אולי אפשר לטעון שאייל גולן אשם. או לפחות אחראי. למעשה זה השיר ההוא שלו, 'מי שמאמין לא מפחד', שהושמע פתאום מתוך רמקול ענק, הציף את אולם בית המלון בדובאי והקפיץ לרחבת הריקודים את כל הנוכחים - בעיקר דוגמניות ישראליות ומקומיות, וגם אושיות רשת מהמגזר החרדי שהגיעו מישראל ונסחפו לרחבה יחד עם שייח' ערבי מזדמן. כולם היו רחוקים מהבית, אחרי יום עבודה מתיש במסגרת פסטיבל האופנה ''וורלד פאשן'' בדובאי, ושמחו לקצת שמח.
אבל מישהו צילם, והסרטון מצא את דרכו במהירות לישראל, לקבוצות ווטסאפ חרדיות ולכמה משפחות מכובדות בקהילה, ואז התפוצץ בקול רעש עצום. החברה החרדית בישראל מונה כמיליון נפש, ואם לשפוט ברמה הסיסמוגרפית, רעש האדמה הזה חצה אותה לאורכה ורוחבה. מאות חשבונות אינסטגרם פיקטיביים נפתחו על ידי חרדים רק כדי להציץ ולראות במה מדובר, והתגובות הארסיות ניחתו מכל עבר על המשפיעניות החרדיות שהגיעו לדובאי והעזו לעלות לרחבת הריקודים.
טוקבקים נוסח "בזויה, טמאה, משוקצת, שטן" עוד היו החלק הפשוט, אבל ההתנפלות הגיעה לשיאה בדפי הפייסבוק והאינסטגרם של המשפיעניות, אליהם התנקזו מרבית הגידופים והנאצות בדרישה לסגור את החשבונות. מ"אם את אשת אברך אני צנצנת", דרך "את מביישת את המגזר החרדי ואת כל ציבור האברכים" ועד ל"בגיהינום יסקלו אותך באבנים".
בתקשורת החרדית פורסמו מאמרים עוינים לא פחות. "נשות האינסטגרם החרדיות הוזמנו לדובאי וצעדו על מסלול הדוגמניות לצד נשים פרוצות", כתבה "תמי מאלעד" באתר ''אקטואליק''. "הנשים שהותירו את בעליהן בישראל, לחתל את הזאטוטים שלהן, פרצו את כל גדרי הצניעות המקובלים... היבדלו מאיתנו או שתחזרו לכור מחצבתכן כי אתן מביישות את הציבור החרדי ואת ההורים שגידלו אתכן... וקיבלו הוללות ופריצות".
5 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון שהועלה משבוע האופנה בדובאי
מתוך הסרטון שהועלה משבוע האופנה בדובאי
המפיקים החליטו להפתיע את המשלחת הישראלית. מתוך סרטון שהועלה משבוע האופנה בדובאי
(צילום: אינסטגרם)
ב''קול כבודה'', האתר המוביל לאישה החרדית, כתבה מישהי: "אני אחת מעשרות אלפי הצופות שלך שבאמצעותן (שלא לומר החפצתן) את מתפרנסת. אל תמכרי לי תותים ואל תספרי לכל עם ישראל שאת עושה קידוש השם כי את לא. אל תרמסי ערכים שמקודשים ומהווים ערך עליון למהות שלי כאישה חרדית".
שום דבר מכל הרעש הזה לא היה צפוי כשאלעד בורנשטיין, בעל חברת ''ברוני'' שמעניקה פיתוח אסטרטגי למעצבי אופנה, החליט להזמין משפיעניות רשת חרדיות לאירוע בדובאי, או כשיעל צין, אשת תקשורת חרדית, הגיעה גם היא לאירוע.
"פסטיבל האופנה מתקיים בדובאי פעמיים בשנה, והשנה, באווירת הידוק היחסים, הוחלט לצרף אליו מעצבים ישראלים", בורנשטיין מסביר. "ההפקה בדובאי פנתה אליי לפני חצי שנה ויצאנו לדרך. לדובאי הגיעו השנה למשל מעצבת השמלות שלומית אזרד עם הפרזנטורית שלה רוסלנה רודינה, ענבל דרור ועידן כהן שלחו שמלות, והיו גם מותגים חרדיים כמו 'רייצ'ל H' ו'ביאנקו נרו', שהם מותגים של אופנת עילית חרדית".
בהתאם, החליט בורנשטיין להזמין לדובאי, על חשבונו, כמה בלוגריות ישראליות שיפיצו את הבשורה. "הזמנתי את נטלי דדון, מירי כהן (אמה של אלין – ס"ש) וגם את אחותה של מירי, חנה מלול, שהיא בלוגרית דתייה. בהמשך צירפתי שלוש בלוגריות חרדיות – חני וינברגר, אורית שוהם ראבד וחני מרגי – כדי שיסקרו את התצוגות ואת מאחורי הקלעים שלהן וגם ילבשו את בגדי המעצבים הישראלים. סוכם מראש שהאופנה החרדית תוצג ביום חמישי וכל האחרים יציגו בשישי־שבת. במקביל, הצעתי לחני וינברגר לעלות למסלול ולהפתיע את אפרת פוזן, מעצבת חרדית חדשה, והכל היה סגור ומתוזמן".
הכל, מלבד אולי מה שבא אחרי התצוגה ומחיאות הכפיים, כשהמפיקים המקומיים החליטו להפתיע את המשלחת הישראלית ולנגן שיר של אייל גולן. "כולם, נשים וגברים, התחילו לרקוד, הייתה אווירה משפחתית ושמחה", בורנשטיין נזכר. "מי חשב שהריקוד הזה ייצור מהומת עולם?"
"אני", אומרת חני וינברגר, 34, שלא הגיבה על הפרשה מאז האירוע. "עוד לפני שהמראתי לדובאי היו לי הרבה חששות. בשנה האחרונה גדלתי עסקית ועליתי מדרגה. יצאתי עם מותג איפור שנושא את שמי, אני החרדית הראשונה שעושה את זה, וממש לאחרונה אלעד הכניס את המוצרים שלי לסופר־פארם כמותג חרדי ראשון, עם אופציה לקנות אותם בקופסה עם ובלי הלוגו שלי, שהוא שפתיים. חששתי מצרות עין ומקנאה".
וינברגר, ילידת בני־ברק, רעייתו של ישי, אברך ותלמיד ישיבה ואם לארבעה, לא אדישה להתנגדויות שהעסק שלה מעורר פה ושם. בגיל 20, כשהתחתנה, עדיין עבדה במקצועה הקודם – הנהלת חשבונות – אבל אז החליטה לשנות כיוון, למדה איפור אצל ירין שחף והתחילה לעבוד במקצוע. "העליתי עבודות איפור שלי לאינסטגרם, מהר מאוד זה תפס והתחילו להציע לי שיתופי פעולה. נכון לעכשיו יש לי 50 אלף עוקבים, 90 אחוז מהם נשים, רובן חרדיות, ותמיד יש ויהיו כאלה שמצקצקים ואומרים, 'כבודה של בת מלך פנימה'. כשפנו אליי בשאלות, הסברתי שזו דרך הביטוי שלי ושאני בוחרת לקדם רק דברים שתואמים את אורח החיים שלי כאישה חרדית. בנוסף, הבטחתי והוכחתי שכל גבר שפונה אליי ברשת נחסם מיד. כשאמרו לי, 'אישה חרדית צריכה להיות בבית' ו'זה לא נאה שאישה חרדית מצטלמת', בעלי התייעץ עם הרבנים שלו וקיבלתי את אישורם. הרבנים גם הסבירו לבעלי שאין מקום לכפייה בנוסח 'אל תתלבשי ככה' או 'תסגרי את האינסטגרם' ושהכל חייב להתבצע מבחירה ובאהבה. משבוע לשבוע, הפעילות ברשת הפכה בשבילי לשליחות. רציתי להראות שאישה חרדית יכולה גם לטפח את עצמה למען בעלה וגם לנהל חיים של תורה".
את הקווים האדומים שלה שירטטה וינברגר מיד בהתחלה: "אני לא חושפת את הזוגיות שלנו, מקפידה על שפה מכובדת, לא מזכירה מקומות שבהם יש חילול שבת, ומצטלמת רק עם פאה ובגדים צנועים, חצאית עד הברך, שרוולים עד המרפק, צווארון סגור וגרביים. המלתחה שלי צבעונית וטרנדית, הכי לא שמרנית, אבל צנועה".
ועדיין, מן הסתם נשים מבחינות במילוי השפתיים שעשית. "במה חטאתי? לפני שלוש שנים עשיתי מזרק אחד. מה לא צנוע בזה? גם לפני המזרק היו לי שפתיים מלאות".
5 צפייה בגלריה
חני וינברגר
חני וינברגר
''אני גאה להיות חלק מהמגזר החרדי''. חני וינברגר
(צילום: איליה מלניקוב)
לפני כשנתיים עקרה משפחת וינברגר מבני־ברק לשכונה מעורבת בפתח־תקווה, והיא התחילה להגדיר את עצמה כ"חרדית צבעונית". בבית הכנסת השכונתי לא ננעצו בה מבטים מפני ש"כל הנשים מתלבשות כמוני, בצניעות עם תעוזה, והן שאבו ממני השראה", אבל כשבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים התקבל במעונם מכתב רשמי מהנהלת 'בית יעקב' והם התבשרו שבנותיהן תמר ונועה לא ילמדו בבית הספר החרדי.
"הלם", היא נזכרת. "בעלי ואני התייצבנו לשיחה עם צוות ההנהלה. הצעתי להוציא את הילדים מהסרטונים שאני מצלמת והעליתי הצעות נוספות שלא יפגעו בפרנסה, אבל נתקלתי בחומה. 'זה הכול או כלום. או שאת סוגרת את האינסטגרם או שבנותייך לא ילמדו כאן'. סליחה, הגענו לאיראן? לקחנו עורך דין שהגיש עתירה, ביקשנו צו ביניים כדי שהבנות יתחילו את שנת הלימודים כמו כולן, ובהמלצת עורך הדין פנינו לתקשורת, והכתבה בטלוויזיה עשתה המון רעש. הבנות שלנו ישבו שבוע בבית, עם הילקוטים החדשים, ובכו. אחרי שבוע הן הורשו להיכנס לבית הספר והמועד לדיון המקיף טרם נקבע. למרבה האבסורד, הצדיקות והצדיקים דאגו להפיץ שבנותיי בכלל לא סולקו מבית הספר ושביימתי את הפרשה כדי להגיע לטלוויזיה ולפרסם את מותג האיפור החדש".
את מבינה שנכנסת לעימות מול המגזר החרדי? "חלילה, אני גאה להיות חלק ממנו, בעלי קם כל יום בשש בבוקר והולך ללמוד תורה, אבל אני מצפה מהמגזר להודות שהוא לא מסוגל להתמודד עם הרשת, שמצטיירת בעיניו כאם כל חטאת. אני שלמה עם עצמי מפני שהפעילות ברשת לא מתנגשת עם אורח החיים שלי. ברור שמה שאני עושה הוא לא האידיאל של הציבור החרדי, ויש שיגידו שזה לא במאה אחוז דרך התורה, אבל מה מפריע לכם שאני כל כך מצליחה? למה אתם מקטינים אותי? למה אתם ממציאים סיפורים שלא היו ולא נבראו?"
5 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון שהועלה משבוע האופנה בדובאי
מתוך הסרטון שהועלה משבוע האופנה בדובאי
''מי חשב שהריקוד הזה ייצור מהומת עולם?''. מתוך סרטון שהועלה משבוע האופנה בדובאי
(צילום: אינסטגרם מתוך התכנית גלית ויואב, ערוץ 12)
זה, לדבריה, מה שקרה גם בדובאי. "לפני חמישה חודשים אלעד הזמין אותי לפסטיבל האופנה בדובאי והציע שאביא עוד משפיענית רשת חרדית כדי שיהיה לנו נחמד. בחרתי בחברה שלי, אורית שוהם רבאד, שהיא משפיענית רשת למידות גדולות. שבוע לפני הטיסה אלעד הציע לי קמפיין בתשלום, לצעוד על המסלול עם בגד של אפרת פוזן. סיכמנו שנעשה לה הפתעה. נכון, יכולתי לומר, 'לא, תודה', אבל למה שאסרב? הרי לצעוד על מסלול בשמלה צנועה זה לא משהו שונה ממה שאני עושה באינסטגרם. התייעצתי עם בעלי, אחד הרבנים אמר לו שתצוגה בחו"ל, בפני גויים, זה פחות בעייתי, וחברות שלי טענו שאם אלבש בגד צנוע ואלך על המסלול כמו שאני, בלי לענטז, אז זה קידוש השם".
קידוש השם? "בהחלט. אני מהווה דוגמה לאינספור נשים. הרי הכי קל להתנהל בעולם החילוני. שם מתפשטים והופ – הופכים למפורסמים".
בעלה של וינברגר נשאר בבית עם ארבעת ילדיהם, וינברגר המריאה לדובאי עם שוהם רבאד, והתצוגה עברה כמעט בשלום. "סוכם שאני פותחת, עולה, צועדת ויורדת – ופתאום ראיתי שגם יעל צין נכנסה, וגם היא רצתה לדגמן. אנחנו מכירות, עשינו הפקות משותפות, היינו ידידות. ניגשתי אליה ושאלתי אותה, 'תגידי, את עולה למסלול?' והיא זרקה לי, 'נראה שכן'".
לנוכח המתיחות הקלה בין השתיים, החליטו המארגנים שוינברגר תפתח את התצוגה כמתוכנן וצין תסגור אותה. "עליתי עם חולצה וחצאית, וברגע שסיימתי את חלקי עזבתי את האולם והלכתי עם חברות שלי למסעדה כשרה. היינו מורעבות", וינברגר אומרת.
בעודן ממתינות למנות העיקריות נפלה עליהן הפתעה. "כל המכשירים הסלולריים התחילו לצלצל או לרטוט ובסטורי של אחת הבנות ראינו סרטון שבו יעל וחלק מהמעצבות הדתיות רוקדות במעגל עם שייח'. אורית, חברה שלי, עשתה צילום מסך ודיברנו על זה שיעל רוקדת ממש יפה. ואז אורית עשתה טעות; היא העלתה תמונות מהאינסטגרם לווטסאפ ולא בכוונה השתרבב הסרטון של החרדיות שרוקדות לצלילי אייל גולן. ברגע שגילתה את הטעות אורית מחקה את הסרטון והתנצלה, אבל כבר היה מאוחר מדי. אלפי חרדים בישראל, שטוענים שהם לא חשופים לאינסטגרם, ראו את הסרטון בווטסאפ והטלפונים התחילו לצלצל".
מה אמרו לך? "חלק רצו לדעת איך ייתכן שמשפיעות רשת חרדיות רוקדות עם שייח' וחלק רצו לדעת אם הסרטון הופץ בכוונה תחילה. הבנתי שהדברים יצאו מפרופורציה ושמישהו – אין לי מושג מי – מנפח ומסלף את מה שהיה כדי למחוק אותי".
מה הדבר הכי מעליב שכתבו עלייך מאז? "שבעלי בטלן, שהוא מסכן, שהוא בכלל לא אברך, שהוא מתחרט על הרגע שהתחתן איתי, שאני מנצלת אותו וכמובן - שאני מביימת עוד דרמה כדי לקדם את מותג האיפור החדש".
מה זה עושה לך? "כלום. אני לא מתרגשת ובטח שלא פוחדת. אני יכולה לקרוא מאה טוקבקים מרושעים ברצף ואחרי דקה לחייך ולשאול את עצמי, 'חני, מה הסרטון הבא?' למזלי, אני מוקפת במשפחה תומכת. אמא שלי, שהיא האישה הכי חרדית בתבל, אוהבת את מה שאני עושה. גם המשפחה של בעלי מקבלת אותי בצורה מושלמת. כשיש מאחורייך גב חזק זה קצת יותר קל".
5 צפייה בגלריה
אורית שוהם ראבד
אורית שוהם ראבד
''הנעלבים ואינם עולבים, שומעים חרפתם ואינם משיבים''. אורית שוהם ראבד
(צילום: רמי זרנגר)
ואילו אורית שוהם ראבד, 40, חברתה של וינברגר – תושבת ירושלים, נשואה ואם לשלוש בנות שמתמקדת באופנה במידות גדולות ומנהלת קבוצות אינסטגרם ופייסבוק ובהן עשרות אלפי עוקבות – מעדיפה שלא להגיב להאשמה כאילו שיגרה את התמונה ההיא בטעות. "אני לא נכנסת לקלחת הזאת, לא מאשרת ולא מכחישה", היא אומרת. "את מה שיש לי לומר כתבתי באינסטגרם. חפשי את הכותרת 'הנעלבים ואינם עולבים, שומעים חרפתם ואינם משיבים'. זה פסוק של חז"ל".
וכך כתבה שוהם ראבד באינסטגרם: "הסרטתי, כתבתי, מחקתי, התקשרו אליי שאגיד את הצד שלי בסיפור בדובאי, לחצו עליי לתת את גרסתי ולבסוף החלטתי לשתוק. ותאמינו לי ששתיקה היא לא מתכונותיי הבולטות. ההחלטה הזו קשה לי מאוד, כששקרים מופצים עליי בחוץ וכשאני יודעת שאם אספר לכן את האמת – תזדעזעו. בתורה הקדושה כתוב 'מדבר שקר תרחק'. הקדוש ברוך הוא בוחן כליות ולב והוא יודע מי שיקר ומי אמר את האמת לאמיתה. אני יודעת שזה לא הוגן: בן אדם שחושף את עצמו ומשתף את כולם בחייו לא יכול פתאום להיעלם ולהתעלם כשנוח לו. אבל אם אגיב את האמת אני עלולה לגרום נזק או לפגוע במישהי אחרת. 'נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן ואל ילבין פני חברו ברבים'. ודבר נוסף, כל תגובה תגרור תגובה וחוזר חלילה וכך ייווצר לו מעגל שוטה. אז פשוט החלטתי לשבור את המעגל ולא להגיב ברבים. להשתדל לפחות. תעזרו לי, כן?"
יעל צין, 27, שנמצאת גם היא בלב הסערה, היא חרדית, בעלת תשובה, נשואה לאיציק, אברך ומוזיקאי, ואם לשלושה. בתגובה כתובה היא מסרה: “'לשון הרע לא מדבר אליי' זה לא רק סיסמה, זה דרך חיים. אין בליבי קפידה על אף אחת, ואם פגעתי אני מבקשת סליחה. מאחלת הצלחה לכולן. חורף טוב ומבורך".
גרסתה המלאה של צין לאירועים, כמו גם תחושותיה, ייוותרו בינתיים בינה לבין עצמה, אבל אולי חני מרגי, 29, הבלוגרית החרדית הנוספת שבורנשטיין הזמין לאירוע - משפיענית רשת מבית־שמש, נשואה ואם לארבעה - יכולה לתת רקע נוסף למה שהתרחש שם.
"אף פעם לא עזבתי את הבית ולא נעדרתי ממנו בשבת, ושבוע בדובאי נראה לי משהו כבד מדי", נזכרת מרגי. "בדקנו את האפשרות לטוס הביתה בשישי בבוקר, אבל הכרטיס היה מאוד יקר, אז זרמתי. מהרגע הראשון הייתי לא מרוצה. המלון היה באזור שנראה כמו דרום תל־אביב, לא מה שהובטח, כששאלתי על ארוחות שבת נאמר לי שעליי לדאוג לעצמי, התגעגעתי לילדים. ביום השלישי בעלי צילצל אליי באמצע התצוגה ואמר: 'סגרתי לך כרטיס הביתה, קשה כאן'. הרגשתי אושר. חזרתי אחרי שלושה ימים".
5 צפייה בגלריה
חני מרגי
חני מרגי
''הקו שמנחה אותי הוא לא להיות כמו כולן''. חני מרגי
(צילום: איליה מלניקוב)
לדברי מרגי, היא העלתה מדובאי רק תכנים צנועים ("קצת טיולים, קצת שופינג, המשפיעניות החרדיות נמצאות כל הזמן תחת זכוכית מגדלת"), אבל בחמישי בערב לא צפתה בתצוגה, מפני ש"חיפשתי מקום שבו אוכל לעשות בדיקת קורונה כדי להספיק לטיסה שיוצאת בחמש בבוקר. את הסרטון קיבלתי לווטסאפ ואני לא מאמינה שאורית הפיצה אותו בכוונה. אילו הייתה לה כוונה לפגוע ביעל היא הייתה מוסיפה איזו הערה".
החמצת את ההזדמנות לדגמן. "נו, באמת. זה לא היה בתוכנית העבודה שלי ואין לי עמדה בנושא. אבל אילו חשבתי שיש בזה משהו פסול הייתי אומרת לחני וינברגר שלא כדאי לה לעלות. הביקורת שבוערת עכשיו במגזר החרדי לא מתייחסת רק לסרטון הריקודים. היא נובעת גם מההתנגדות לאישה שמפקירה את ילדיה לצורך נסיעת עבודה. המגזר החרדי רואה התנהגות כזאת בחומרה. חני חטפה בגלל שהיא מציגה את עצמה כחרדית. אילו הזדהתה כדתייה הכל היה עובר בשקט".
היא עצמה, אגב, עשתה בדיוק את זה, וכבר לא מגדירה את עצמה כיום כחרדית אלא כדתייה. "הילדים שלי לומדים במוסדות דתיים־לאומיים, ועשיתי את זה כדי למנוע עימותים בקהילה החרדית, שהיא מאוד ביקורתית וקשה. לפני שנתיים בתי עלתה לכיתה א', וגיליתי שאני צריכה להתחפש: לשים מטפחת, לגרוב גרביונים. החלטתי לא להמשיך את השקר ורשמתי אותה לבית ספר דתי. הקהילה החרדית דווקא הגיבה במחמאות. 'סוף־סוף קול שפוי, מישהי שלא מחפשת את הטייטל החרדי'. נשים חרדיות, שדופקות את הראש בקיר, שאלו אותי מאיפה היה לי אומץ".
כרגע היא עוקבת מהצד אחרי ההתפתחויות וחילופי ההאשמות, וממשיכה להעלות תכנים עבור 33 אלף העוקבים שלה באינסטגרם - "89 אחוז מהם נשים, רובן חרדיות. אני מראה להן לייף־סטייל, מעלה מתכונים, משתפת מחיי האישיים, ממליצה על קורס מסוים שעזר לי להתמודד עם הילדים, והקו שמנחה אותי הוא לא להיות כמו כולן. היום, למשל, כולן עושות הגדלת שפתיים והזרקות לפנים, גם חרדיות, ואילו אני האחרונה ברכבת. לא עשיתי שום דבר. אני טבעית לגמרי ונשים מתחברות לאותנטיות שלי"
פורסם לראשונה: 07:51, 12.11.21