יהדות  מגזין  עיון
הפרדה. כי העולם התקדם
הרב שמואל אליהו
פורסם: 10.07.08, 13:31
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 158 תגובות ב-158 דיונים
31. מנסיון שלי... כנסוו..
בני עקיביסט לשעבר   (10.07.08)
תנועה דתית ומעורבת זה לא בא ביחד, או דתית או מעורבת. אל תנסו להכשיר את השרץ, הדתיים הלאומיים מפחדים להיות דומים לחרדים, שאלו את עצמכם שאלה אחת: אתם מעדיפים שהילד שלכם יהיה רב גדול שלא עשה צבא, או תא"ל בצבא אבל לא דתי בכלל? וכאן תבינו לאיזה צד אתם מתחברים יותר, לצערי רובכם תאמרו שאתם מעדיפים את התא"ל החילוני..
32. תגובה 6 משכנעת לגמרי ומרתקת
(10.07.08)
33. מוזר ומצחיק
אחישחר ימיני ,   אי שם   (10.07.08)
מצחיק אותי לקרוא את מילותיו של ה"רב" על התקדמות קדימה, הרי כל הטענות נגד הדת וההתחרדות של הציבור הדתי-לאומי מתבססות על הראיה של ההתחרדות כחזרה אחורה, אל חשכת הסגירות החרדית המיושנת. אני מנסה לחשוב איך ניתן לראות בשינויים הללו התקדמות קדימה והפתרון היחידי שעולה בדעתי הוא שהגאון הנכבד מומחה בחוכמת הפלקנטנרייז או איך שלא קוראים את זה ומבלה את זמן המחשבה שלו (שניות?) בעמידה על הראש. מאוד שמחתי לשמוע את הקריאה לאם לסמוך על רצונות ילדיה ואני מקווה שזכר גם להזהיר אותה לא לסמוך עליהם כשהם רוצים סרט לא תמים באינטרנט.....
34. 21 איזו עצומה?
(10.07.08)
35. ההפרדה מובילה לתוצאה ההפוכה
נגה, חילונית, בת 23 ,   תל אביב   (10.07.08)
מדוע יש להפריד אדם מאדם? גברים ונשים - שניהם בני אדם, ורק המין מבדיל ביניהם. אפשר ואף רצוי שבנים ובנות ינהלו קשרי ידידות אמיצים וילמדו להעריך אלה את אלה כבני אדם. יצר המין לא ייעלם, לא משנה כמה תנסו. גברים צעירים יחשקו בנשים צעירות, והנשים תחשקנה בגברים. אבל אם תפרידו - התשוקה תבער ביתר שאת, הפנטזיות יהפכו לא-מציאותיות, וכאשר סופסוף ייפגשו - הם יראו אלה את אלה כמושאי תשוקה בלבד, ולא כבני אדם שאפשר לשבת איתם בניחותא, לדבר על השבוע החולף או על ספר טוב ולשתות סתם כוס קפה. הפרדה היא חוסר-אמון בסיסי בעצמך. כולנו גודלנו וחונכנו ויודעים את המותר מן האסור, ומי שחושב שלא יוכל לעמוד בכך - הוא זה המבקש הפרדה. ובכן, כדאי שתחנכו את הנוער לדעת להתמודד עם מאוויים חזקים ועם תשוקות שעולים בנו באופן יומיומי כבני-אנוש, במקום לדחוף אותם למקום החשוך של התכחשות למציאות. כמו שאמר מגיב 19 - הוא עד היום מתקשה לראות נשים כבני אדם ללא הקשר מין כל הזמן, וזה כל כך חבל שאנשים כמו שמואל אליהו ממשיכים לעולל זאת לדור הבא.
36. ל-14. לא שמתי לב ש 8 ,9 ,10 התיימרו שהם "דתיים". מה הביא
יהודי   (10.07.08)
אותך איפה לכנותם "דתיים עלק"? מרוב אמונה קנאית עוורת, איבדת כנראה כל יכולת מינימלית להבנת הנקרא. תשובות ענייניות כלשהן לטענות הענייניות והמוכחות שהעלו 8 ,9 ,10, יש לך ??????????
37. הבעייה היא לא ההפרדה....
בז נודד דיגיטלי   (10.07.08)
אלא כפיית ההפרדה על אילו שאינם מעוניינים בכך. כמו שיש צופים דתיים וצופים חילוניים, כך יש ליצור סניפים דתיים של בני עקיבא כפי שתמיד היו, וסנפים נפרדים של בני ובנות עקיבא כרצון הקנאים/בית שמאי. אגב על כל מישפחה להחליט לאן יילכו כספה ותרומותיה לבני עקיבא ואו לחרד''לי עקיבא. לחרד''לים קירוב לא תשיגו בדרכיכם הצדוקות , אבל הבדלות, והתבדלות, קיצוניות, ויהירות בוודאי ובוודאי שתשיגו... זה עצוב וחבל ומי ייתן וה' יראה לכם את טעות דרכיכם
38. מוגבלות מחשבתית
יוסי כהן ,   תל אביב   (10.07.08)
שוב דוגמא נוספת לאיך האמונה הרוחנית מחליפה את מקומה של המחשבה הלוגית והניתוח הנפשי. הרב אליהו - אתה טוען בדוגמתך שההפרדה בסניף ב"ע הייתה יזומה מהחניכים? אני טוען שהם כולם סלבו מאותה שטיפת מח שפנאטים כמוך מזינים אותם יומם ולילה. כלום כי לא ייתכן שקבוצה גדולה שכזו תהה תמימת דעים לולא פעלו גורמים זרים ומשפיעים..... רבנים ומטיפים שמלמדים את הנערים בחברה הסרוגה ש"הפרדה היא קדושה"... איפה בדיוק בחמישה חומשים מקדשת התורה את ההפרדה ? היא לא. ההפרדה היא קדושה של בעלי עיניין, של פלספנים אשר ניווטו את היהדות למחוזות חשוכים. אתה טוען כי החברה המעורבת מביאה איתה תחלואות? בוודאי - אבל אם אלה צריך ללמוד להתמודד ולא לברוח מהן! והסיבה שאינך מסוגל להתמודד איתם, לא אתה ולא החברה ממנה אתה בא היא שאינכם מוכנים לקבל מה שההלכה הדפוקה שלכם לא מקבלת. אינכם מסוגלים לקיים מחשבה עצמאית ומסקנות אישיות ואינכם מסוגלים לדבר שנחשב הנורא מכל אצלכם - לקיים פ ת י ח ו ת!!!!! אתם נבלה וטרפה שבסוף תעלם מהעולם היהודי ויפה שעה אחת קודם!!!
39. מעורבת מלכתחילה
שפירא אמנון ,   בני עקיבא   (10.07.08)
בשעתו שימשתי מזכ"ל בני עקיבא, ופרסמתי חוברת שקובעת, כי יש מקום לפי ההלכה לקיים חברה מעורבת וצנועה. הבאתי אותה אז לפני ראש הרבנים לארץ ישראל, הרב הראשי הרב שלמה גורן זצ"ל, והוא חתם על על החוברת בחותמה של הרבנות הראשית. אזכיר עוד עניין, בשעתו היו שני גדולי הדור ממש, הרב קוק ונהרב סולובייצ'יק. ושניהם נחלקו באופן קיצוני בשאלה זו: הרב קוק אסר, בשם ההלכה והצניעות, על נשים לבחור לכנסת (אז, הוועד הלאומי), והוא טעה, למרבה הצער, והיום אף רב, גם לא רב חרדי תומך בזה. מנגד, הרב סולובייצ'יק בבוסטון, הקים ישיבה מעורבת לבנים ולבנות, ושם ישבו בן ליד בת בכתה ולמדו גמרא, עד סוף כתה יב, ובתי ספר כאלה יש היום בארה"ב, ולא רק בבוסטון. אומנם, לא תמכתי בהכרח בחינוך פורמלי מעורב, ויש היגיון רב בהקמת ישיבות ואולפנות, לבנים ולבנות, אבל כן חשוב שבני הנוער יבואו לבני עקיבא כתנועת נוער מעורבת. מה שמצער הוא, שהחרד"לים האוסרים, מוציאים את כל הפסקים המתירים מבית המדרש, וזו התחלה של כת. בבית המדרש היהודי היו תמיד קולות שונים, אבל בעולם החרדי, ולצערי גם בחר"דלי, משמיעים רק קול אחד בלבד, זה המתאים להם, ומעלימים את הקולות האחרים. וזו רפורמה מסוכנת בדת ישראל. ולאחרונה, הרב שמואל אליהו אחראי אישית, בזה שנכנס לתחום לא לו, ושבר הסכם ציבורי מוקדם, שכבר היה סגור, והוא אחראי לזה שהרב יעקב אריאל שליט"א לא נבחר כרבה הראשי של א"י, אלא הרב יונה מצגר, שהסגיר את הרבנות הראשית לחרדים, וגורם בהתהגותו האישית לחילול השם. לרב שמואל אליהו זכויות רבות, אבל אין מי שיתבע את עלבונה של הרבנות הראשית ממנו. בבנין הארץ נתנחם, ומי שמעוניין בחוברת על החברה המעורבת, ובוה כל ההנמקות וכל הרבנים המסכימים, שישלח 30 ש' אל אמנון שפירא, "מעלה", המרכז לציונות דתית, רח' שבטי ישראל 20, ירושלים, ואשלח לו את החוברת. אמנון
40. אירן זה כאן
גיל   (10.07.08)
אתם יכולים להצטרף לחרדים ולבקש גם אוטוסוסים מופרדים לגברים ונשים
41. אני חושב שעדיף מעורב.
(10.07.08)
יתרונות: יכירו אחד את השני יותר לעומק ואלי יהיו גם קשרי ידידות ביניהם ולאו דווקא סקס. מי אמר שמעורב יגרום מיד לזנות וסקס בין בני הנוער??? זה יכול לגרום להבנה רבה יותר אחד לשני והבנה שהמצב בחברה החילונית לא כלכך זנותי.
42. יישר כח! כל מילה בסלע!
שרה ,   ירושלים   (10.07.08)
43. >>>>>>> אני בעד סניף בנים וסניף בנות! <<<<<<<
חרד"ליסט אמיתי   (10.07.08)
44. שיפרידו...
גיי ,   דתי לשעבר   (10.07.08)
אני הייתי בעזרא כשהייתי קטן ובמחנה קיץ היו רק בנים וזאת היתה דרך מעולה לגלות את המיניות שלי...
45. קשקוש נבזי וערמומי של דמגוג בשנקל
שייקה   (10.07.08)
החברה הדתית בקריסה, ולכן מעלים שליטיה הנכלוליים(ע"ע רבנים) את רף הפיקוח והשליטה, חרף יחושו עוד מעט קט רעד קל בכסאותיהם, ובעמודי הממסד המרושע שהם מתחזקיו מזה אלפי שנה. מקשים, ונוזפים,צבועים עד אין קץ , רשעים עד בלי די, כדי לשלוט ולעוור את צאן מרעיתם. ואשאל את שמואל רק זאת- אם הנוער בעצמו מתנגד לפריצות וזימה,וטוהר בוקע וזורח כאור יקרות מנפשם הטהורה דרך גופם נטול ההורמונים והאינסטינקטים, מדוע נזעק אתה לעגן זאת בחוקים "קדושים" ונוראים , הפרדה והגבלה נועדו למי שאינו יכול לשלוט ביצרו הלא כך ? תתבייש, אתה ושכמותך. בכל לילה בעלותי על משכבי נושא אני תפילה כי אני טועה וה' אכן צופה בנו ורואה דרך ערפל השקרים הדמגוגיים שלכם ורושם, ורושם.אמן.
46. הלל אלקבץ תתחתן איתי!!
אסתי   (10.07.08)
47. דמגוג. אין קשר בין אהבה ליהדות.
לבבית   (10.07.08)
יהדות בהחלט מתנגשת עם רומנטיקה ואהבה. אם הולכים ע"פ חוקי היהדות, לא ניתן להינות מאהבה/אהבות. אף אחד לא מנשק מה שהוא רוצה ועושה מה שהוא רוצה. זו דמגוגיה שטנית בשקל. בעל אחד? כדי שהאשה תהיה השפחה שלו ולא תדע מה היא באמת רוצה. אישה אחת? על מי אתה עובד? הרי לפני חרם גרשום היה מותר לשאת נשים רבות וגם כיום למעשה ע"פ היהדות מותר לשאת נשים רבות. אתה גונב ערכים יפים מהתרבות החילונית ומקשר אותם ליהדות. ע"פ היהדות האישה היא שפחה. לא נאהבת ולא מאהבת. נקודה.
48. דת ולאומיות דתית הם דבר והיפוכו.
ישעיהו לייבוביץ'. ,   גן עדן.   (10.07.08)
לאומיות היא רעה חולה.
49. הרב שמואל אליהו,תפסיק להוציא שטויות.
השור הזועם   (10.07.08)
מהפה. איך הגעת למסקנה שאם יש פעולה מעורבת אז מן הסתם גם שוטפים את העיניים?מה הקשר בין הפרדה בפעולות ובפיזמונסניף לבין עבודה אישית על המידות ע"מ להגיע לבניית חיי משפחה תקינים? חוצמזה,בוא ניתן לך קצת גם שיעור בגיל ההתבגרות. ילדים מתבגרים הם לא רובוטים שמתוכנתים לפי איזו תוכנית של נפרד ומעורב.זה הגיל שבו הם מתחילים לפתח אצלם את המודעות המינית,וזותי עושה לו עיניים,וזה מדבר איתה מילים יפות....זה טוב!זה טיבעי!בשביל זה יש תנועת נוער!אז תפסיקו לחיות באיזו הכחשה מינית,כאילו שחניכים באים בשביל אידאלים נטו,ושיצר המין זה איזה ג'וק שנכנס בך רק ממתי שאתה שובר את הכוס מתחת לחופה. תצא מהסרט!!הבנים באים בשביל הבנות והבנות באות בשביל הבנים! מה אתה חושב,שזה משהו שאפשר לעצור אותו?לחנוק אותו?ולמה?.... אל תדאג,החניכים מספיק פיקחים כדי למצוא מקומות אחרים לאינטראקציה בין מינית.את ההתנסות המינית הראשונה שלי עשיתי במסגרת התנועה. ממה אתם כלכך מפחדים?... אל תחשבו על פיל ורוד!!!!!
50. אין כמו איזון... לא צניעות יתר חרדית, ולא השתרללות חילונית..
שדגש   (10.07.08)
גם במקרה הזה החברה החרדית מראה חוסר אמון (כנראה מוצדק...) בציבור. הדת יוצאת מנקודת הנחה שבן אדם ממוצע לא יכול לשלוט בכל יצריו, וכדי לעזור לו היא מדחיקה פיתויים עם כל מיני איסורים והפרדות. הפיתרון? לא להפריד, וגם לא להחליף בני זוג כל חודש... האמצע הוא מקום מצויין.
51. לרב!
יעקב ,   חיפה   (10.07.08)
כבוד הרב יודע שאין הלכה מפורשת בשולחן ערוך וזה במחלוקת בין מחמרים למקלים. לעומת זאת מה אם ההלכה ברורה ופשוטה כתובה בג"מ :"מה אני בחנם אף אתם" הווי אומר שמשה קיבל תורה בחינם ולכן גם לימוד תורה כולל רבנים ודיינים אסורים במשכורת וודאי לא כשלך וכן מנעמי הרבנות הקיימים בדורינו וכן אסור ברור לצאת לחו"ל לשם הנאה כמו רב ראשי שממשיך לכהן בממסד שאתה שייך לו. ההפרדה שאתה מדבר בשבחה אינו נובע מהקפדה על דת אחרת היתה מתקומם על הרבה דברים אחרים. ולציבור הדתי אני אומר אל תשמעו לרבנים מתחרדים,עצם העירוב בחברה מודרנית מתחייב.ברגע שנוותר ע"ז נגמר הדתי המתערב בחברה,כמו לימוד בבר אילן ,עבודה במקום מעורב .ולמעשה כל מפגש חברתי הכל היום מעורב. אם רבנים מסויימים יצליחו לא יהיה יותר דתי מודרני וחבל,גם החרדים ביותר יושבים עם נשים לא צנועות למשל בכנסת והסביבה,וכן רבנים משתתפים בכל פעילות מעורבת חילונית או ביקור גוי חשוב בארץ ,לכן אני מציע הפרדה רק בבית כנסת או בחוף ים.
52. מה אתם בסדר????
(10.07.08)
מה יש לכם אתם באמת לא רוצים שיהיה דור הבא בישבילכם שכל בת תיתחתן עם מישהו שאבא שלה ציווה אליה להיתחתן איתו וגם אין לה בררה כי היא לא מכירה אף בן אחר ואז תיצטרך לסבול אותו כל החיים זה מה שאתם רוצים??? או שפשוט בנות יתחברו בינהן ויהיו לסביות וזהו
53. הכהן: ל-19- שכתחת לומר-- ג'ון סמית המיסיונר.
יצחק הכהן ,   ירושלים   (10.07.08)
54. 35 נכון. ובהמשך למה שכתבת.
אתאיסטית מרוחקת.   (10.07.08)
ברגע שהן מתחתנות (בלי לרצות באמת או לדעת מה הן רוצות), אין לה יותר אפשרויות.. הזוג נכנס ישר לשגרתיות מסוימת שבה צעירים נשואים גרים יחד לכאורה "לעולמים" ועצם העובדה הזו מאוד מאוד לא מושכת. כחילונית, אני יכולה לנהל קשרים מאוד מרוחקים, להפגש עם מישהו פעם בכמה חודשים ע"פ רצוני ולא מחויבת לעולם הזה של חיי נישואין. אם כבר מדברים על מרחק, אז לחילוניות יש הרבה יותר לגיטימציה למרחק מאשר הדתיות/חרדיות שמתחתנות ומאז הריחוק מת. הפנטזיה מתה.
55. חז"ל לימדו אותנו ש:
יוס   (10.07.08)
אין אפוטרופוס לעריות ושלא יספרו לי סיפורים ודי לחכימא ברמיזא
56. להלל יקירי 29
דודי ,   פ"ת   (10.07.08)
מעשה הקלון של הרב יונה מצגר בספרד לא רק שהוא בל יאמן (חלום באספמיא...) אלא הוא מצביע על הצביעות של הרבנים פוסקי ההלכות שלנו. אם הרב הזה עומד כיום בראש הרבנות של מדינת ישראל מכוח השליחות של הרב אליישיב שבעצם התכוון בכך להעמיד סוס טרוייאני במוסד זה, מצביע על טיבם של אנשים אלו. המחשבה שהם פוסקים עבורנו הלכות ומחליטים על אורחינו ורבענו במרחב הציבורי, ואנו מקבלים זאת עלינו ללא עוררין אינה נותנת לי מנוח. לא הבנתי את ההבחנה שאתה עושה בעניין לימוד באוניברסיטה. אני למדתי 12 שנים בבתי ספר דתיים בהפרדה מלאה. כשהגעתי לטכניון ולמדתי יחד עם סטודנטיות ראיתי בכך חידוש מרענן ותו לא. ולדעתי ההפרדה בתיכון נעשתה מטעמים פרקטיים, שהרי אנו הבנים למדנו כארבע שעות גמרא ביום. למה אתה מתכוון בקלות ראש? אנו בבני עקיבא היינו מתאספים בשבתות בסניף עומדים בנים ובנות במפקד, נכנסים לתפילת מנחה בהפרדת מחיצה, עושים פעולות נפרדות על ידי מדריך ומדריכה בהתאמה, אחר כך היינו נפגשים בנים והנות יחד ומדברים על דא ועל הא וגם מספרים בדיחות לא גסות. לזה תקרא שחוק וקלות ראש? נכון שבלילות שבת היינו רוקדים הורה מעורבת. כיום דבר זה מאן דכר שמיה? והיו רומאנים של בני נוער, היו הצעות חברות, היו טיולים ומסעות משותפים. ולא זכור לי שיצאה מכך חורבא ושום רב לא הוכיח אותנו על פריצות. ובכלל אולי שיניחו לנו ויתנו לנו להתנהל על פי הבנתנו. אנו מספיק בוגרים ויודעים מה מותר ומה אסור. את מי יורה דעה ואת מי יבין שמועה, גמולי מחלב עתיקי משדים? כי צו לצו צו לצו קו לקו קו לקו זעיר שם זעיר שם. כי בלעגי שפה ובלשון אחרת ידבר אל העם הזה. אשר אמר אליהם זאת המנוחה הניחו לעיף וזאת המרגעה ולא אבו לשמוע. באמת עייפנו...
57. ל-18. קוראים לזה תורה שבעל פה.
שלום ,   פ"ת   (10.07.08)
התורה נתנה סמכות לחז"ל (שבכל דור) לקבוע את ההתהלות התואמת את צרכי הדור. בלי הסמכות הזו אין תורה שבעל פה => אין קשר בין העם לתורה => העם מאבד את רוח אפו. הדברים הינם ברי השלכה עצומה על אורח חיינו ולא רק לחומרה (אורח החיים האורתודוכסי של היום שונה מאוד ממה שהיה נהוג לפני 100 שנה - גם זו תורה שבעל פה...).
58. חוצפה ושטות
הורה חילוני   (10.07.08)
הבת שלי מסימת תנועת הצופים המעורבת והיא מלח הארץ. יוצאת לשנת שרות בהתנדבות עם נוער מצוקה ואחר כך עוד שנתיים לפחות בצבא. ומה עושות הבנות "הטהורות" של בני עקיבא? משתמטות מהצבא אז מוטב לו לכותב הכתבה שלא יחתים את נוער תנועות הנוער החילוניות שהקימו את המדינה ולא התנחלו והתעמתו עם החוק. נוער בני עקיבא עם הפרדה או בלי הפרדה מחונכים לשמירת החוק רק במידה וזה מתאים לאידאולוגיה שלהם, הנוער החילוני בתנועות הנוער מחונך לשמירת החוק ללא תנאים.
59. אני דתיה, ולפני הנישואים קיימתי יחסי מין
אביגיל   (10.07.08)
ואני לא מצטערת על כך.
60. הרעות החולות הן חתונה ודת.
רומנטית.   (10.07.08)
הדת הורסת כל סיכוי לחוות רומנטיקה ואהבה. החתונה היא אקט דתי המתנגש עם רומנטיקה. אם מישהי באמת מעוניינת באהבה, היא לא תתחתן. אתרי המסיון הישראלי (החזרה בתשובה) עוסקים די הרבה ב"לרדת" על הדלקויות ואהבות..או כל חוויה מרנינה.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה