יהדות  טורים אישיים  אורי אורבך
בן זוג זה לא בעל
אורי אורבך
פורסם: 16.12.07, 13:19
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 143 תגובות ב-143 דיונים
61. ואני "בעלתו"? לא? אז שלא יהיה בעלי! שיהיה בן זוגי
אני לא קניין של איש   (16.12.07)
62. חשוב להתייחס ברצינות
מאיה ,   חיפה   (16.12.07)
אם אדם בוחר להשתמש במילה בעלי או אישי, צריך להעביר זאת כפי שזה ולא לשנות ולהחליט שאין יותר מילה כזאת בעלי, ועכשיו זה רק אישי כי פה באה לידי ביטוי "משטרת המחשבות והמילים" הסמוייה. אני מכבדת ומבינה אנשים שמרגישים צורך להשתמש במילה אישי ומבינה גם אנשים שמשתמשים במילה בעלי. כל מילה כזאת משרתת אינטרסים אחרים וזה תלוי מי אומרה . לכן אין לכעוס על אף אחד אלא רק לדעת שזכותו של כל אחד להשתמש במילה שאיתה הוא מזדהה ושאליה הוא מרגיש שייך, לכן אני מסכימה עם אורבך כאשר בא בטענה לתקשורת מדוע היא לוקחת לעצמה את התפקיד של מצנזרת המילים?!
63. אין כמו אורבך
אלוהי הדברים הקטנים   (16.12.07)
פשוט ענק
64. לאט לאט אני מתחילה לשנוא את החרדים....
ריקי ,   ק/ביאליק   (16.12.07)
אני אדם מאוד מאמין ובזמן אחרון כמעט דתיה אבל לאט לאט מהכתבות ממה שאני רואה או שומעת , מתחילה להבין שהדת הוא גם האויב של האדם, עושה אותו גזען, אוהב לפי גזע או צבע נותן לו לחשוב חוץ מהדתים, אז לכול העולם אפשר לעשות רע ולקלל.....ולזלזל באדם אני מאוד מבולבלת. משהוא מוכן להסביר לי? ריקי
65. אורי- חזור לעצים מהם ירדת.
רועי   (16.12.07)
66. יצאת טרחן - אבל אם להתייחס ברצינות בן זוג עדיף על בעל
יעל   (16.12.07)
67. אני לא מסכימה! המילים "אשתי" ו"בעלי" הן שתי המילים הכי יפות
מישהי   (16.12.07)
שקיימות. אני פשוט מתה על הצליל שלהם! "תכירו, זאת אשתי...", "תכירו, זה בעלי..." נפלא! המשמעות של מילים תמיד נשחקת עם הזמן, ונשאר רק הצליל והקונוטציה שלהם. כל אחד והקונוטציה שלו.
68. טרחני ומתייפייף - אבל מאמר טוב.
(16.12.07)
כתבה טובה ומעצבנת. אתה מצביע על משהו לכאורה בעייתי, אבל אתה משתמש בדוגמא הכי מקוממת. ואם כבר עסקינן בסוגיות הנוגעות ללשונאות ותרגום, את האנרגיות הביקורתיות ואת האיכויות הגבוהות שיש בך, כדאי להפנות לחידוש השפה העברית והתאמת אוצר המלים הארכאיות לקצב הזמן. זה יפתור לך כמה סוגיות פוליטיקלי קורקטיות, אבל יתכן שזה גם יקלקל לך כמה טורים טרחניים...
69. לנאורים החשוכים
אריה ,   צפון   (16.12.07)
כרגיל שוב פעם הנאורים החשוכים מדברים לגופו של איש ולא לגופו של עניין. מר אורי אורבך שהוא דתי לא דוגל איך לקרוא לבן הזוג, הוא כועס ובצדק על משטרת המחשבות אשר רוצה לקבוע איך נחשוב. ולכן משטרת המחשבות מסלפת דברים לצורך שטיפת המוח . לא הייתם יודעים איך בתקשורת מתרגמים לא במדיוק את הערבית הייתם מבינים למה הוא מתכוון . משטרת המחשבות הנאורה החשובה כבר כתבתי.
70. על "בעל" ו"עשתורת"....
אחת העם ,   תל אביב   (16.12.07)
מר אליצור היקר, בעברית נאמר איש-אישי,אישה ,אישך ! בעל הוא שם אליל כנעני, ונוסף כנראה(איני בלשנית) בימי בית שני ומסמל בעלות על הרכוש-האשה. ובכן בימינו האשה אינה מעלה בדעתה להיות רכושו של איש,אלא זוגתו הנאמנה! ומכאן שראוי לבטל את הבעלות! העבדות פסה מן העולם. ואם הוא בעל-היא עשתורת.
71. אורבך,
(16.12.07)
אתה חמוד. הייתי מתחתן איתך. איש כלבבי :-)
72. ל-52
אריה ,   צפון   (16.12.07)
כול הכבוד לך שאתה, כן אתה מרשה לאורי להביע את עמדתו מה היינו עושים בלעדיך שומר החומות.
73. באנגלית TERORIST בעברית פעיל.
דיקטטורת השמאל   (16.12.07)
באנגלית TERORIST בעברית פעיל. דיקטטורת השמאל מכה שנית
74. לא יכולת פשוט לכתוב מה ההבדל? חפרן!
חופר מכוכב אחר ,   כוכב אחר   (16.12.07)
כמה מילים צריך כדי לתאר את ההבדל בין "בעל" ל "בן זוג" ל "איש"? כל נשות העולם יסכימו לומר "בעלי" לעד, ורק שלא תמשיך לחפור כ"כ הרבה...
75. הינה עוד דוגמא...
בוריס אבוטבול   (16.12.07)
בתכנית בערוץ 8 ששודרה בסוף השבוע (אולי "האשכנזים", אולי על סופר ערבי צעיר המנסה לפרסם בעברית..לא משנה), הזכיר גבר ערבי את חודש "אייר". ההגיה דומה מאוד לעברית. תנחשו איך תורגם חודש זה ? לא כחודש אייר כפי שיש לומר ולהגות בעברית, אלא כחודש...מאי! נכון, המתרגם הניח כי רוב הצופים כבר לא יודעים איזהו חודש אייר, מהו חשוון ועל תמוז אין מה לדבר. אני סולח לערוץ על שמאלנותו, פלצניותו, העובדה שרק חמישה-שישה מת"א מנהלים אותו, ועוד מלא בולשיט...כי הוא בסה"כ ערוץ נהדר. אז למה לעצבן בכח ?
76. מי שמנסה לחנך זה אתה. ברוך השם שדברים משתנים.למרות הבעיה שלך
בן זוג   (16.12.07)
עם העובדה
77. ל-10: "בועל" זה מלשון "בעל"... ולא ההיפך...
חכם בלילה ,   ת"א   (16.12.07)
ועבודת בעל היא עבודה זרה. כמו שאמר הנביא. אישי ואישתי נמשע מאוזן ושקול; אחלה פתרון - יש להבדיל בין הגדרת קשר לפני ואחרי נישואין - מי שמוכן להצהיר על כוונותיו בחתונה יתהדר ב"טייטל" הנלווה; אלו שרוצים להיות חופשיים כפרפר - גם לזה יש מחיר.
78. אשה נקנית בשלושה דברים: בכסף, שטר ובביאה.
(16.12.07)
ככה זה ביהדות. לא מוצא חן בעיניכם? מצטער, זה מה יש.
79. סליחה
יהודי לאומי   (16.12.07)
ההבדל בין בעלות לזוגיות, הוא לא ענין של טעם. הוא ענין מאד מהותי. אשתי , או אישי לא נולד אתמול וזה לא מקרה, שלא התקבל. הגבר היהודי, רוצה להיות בעלה של האשה. לדידו, היא רכושו. נא לא להתעלם.
80. מפריע לך המהות, לא עצם התרגום
לימונית   (16.12.07)
אורי, לא נראה לי שבאמת הפריע לך התרגום עצמו, כמו שהמשך הכתבה מעידה, בדוגמאות שאתה מביא, מפריע לך שמשנים את השפה, ובתוך זה גם את המשמעות של מה שנקרא בעבר בעל, והיום - בן זוג. נכון, זה נעשה בכוונה, על מנת להוציא את המושג "בעלות" מהלקסיקון בין בני הזוג. כמו שכבר נאמר כאן בתגובות קודמות, לאיש אין שום בעלות על האישה, ביחסים זוגיים צריכה להיות שוויוניות. אף אחד לא בעליו של השני. במהלך השנים שמעתי שהמילה "בעל" באה להגיד שהבעל בעל (פועל) כבר את האישה. זה פשוט מגעיל ושוביניסטי. מעבר לכך, כבר בפתיחה שלך אתה נותן את דעתך על כל צורות המשפחה שאינך מסוגל לקבל, ומה לעשות - הן קיימות במציאות. כן, יש אלמנות, יש גרושות, יש רווקות - וחד-הוריות זוכותרת גג לכל אלה יחדיו, כאשר יש להן גם ילדים. מה כל כך רע בלתת שם אחד שמאגד קבוצה שלמה של אמהות המגדלות לבד את ילדיהן? מכ חבל גם שאין לך עניין בכלבים, אולי הייתי מבין מהות של אהבה ללא מילים, ללא תנאי, אהבה אמיתית. כמו כן, הרמז הזה שרוב הסלבס נמנים על הקבוצה הזו, בלשון מלעיזה, רק מראה את המקום הפרימיטיבי כל כך שאתה נמצא בו, ואולי אף עם רמז מצידך לרצון לפגוע. אז לידיעתך, הסלבס למיניהם מייצגים את כלל האוכלוסייה, וגם אם לא נוח לך, יש את כל צורות המשפחה הללו בכל האוכלוסייה כולה. הפרסום שסלבס פלוני כלשהו נותן על חייו, רק עוזרת לאנשים אחרים הנמצאים בסיטואציות דומות, ולומדים שאין טעם להסתיר, כי אפשר היום לחיות בכל מיני צורות של משפחה. כן, אורי, גם בתנ"ך מוזכר 'משכב-זכר', וזה מוכיח שמאז ומתמיד התופעה הזו היתה קיימת. רק מה, שמכיוון שהדבר נחשב לסטייה - הוא נשמר בסוד. כלומר שאנשים נאלצו לחיות בסוד נוראי (מה שנהוג לכנות - בתוך הארון) חיים שלמים, סבלו חיים שלמים מהצורך לנסות להוכיח לחברה את ההפך, ולא נתנו לקשר אישי מסוג זה להתפתח. היום אורי, חשבתי שאנחנו נאורים יותר, ומסוגלים להבין שיש דברים שאולי עדיין סוטים קצת מהנורמה, אך אינם מזיקים לחברה. כך הומואים, כך לסביות, וכך גם אמהות חד-הוריות. חבל אורי, שאתה, שמחזיק מעצמך כל כך נאור, לא יכול באמת להסתכל לקידמה בעיניים, לשמוח ממה שהיא יכולה לעשות לאנשים ולהקל על סבלם, ואתה, שטוען שמנסים לחנך אותך, מנסה כל המזן לחנך את כל העולם מסביב. מעניין אותי לדעת מה אתה מציע לבחורה שלא נישאה עד גיל 40 ומעלה ורוצה להגשים את האמהות? מדוע שלא תשמח איתה על האפשרות הזו? מה גם שזה מסתדר את מצוות הפרו ורבו - התנ"כית. לסיום, אורי, לפני שאתה שולח את עטך באחרים, כדאי שתבדוק בעצמך מה כתבת. מחכה בקוצר רוח לתשובותיך (הנאורות).
81. שכחת את האפשרות השלישית
ny   (16.12.07)
מנית שתי סיבות לתיקון: א. תיקון שגיאה בעברית ב. פוליטיקלי קורקט מחמיר. שכחת את הסיבה האמיתית עבור רבים: אי הסכמה אידיאולוגית. מבחינתך אין אנשים בעולם שבאמת מחזיקים בדעה שהמונח "בעל" אינו ראוי?
82. הדתיים ממשיכים להשניא את עצמם !!!!
(16.12.07)
המילה "בעל" מסמלת בדיוק את העיוות שאנחנו לא מוכנות לקבל יותר ! אתה רוצה להיות הבעלים של אישה? זו בעיה שלך ושל האישה שהסכימה לכך. מה אני בכלל מגיבה לטמטום שלך?
83. ל-4 זו בדיוק הסיבה (העובדה שהעבדות פסה
דליה ,   תל אביב   (16.12.07)
מן העולם) שממש לא מפריע לי לכנות את האדם לו אני נשואה ,בעלי. כולם יודעים שהמילה "בעלי" אינה מצביעה על בעלות.
84. ל 25 - אישה עם מפיק ב ה' משמעותה האיש שלה!!
אילן ,   ירושלים   (16.12.07)
ובעל הוא לא במשמעות של רכוש אלא מלשון בעילה. בטקס הקידושין האיש "קונה" במובן של נתינת תוקף משפטי להסכם ולחוזה בני בני הזוג את יחסי האישות של האישה שתהיה מקודשת (מיוחדת) רק לו. בשום אופן האישה היא לא רכושו של האיש ולא שאף אחד רק של עצמה. ולכן ניגזרת מכאן המילה "בעל" שהוא האיש שהאישה מיוחדת לו לאישות.
85. מדליק. יאללה כבר עם הפוליטקלי קורקט
גונן   (16.12.07)
86. ל-25 ה"גאון"
(16.12.07)
אישה עם מפיק ב-ה' = האיש שלה (כמו אשתו = האשה שלו). המפיק מגיע מהמילה "שלה". אשה = Woman, ואין פירושו שהאשה שייכת לגבר.
87. נגמרו לנו הצרות, שאתם מתעסקים עם השטויות האלה?!
אורי ,   רחובות   (16.12.07)
88. נראה לי שהרבה אנשים הגיבו פה לפניי שהם הגיעו לקטע עם אישי
ארי   (16.12.07)
אבל בכל זאת גם ב"אישי" יש בעייתיות עם המילה מאחר ואינה מתגלגלת על הלשון ולא נוח לבטא אותה. אולי דווקא כאן צריך איזה חידוש לשוני.
89. בעלי- אישי- בן - זוגי ?
marcelo di roca ,   roca di papa- lazio   (16.12.07)
אורי , אם כל הכבוד שאני רוחש לך ואולי בגלל זה עלי לציין . בשום שפה שעולה על דעתי ,אינה קיימת המילה" בעל" עבור איש נשוי. רק אצלנו היהודים האשה היא עבד כיוון שהיא קוראת לאיש שלה " ב ע ל ". אם באמת כפי שאנו טוענים שאנו עם נאור , חייבים לבטל מיד מילה זו.
90. הוא: "בעל". היא: "נבעלה".
חזרה לעברית.   (16.12.07)
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה