקאסט המצליח '' מפת החום '' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם שלו

אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.