חדשות  דעות  מאמרים
אוניברסיטה היא לא סופרמרקט
פרופ' שרגא שכטר
פורסם: 02.01.07, 07:54
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 122 תגובות ב-122 דיונים
61. פוליטיזציה של המחקר
מורן ,   נתניה   (02.01.07)
מה בין החרפת הפערים הסוציואקונומיים בישראל של המאה ה 21 ובין המלחצה בלבנון? ממשלת ישראל כמוה כרב חובל שתוי שאיבד את המצפן וצוות מלחיו נטש אותו. הספינה מתלתלת אנה ואנה, חדשות לבקרים הפיראט מנסה כיוון חדש לשוט בו על מנת לעגון בחוף מבטחים, ומדי פעם הוא עוד בודק במשקפתו ומכריז "יבשה". אך אין בנמצא איש שיאמין למילה מדבריו. הנסיון האחרון - השטת הספינה אל עבר שכר הלימוד הדיפרנציאלי עלול להעלות אותה על שירטון, לבקע את הספינה ולהטביע אותה לתמיד. אסור לאפשר לוועדת שוחט להשפיע על הרכב התלמידים ואיכות המרצים בפקולטות השונות. אסור להחריף את הפער בין בעלי הממון לשכבות החלשות באוכלוסיה ואסור לקבל את הנחת העבודה על פיה "הכסף לרכש הטנקים יבוא מכיסי הסטודנטים".
62. יש להפריד בין הוראה למחקר באוניברסיטאות
דודי   (02.01.07)
משרד החינוך אחראי על קביעת שכ"ל אוניברסיטאי וכן על סובסידיה לאוני' עבור כל סטודנט. באשר למחקר זו כבר אחריות של משרד המדע ומשרדים נוספים אשר מחקרים מבוצעים בתחומם. כמובן שהפרופ' המלומד לא התייחס לשכר המרצים והשדרה הניהולית העומד על חצי מיליון ש"ח לשנה לכל חבר וחונק את המערכת.די להתעלמות.
63. אוניברסיטה כעסק משתלם - (ולא לסטודנטים)
University User ,   דרום   (02.01.07)
1. נכון שמחקר ופיתוח הם אלו שצריכים להוביל את האוניברסיטאות והשכלה גבוהה , אבל לא מהכיס של הסטודנטים!! למה סטודנט צריך לממן את המחקר מכיסו הפרטי?? 2. הצוות האדמיניסטרטיבי של האוניברסיטאות הוא אחד הגורמים לאי יעול האוניברסיטאות! כל מיני בעלי תפקיד שלא עושים כלום ומקבלים שכר של משהו כ 20000 ש"ח. מזכירות שלא סיימו תיכון או בקושי סיימו(לא כולם כאלה אני חייב לציין אבל הרוב הן כן כך) מקבלות שכר של 10000 ש"ח . אז איך אפשר להתעייל ולעזור לסטודנטים כאשר למרצים אכפת מהמחקר שלהם ולאוניברסיטה (צוות אדמיניסטרטיבי וכל מיני מערכים שתומכים בשיטה) כל מה שאכפת זה איך להגדיל את המשכורת (כי גם כך הם כמעט ולא עושים כלום). והם עושים את זה ע"י זה שעושקים את הסטודנטים - כי מה לעשות? תמיד יהיו "פראיירים " שירצו לקבל השכלה גבוהה אז למה לא לנצל אותם???
64. צודק מאה אחוז!
דוקטורנטית   (02.01.07)
המדינה שלנו מעולם לא השכילה לראות מעבר לטווח המיידי של "כיבוי שרפות". אין פלא שחסרים במקומותינו אנשי רוח, מנהיגים אמיתיים, הוגים. הלוואי שדברי הכותה יגיעו ליעדם הנכון.
65. אכן, בשביל ללמד זקוקים לתקציב. אבל
(02.01.07)
כשמרצה שאינו מבין עברית ולא מסוגל ללמד את הסטודנטים מקבל שכר של אלפי שקלים בחודש, אין שום סיבה שאני אצטרך לממן זאת מכיסי. יש צורך בוועדה, ויש צורך בפיקוח. יש צורך בתקציבים ממשלתיים, אבל גם להשתמש בתקציבים הללו בצורה הנכונה והטובה ביותר. כשגובים מסטודנט מעל 10 אלף ש"ח בשנה, כשלמעשה מדובר רק על חצי שנה של לימודים (בקיזוז החופשות), הדבר אינו ריאלי. למעשה, כל סטודנט משלם כ-1500 ש"ח עבור כל חודש לימודים! אין סיבה שאנו הסטודנטים נצטרך לשלם סכום עתק שכזה, וודאי וודאי שלא מעבר לכך! נכון, יש צורך בתקציבים, אבל מה עושים עם כל התרומות שמקבל כל מוסד אקדמי מחו"ל? חלק גדול מתרומות אלו מפנים לדברים שאינם קשורים כלל וכלל לסטודנטים!
66. ל-63 ולעוד בלשטנים שכמותו
אליה ,   מרכז   (02.01.07)
הלוואי ושכר הסגל האדמיניסטרטיבי היה בסכומים שננקבו ע"י הטוקבקיסטים המהוללים אזי לבטח תגובה זו לא הייתה נכתבת. הגיע הזמן שכל אחד יקח לעצמו מעט מהאחריות ולא יפזר אותה לכל עבר. אם האוניברסיטה הייתה עושה ניפוי אמיתי ברמת הסטודנטים שהיא מקבלת אז מספר הסטודנטים היה מצטמצם באחוזים רבים וכמוהו גם העלויות ותחזוק המוסד. לכל דבר יש מחיר אז אם כולם רוצים ללמוד יש לזה מחיר. במכללות משלמים הון ומתקבלים ללא בעיה ושם אין גרעון.
67. באנגלית אומרים- אם זה לא מקולקל, אל תתקן את זה!
כלכלן   (02.01.07)
האוניברסיטאות שלנו הטובוטת בעולם. לא צריך לתקן אותן. צריך לממן אותן. צריך לתקן את המתקנים.
68. זהו השכר של מנופאי בנמל...
חיפאי לסטודנט 17   (02.01.07)
דיקן מקבל 30% תוספת על שכר בסיס של 16,000, בו נאמר אפילו כפול 32,000. האם זה שכר ראוי לפרופסור בהנדסת מחשבים? תשווה לגליה מאור ובו נדבר על למה הטובים לא חוזרים.
69. תגובה לחיים (45)
אקדמאי   (02.01.07)
נניח שמחר הממשלה תחליט לקצץ רבע ממשכורתך, ולא תאפשר לך מבחינה חוקית לעבוד במשרה נוספת? האם לא תיכנס למינוס? זה בדיוק מה שקרה לאוניברסיטאות. הן היו מאוזנות תקציבית, עד שלפני כמה שנים הממשלה קיצצה בצורה חדה בתקציביהם, ולא מרשה להעלות את שכר הלימוד. זהו תרגיל מלוכלך של האוצר, שמטרתו הפרטת האוניברסיטאות. קודם שומטים (בכוח החוק) את הבסיס הכלכלי לפעילות, ואח"כ קל לשכנע אנשים כמוך שאין ברירה אלא להפריט.
70. "הראש היהודי"
לימור ,   מרכז   (02.01.07)
אין לנו שום משאב אחר ! וגם את הראש ממציא הפטנטים רוצים ליבש כמו הנגב ! החינוך הולך ומתדרדר והסטודנטים במקום להיות בראש סדר העדיפויות , מדדים אי שם מאחור בושה !!!
71. הוצאות באוניברסיטאות
אורן   (02.01.07)
העובדות לא נכונות. רוב ההוצאות באוניברסיטאות לשכר, הרוב לסגל האקדמי ורק חלק קטן למינהל. והאם הכותב חושב שאפשר לנהל ארגון בלי הוצאות מינהלה, ניקיון וכו', אולי גם נבטל את המיחשוב...
72. יש להפריד בין אוניברסיטאות למכללות
יובל ,   שרון   (02.01.07)
אוניברסיטה היא מוסד המפתח חשיבה איכותית ומחקר. איכות בוגריהן של מכללות ותרומתם אינה מגיעה לרמת האוניברסיטאות ולכן מרבית תקציבן צריך להגיע משכר לימוד ולא מהממשלה.
73. אין חולק על תרומת המדעים המדויקים הבעיה במדעי החברה והרוח
סטודנט לשעבר באוני'   (02.01.07)
רפורמה נכונה שתקטין את השכר למרצים ברמה ירודה ב"מדעי" החברה והרוח תוכל להפנות כספים אלו למדעים המדוייקים שבאמת זקוקים לגידול משמעותי בתקציב
74. לצערי, תופעת המרצים הנוהגים לגנות את מדיניות ישראל בעת שהותם
מאי ,   צפון   (02.01.07)
בחו"ל, בעוד הם נהנים ממשכורות שמנות הניתנות להם ע"י המדינה, היא אחת מנקודות התורפה העיקריות המאפיינת את מצב האנברסיטאות בארץ.
75. ושום מילה על תנאי הקבלה המוגזמים ושכר של כל פרפ'
תמר   (02.01.07)
לא מספיק שצריך לשלם הון תועפות שכ"ל בשביל להתקבל צריך להשקיע לפחות עוד שנתיים בפסיכומטרי ובגרויות. וכל זה על מה? כדי שלא יהיו יותר מידיי סטודנטים חכמים.... אחרת איך כל פרופ' ישב 40 שנה על אותו כסא ויקבל משכורות? תספר איזה מסלול יסוורים צריך לעבור אדם כדי לקבל פרופסורה, כמה הוא מרוויח לחודש ואז נערוך דיון על חלוקת תקציב הוגנת.
76. ל-53 - אולי מהנמוכים בעולם, אבל גם שכר המינימום בהתאם!
(02.01.07)
בארצות אחרות אתה מדבר על הכנסה של מינימום 3,000 דולר (לא שקל!) ולכן מובן למה השכ"ל גבוה יותר. גם הלימודים ברמה גבוהה הרבה יותר בחו"ל.
77. ל-39 אין סתירה בין הדברים
(02.01.07)
נכון, רמת הגננות ירודה, אבל לא רק שם. גם בבתי הספר, וכתוצאה מכך גם בהשכלה הגבוהה (מי יכול ללמד ברמה X כשכולם למעשה ברמה Y..). אבל אין כאן סתירה - במקום שהשרים הנחמדים שלנו יכניסו עשרות אלפי שקלים בחודש לכיס (ללא הוצאות "נלוות") - שיפנו את הכסף לחינוך. במקום שיוציאו 400 מליון ש"ח עבור מיגון מיותר של האזור שקרוב לעזה (כי זה לא יספיק, שהרי בקרוב יצטרכו גם למגן את ב"ש, אשקלון וגדרה) - שיפנו את הכסף הזה לחינוך
78. 54 צודק ובשל כך אני מרצה בחו"ל מרוויח פי שלוש מאשר הייתי
מרוויח בישראל וצוחק   (02.01.07)
כל הדרך אל הבנק (עם דמעה או שתיים אשר יורדת לזכר מדינה מפוארת שהפכה רקב וביאושין).
79. פרופ' שכטר הנכבד...
מימי   (02.01.07)
אז איפה הם כל הבוגרים המופלאים הללו? אנחנו מתאכזבים פעם אחר פעם מבוגרים "מצטינים" המנפנפים בציונים גבוהים בבואם להתראיין.הרמה הכללית של רובם נמוכה בהרבה מזו שהיתה לבוגרי אוניברסיטאות בעבר, וזו עובדה!
80. ל-60: אתה צודק בהחלט!
נועה ,   ת"א   (02.01.07)
כל הכבוד על תאור התמונה האמיתית.
81. שורש הבעיה נעוצה בשכר העתק של עובדי האוניברסיטה שאינם חוקרים
איש שלום ,   תל אביב   (02.01.07)
את המשכורות לחוקרים יש להעלות על חשבון ההוצאות על המנגנון ובמיוחד הוצאות השכר. לא יתכן שספרנית או פקיד ירוויחו משכורת בת חמש ספרות לחודש.
82. ל-46 צריך להעלות את שכר הלימוד
(02.01.07)
הגיע הזמן שיפסיקו לרדוף את המצויינות כאיזו שהיא רעה. מוסדות מחקר צריכים להתבסס על המצויינים ולא לאפשר לכל מי שרוצה ללמוד לעשות זאת (לשם כך יש מכללות). שכר הלימוד צריך להיות גבוה כדי לאפשר לאוניברסיטאות להעמיד כלי לימוד מתקדמים בידי הסטודנטים. וכל זה צריך להיות מגובה במערך מלגות והלוואות שיאפשר למצוינים ללמוד עם שקט נפשי ולהחזיר את ההשקעה שהשקיעו בהם מתוך הפירות שהם יקוטפו בעתיד.
83. ל-13 להפסיק לבכות, שכר הלימוד נמוך
(02.01.07)
הגיע הזמן שהסטודנט הישראלי יפסיק לבכות. שכר הלימוד באונברסיטאות בארץ נמוך מאוד ובשל כך גם תנאי הלימודים. במקום להילחם על הורדת שכר הלימוד יש להילחם על שיפור התנאים, המעבדות, הקטנת הכיתות, שיפור יחס המרצים והאונברסיטאות לסטודנטים.
84. 100 אחוז צודק!
ברק   (02.01.07)
85. חבר מביא חבר זו הבעיה
לאו ,   מדינת ישראל פלשתינה   (02.01.07)
הסמול השתלט על האוניברסיטאות ומילא אותן בבינוניות רדודה של סמולנים קטנים בעלי ראש קטן שרק יודעים לשפוך כסף לריק, לטחון מים ולגנוב פירורים כשמזדמן להם.
86. מייבשים את המחקר ועוד מצפים להישגים- חוצפה!
דוקטורנט עשוק   (02.01.07)
ההישגים היפים של האקדמיה הישראלית הם אף על פי ולמרות הכל! חשוב שכולם ידעו- עוד כמה שנים של קיצוצים ולא ישאר כלום! המוחות לא רק יברחו, הם גם לא ישובו.
87. צודק - אך היום בעלי השררה והכסף בורים
(02.01.07)
88. צעד ראשון: להגביל את מספר ה"מורים מבחוץ" המנוצלים
ע' ,   י"ם   (02.01.07)
שני צעדים: להגביל את אחוז המורים מן הבחוץ ביחס למורים בעלי תקן. הניצול הציני של מורים מבחוץ חייב להיפסק - ההוראה צריכה להתבסס על מורים-חוקרים בעלי תקן - ועל מספר קטן של מורים מבחוץ ורק כאלו עם "אופק" תעסוקתי כלשהוא. כמו כן לא לאפשר למורים שפרשו (אמריטוס) להמשיך ללמד בהתנדבות - מורים אלו מתנדבים אמנם ולא מקבלים שכר אך הם תופסים את מקומם של מורים צעירים שהיו יכולים ללמד את אותו הקורס של המלומד המבוגר.עם כל הכבוד למלומדים שפרשו - אם פרשת שב בבית וכתוב עוד ספר אל תתפוש מקום של תלמידים רעיבים ובכלל זה תלמידיך לשעבר - תחום המחקר ימשיך להתקיים גם ללא הנוכחות הקריטית שלכם בקורסי המבוא- נכון שקצת תעסוקה ומגע עם התלמידים עושה לכם טוב - אבל תקחו אחריות ואל תתנדבו לעבודות אלו. יש לפתוח את הספרים ולסקור בתקשרת את תנאי הפנסייה הנדיבים של חברי הסגל- מדעי הרוח נסגרים מכיוון שרוב הכסף "הולך" למימון פנסיונרים ובעיקר נתמכות פנסיונרים של המערכת.
89. אין מה להשוות את יחס המכללות לסטודנטים ליחס האוניברסיטאות
(02.01.07)
בתור אחת שלימדה בשניהם, המרצים באוניברסיטאות, חוקרים מה שבא להם מתי שבא להם, מזלזלים בסטודנטים, רמת הוראה מזעזעת. ברור שהם צריכים פיקוח. וברור שהם מצדם רוצים עוד תקציב. זה יאפשר להם להגדל את רמת הפרזיטיות. במכללות, היחס לסטודנטים הרבה יותר טוב ורמת ההוראה יותר גבוהה. מכללות פרטיות או לא פרטיות הן העתיד!! הן ייאלצו את האוניברסיטאות לשפר את יחסן לסטודנטים.
90. כן, ואתה אובייקטיבי?? ברור שאונ' ת"א צריכה תקציב...
(02.01.07)
אחרי שנכנסה לחובות עקב ניהול לא נכון של משאביה... ואגב, מנסיון אישי, היחס שם לסטודנטים הוא הגרוע יותר מכל אוניברסיטה אחרת בארץ. מזעזע פשוט
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה