"מה שהרס אותי היה הכן שהיה לך בעיניים כשפגשת את מבטי", כתב ושר אריק איינשטיין, והוא כמובן לא היה היחיד שהילל אהבות ממבט ראשון. התחושה הזאת - של להיכנס לחדר, לזהות בתוך שניות עיניים חדשות-אך-מוכרות, לשקוע בהן ומיד להרגיש כאילו אתם שני האנשים היחידים בחדר, עם חיבור מיידי אך עמוק - היא קצת כמו לחזור הביתה. זה אולי נשמע כמו התחלה של רומן רומנטי שאין לו שום אחיזה במציאות המאובקת והצינית שלנו, אבל איכשהו, ולכאורה ללא שום הסבר הגיוני, קרוב ל-60% מהאוכלוסייה מדווחים שהם מכירים מקרוב את התחושות האלו, מפני שגם הם זכו להתאהב ממבט ראשון.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אפשר להמשיך לזלזל באהבות ממבט ראשון, לטעון שהן רומנטיות להחריד וילדותיות ובעיקר לבטל אותן כמשיכה מינית ותו לא, אלא שלפי מחקרים ומומחים לא רק שאהבה ממבט ראשון חיה ובועטת לנו בקרביים, היא אפילו יכולה להיות מקפצה טובה לקשר רציני - ה"כוכב נולד" של מערכות היחסים.
עוד במדור "שאלה של יחסים":
"אי אפשר לזלזל באהבה ממבט ראשון, מהסיבה הפשוטה שבכל כך הרבה יצירות, בכל כך הרבה תרבויות ולאורך כל השנים יש ביטוי לאנשים שמתאהבים בלי להכיר אחד את השני. עוד בתורה זה מוזכר עם יעקב שמתאהב ברחל, אז כנראה שיש לה משמעות", טוען אהרון בן-זאב, פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה ומחבר הספר "אהבה, כמעט כל הסיפור".
והיא לא בעצם ביטוי תרבותי לתשוקה? "אהבה ממבט ראשון זו אהבה, זו לא רק משיכה מינית. כשמדובר במשיכה, התכונות לא חשובות. אפשר להימשך גם למישהו שבכלל לא יודעים מה התכונות שלו או שלא מעניקים להן חשיבות. באהבה ממבט ראשון, לעומת זאת, יש את שני ההיבטים המרכזיים שמאפיינים אהבה: משיכה, מינית אבל לא רק, והערכה חיובית של מכלול התכונות".
אבל יש פרט קטן ושולי: אנחנו עדיין לא מכירים את התכונות. "חלק מהתכונות אפשר לזהות ממבט ראשון, ולחלק אנחנו עושים השלכה. אפשר להגיד שזאת לא אהבה עמוקה, כי היא לא מתבססת על תכונות שאי אפשר לראות באופן מיידי, אבל הנראות מאוד משפיעה על מה שאנחנו חושבים על אנשים".
3 צפייה בגלריה
התאהבות
התאהבות
''באהבה ממבט ראשון יש את ההיבטים המרכזיים שמאפיינים אהבה''
(צילום: Shutterstock)
ואכן, לפי מחקרים אנחנו שופטים את אופיו של האדם העומד מולנו תוך עשירית השנייה. גם אחרי שעוברות כמה דקות, השיפוט עצמו לא ישתנה – אבל רמת הביטחון במסקנות שלנו כן תגדל.
"הכי קל זה לראות איך השיפוט המיידי הזה מתבטא במקרה של אנשים יפים. הם מקבלים יותר זכויות ויתרונות לאורך כל החיים, ואנחנו גם משליכים עליהם תכונות אופי - הם נחשבים לחכמים יותר, כישרוניים יותר, נדיבים יותר. יש מחקר אמריקני שמראה שהגבוהים והיפים יותר מבין אלו שסיימו לימודי עסקים קיבלו משכורת גבוהה יותר בשנה שלאחר סיום הלימודים. בבתי משפט אנשים יפים יקבלו עונשים פחות קשים מאנשים פחות נאים. אפילו הוכיחו שהורים מחזיקים ילדים יפים יותר זמן על הידיים מאשר ילדים פחות נאים. זו גם הסיבה שבגללה יש יותר גברים שמדווחים על אהבה ממבט ראשון, כי הם נותנים משקל גדול יותר להופעה החיצונית של בת הזוג.
"אז כמובן שאהבה ממבט ראשון היא בעיקר כלפי אנשים יפים, והיא מבטאת את מה שנקרא 'הילת היופי' – העובדה שמי שיפה נתפס גם כבעל תכונות טובות – אבל זה רק ממחיש שאהבה ממבט ראשון לא נובעת רק בגלל החיצוניות, אלא גם בגלל תכונות אחרות שאנחנו משליכים על מושא האהבה".
3 צפייה בגלריה
פרופסור אהרון בן זאב
פרופסור אהרון בן זאב
''אי אפשר לזלזל באהבה ממבט ראשון''. פרופ' אהרון בן זאב
(צילום: רביב צלמים)
לא רק יפים ויפות זוכים להיות נאהבים תוך דקות. מחקרים מצביעים על הנטייה שלנו להתאהב באנשים שדומים לנו או להורים שלנו, משום שהם מעניקים לנו את התחושה של משהו מוכר ויציב שניתן לסמוך עליו - אותה תחושה של "חזרה הביתה" שרבים מתארים אותה בהקשר של אהבה ממבט ראשון. לצד זה, ישנם אפיונים נוספים שנקשרים אצלנו באופן אוטומטי לתכונות אופי: למשל, גובה או זקן אצל גברים גורמים לנו לחשוב שהאדם שמולנו הוא אמין יותר (ואולי בגלל זה נשיאי ארה"ב שנבחרו תמיד היו גבוהים יותר מהמתחרים שלהם).
לאהבה כזו, שנבנית על השלכה של תכונות באופן לא ממש מבוסס, יש יכולת להוביל לקשר אמיתי? "יש מחקרים סותרים על היכולת של אהבה ממבט ראשון לנבא יחסים ארוכי טווח. יש מקרים שבהם אהבה כזו תתפתח ליחסים עמוקים מאוד, ויש מקרים שבהם היא תימשך לזמן קצר. זה בעיקר תלוי ביכולת לזהות את תכונות האופי - אם הזיהוי היה מוצלח אז יש פה בינגו".
אבל מה הסיכוי לבינגו כזה? הרי אנחנו בהכרח עושים אידיאליזציה, ורק עם הזמן נזכרים שאף אחד לא מושלם. "זה נכון, אבל יש מחקרים שאומרים שאשליות חיוביות מאוד חשובות להתפתחות של אהבה לאורך זמן, אפילו יותר מאשר דברים אחרים. זה המנבא הטוב ביותר להמשכיות של יחסי אהבה. השאלה היא גם המידה כמובן".
"אם עושים אידיאליזציה שרחוקה מהמציאות זו בעיה, אבל אם זו אידיאליזציה מתונה, אז ההערכה הכללית החיובית מאפשרת להתמודד גם עם החלקים השליליים שיצוצו בהמשך. באהבה ממבט ראשון, ההערכה הכוללת ההתחלתית היא נפלאה, והאופטימיות הזו מעניקה את הכלים להגיע ליחסים איכותיים יותר לאורך זמן"
מחקר שנערך בסין ופורסם ב-2019 מצא שבניגוד אולי לדעה הרווחת, רמות גבוהות יותר של אשליה חיובית בין בני זוג בתחילת הקשר נקשרו עם ירידה בסיכון לפירוק מערכת יחסים בהמשך, כמו גם לשביעות רצון גבוהה יותר, ופחות קונפליקט או ספקות במערכות יחסים. בעיני פרופ' בן זאב הסיבה לכך ברורה: "אם עושים אידיאליזציה שרחוקה מהמציאות זו באמת בעיה, אבל אם זו אידיאליזציה מתונה יותר, אז ההערכה הכללית החיובית מאפשרת להתמודד גם עם החלקים השליליים שיצוצו בהמשך. לדוגמה, מישהי יכולה להגיד על בעלה שהוא נפלא גם אם הוא מאחר כרוני או לא מסודר. התכונה השלילית הזו מקבלת משקל יותר קטן כאשר התמונה הכללית ורודה. באהבה ממבט ראשון ההערכה הכוללת ההתחלתית היא נפלאה, ואז האופטימיות מעניקה את הכלים להגיע ליחסים איכותיים יותר לאורך זמן. זה לא שאת זורקת באוויר משהו ורוב הסיכויים שהוא יהיה לא נכון. במקרה הזה, רוב הסיכויים הם שבאמת יש פה משהו".
ההשלכה של התכונות יכולה להתבסס על זיכרון? נראה מישהו שיזכיר לנו אדם שקרוב אלינו ובאופן אוטומטי נעניק לו את אותן התכונות? "נכון, וזה פחות טוב להבטחה לקשר איכותי ומתמשך, כי זה באמת מבוסס על דמיון מקרי. אם כי ייתכן שיש גם סוג של פנים או הבעות שמאפשרות לזהות תכונות, ושאותן אנחנו מזהים. בסופו של דבר, החשיבות של מבט ראשון לקשר ארוך טווח היא בנקודת הפתיחה שהוא מעניק - והיא מאוד משמעותית".
פרופ' בן זאב מדגיש ומזכיר שגם מחקרים (למשל זה של סונפרנק ורמירז מ-2004) הוכיחו שמערכות יחסים שהתחילו עם הערכה הדדית רבה יותר והתלהבות גדולה יותר הצליחו להחזיק זמן רב יותר יחסית לאלו שהחלו באופן יחסית צונן.
3 צפייה בגלריה
אהבה ממבט ראשון
אהבה ממבט ראשון
אם זיהוי התכונות היה מוצלח אז יש פה בינגו
(איור: Shutterstock)
"אנחנו לעולם לא נצליח לעבור את תקרת ההתרגשות של תקופת 'ירח הדבש' שבתחילת הקשר, אבל אפשר להגיע קרוב, ולכן נקודת הפתיחה חשובה מאוד - ונקודת הפתיחה של אהבה ממבט ראשון היא מצוינת. אם הפוטנציאל שזיהית בהתחלה התממש, אז יש הסתברות גבוהה שזו תהיה אהבה חזקה לאורך זמן".
על פי פרופ' בן זאב, אם מדובר באהבה שלא ניצתת רק במבט ראשון, אלא כבר בפגישה ראשונה הכוללת גם שיחה, זו כבר חצי הדרך לטבעת. "כשיש לא רק מבט אלא גם שיחה אפשר לזהות תכונות שהן עמוקות יותר, ואם זו אהבה מצ'אט ראשון זה עוד יותר טוב, כי שם נחשפות עוד תכונות. אפילו אם באפליקציות מופיעות תמונות לא נכונות או לא מופיעות תמונות בכלל, אם יש אינטראקציה ויש שיחה אינטלקטואלית (שחייבת להתגלות בגלל הפורמט של הכתיבה) אז יש מידע טוב יותר, וההתאהבות כבר יותר מבוססת.
"יש איזה משפט שאומר 'לעולם לא תהיה לך הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני' – וזה כל הסיפור", הוא מסכם. "יש משקל למה שקורה בהתחלה, לאיך שזה מתחיל. אני לא אומר שאי אפשר ליפול, להיפך - אפשר מאוד ליפול, אבל אם יש לך עיניים להסיק תכונות מפגישה ראשונה, סוג של אינטואיציה, זו יכולה להיות נקודת התחלה טובה שתקבע את הצלחת הקשר בהמשך".