יהדות  מדורים  מחפש תשובה/ אורי יסעור
קוראים לי אורי ואני אשכנזי
אורי יסעור
פורסם: 04.05.07, 10:52
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 400 תגובות ב-399 דיונים
61. אין כזה דבר מדינת אשכנז ולכן . האשכנזים הם שבט רוסי קוסרי
toledano ,   האשכנזים והיהדות????   (05.05.07)
שהתגיר אין מסורת אין תרבות אין שירה ואין שפה שבט רוסי נוצרי לשעבר יש ספק רב על אמינות יהדותם ..
62. תשובה ל-2: כוסית
גרגור מנדל ,   חממת האפונים   (05.05.07)
63. לגבי העניין העדתי
עמית   (05.05.07)
לטעמי, מסתמן כי הפערים העדתיים (בניגוד לדעות רבות אחרות) דווקא הולכים וגדלים. בתור צעיר אשכנזי, אני נתקל לא פעם בהערות "מצחיקות" לגבי מוצאי, שנאמרות כביכול בתום מוחלט, אך מאחוריהן מסתתר יצר הגזענות בצורה מובהקת. באופן אישי, איני סבור כי אשכנזים הם "חכמים יותר" או "טובים יותר" ממזרחיים, ובכלל - לומר "טובים יותר" זוהי בורות בפני עצמה, וסוג של גזענות מהסוג החשוך ביותר. מצד שני, אני סבור (ואנא, אנא, אנא - תקנו אותי אם אני טועה), כי סטטיסטית אחוז המזרחיים בבתי הסוהר בארץ הוא גדול בהרבה מאחוז האשכנזים, וכי מוצאם של רבים מהאנשים אשר מאיישים עמדות מפתח במדינתנו (יושבי ראש, מנהלי חברות וכו') הוא אשכנזי.
64. נראה לי הזוי.
מעורב   (05.05.07)
אבא שלי נולד בגרמניה שלפני מלחמת העולם השניה. אמי ז"ל נולדה בארץ למשפחה שחציה הגיעה מעירק / כורדיסטאן וחציה מדורי דורות בירושלים ספרדים שנקראים ס"ט יענו ספרידי טהור. אשתי נולדה בארץ . אמה נולדה בבולגריה ואביה נולד בתימן. עכשיו אני תוהה מה אני? וגם אחי ז"ל שנפל במלחמת יוה"כ לאיזו עדה לשייך את מותו??? אשכנזי? כורדי? ספרדי? ומה אשתי ?? תימניה? בולגריה?? ומה ילדי?? קשה. קשה. מענין, בתי האחת נשואה לאחד שאביו נולד בפרס ואמו ילידת הארץ שאמה הגיעה מרוסיה ואביה מגרמניה. בעיה. לאיזו עדה הוא שייך? בתי השניה נשואה לאדם שאביו נולד בארץ דור שני לסבים שהגיעו מרוסיה ואמו ידלית הארץ להורים שהגיעו מעירק. לאיזו עדה בדיוק שייכים הנכדים שלי? הגיע הזמן לזרוק את כל השטויות העדתית הללו לפח האשפה של ההיסטוריה. אני מודע לכך שיש אנשים התקועים בעברם ההיסטורי ,אז אני פותר את הבעיה שאברהם אבינו שהיה אביהם כל היהודים היה עירקי. מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש עוד שטויות להתעסק בהן ,רק שאני אומר שחבל על הזמן. עדיךף ללכת לעבוד במשהו רציני ולהתפרנס בכבוד במקום לבלבל את המוח.
65. "מקלטור" של יוסי סוכרי
מי שקרא   (05.05.07)
ספר שריגש אותי מאוד. נוגע בלב העניין אם כי הרגשתי זרות מסויימת, אולי מפני שלא עברתי חוויה כזאת.
66. בעצמי לא ידעתי כמה אני מחוברת ל"אשכנזיות" עד ש...
עדי   (05.05.07)
ביקרתי במזרח אירופה. (בגיל 26) אין לי דרך להסביר את זה ואני ממש ממש לא "רוחנית", אבל פשוט הרגשתי שייכת כמו שאף פעם לא הרגשתי באף מקום, והייתי בהרבה מקומות. הרגשתי שכאן הייתי אמורה לגדול וכאן נמצאים האנשים שאיתם הייתה יכולה להיות לי שפה משותפת יותר טובה. גם המון אנשים נראו "כמוני". הרבה יותר מבארץ. החוויה הזו מאד הפתיעה אותי, כי ממש לא ציפיתי לזה - איך יכול להיות שאני מתחברת למקום הנאצי הזה? שכל כך הרבה מבני העם שלי נהרגו בו? אבל עובדה, כן, הרגשתי שהשורשים שלי שם ושאיבדתי אותם איפושהו בדרך. :(
67. פולניה עם גנים מעולים ומחנכת את ילדיה כך
אשכנזיה גאה   (05.05.07)
והמזרחיים עם כול הכבוד שישמרו את כבודם מבלי להעליב להנמיך אחרים. כן אנחנו גם חוזרים לתרבות ההורים והידישקיט הגיע הזמן !!
68. פיסטה מיסס.....
שחרחורת   (05.05.07)
לומדים אידיש בגלל עסיסיותה ומליציות שבה ולא בגלל הקטע העדתי.בדיוק כמו שיש יותר ויותר אנשים המעדיפים ללמוד את השפה הערבית בגלל העושר והעומק של השפה.אני למשל לומדת את שפת-האגוזים.אז מה זה סימן שאני מעדיפה את גזע הקופים?
69. מחבר הכבתבה הוא אדם ללא זהות, או שהו מדחיק את זהותו, כנ"ל
יהודי אשכנזי ,   לבנטין לנד.   (05.05.07)
אני לדוגמא צבר ממוצא אשכנזי מזרח אירופאי, זה לא עושה אותי אוטומטית לטוב יותר או גרוע יותר מאחרים, אבל הביטויים של יסעור בדבר מבוכה או הצליל של השפה העשירה ומפוארת של האידיש שמצחיק אותו מבלי להבין בכלל את המשמעות של מה שהוא שומע אומר לגביו הכל, כמו אותה " שיחה בכיתה" שבה אמר תחילה שהוא ספרדי ולאחר מכן " מיהר" לתקן שהוא אשכנזי כאן מהות הכל , אבי לימד אותי ודווקא באידיש, " אזוי ואר איז און זיבן, איזה אן זיביציג" והתרגום, הוא איך שאתה מתנהג ומרגיש וחושב בגיל 7 , ככה תהיה בגיל שבעים," כלומר היסוד והבסיס באופיו של האדם טבועים בו למין ההתחלה, ולמעשה מלווים אותו לכל חיו,נכון שבהלך החיים הוא לומד להיות ציני, וצבוע, ומתחזה, אבל מתחת למסכות ולקליפות, הגרעין של גיל 7 או לצורך העניין בכיתה ד' נישארים , עד אחרית ימיך. ולסיום אומר למר יסעור , ניראה לי שאין לך מושג ולוא קלוש באשר לעצם המושג אשכנזי, כמו לגבי השפה והתרבות של האידיש, ולכן לא נותר לי אלא לרחם עליך. כי תרבותך דלה, ומהותך והדימוי העצמי שלך הם חסרי מהות וזהות. אבל למרות האמור, ייתכן שבמשך המשך חייך תלמד אולי עוד קצת, ותוכל להעשיר את נישמתך הטועה. כל טוב.
70. נמאס לי מהתגובות של המעורבים לכל כתבה שמזכירה עדות...
אמיר   (05.05.07)
אם אתם מעורבים אשריכם - תקבלו את הטוב מכל מוצא שלכם. אבל זה לא אומר שאתם חייבים לאשש את עובדת היותכם ממוצא מעורב על ידי תגובות מסוג - "מה אני אגיד?" ו"היום כבר כולם ישראלים" לכל כתבת "עדות". כי זה פשוט לא נכון. ישראל היא עדיין מדינה ששומרת על מידה מסויימת של הומוגניות בקבוצות על רקע עדה ומוצא, ועל שיעור יציב של נישואין פנימיים. המיעוט מעורב, והוא הולך וגדל עם השנים כמובן. כמו כן עם כל העוול שנעשה כלפי הצד המזרחי לא ניתן לבטל כל דיון בנושא זה רק משום שקיימים בני אדם ממוצא מעורב במדינה שמבוססת על הגירה. אז שוב - אשריכם שאתם מעורבים, אבל תשמרו את זה לעצמכם ותנו לשאר ה"גזעיים" לריב.
71. מעניין מה אחוז ה"מעורבים"...
רוני ,   ירושלים   (05.05.07)
אצלם אפשר לבחור איזו תרבות מבית "אבא" להצמד אליה? אולי דווקא לספר וללמד את כולן? הילדים שלנו, למשל, יצאו... רוסים, רומנים, פולנים, מרוקאים, עיראקיים, צרפתים-רוסים ואמריקאים-פולנים. מה דעתכם על זה?
72. אשכנזי?
אשכנזי במיעוט   (05.05.07)
לדעתי האישית מי שבאמת כאן במיעוטהם האשכנזים ולא הספרדים.. תמצאו לי מישהוא שהוא ממש אשכנזי מ2 הצדדים זה דבר שלא קיים כמעט תבדקו מי מקבל מילגות ללימודים באוניברסיטה וכמה עמותות פועלות למען האשכנזים כמה שירים אשכנזיים משמיעיםברדיו מי הם המנהיגים שלנו המקופחים באמת הם אלה שלא שומעים אותם כי תמיד חושבים אהה אשכנזי=כסף וזה בכלל לא נכון ולא מדוייק כי תלוי על מה מוציאים את הכסף אם יש אותו כמובן
73. הבעיה של האשכנזים היא שהם חושבים שהם יותר מהאחרים.
דנ יאל   (05.05.07)
הם פשוט אוטמים את עצמם . אין להם יותר מדי רגשות, הם מאוד מוחצנים. אין בהם פתיחות, אבל יוהרה יש בהם בשפע, ועל מה? גורנישט מיט גורנישט. ומה עכשו חוזרים לגלציה.? נו...בחייכם.
74. ל-5: ביקשו תגובות לא את סיפור חייך???
DesTer   (05.05.07)
הכתבה היא על זהות והשתייכות בהווה ולא על איך שפעם התביישו בהורים שלך שדיברו ביידיש! ומה את חושבת שאם תדברי בשפה שלא כולם דוברים אותה אז זה לא ייראה קצת מוזר ולא ישר---ההפליה היא לא בין התרבויות בפרט אלא בין קבוצות של תרבויות שהן האשכנזים(בוז) והמזרחים(אוללה)!
75. אני אורי ואני צעוב! ;)
(05.05.07)
76. אתה מחליא אותי
א . א.   (05.05.07)
חשבתי לתומי שאני סתם בן-אדם עם צרות גדולות עכשיו אני לא ישן בלילות. אני צבר ואני משער שאני בגיל סבך וקשור לאדמה הזו ולהורי שבנו משק לתפארת וכשהם התאהבו ובנו את ביתם לא התיחסו ולו כזרת במוצאם השונה, כך גם גדלנו אני אחיי ואחיותי. כשאין במה לעסוק אז במקום לכתוב שטויות או דברי פרובוקציה קח ספר טוב
77. מה זה משנה איזה עדה חוץ מתימנים
שימי ,   רעננה   (05.05.07)
78. מה שמפריע לי
אכפתניק ,   המרכז   (05.05.07)
סבי המנוח אשכנזי ודתי יליד גרמניה עם שורשים מוככים בספרד אף פעם לא נישק מזוזות, ולא האמין באמונות טפלות, כשהיה לו קשה הוא לא בכה, הוא שאף תמיד לטוב, דאג להשכלת ילדיו ולמה שיותר תרבות אירופית . המזרחיים בעיקר יוצאי מרוקו הביאו לארץ אמונות טפלות, אמונה בנפטרים למינהם, נישוק מזוזות, מסכנות ובכיינות התנהגות וולגרית וגסה, רעש חוסר סדר ובלגן. חינוך אירופאי זו לו בושה. מדינת ישראל תתקדם עם תרבות אירופאית, נימוס וחריצות סינית ויפנית,עבודה קשה וסבלנות. ואפשר לכתוב ולכתוב
79. תגובה ל-4
רפואן ,   טכניון   (05.05.07)
הסלקציות שנעשות למזרחים היא בשל התנהגותם שלא תואמת להתנהגות של האשכנזים (לרוב יותר שקטים ולא עושים בעיות). אני לא רוצה להכליל, ואפילו החבר הכי טוב שלי הוא מרוקאי והוא הבן אדם הכי טוב שאני מכיר, וגם חברה שלי ממוצא מזרחי, אבל אין מה לעשות- המזרחים, בדומה לערבים, הם לא מעט פעמים מקור לבעיות. אני מאוד מצטער לכתוב את זה. חבל שצריך בכלל להתייחס לדברים האלה כשהמדינה סוגרת שישה עשורים... אבל זה מה יש. כנראה זה החינוך בבית, ואולי אפילו קשור לסוגי המוזיקה השונים בתכלית שמעידים על השוני הגדול בין התרבויות.
80. הצבריות הרסה כל חלקה טובה
אשכנזי בדם   (05.05.07)
כור ההיתוך כך קראו לזה.משפחות אשכנזיות ןמזרחיות נאלצו להחליף את שמם שהיה מזה דורי דורות .אנשים התביישו בשפת אמם.תתפלאו אך אני מכיר רבים רבים כיום שחוזרים למקורות לומדים יידיש ולדינו.חוזרים לשמות המקוריים.אין מה להתבייש בעבר כאשר ההווה שנוצר כאן הוא כל כך עלוב.
81. אשכנזיות
אשכנזיה מדימונה   (05.05.07)
כבת למשפחה אשכנזית יוצאי פולין נולדתי כאן בארץ אחרי השואה אך גדלתי עם סבתא נהדרת אשת אשכולות שבאה בגיל חמישים אחרי קום המדינה ועבדה בפרדסים ובבתי אריזה וגרו גם במעברה כמו כולם אף פעם לא שמעתי טרוניה או דיבורים על השפלה אפילו כשריססו אותם בפליט במעברה, תמיד ראו את הצד טוב של הדברים והבינו שה.מדינה הזו דואגת לבריאותם, ז"א איך שאתה רואה את הדברים כך הם. בנוסף סבתא זו שלי לא ידעה עברית עד יום מותה ודיברה רק אידיש והיות וגדלתי במחיצתה הייתי הצברית היחידה שדיברה אידיש בגן עד שלמדתי עברית ותאמינו או לא לא הרגשתי בושה להיפך עד היום יש לי שפה נוספת על העברית ואנגלית שאני דוברת,דעתי האישית היא שתיסכולים ורגשי נחיתות אינם ניתנים לאדם אלה מאומצים על ידי עצמו ואפילו לפעמים בלי סיבה נראית לעין,מה גם שבמשפחתי ישנם עכשיו נכדים מכל העדות וזה בכלל לא נושא שמדובר בו, ואפילו אחד מבני משפחתנו כששמע שאבא שלו ספרדי גם הוא שאל מה אני?. ז"א שאם לא עושים מזה בעיה אז זאת לא בעיה אבל יש כפי הנראה אנש.י.ם שנוח להם לשחק על השד העדתי.
82. בכדי לקבל במה אין צורך לנהל דיאלוג רקוב
בן אביב בנימין ,   ראשון לציון   (05.05.07)
כל הסיפור הזה על שד עדתי זה משחק מילים לאנשים שמחפשים במה, או כאלה שמחפשים תשומת לב, ואולי הם משועממים כי חייהם אפורים, אני בן לעדות המזרח, ועדות המזרח בעיני ידעו שהם מנגנים על מצפונם של אחיהם האשכנזים שבאו מוכנים מאירופה, עם השכלה מתקדמת, ורצון להקים מדינה ליהודים בכל מחיר, כך שאנו בני עדות המזרח ניצלנו את המדינה בכל דרך.
83. למה זה קרה:
אחת   (05.05.07)
א. השואה. יהודים אשכנזים הפכו למושא ללעג במדינת היהודים שקמה בזכות אותה שואה נוראית. אחרי שעלו ארצה, לא נותר להם במה להתגאות שכן עדתם הפולנית/ גרמנית/ הונגרית וכו' היא המדינה ממנה באו, זו שתושביה הלא-יהודים הפנו להם עורף וגילויי האנטישמיות גאו עד שהגיעו לשיאם באותה מלחמה נוראית ותוצאותיה המפלצתיים. ב. היהודים האשכנזים הגיעו מאירופה, שם טרום מחה"ע השנייה הייתה פריחה של השכלה, ולכן הגיעו עם יותר ידע ויכולות השכלתיות שאיפשרו להם לתפוש משרות בכירות, מה שכמובן גרם למרמור בקרב העולים הפחות משכילים. ג.האירופאים (ככלל, לא רק יהודים אשכנזים) הסתכלו על תרבויות ערביות (היינו, ספרדים...) כעל תרבויות פרימיטיביות ולכן כשנפגשו התרבויות הללו בארץ, היחס היה בהתאם. אז כן, בהחלט לקח זמן לאשכנזים ולספרדים לקבל האחד את השני, ועדיין קיימים מטענים הקשורים לאותו עבר סבוך. אגב, גם אצל יהודים אמריקאיים יש חלוקה לאשכנזים וספרדים. אולי בתקשורת יש רוב אשכנזי, אבל ביום יום אני מרגישה שהמצב הפוך, ושדווקא אשכנזים מתכחשים, מתנערים ומתביישים במוצאם. לתשומת לב כל אלו החשים מקופחים עד היום... ככל הנראה, וכולי תקווה שכך יהיה, עם הזמן זה יעלם. "אשכנזיה" שהזדהתה עם הכתבה ונשואה ל"ספרדי"
84. ל 14 - אתה טועה...הכוונה ללבנים.
עופר   (05.05.07)
והוא צדק בכתבה.
85. מה קורה כאן?
משה ,   כפר סבא   (05.05.07)
קראתי את המאמר ומספר רב של תגובות ואני חייב לציין שאני די מזועזע מתגובות השליליות והגזעניות שבאות לביטוי כאן. למה? מה השנאה? מדינת ישראל הוקמה כמדינת מהגרים הבאים מתרבויות שונות בעלות מסורות רבות שנים. כור ההיתוך אכן היה קשה וכואב ובהחלט כתש זהויות תרבותיות במטרה ליצור חברה חדשה והומוגנית, וכולנו מבינים אלו טעויות נעשות כאן. זה עברנו, עובדה. בשנים האחרונות קמות תנועות חברתיות-תרבותיות המנסות להחיות ולשמר את תרבותן המקורית/מסורתית, ובינהן הקשת המזרחית והתנועה לזהות אשכנזית. נפלא !!! המימונה, התימניאדה ועוד הן ההוכחה החיה לקיומן וקבלתן על ידי הציבור הישראלי הרחב, אשר נוטל חלק בהן ואשר זוכות לחשיפה תקשורתית אוהדת. מקסים !! מדוע העיסוק בשימור ו/או החייאת זרם תרבותי אחד יוצר תגובות שליליות חזקות כל כך? למה השנאה והכעס הנוטפים מחלק מהתגובות כאן? הרי כולנו ישראלים ממוצא כזה או אחר וזהותנו הישראלית צצה ראשונה ולאחריה התרבות או הרב תרבותיות ממנה הגענו לכאן. אתם לא חשים מספיק בטוחים בזהותכם הישראלית? למה לבטל? למה לזלזל? למה לתקוף? היו גאים בעצמכם, במורשתכם, וגם פתוחים למורשות אחרות. תכבדו אחרים והם יכבדו גם אתכם.
86. אנחנו המקור המוצלח יתר העדות נחותות
אשכנזי אמיתי   (05.05.07)
מנסות להידמות לנו
87. כל אחד וה"מימונה" וה"אידיש קייט" שלו
הבעייה במה שמעלה 34 ,   הנצחת עליונות/נחיתות   (05.05.07)
88. מתי בפעם הראשונה שמעתי ....???
נחמה   (05.05.07)
בפעם הראשונה בחיים שלי ששמעתי את המושגים אשכנזי ספרדי היה כשהכרתי בחור ממוצא מרוקאי ואז אביו אמר, שאמנם אני בחורה נחמדה אבל אשכנזיה...
89. אשכנזיות יותר יפות ממזרחיות מה לעשות D:
פטריוט   (05.05.07)
90. ל-2: ככל הנראה חתיכה, אינטיליגנטית ובריאה יותר מה"גזעיים"
גם לי יש אחת כזו   (05.05.07)
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה