סביבה ומדע  מדע  מדעים מדויקים
"בשביל מה הסיוט הזה?"
משה רונן
פורסם: 13.05.03, 12:34
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 132 תגובות ב-130 דיונים
1. כשלי ה"פקידים" העלובים במשרד החינוך
אבי   (13.05.03)
נכונים גם באשר ללימודי מדעי המחשב ושאר המדעים. ועוד יש להם את נחוצפה לשבות!!! כמעט את כולם צריך לפטר שם, ולחסוך לציבור גם כסף גם בורות של תלמידים ואולי תבוא ישועה לציון....
2. ומה עם הדקדוק הסיוטי לצורותיו?
בזבוז זמן!!!!!   (13.05.03)
3. מדוע צריך?
דן   (13.05.03)
באותו אופן, מדוע ללמוד תנ"ך? למה ללמוד עיברית ודיקדוק? האם יגיעו רבים לתחום הספרות? בית הספר אינו מלמד תלמידים רק לבגרות, לאוניברסיטה וללוקש בסוף החודש. בית הספר אמור לבנות את אזרחי העתיד. האם אנו רוצים שאזרחי העתיד של המדינה יהיו צרי אופקים. סגורים בתוך התחום שבו הם עוסקים. מתמטיקה יש ללמד כי היא שפת המדע, מלכת המדעים. מהווה בסיס חשוב לחישבה מדעית והיא אינה חשובה פחות מחשיבה ספרותית והומאנית. אני מסכים כי צורת הלימוד בתיכונים בארץ אינה תורמת לאיש. פתרון אינסופי של תרגילים מכין לבגרות ולא לחיים. אני מאמין שאפשר להעניק לתלמידים עם נושאים אחרים במתמטיקה. תורת הקבוצות לדוגמא.
4. פחח.. אם כבר הגענו למקום 28
דרור   (13.05.03)
וכל כך קשה לתלמידים במתמטיקה - אז בוא נוותר על הנושא כולו. שלא ידעו מתמטיקה - באמת נושא שולי ולא חשוב בעולם המודרני. לוגיקה מעניינת זה הרי ברור שאם תגיד לילד שהוא לא חייב ללמוד מתמטיקה הוא לא ילמד. רק שאח"כ הוא פתאום יבין שהוא צריך מתמטיקה בשביל לעבוד בכך וכך מקומות, ואז הוא יצטרך ללמוד מתמטיקה בצורה פרטית, ולממן את זה מכיסו. אז יאללה. מי שיהיה לו כסף ידע מתמטיקה ומי שלא - לא. העיקר שזה חוסך למדינה כסף
5. המורים שלנו על הפנים!
ליאור ,   ראשון לציון   (13.05.03)
המורים שלנו ממש ממש על הפנים, לא יודעים ללמד ולא כלום. אי אפשר להבין מילה אחת נורמלית מהבטא הרוסי שלהם (אין לי בעיה עם רוסים) והם לא מבינים אותנו כי אנחנו מדברים בשפה גבוה יחסית אליהם.. ממש קטסטרופה, לא פלא שכל הכיתה שלי נכלה בכל המבחנים השנה!
6. סיבה טובה ללמד מתמטיקה (ושאר מקצועות)
ירון   (13.05.03)
פשוט הידע שמלמדים בבתי הספר הינו הידע שמגדיר את האנושות הקיימת היום. ללא ידע זה לא הינו שונים כלל מהאנשים שהיו חיים לפני אלפי שנים. לכן חובה עלינו ללמד את כולם את הבסיס של הידע האנושי שמגדיר את האנושות. בלעדי ידע זה אדם אינו שייך לאנושות הקיימת היום. די להסתכל על תוכן הלימוד של כל מיני זרמים בדלניים והתוצאות ההרסניות שנגרמות מכך כדי לראות את חשיבות לימודים אלו.
7. לא מעניין אותי מקצועות בעולם חומרי זה
איש   (13.05.03)
8. די לשיעמום של המתמטיקה
יוסי ,   ירושלים   (13.05.03)
צריך להפסיק את השיטה הפרמיטיבית של דחיסת החומר של מתמטיקה בדרכים לא קונוינציונליות ומשעממות ולהתקדם לעתיד וללמד בכיף ובצורה מהנה
9. מסכים, כתבה לעניין!
הכי חשוב זה אנגלית ,   מחשבים וחינוך גופני.   (13.05.03)
10. פרופסור וינר טועה, לדעתי
מתמטיקאי   (13.05.03)
הבנה מתמטית נדרשת מכל מי שעוסק במדעים מדוייקים או במדעי החברה וכלל זה מרופאים, ביולוגים, כלכלנים, רואי חשבון. הבעיה בכך שמתמטיקה ברמה תיכונית אינה נדרשת כלל למי שעיסוקם במדעי הרוח או שעיסוקם אינו אקדמי. אין סיבה שלימודי מתמטיקה יהיו תנאי לקבלת תעודת בגרות. עם זאת, לימודי מתמטיקה צריכים להיות, לדעתי, תנאי הכרחי לקבלה לפקולטאות כמו מדעי הטבע, רפואה ומדעי החברה. מאידך, אולי הקושי שבלימודי המתמטיקה גרם לכמה סופרים סבל כמקור השראה אז ...
11. מסכימה עם כל מילה!!!
תלמידה   (13.05.03)
ממתמטיקה היא מקצוע קשה מאד!! ואם אפשר ללמוד אותו ביותר כייך ובקלות אז למה לא?!
12. שלא ישנו את השיטה כי...
ערן ,   הרצליה   (13.05.03)
ללא השיטה הזו לא יהיה לי וסטודנטים כמותי הכנסה יפה שכזו משיעורים פרטיים. 4000 ש"ח לחודש זו הכנסה יפה מאוד אודות לשיטת חינוך זו. המשיכו כך ,עלו ןהצליחו(או שלא)
13. מסכים לחלוטין
גל ,   ראשון   (13.05.03)
מסכים לחלוטין, הגיע הזמן שיעשו משהו עם המתמטיקה, זה אחלה של דבר,בתור תלמיד בכיתה י' אני מוצא את מקצוע המתמטיקה רלוונטי לעתיד, אך יש למתן את מקצוע המתמטיקה לאנשים הבוחרים לדוגמא לתגבר ביולוגיה. יש לנהל מערכת חינוך בחוכמה. סופסוף התחלתם לפקוח עיניים.
14. כן, צריך!
גדעון   (13.05.03)
מצער לראות שמדען סבור שרק אנשי מחשב ומתמטיקאים צריכים ידע במתמטיקה. למעשה כל חוקר מדעי צריך לדעת להעריך את ההצלחה או הכשלון של נסיון שהוא ביצע בשיטות מתמטיות. אולי עם היו בודקים באפן מתמטי את הצלחת ץוכניות הלימוד התמוהות של משרד החינוך ילדינו לא היו היום אנאלפבתיים עד כיתה ג, חסרי ידע במתמטיקה ובזכות החידושים בהוראת האנגלית בעלי ידע אפסי גם באנגלית.
15. יופי של כתבה. מענין ונכון
שי   (13.05.03)
16. לעשות מהרעינות ישום
(13.05.03)
כשלומדים דברים יבישים בלי לישם אותם זה משעמם ביסוד, ובדרך כלל לא מובן גם טכניקה לא שוה כלום אם לא יודעים לישם אותה. כל רעיון שלומדים צריך ליישם אותו באין ספור בעיות ודוגמאות כדי ללמוד ולממש את הטכניקה!! אקדמיה בלי החיים זו רק אקדמיה והיא פותרת רק בעיות שהחיים כמעט לא מציבים.
17. נכון לגמרי !!
קוסינוס   (13.05.03)
יש הרבה מורים שמשניאים את המקצוע, הבינוניים פשוט נופלים בדרך או עוברים אותו בקושי ורק בעלי כשרון טבעי (או בעלי תחת חזק) מתגברים על המורים הגרועים ומצליחים בו.
18. הבעיה היא...
IAS ,   -   (13.05.03)
בצורת החשיבה ובתוכניות הלימודים. כל שר חינוך מעוניין בהצלחה מיידית ומתעלם מהעובדה שלימודים זה תהליך ארוך וממושך. מכיוון שיש חילופי שרים כל 4 שנים (במקרה הטוב) כל פעם מתחלפת תוכנית לימודים וזה לא טוב - צריך לקבוע תוכנית אחידה ולעבוד איתה במשך מספר רב של שנים ורק אחר כך לראות את התוצאות, אי אפשר לראות תוצאות אחר שנה או שנתיים. הבעיה השניה היא צורת המחשבה - המטרה העיקרית של רוב (לא כולם!!!) התלמידים היא לקבל תעודת בגרות ולא ללמוד מתמטיקה כתוצאה מכך הגישה אל המקצוע היא שונה לגמרי. הגישה היא של "מה אני צריך לדעת כדי להצליח בבגרות?" ולא של "מהי מתמטיקה?". כתוצאה מכך, בין דוגלי הגישה הראשונה יש הרבה אנשים שנכשלים במקצוע זה בגלל שמתמטיקה זה לא נושא עם חומר מוגדר, כמות השאלות שניתן לשאול היא אינסופית ולכן קשה לעשות מבחן זה מבלי להבין את המתמטיקה, לא מספיק לדעת צריך גם להבין.
19. הכל תלוי במורה ולא במקצוע
כפיר   (13.05.03)
20. סותרים את עצמם
יואב ,   רמת גן   (13.05.03)
פרופסור וינר אומר שחוץ ממורים למתמטיקה, אנשי מחשב ומהנדסים, לא משתמשים במתמטיקה. מצד שני הוא מזכיר את מסקנות ועדת שמגר. חברי ועדת שמגר היו משפטנים, אנשי צבא וכד'. האם לא ברור מאיליו שהם זקוקים להבנה טובה למדי בסטטיסטיקה בסיסית כדי לבצע את תפקידם? אותו הדבר נכון בודאות גם לעורכי דין אחרים, לרופאים ואפילו לפסיכולוגים. אחוז התפקידים שאינם דורשים הבנה בענפים שונים של המתמטיקה הולך ומצטמצם, ולמעשה כל תואר ראשון היום כולל מתמטיקה ברמה זו או אחרת. יתכן שצריך להקל בחשבון דיפרנציאלי ובטריגונומטריה, ולחזק על חשבונם את האלגברה, הלוגיקה והסטטיסטיקה, אבל על המתמטיקה אסור לוותר.
21. רק מתימטיקה ?
חיה   (13.05.03)
השאלה איננה מי צריך מתימטיקה, אלא מי צריך את ביה"ס כפי שהוא היום. כאשר מגיעה תקופת הבחינות (החל מכתה י') מתחילים המרתונים: במתימטיקה, בלשון, בתנ"ך, באנגלית וכן הלאה. בצורה כזו עוברים את בחינות המתכונת ובחינות הבגרות - ובדרך כלל בהצלחה מרובה יותר מכפי שלמדו בכל שנות ביה"ס ! אם כך, למה לבקר בביה"ס? 1. כי ההורים ו/או הרשויות מחייבים 2. לפגוש את החבר'ה. אם ביה"ס הוא ביח"ר לציונים, אז הסחורה לא משהו. האם היינו קונים אותה לולא היינו חייבים? לא בטוח. אילו היה מדובר במפעל, היו בודקים מה צריך לשנות והיכן ניתן לתקן ולשפר: לשנות את המבנה? להחליף הנהלה? להשביח את העובדים???? היו עושים הכל כדי שהסחורה תצא מושלמת והלקוחות יהיו מרוצים! היוום הלקוחות אינם מרוצים ובלית ברירה מחפשים אלטרנטיבות: מרתונים, מורים פרטיים, לימודים אקסטרניים ועוד.
22. מעמד המורה.
מ ,   מרכז   (13.05.03)
לדעתי ההבדל בין היום לשנות השישים הוא מעמד המורה. לי היה הכבוד ללמוד עם מורה שנראה כמו הזקן מפינק פלויד אשר בסיום השנה ל- 90% מהכיתה היה בגרות 5 יחידות פיזיקה + מתמטיקה, אופן הלימוד שלו הכניס גם דברים שראיתי פעם שניה בשיעורי אינפי בהמשך. האם משהו ברמתו היה בוחר דהיום להיות מורה? מסופקני. הוא בטח היה הולך להיטק. תקציב החינוך בישראל הוא מספיק, אך כמה מקבל מורה שאחרי תואר I או II כאשר הוא נכנס לשנה הראשונה שלו בכיתה? כאשר לדעתי יש לתגמל יותר את המורים בחזית (כן חזית, מי מכם פעם אחרונה ניצב מול קהל עוין כאשר אין לך כל כלי לשלוט בהם למעט קריזמה ויכולת יצירת עניין) ולצמצם את יושבי המזגנים בשלל מחוזות משרד החינוך. למען הסר ספק, כותב שורות אילו אינו מורה או מעוניין להיות מורה.
23. מורתו של בני (כתה ו) למדה אותם
אלון   (13.05.03)
שלא מודדים שטח עיגול בסמ"ר אלא בס"מ כי העיגול אינו מצולע
24. מתמטיקה?!
עקרוני השם עכשיו?!   (13.05.03)
אז ככה , מתמטיקה לא עוזר לחשיבה לוגית בכלל... בתור אחת שחשבה שיכולה להתמודד עם מתמטיקה ע"י כך שחשבה שזה יעזור לי מבחינה לוגית אני מציינת עכשיו את העובדה שזה לא עוזר בגרוש! זה בולשיט! אפשר ללמד חשיבה לוגית גם בלי מתמטיקה ובאמת שמים על מתמטיקה יותר מדי דגש! בארץ שלנו אין בכלל תרבות! מה עם ספרות? או אולי דברים שעוזרים לנו כמו גאוגרפיה? מתמטיקה לא עוזר בשיט!
25. אני סטודנט למדעי המחשב, ואני רוצה להגיד לכם שהרמה של המתמטיק
אלון, אוניברסיטת ,   בר-אילן   (13.05.03)
שהרמה של המתמטיקה בתיכונים בארץ היא פשוט זוועתית, כשמגיעים לאוניברסיטה כדי ללמוד מקצוע ריאלי, פשוט נכנסים לשוק מהרמה שקיימת שם. אני פשוט הגעתי למצב שאמרתי לעצמי "אז מה לעזאזל למדתי בתיכון??" כי מה שהיה באוניברסיטה הוא ברמה פי 20 יותר גבוהה. ותחשבו על זה.
26. הסיבה שעשיתי 4 יח"ל ולא 5..
י ,   י-ם   (13.05.03)
כי המורה של 4 היה מורה טוב וכיף. המורה של 5 הייתה רוסיה עם מבטא כבד והיו בכיתה שלה רק 3 רוסים. אין לי שום בעייה עם מתמטיקה (מה שנקרא: יש לי ראש לזה). אני אפילו לומד מתמטיקה תואר ראשון עכשיו. אבל עדיין הלכתי ל-4 כדי להבין את המורה. לתשומת לב מערכת החינוך!!
27. לי יש מורה גרועה מאוד...
רועי   (13.05.03)
ואני אפילו שונא אותה. אני לא מקשיב לה או מתייחס אליה. אבל לפני מבחן אני פשוט לומד את הכמה משפטים שהיא לימדה ואני מבין אותם, ומוציא ציון טוב במבחן (88,86) ובבוחן - 100. אבל אצלי זה טבעי ותמיד הייתי טוב במתמטיקה, ועל חבר שלי זה משפיע מאוד ואו שאני עוזר לו או שהוא לוקח מורה פרטי. מה שאני אומר פה זה שמי שזה טבעי אצלו יצליח בקלות, אבל מי שזה לא טבעי אצלו מורה אחת יכולה להרוס את אותה שנה ואת השנים הבאות אחריה.(אני בכיתה י כלומר תיכון, תיראו מי הולך להגיש אותנו לבגרות). אני הולך ל5 יחידות והחבר שלי כנראה ילך ל4 דבר שכנראה יקרה בגלל ה"סתומה" סליחה על הביטוי שמלמדת אותנו.
28. לכל אלו שמאשימים את המורים.
גיל ,   חולון   (13.05.03)
ע"ס מה אתם טוענים שרמת המורים נמוכה ? האם יש לכם בסיס להשוואה עם מורים במקום או זמן אחר ? (עוד סיבה ללמוד מתימטיקה - טענה ללא הוכחה היא לא יותר מהשערה) המורים, כמו שאר בעלי המקצוע, מגיעים מתוך כלל האוכלוסיה. כולם למדו 4 שנים במוסד אקדמאי ולטעון שרמתם נמוכה זה בעצם כמו לטעון שרמת הישראלים נמוכה (אלה עם כן מישהו ירצה להתפס בכוח לכך שרוב המורים הם נשים).
29. חבל שלא פיטרו (כמעט) את רוב המורים
תלמיד כיתה י   (13.05.03)
המורים שמלמדים בבתי הספר הם פשוט גרועים (הם בעצמם בקושי יודעים לפתור את התרגילים אחרי שהסתכלו בספר תשובות) ולא רק במתמטיקה אגב, אבל זה כבר נושא אחר. המורים כל הזמן בוכים שמפטרים אותם והם מקבלים משכורות עלובות אבל זה מה שמגיע להם הם עובדים מעט שעות ומקבלים מיליון חופשות ושביתות והרמה שלהם פשוט על הפנים והתנהגות והתרבות שלהם עוד יותר עלובה. הם מלמדים רק בשביל לקבל משכורת ואת רובם לא מעניין מה קורה עם התלמידים שלהם. הדרישות בשביל להיות מורה פשוט מביכות צריך לקבל איזה 450 בפסיכומטרי (צריך לקבל יותר בשביל להיות חקלאי ובלי לפגוע בחקלאים) איך יכול להיות שהם מעצבים את דמותם של עתידי המדינה מ6 עד 18. בנוסף בגלל שהם לא נותנים את מה שצריך בבית ספר צריכים לקחת מורים פרטים שעולים הרבה כסף בשביל להצליח להתגבר על קישורהם של המורים
30. לא צריך מתמטיקה
יגאל בן עמדי ,   לוד   (13.05.03)
לא צריך מתמטיקה, לא צריך פיסיקה, לא צריך היסטוריה וגם לא אזרחות. לא צריך השכלה מערבית בכלל, וגם את מדעי הטבע של ערביי ימה"ב לא צריך. רק שינון דברי המרן ואגרות הרב ושיחות הרעבע מליובביץ. רק לרוץ להצביע לימין, כי גם לא צריך עובדות.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה