סביבה ומדע  מדע  מדעים מדויקים
"בשביל מה הסיוט הזה?"
משה רונן
פורסם: 13.05.03, 12:34
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 132 תגובות ב-130 דיונים
61. רק באוניברסיטה מבינים שהתיכון זה עלוב
אסף   (13.05.03)
לדעתי אנשים לא מוכשרים במתמטיקה, שלא אוהבים את זה ורק לומדים טכניקות בלי להבין איך זה עובד, פשוט לא צריכים ללמוד מתמטיקה. אז מה קרה, בכל מקרה הם ישכחו את זה, אי אפשר ללמוד טכניקה ולזכור.
62. כתבה מצויינת ונכונה
מישהו ,   איפשהו   (13.05.03)
אני תלמיד בכיתה י', והשנה במסגרת המחוייבות אישית (למה קוראים לזה התנדבות אם מכריחים את התלמידים לעשות את זה? :) התנדבתי בבי"ס יסודי. שם לימדתי ילדים בכיתה ב', בעיקר בחשבון. גבירותי ורבותי.. אני לא יודע מה הלך ב8 שנים האחרונות אבל תלמידים לא מסוגלים לחשב כמה זה 3 ועוד 2. והחוברות לימוד! אלוהים ישמור! ריבועים, עיגולים, מתיחת קווים! מה לעזאזל? הייתי צריך לקרוא מספר פעמים את ההוראה כדי להסביר לתלמיד מה הוא אמור לעשות ואל תבינו אותי לא נכון.. אני לומד 5 יח"ל מתמטיקה.. והאמת אני הגעתי לאיפה שהגעתי רק בגלל מורה פרטי. הלימודים בכיתה פשוט מיותרים מבחינתי. המורה בכיתה בקושי עוצרת כדי להסביר לתלמידים, העיקר כדי להספיק את החומר, ולא פעם נתקלנו במשפטים כמו "מה יש לא להבין??" ואם הייתי מקבל שקל על כל פעם שהמורה הייתה עוצרת פתאום ולא מבינה איפה היא נמצאת ומה היא עושה בתרגיל.. אל תתפלאו אם נגיע למקום ה-38 בקרוב.
63. ושלא נדבר על לשון.. אלוהים אדירים
סתם אחד   (13.05.03)
אני כתלמיד תיכון מנסה להבין מה יותר קשה, מבלבל ומיותר.. מתמטיקה או לשון. אם תשאלו אותי, צריכים ללמד בסיס ותלמידים טובים יוכלו להמשיך לתגבורים. אין טעם שכולם יסבלו..
64. האם 5 יחל שווה את כל זה?
תלמידה שוויתרה   (13.05.03)
המווווון תלוי במורה , ביחס לתלמידים, בצורת ההעברה של החומר, ובמוטיבציה שהוא/היא מעניקים לתלמידים! יש לי מורה שעשתה את המוות לכל התלמידים שלה! כולם פחדו ממנה היא ניסתה להוריד כמה שיותר תלמידים ל3-4 יחל. היא אמרה לי שעדיף לי להיות ב4 מאשר ב5 ולא נתנה לי את הצאנס להוכיח את עצמי. נכון האמת היא שב4 יחל הציונים שלי מאוד גבוהים 100,95. אבל אני בטוחה שאם היא הייתה נותנת לי את ההזדמנות להיות ב5 הייתי מצליחה. הייתה לי אפשרות לעלות ל5 השנה אבל אמרתי שעם מורה כזאת שלא מאמינה בי ועושה לי חיים קשים ותנסה להוריד אותי בכל לא שווה לי להלחם! כי ניסיתי ולא הצלחתי להחלם בה. אם היא לא הייתה מורידה לנו את הבטחון העצמי היינו מאמינים בעצמנו והכל היה אחרת. היא הפכה את ה5 יחידות מתמטיקה למשהו שרק "גאונים" יכולים להיות בו. חבל שבגלל מורה כזאת כלכך הרבה תלמידים ויתרו. יש לנו 3 כיתות של 3 יחל ועוד 2 של 4 יחל ויש רק כיתה אחת של 5 יחל ששם הציונים נעים בין נכשל ל70 במקרה הטוב ה"גאונים" מקבלים 80. אז אני שואלת אתכם בשביל מה להשקיע לסבול השפלה, וזלזול ממורה כזאת? האם 5 יחל באמת שווה את כל זה?!
65. כדאי שתדעו איושהי עובדה מדעית קטנה
לא חשוב   (13.05.03)
כל בני האדם נלדו עם מוח עם בדיוק באותם יכולות אני אתם אינשטיין והמורים מכאן הכל שאלה של התפתחות והחברה מוציאה מהנורמה שלה את המתמטיקה אז היכולות המתמטיות של המוח שלנו נדחקות החוצה זה נשמע אל הגיוני וזה באמת אל מדויק אבל אין המ לעשות ככה זה עובד החברה משפיעה עלינו כולנו אם היא לא אוהבת תמקצוע ואומרת שהוא "קשה" ואף אחד אל מצפוה לקבל 100 ב5 יח"ל אף אחד אל יקבל 100 מה לעשות (הרוב לפחות!!!!!!!!1) ככה זה החברה משפיעה אל תמיד המורים אשמים (למרות שלהם חלק חשוב....!!!!!!11) זה עניין של כמה גורמים אבל הבעיה האמיתית האי בחברה שלנו אל בשום דבר אחר צריך לעשות כאן מהפכת חינוך אל רק במתמטיקה בהכל!!!!!1 צריך ללמוד להסתכל על הדברים באופן כולל ואל לשחק אותה ראש קטן.....כל הבעיות מתקשרות אחת לשנייה צריך לחזור למנהגים של פעם כמו שהזכירו כאן למשמעת קשוחה ולא רק בבתי ספר גם בבתי משפט שילדים דוקרים אחד את השני ומקבלים מעצר בית הם פשוט צוחקים על מערכת המשפט ומזלזלים בכל המ שקשור למדניה הזאת !!! ככה זה אין מה לעשותש לכ המתיפים יחליטו או שיש חופש מוחלט והם לא משחקים אותה מדינאים או שמתחילים לעשות כןא דסר אני סבבה לי עם כל אחת מן האפשרויותא לב צריך להחליט לפני שיהיה מאוחר מדי
66. ל-42
שטויות!   (13.05.03)
מזה השטויות האלה?! אתה חושב שכל מי שנכנס למרתון הזה , זה בגלל שהוא היה עצלן?! ומה עם אלה שקשה להם? עם אלה שהיה להם מורה לא טוב? גם הם עצלנים?
67. הוראת המתמטיקה בישראל
איתי גופר ,   רמת גן   (13.05.03)
לעיתים לאדם אין גישה רצון וענין במתמטיקה, אולם הרבה פעמים אנשים מוכשרים בעלי תפישה מתמטית טובה כושלים וזאת כתוצאה מאיכות ההוראה הנמוכה. לו ורב המורים למתמטיקה היו כמו גב' ג'וזי שמש אז המצב היה הרבה יותר טוב. יש לתגמל מורים מוצלחים למתמטיקה(ואולי לכל מקצוע) ביחס ישר(למי שמבין מה זה..) לכישוריהם כמורים.
68. תשובה ל-45
רניק   (13.05.03)
המבחנים המשווים נעשים בחטיבה, כשכולם עוד לומדים. אנחנו ב א מ ת פחות טובים היום. עניין של דרישות: פעם דרשו, היום לא.
69. אתם לא מבינים על מה אתם מדברים...
אסף   (13.05.03)
מתמטיקה זה אחד הנושאים הכי חשובים, אם לא הכי חשוב, בתיכון. הוא מפתח מאד את החשיבה, פשוט יש הרבה תלמידים בעלי "אנטי" למקצוע. אני עכשיו מסיים י"ב, ואני נהנה מלימודי המתמטיקה. לא, אני לא "חרשן" אבל אני פשוט אוהב את זה. זהו נושא חושב, מה גם הוא אוניברסלי. אז בבקשה, זקפו לו את זכויותיו כי הן שלו באופן טבעי.
70. נכון, באמת בישביל מה צריך ספרות
aasf   (13.05.03)
וכו לגבי סוציולוגיה היסטוריה של היהדות בימי הבייניים שואה ימאות שלח הבעה כאשר לומדים בכפייה ולא משנה אם זה "נחוץ" או לא, שום דבר לא יישאר בראש אחרי הבחינה
71. ל-48, מתמטיקה לא מחזקת הומניזם
דוד   (13.05.03)
והיא כן סותרת אותו. מתמטיקה מסמכת על הוכחות, צריך שיהיה בה היגיון, יש בה פתרונות, יש בה נוסחאות להומניזם אסור שיהיו הוכחות, כי זה אומר שאפשר להפריך אותו. להיות אדם עם ערכים אומר שלא הולכים לפי נוסחאות- אלא לפי עקרונות. בכל מקרה, אלו הם שני נושאים שונים, שגם חייבים ללמד אותם בצורה שונה- אי אפשר להחדיר אהבת אדם או כל מיני ערכים אחרים דרך המתמטיקה או הפיסיקה, וזה בניגוד להרבה מקצועות אחרים..
72. מתמטיקה זה אחלה מקצוע הבעיה היא -
אלעד   (14.05.03)
אני כיום סטודנט להנדסה, והרמה של המתמטיקה בארץ היא באמת על הפנים! אחת הבעיות של בחינות הבגרות (ברמת 5 יח"ל) זה שהם אינם מתיימרים לבדוק את רמת הנבחן אלה ע"מ להכשילו. וזאת כדי לגרום לסינון בקבלה לאוניברסיטאות. וכך נוצר מצב אבסורדי שהמון תלמידים נרתעיים ממקצוע זה וחבל, כי לדעתי זה המקצוע שהכי כיף ללמוד אותו.
73. אין דבר כזה כשרון למתמטיקה
תבינו כבר   (14.05.03)
לכולנו שי אותו כשרון מולד למתמטיקה יש פשוט כאלה שמנצלים אותו כי הם רוצים בכך ואל תתחילו להיות חכמים ולהגיד אני כמרי מאל שרוצים כי הם אל באמת רוצים ללמוד מתמטיקה הם רוצים ציון ולשכוח מזה וזאת הבעיה...שמערכת החינוך לא מצליחה להעביר את הערך החשוב (לדעתה) שיש במתמטיקה אני למשל מגביר 10 מחשבים וזה תכלס רק מתמטיקה וחשיבה לוגית (שאל תחשבו אחרת!!!) ולמרות שאני אל נהנה ואני אל אוהב את זה אני רוצה ללמדו את זה כי אני מבין תשחיבות ושאני מתיישב על שיעורי בית (שהם בדרך כלל יותר גרועים מכוכביות בהנדסה של בני גורן ואתם מבינים אותי) אני פשוט מבין שצריך לפתוח תראש ולהתמודד ואל הלגיד לעצמי אני אל יבין בחיים ואל הליות אנטי אין מה לעשותה כל עניין של גישה וצריך לאמץ את זה לכל דבר שאנחנו עושים להאמין בעצמנו וזה עובד תאמינו לי מנסיון!!! יש לכולנו את היכולות להכל!!! רק צריך אמונה ועבודה קשה גבר גדולים ממנו שנחשבו גאונים ויחידים במינם אמרו שגאוניות זה אחוז אחד יצירתיות ו99 אחוז זיעה וכולם נולדים עם יצירתיות זה תכונה טבעית שכולנו מקבלים באותה מידה פשוט אנחנו לא מנצלים אותה(שוב בגלל החברה...הפחד מביקורת משתיקה אותנו ועם השנים אנחנו מאבדים תיכולת שימוש ביצירתיות) ולהתמודד עם בעיות בהנדסה צריך הרבה יצירתיות מעבר למשפטים צריך לתקוף תבעיה מכיוונים שונים לא רק בדרכים המקובלות אז די להאשים את מערכת החינוך מי שרוצה מצליח ומי שרוצה באמת לא מי שרוצה סתם לעבור תמבחן מי שבאמת רוצה לעבור תמבחן בהצלחה המרבית גם אם העתיד שלו לא שם מי בקיצור מי שחשוב לו להצליח בזה למי שלא חבל על הזמן בלי רצון האנטי מגיע מהר מאוד וזה מחסו שאחר כך קשה להתגבר עליו למרות....שהכל אפשרי!!!
74. יש פתרון
(14.05.03)
אין מה לעשות בני האדם מתחלקים ל2 הומנים וראילים יש כאלה שהצד השמאלי של המוח מפות מהימני ולהפך ולכן צרקיך לקחת את הילדים הראילים(בעיקר בנים) ולהשקיע בהם ומי שהוא הומני יכול להסתדר בצורה נפלא עם מקצועות כמו תנך היסטורי אזרחות וכו לא פחות חשובים מחשבון ןפיסיקה
75. אני מסכים איתך לחלוטין 62 ומוסיף
תלמיד כיתה י   (14.05.03)
גם אני בכיתה י ולומד 5 יחידות. קודם כל אני חייב להגיד משהו על המחויבות האישית שגם אני עובר אותה (נשארו לי עוד איזה 25 שעות). זה פשוט התעללות בילדים . אתה לא קובע מתי לעשות אותה (כיתה י דווקא כשמתחילים הבגרויות ואין זמן) אתה לא תמיד יכול להתנדב איפה שאתה רוצה (זאת פשוט חוצפה אני מתנדב ועוד בוחרים לי איפו) וחוץ מזה אנשים שאתה מתנדב אצלם מתנהגים אלייך כאל עבד לי עוד יצא מקום נורמלי כמו ספריה אבל לחברים שלי יצא ללמד בבית ספר יסודי. הם לא יכלו לעשות שם כלום, כשהיה רעש וכשהתחצפו עליהם הם לא יחלו לצעוק התלמידים למרות שהמורות באותו בית ספר (כיתות א,ב יש לציין) מגיעות לכאלה טונים שבקלות יכולת לשבור חלונות. בנוסף המורים לא יכלו להוסיף 5 דקות למה שהתנדת (אפשר לחשוב שעובדים אצליהם). טוב עכשיו נחזור נושא עצמו. בבית ספר היסודי שסיפרי עליו (ולא רק בו) הילדים מצירים מולשים וקווים ומודיים שטויות אפשר לחשוב שזה שיעור יצירה (מה הם בגן) ואפשר לומר שכל השנים בבית ספר היסודי אולי חוץ מכיתות ה,ו הם סתם ביזבוז וזה גורם לאחרי כיתה ח נרוץ בחומר בקצב גבוהה במקום שנשמור על אותו קצב מכיתה א כמו למשל ברוסיה (הידעתם החומר שלומדים בכיתה י בישראל זה כמו כיתה ו ברוסיה) וחבל נורא להגיד שברוסיה לומדים 10 שנים ומספקים יותר מאשר אנחנו מספיקים ב12
76. תגובה ל64
תלמיד כיתה י   (14.05.03)
חבל מאוד שויתרת בגלל מורה. הרי זה ציונים שלך ובגרות שלך למה תתני למורה לנצח אותך אני חושב שאת צריכה להעבק עם המורה הזאת ואם היא לא מאמינה שתצליחי אז תעשי הכל כדי לפשל אותה ותוכיחי שהיא טעתה. אני תלמיד בכיתה י (אני יודע שהזכרתי את זה) ובתחילת השנה שיבצו אותי ל4 ובצדק (שנה שעברה איתה לי מורה רעה מאוד וגם לא עשיתי מספיק). אבל מהיום הראשון שראיתי שרוב חברי ב5 ושמו אותי ל4 אמרתי לעצמי שאני עולה ל5 ועליתי (הייתי התלמיד הכי טוב ב4 והיחיד שקיבל מעל 90 בתעודה ולמדנו עד המחצית אותו חומר כמו ב5). כשעליתי במחצית 5 נלחמתי עשיתי יותר והשתלבתי 5 למרות שגם אצלנו כמעט כולם נכשלו במבחן היחיד שלנו עד עכשיו קיבלתי 85 ואני עוד מקווה להשתפר. אז אני מציע לך שאם את מרגישה שאת יכולה אל תתני למורה לנצח אותך וזה הכי כיף לפשל מורה שמזלזל בך בהצלחה במה שתבחרי!
77. למס 67
אני   (14.05.03)
אומרים טול קיסם מבין שיניך טול קורה מבין עיניך לא כל האנשים לא עוברים את קורס האלגברה 1 של גוזי שמש וגם של בעלה. אותי די הפתיעה העובדה שאחרי לימודי תיכון נחמדים הייתי צריך ללמוד את החומר לבד בבית כי לא הבנתי כלום מהשיעורים. וזו כל בעיית הגישה של האקדמיה לנושא לימוד ילדים. באוניברסיטה בתור בוגר זה חלק מהעניין, אבל בתור ילד ?
78. למה לא...עוד פרסומת לבית ספר של עשירים כמו גבע
גיא   (14.05.03)
79. אני מסכים עם 61
אסף   (14.05.03)
80. הישגים והצלחות
אכפתית ,   מועצה איזורית משגב   (14.05.03)
במועצה האיזורית משגב ההצלחות בבחינות הבגרות נזקפות למורים הפרטיים, שאינם מעבירים את הכנסתם לקופת המדינה,-כסף שחור ולמכון שפות מחייכות שבשבוע לימודים בחופשת הפסח ,מרתון מביא את הילדים להישגים נכבדים, והרשות אייננה מאפשרת להם להטמיע את השיטה, מנסיון אישי בתי קבלה 85 בלשון עוד היום יש לפטר את המנגנון המנופח של המפקחים ולאפשר הכנסת שיטות חדשות
81. חבל על הזמן
מוטי ,   חיפה   (14.05.03)
סתם מקצוע ללא תכלית. אני מכיר הרבה בנותשעשו בגרות במתמטיקה והיום הם עובדות כזבניות או קופאיות בסופרמרקט ושם זה חשבון פשוט בלי סינוס קוסינוס וכל השטויות האלו. אני אגלה לכם סוד: יש לי חברה עולה חדשה מחבר העמים נאה ויפה שיש לה תואר במתמטיקה ונחשו במה היא עובדת? נחשתם נכון במכון למס"ג ומרויחה יותר ממורה למתמטיקה. חוץ מזה בארץ אין עתיד וחבל על הזמן וההשקעה של ההורים בילדים.
82. מתמטיקה היא יופי צרוף והנאה שלובים זה בזה
א. נונימי   (14.05.03)
המילה "סיוט" בתחילת הכתבה לא במקומה. יד על הלב - מי לא אוהב לפתור תשבצים? מי לא אוהב אתגרים אינטלקטואליים? מי לא אוהב חידות היגיון? אז האמת הפשוטה היא, שרובכם בעצם אוהבים מתמטיקה ופשוט היו לכם מורים מחורבנים.
83. (תקראו את הכל) מה שמלמדים פה ב12 שנה אפשר ללמוד ב10 שנים
דניס   (14.05.03)
בארץ לא יודעים ללמד נכון, כל דבר לוקח המון זמן. המורים הרבה פעמים לא מבינים מה התלמיד יודע או לא וממשיכים קדימה, הרמה של הלימוד היא רמה של שינון ולא של הבנה. המון תלמידים אם תשאל אותם, למה הם עושים ככה וככה יגידו לך כי זה מה שהמורה אמרה לנו ולא יגידו לך הסבר אמיתי. כל מערכת החינוך פה ברמה מאוד נמוכה ולא תמיד בגלל המורים, הרבה פעמים בגלל תוכנית הלימודים הלא נכונה שמתחילה כבר מכיתה א. ולא רק בנושאים כמו מתמטיקה או לשון גם בנושאים שלדעתי הרבה יותר חשובים כמו חינוך מיני, מניעת סמים וכו...
84. אם כבר מורידים מקצועות שישאירו רק את מתמטיקה פיסיקה ואנגלית
הטכניוני   (14.05.03)
כסטודנט בטכניון, וכאחד שלימד מתמטיקה, אם יש רק מקצוע אחד חשוב בתיכון זה מתמטיקה. וחבל שהרבה בארץ כל כך נמוכה ועוד נמצאת בצניחה חופשית. החשיבות של מתמטיקה היא לא רק במתמטיקה עצמה אלא בצורות החשיבה שהיא מקנה. לדוגמא אחד הכלי הכי חשוב שאדם יזכה להשתמש בו בטכניון הוא הוכחה של דברים באינדוקציה, דבר שלומדים בכיתה יא או יב. מדברים על המצב הכלכלי אבל הבעיה הכי גדולה היא שיש לנו משאב טבעי אחד בלבד במדינה וזה המוח שלנו ואם יפסיקו ללמד מתמטיקה כמקצוע חובה אין למדינת ישראל סיכוי לשרוד כלכלית אפילו 10 שנים עד שנהיה מדינת עולם שלישי
85. באו נגדל מפגרים!!!
אלכס ,   השרון   (14.05.03)
נכון בשביל מה מתמטיקה? וגם לשון וספרות? בואו נגדל דבילים ומפגרים מילדינו בתקווה שיפתחו ת'מכולת וזהו. רק שבמכולת גם צריך לעסות חישובים. לילדים קשה להבין - איזה תירוץ עלוב, עז שיתעמצו זה מפתח אם אתם לא יודעים את זה. ברוב העולם הבינו שחינוך זהו דבר הכי חשוב לעתיד המדינה רק אצלנו כרגיל מבינים הכל הפוך. אם כך זה ימשך אתם תראו שבזמן הקצר ישראל תמחק ממפת ההי-טק והמדע ע"י מדינות מתקדמות, מדינות גוש הסובייטי לשעבר ומדינות מזרח רחוק. מה איתנו? אנו נהיה חבורה טובה למדינות ערב המפגרות ששקעות ברוחניות (פנטיזם איסלמי) כמו שאנו נשקע בפנטיזם יהודי. אפשר לכתוב עוד הרבה מילים אבל מי שחושב שהוא לא צריך מתמטיקה בפרט וללמוד בכלל פשות יורה לאמו ברגל, כי כאשק הוא יבין שזה כך יהיה כבר מאוחר.
86. ל-71: לא הבנת, לא נורא
גיל ,   ת"א   (14.05.03)
לא אמרתי שכלי המתמטיקה מוכיחים את ההומניזם, או קשקוש בנוסח כזה. דיברתי על השכלה באופן כללי, ואי אפשר להתעלם ממתמטיקה כחלק מההשכלה. חלק לא מבוטל מאוכלוסיית העולם הומני גם בלי ללמוד תנ"ך ובלי ללמוד ספרות מערבית. עצם העובדה שמחנכים למגוון של נושאים מחזק את הנאורות במלוא מובן המילה.
87. תמיד עוזר קצת בחיים
סטודנט לרפואה   (14.05.03)
בכנות - הדבר הכי חשוב שיצא לי מהציון הגבוה בבחינת בגרות היה להתקבל ללימודי רפואה :-) אבל קורס בלוגיקה שלקחתי באוניברסיטה תרם לי המון בחיים וקצת הבנה מתמטית תמיד תורמת בכל המקצועות המדעיים (במחקר מיקרוביולוגי שאני עורך - הכי רחוק שאפשר ממתמטיקה - עדיין טובעים בחישובים לוגרתמיים וסטטיסטיים). מי שרוצה להגיע רחוק בחיים - כדאי מאוד שישקיע בתחום. ורצוי מאוד שגם בתיכונים העממיים יהיו מורים טובים בתחום (כפי שאני זכיתי בבית הספר המאוד אינטרני והמאוד ממוצע שלי).
88. רבאק! איזה שטות!
עודד   (14.05.03)
תעשו טובה, זה שמורים לא יודעים ללמד לא אומר שזה כל-כך קשה! החונמר שלומדים הוא שטות שלכל ילד יכול להצליח בה! זה מקצוע חשוב ביותר ותפסיקו לזלזל כי זה מעליב אנשים שממש משקיעים בו!
89. למה דווקא מתמטיקה היא המקצוע הכי חשוב
תלמיד תיכון לשעבר   (14.05.03)
אל תחשבו אם מתמטיקה הוא מקצוע חשוב או לא, תחשבו אם הוא מקצוע חשוב יותר (!!!) משאר המקצועות לבגרות. יש סל של מקצועות בגרות, ואין ספק שמתמטיקה (ואנגלית) החשובה ביותר בו. לעומת לשון (אתה יודע לשים קמץ או פתח?), מול ספרות (ניתחת פעם ספר שקראת?) זה בכלל לא כוחות. ואגב, היום אפשר כבר לא ללמוד מתמטיקה, קוראים לזה 3 יחידות. שם שואלים שאלות שכל ילד במדינה אחרת נבחן עליהם בכיתה ז'.
90. מאוד מעניין ומועיל. תודה.
גלית ,   אילת   (14.05.03)
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה