חדשות  דעות  מאמרים  דוד זונשיין
איך מפזרים הפגנות?
דוד זונשיין
פורסם: 15.04.04, 09:18
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 192 תגובות ב-192 דיונים
1. פשוט צודק.
אודי   (15.04.04)
אם עובדות אי אפשר להתווכח. זה פשוט נכון. הצבא הפך להיות מהצבא של העם, מכור ההיתוך והצבא המוסרי בעולם, להיות צבא הפוליטיקאים, ובעיקר צבא-מופז/שרון. הצבא הזה הוא כבר מזמן לא צבא הגנה לישראל, אלא צבא התקפה לישראל. הצבא מתקיף אותנו מבפנים, וגורם להדרדרות מוסרית נוראית, וכל זאת בניצוחם של הפוליטיקאים, ובעיקר שלא אלו מהימין. חבל שכך.
2. המתנחלים והסרבנים מסייעים לטרור !
מנחם ,   הרצליה   (15.04.04)
כרגיל, הקיצונים משני הצדדים הם המפריעים לצה"ל מלהלחם בטרור. במקום להשקיע את כל הכוחות במאבק נגד הטרור, נאלץ צה"ל להקצות כוחות נגד המופרעים משני הצדדים.
3. תגובה
הדיקטטור הגדול   (15.04.04)
באמת יש טובים - המתנחלים ויש רעים (השמאלנים והערבים).
4. זוננשיין-אינך ראוי להיקרא לוחם צה"ל
לוחם צנחנים 202   (15.04.04)
טוב תעשה אם תחסוך את דברי הבלע שלך ותכוון אותם לאוזניים ערביות. אותנו אתה לא מעניין.
5. הפלסטינאים משתמשים באבני קלע
עד ראיה   (15.04.04)
זה צולם מספיק פעמים הפגנות שהפלסטינאים קוראים להם "לא אלימות" הם הפגנות שבהם בין המפגינים יש כאלו ש"יורים" אבני קלע אל החיילים והשוטרים
6. אתה לא תלמד מוסר מהו, אתה בעצמך מפר חוק וקורא לזה "אומץ לסרב
אבי ,   באר שבע   (15.04.04)
7. אתה טועה ומטעה
מירון ,   בני-ברק   (15.04.04)
או שאתה לא יודע ולא היית מעולם בהפגנות ה"שקטות" נגד הגדר,או שאתה פשוט מטעה את הקוראים בכוונה.מנין לך שההפגנות מול הגדר אינו אלימות?במקרה אני הייתי לאחרונה בשירות מילואים באיזור ההפגנות שהיום בחדשות,וראיתי את ההפגנות המאוד שקטות האלה!השקט היחיד הוא השקט לאחר פיזור ההפגנה,והפרובוקציות האלימות של המפגינים ("מפגיני השלום"!!) מסכנות את בטחון הכוחות ואת חיי התושבים באיזור.זה ההבדל הקטן עם הפגנות המתנחלים,שכל רצונם הוא למחות נגד פינוי בתיהם והטרנספר בכוח שלהם.
8. זאת ממש לא השאלה החשובה.
אביבה ,   כפר נוקמים   (15.04.04)
השאלה החשובה , זונשיין , היא מה יש לאיש בעל תפיסת עולם פוליטית מגובשת , כמותך , להלין על שאחרים נוטלים לעצמם את החירות להחזיק בדעה משלהם. חשבת על כך שברגע שהחלטת לעשות שבת לעצמך , טרפת את לוח החגים של כולנו? את הדבק ? אולי יש חיילים חכמים ממך ומחבריך , שנטייתם הפוליטית משפיעה על סבלנותם למראה הפרובוקציות שלכם ? נשמע לא טוב ? נשמע רע אבל את הזרעים האלה אתה טמנת באיוולתך. מי שאינו פוחד מ"מלחמת אחים" , אל יתפלא אם יצטרך לשים שקי חול בחלונותיו....
9. דמגוגיה רדודה - אין שום בסיס להשוואה
דודי ,   פתח תיקווה   (15.04.04)
מפגיני ומתעמתי הגדר מנסים לפגוע בצורה אלימה ( וגם זה הוסרט) בכלי בטחוני מהמעלה הראשונה המונע עשרות רבות של קרבנות, תוך כדי התגרויות בילתי פוסקות בחיילי צהל. התגובה של החיילים לאלימות הזו היא בעצם הגנה על חיי כולנו. המאבק עם מפירי החוק של המאחזים הוא במסגרת הרגילה של אכיפת חוק ואינה אמורה להיות שונה מביצוע של הוצאה לפועל, או מפינוי דיירים מביית שאינו שלהם. מי שלא מבין את ההבדל, חוטא בתמימות, ברשעות או בשניהם.
10. תומך בגדר אך מסכים לכתוב
יצחק ,   רס"ן (מיל)   (15.04.04)
למרות שאני תומך בהקמת הגדר, וחושב שהיא מוצדקת במאה אחוזים, אני מסכים עם הכותב. צה"ל בפיקודם של מופז יעלון וקפלינסקי מאבד את צלמו והופך למשרתם של המתנחלים במקום לצבא ההגנה לישראל. האצבע הקלה על ההדק כלפי מפגינים שאינם חמושים, והקלות הבלתי נסבלת בה הם נותנים למתנחלים לקרקס אותם מביאה לפגיעה מהותית בצה"ל ובבטחון ישראל.
11. הבדל בין יהודי לערבי
אמיר ,   מרכז הארץ   (15.04.04)
דוד יקירי אני מתפלא עליך כבר בתחקור מהומות אוקטובר 2000 במגזר הערבי התברר שיש הבדל עקרוני בגישת המשטרה ליהודי חשוד או ערבי חשוד. יהודי - זה פלילי, ערבי - זה לאומני. ומכאן יסיק כל אחד את המסקנות לגבי אופן הטיפול בכל אחד מהם
12. באמת הגיע הזמן
מוחמד   (15.04.04)
שצהל יתחיל לירות על מתנחלים.
13. צודק הכותב
קוקלה ,   הקץ לאפלייה   (15.04.04)
יש לירות בשני המקרים באש חיה, בין כוונות, ללא הבדל; ערבי, פלסטיני, מתנחל או מפגין סמולני, כולם צריכים להיות עם נקודה אדומה בין העיניים.......יותר מוקדם יותר טוב.
14. אנחנו עוורים או חרשים?
ג'קי ,   נהריה   (15.04.04)
זונשטיין אתה חושב שאנחנו עוורים?חרשים ?או סתם תמימים? בהפגנות שליד תוואי הגדר כפי שהון ניראות על מירקעי הטלוויזיה הן מלוות תמיד באלימות מצד המפגינים המשליכים אבנים ,סלעים ומכל הבא ליד על חיילי צה'ל. גם בהפגנה בה ניפגע גיל נעמתי היתה אלימות מצד המפגינים אשר השתמשו בכח ,ניסו לעקור את הגדר,השתמשו במיגזרי תייל וכיו'ב. הנסיון להציג את המפגינים כחבורה תמימה הינו מעוות ושיקרי !!
15. כמה תשובות:
סתם יהודי   (15.04.04)
א. ירי של אש חיה הוא במקרה של סכנת חיים ברורה לחיל. לא כך לירי כדורי גומי. ב. פינוי מפגינים ע"י כדורי גומי הוא דבר שעושים בכל מקום בעולם (מלבד במקומות שבהם משתמשים באש חיה) ג. הרס הגדר הוא הפרעה לבניתה מסכנים את החיים שלי (לדוגמא) וזו עובדה מוכחת. אתה רוצה להפגין, תפגין. אבל אל תפריע פיזית לבנית הגדר. ד. מוזר שבחלק מההפגנות השקטות נפגעים חילים מאבנים. ואני בטוח שאתה לא מעדיף שהשוטרים יזרקו על המפגינים אבנים בחזרה. ה. לפנות מאחז זה לפנות אנשים מביתם. לרוב הם שם באופן לא חוקי אבל זה עדין ביתם. שם הם חיים לפעמים גם שנים מספר. גם הרבה יותר קל להתארגן לפינוי מאחז כי החילים בוחרים מתי ואיפה זה יהיה. אני בטוח שאם תספר לצבא מתי ואיפה כל הפגנה נערכת הם ידעגו להביא לשם מספיק חילים ושוטרים כך שיצתרכו להשתמש בפחות כוח. ו. חבל (ומוזר) שלא שומעים אותך מפגין גם אולי נגד הטרור או לפחות משכנע את חבריך ה"פלסטינאים" להפגין כנגדו. והרי תמיד אומרים שחיי אדם יותר חשובים משטח אדמה...
16. הפיתרון בפיקוד!
קובי כהן ,   תל-אביב   (15.04.04)
אל תסרב לשרת בשטחים. פקד על חייליך באופן הומני והגיוני וכך תוודא שלא כל חיילי צה"ל מקבלים את המסרים שציינת. אני מסכים עם כל מילה שכתובה אך הפתרון אינו בסרבנות כי אם בפיקוד ישר ומצפוני על חייליך!
17. זה עקב סירובם של הסמולנים לשרת בצבא, בגלל הכיבוש המשחית.
סולו   (15.04.04)
אז בצבא משרתים רק אנטי סמולנים, שאהבתם לסמולנים נודעת לכל, סיבה שניה, הסמולנים באים להפגנה עם ערבים, והחיילים רגילים להשתמש בירי כלפי ערבים, מתןך חשש לחייהם. (אוייב זה אוייב), סיבה שלישית, הגדר נועדה להגן על חיי אזרחי ישראל, ולכן הריסתה ע"י מפגינים כלשהם, היא פשע חמור, בעיני החיילים, וכלל אזרחי ישראל, להוציא את הסמול האוויל. ואילו ההתנחליות הביזריות, אינם מכילים ערבים, ואינם מסכנים את חיי החיילים, לכן אפשר לנהוג בהם בעדינות, מה עוד שבגלל טימטום הסמול, הן החיילים והן המתנחלים, הם בני אותו שבט, כלומר קרובי משפחה. המסקנה לאור כל הנ"ל, שהסמול נשאר אותו אוויל משריש, גם בנושא ההפגנות בגדר.
18. בני מוריסי מורסה
תיקון טעות   (15.04.04)
בעקרון אני מסכים עם דברי הכותב: בהפגנות השמאל, גם מה שנחשב ל"שמאל רדיקלי" בעיני הרוב, אין אלימות פיסית ולבטח אין שום סכנה לחיי חיילים ולשלומם. כל מי שנוכח בהפגנה כזאת אי פעם צריך ראייה מעוותת לגמרי כדי שלא להסכים עם דברים אלו (אני עצמי מכיר את ההפגנות כצלם). מבחינה זו הסטטוס של שתי התופעות, הפגנות הגדר ואלו בשמאחזים, זהה: מדובר בתופעות לא חוקיות מצד גורמים שנחשבים לשוליים וללא סכנה לשלומם של אנשי החוק (או הצבא) הבאים להשליט "סדר". אכן, קל יותר לירות כדור גומי בשמאלן שהולך יד ביד עם פלסטינים מאשר לדפוק אגרוף למתנחל, שהרי אז, כך חוששים, כל הארץ תרעש. עד כאן הסכמתי. אלא שצריך להבין איך המדיניות מתרחשת: לגבי התקריות במאחזים ניתנות הוראות ברורות לעבוד בכפפות של משי כי זה נושא "רגיש" ואילו לגבי המפגינים כנגד הגדר פשוט לא ניתנות הוראות כלל. לא מדובר בהוראה מגבוה "לקצור אותם". פשוט בהיעדר הוראה כל חייל או מפקד זוטר עושה מה שנראה לו: אם בגלל דעתו הפוליטית ואם מתוך פחד (ולפעמים יש זהות בין הדברים). אנשי השמאל ה"רדיקלי" צריכים פשוט לדאוג (בתקשורת בסופו של דבר) שתשמע הוראה ברורה מגבוה שלא לפגוע בהם, גם כשההפגנה בלתי חוקית. אם הגורמים הרלבנטיים (שר לבטחון פנים, שר הבטחון, מפקד גזרה וכו') יתעלמו מהבקשה הפתוחה שתשלח אליהם להשמיע קולם בנושא באופן ברור, אפשר יהיה להאשים אותם בהטיה פוליטית, שכן אז זהו לא סתם מחדל אלא מעשה פוליטי.
19. תשובה אפשרית
אני רוצה לענות   (15.04.04)
אולי, כי החיילים רואים במתיישבים אחים, ובמתנגדי הגדר אויבים ? אולי, כי הגדריסטים עושים יד אחת עם הפלש' המוציאים מתוכם את המחבלים, ואמתיישבים מוציאים מתוכם את חבריהם לנשק (של החיילים ? אולי, כי הגדריסטים הורסים את המחסום בפני הטרור והמתיישבים רק מחזקים את המדינה - וכך החיילים רואים את זה ? מר זונשיין הלא יקר, האומץ לסרב הוא גם האומץ לחטוף !!!
20. צריך להבדיל בין אלו שמשתפים
דוד   (15.04.04)
פעולה עם הטרור לבין אלו שאמנם עוברים על החוק אבל נאמנים לאדמתם ומדינתם. להפגין לצד אלו שרוצחים בנו ולא כנגד מעשיהם מציב אותך ואותם באותו קו. מוטב שתחצה גם פיזית את הקווים ולא רק מנטלית,כך תוכל לחסוך מעצמך ומאיתנו את הבכיינות ה"מוסרית" שלך.
21. אין איפה ואיפה;
טל   (15.04.04)
צריך לפנות גם את המתנחלים וגם את מפגיני הגדר בכדורי גומי. מצידי שיעשו למתנחלים במאחזים את מה שעשו לגיל נעמתי. יש אפשרות להפגין בכל פינה במדינה הזו תוך תיאום עם המשטרה ולא צריך להתגרות בכוחות הביטחון להפר את הסדר. הימין מארגן הפגנות ל200000 איש בכיכר רבין ללא כל בעייה וכך גם השמאל בימים שהוא היה קיים בדמות שפויה ולא בדמות הסהרורית של "אנרכיסטים נגד הגדר" או מימין "נוער הגבעות".
22. עזות מצח
שניר ,   ת"א   (15.04.04)
חוצפה שאין כדוגמתה. להציג את ההפגנות כ"לא אלימות" , כאילו זריקת אבנים שכבר למדנו- -הורגות! ובקבוקי תבערה הם דבר לגיטימי,(כך דעתי גם לגבי זריקות האבנים של החרדים בכביש בר אילן) לידיעתך! הגדר מצילה את חיינו וכל מי שמונע אותה, כולל אותך, - הורג אותנו!
23. צריך לפזר בכוח רב ואלימות הן מתנחלים והן שמאלנים
justice for all   (15.04.04)
24. איך זה שסרבן...
מילואימניק ,   חורק שיניים   (15.04.04)
או בשפה לא מכובסת- משתמט, מרשה לעצמו לדבר על תופעות הרות אסון לבטחון המדינה ולעוצמתו של הצבא. האם הוא לא השמיט את הקרקע מתחת לטיעוניו במעשיו הנלוזים ???
25. האם באמת אינך מבין?
משה א ,   עמק יזרעאל   (15.04.04)
אף שהשאלה שהציב השואל במרכז מאמרו "איך מפזרים הפגנות?" נראית לי רטורית ומיתממת, אנסה בכל זאת להסביר לו מדוע וכיצד באה לעולם אותה אפלייה לכאורה בשיטת הטיפול בין שני סוגי הפרות החוק. כל המאבקים וההפגנות מכל הצדדים חלים במסגרתו של קונטקסט רחב יותר של מאבק לאומי על טריטוריה בין היהודים שבא"י לערבים החיים בה . מי שלא מבין שזה מה שנמצא בלב הסכסוך, לא הבין דבר. רוב רובו של עם ישראל מבין את זה בין אם מהראש ובין אם מהבטן בלי הסברים מיותרים. לפיכך קו החלוקה הראשוני לגבי היחס לכל פעולה באותו קונטקסט הוא קודם כל בין "הם" לבין "אנחנו". זה טבע הדברים וזה טיבו של העולם, ואבחנות לגליסטיות ופורמליות לא ישנו את זה. הסיבה שהפגנותיכם, מר זונשיין, מטופלות ביד קשה, הוא שמאבקכם נתפס בכל הרמות, מהפוליטיקאי בממשלה, דרך מפקדי צה"ל הבכירים, ועד החייל הפשוט בשטח, כתמיכה והזדהות בצד של "ההם". לעומת זה, המתנחלים נתפסים (עדיין?) כחלק מה"אנחנו". אולי זה לא חוקי, אולי זה אפילו לא צודק, אבל זה כל כך אנושי. יתירה מזו, אתם בעצמכם תרמתם להיווצרות המצב הזה, בעיקר מתוך, תסלח לי, טפשות. כי הלא מאד ייתכן שההפגנות שאתם עושים והמאבק שאתם מנהלים הוא דווקא, על פי תפיסת עולמכם, מאבק למען טובתה של מדינת ישראל, למען דמותה המוסרית, למען עתיד טוב יותר לבניה וכן הלאה. במלים אחרות, אתם בהחלט ממשיכים לראות את עצמכם חלק מה"אנחנו", ורק חלק שחושב אחרת. אם, ורק אם, זה כך, הרי צרור עצות קטן ל"איך להפגין?" שאולי ישנה את התמונה של "איך מפזרים הפגנות". 1. קיימו את ההפגנות שלא מתוך הפרת חוק. כלום לא ברור לך שההפגנות בשטח המוכרז כאיזור צבאי סגור הן הפרת חוק? שהפרעה לעבודות שהחליטה עליהן ממשלת ישראל הנבחרת היא הפרת חוק? אפשר להפגין נגד הגדר גם בכיכרות הערים, ואולי תזכו שם דווקא לחשיפה גדולה יותר (אף כי מתגנב ללב החשש שאז גם יראו כמה מעטים אתם, בעצם). 2. אל תקיימו הפגנות משותפות עם פלסטינים, שהרי אינך יודע עם מי באמת אתה מפגין ומה הם מעשיו והמוטיבציות שלו. אינך יודע אם זה שצועד לידך ב"אחוות עמים" בהפגנת היום, איננו עוזר להעביר חגורת נפץ שכל תכליתה להרוג יהודים לעת ערב. 3. הדגישו בהפגנותיכם את המסר שאתם עושים ורוצים להמשיך להשתייך ל"אנחנו" במובן הרחב. סיסמאות כמו "כן להפרדה, לא לתוואי" יכולות לעזור מאד (אף כי אני לא הקופירייטר שלכם ואינני רוצה להיות). והעיקר, עשו באמת עם עצמכם את חשבון הנפש, האם דרככם נכונה, והאם אתם רוצים באמת להמשיך ולהיחשב כחלק מה"אנחנו" של מדינת ישראל, לא של פלסטין. לגבי מי שבא תחת כותרת של "אומץ לסרב", אפילו לאיש מרכז כמוני יש ספקות.
26. הגדר זה שטח צבאי סגור נקודה .
בנצי-א   (15.04.04)
ותפקיד של צבא לשמור גם על הגדר אזרחים יכולים להפגין מול משרד ראש הממשלה
27. אה, הסיבה מאוד פשוטה וקבל אותה כאקסיומה:
פרופ' פשטותי.   (15.04.04)
אלו יהודים ואלו ערבים. אלו מלח הארץ ואלו אויבים. אלו דם מדמנו, בשר מבשרנו ואלו הגרועים באוייבנו. מה קרה, נולדת אתמול? ככה עובד העולם משחר בריאתו: עניי עירך קודמים! ויאללה, מספיק עם הצדקנות המלוקקת והדביקה הזו!!! הפלשתינים צריכים להודות לנו שלוש פעמים ביום על היחס הנדיר שהם זוכים לו מאיתנו!!!
28. נושא למחשבה
אלון המציאותי   (15.04.04)
ברור שמר זונשיין דנן טרם טעם טרור מהו. לידיעתך, פיגוע באוטובוס שווה לאלף אלפי אלפים של כדורי רובה, ומופנים כלפי אזרחים חפים מפשע ולא נגד מפגינים אלימים הבוחרים לסייע לאוייב בשעת מלחמה. יצאת כשידך על התחתונה מר זוננשיין ולא הצלחת לשכנע איש במאמר מסולף ושקרי זה, גם לא את אודי מתגובה 1, אישיותך השניה שמיהרה להצדיק את המאמר.
29. גם כשהמתנחלים אלימים, אף אחד לא נוגע בהם
גידי ,   תל אביב   (15.04.04)
וראו מקרים בחברון, בדרום הר חברון, ובכל מיני שטחים חקלאיים.
30. הלוואי שמה שכתבת היה נכון
אבל הכל סילוף ,   איפה האומץ?   (15.04.04)
למרות מאמצי חבריך בתקשורת, קל לראות מי מההפגנות אלימה יותר, שלכם או של המתנחלים. כרגיל, נתוניך שיקריים ומסולפים. לא מעט חיילים ושוטרים נפצעו בהפגנות האלימות שלכם נגד הגדר, שכללו גם ירי לעבר חיילים, וכמובן יידויי אבנים, ולא מעט מתנחלים נפצעו בזמן התנגדות פאסיבית לפינוי מאחזים. אתה קראת לתנועת המרד האנטי ישראלית שלך "האומץ לסרב". איפה האומץ שלך?. אם לדעתך המאבק הפלשתיני צודק, תצטרף אליהם ושיהיה לך האומץ לשלם את המחיר. אך אתה בכיין ופחדן, שרוצה להתיפייף על חשבוננו. לקרוא למרד בצבא ולא לשבת בכלא, לתקוף חיילים אך שאלו לא יעזו להתגונן, לשקר ולשרת את התעמולה הפלשתינאית, לקבוע בכוח הזרוע עובדות הנוגדות את עמדות הצבור בישראל, אך לא לשלם מחיר. איפה פה האומץ בדיוק?
תגובות נוספות
חזרה לכתבה