שתף קטע נבחר

הפרדה. כי העולם התקדם

הורים בגבעת שמואל מחו נגד ההחלטה התקדימית של מדריכי בני עקיבא בעיר להפריד בין בנים ובנות בתחרות הפזמונסניף. הרב שמואל אליהו כותב להם: "העולם לא קופא על שמריו. פעם חשבו שתנועת נוער דתית יכולה להיות מעורבת. הסתבר שזה מביא את כל הרעות החולות"

קראתי את מכתב האם מגבעת-שמואל שפורסם ב-ynet יהדות, בו היא מביעה תמיהה על הנוער הדתי בגבעת שמואל שלא רוצה תנועת נוער מעורבת של בנים ובנות וגם: "איך זה שהוא לא מסכים לשירה מעורבת של בנים ובנות?". רציתי לכתוב לה מכתב גלוי. לומר לה: אמא! אל תנסי להחזיר את החיים אחורה. העולם לא קופא על שמריו, זה לא ילך. מה שהיה פעם זה לא מה שיש היום.

 

את יודעת. פעם חשבו שלינה בבית ילדים בקיבוץ טובה יותר מלינה בבית ההורים. עם השנים התברר שזה פגע קשות בילדים – האם חייבים להמשיך בזה כי זו מסורת התנועה הקיבוצית? פעם חשבו שרחצה משותפת תרפא את כל העכבות הנפשיות – הסתבר שזה פועל בדיוק הפוך, האם צריך לקדש את טעויות העבר? פעם חשבו שתנועת נוער דתית יכולה להיות מעורבת – מסתבר שהיא מביאה את כל הרעות החולות – למה צריך להחזיק בה כאוחז בקרנות המזבח?

 

אם הילדים שלך שואפים לחיים יותר טהורים, את יכולה להיות גאה בהם. הם למדו שצריך להיות ישרים. הם גם למדו שהיהדות היא אמת. הם חיברו אחד ועוד אחד והגיעו למסקנה שחברה מעורבת מביאה את היצר הרע למקום ולזמן שלא צריכים אותו. הם לא חייבים ללכת עם מה שמוביל אותם הפוך.

 

אל תמכרי להם סיפורים שתערובת כזו היא "מצווה מהתורה". הנוער לא קונה סיפורים. בשביל זה אלוקים המציא את הנוער. לרענן את החיים, לנער את המבוגרים, להחזיר את הישרות הטבעית. תני להם ללכת עם האמת. אומר לך עוד דבר מאוד חשוב. אל תזלזלי בילדים שלך. אל תאמרי להם שהם נסחפים אחרי רבנים, טיעון כזה רק מרחיק אותם ממך. הם חושבים שאת מזלזלת באינטליגנציה שלהם. זה גם לא נכון, הם הולכים אחרי מי שנראה להם אמיתי.

 

אין אהבת אמת עם "אקסים"

היום יותר מתמיד מתברר לכולנו שיש דרך של יצרים שבה הכל מותר. מותר לשטוף את העיניים. מותר לגעת במי שרוצים. לנשק מי שרוצים, לעשות מה שרוצים. לדרך הזאת יש גם מחיר ידוע. מי שהולך בה מוותר על חיי המשפחה אמיתיים. אלו חוקי החיים, אי אפשר ליצור "אהבת אמת" בין בני זוג כשיש כל כך הרבה "אקסים".

 

הנוער רוצה דרך אחרת. דרך שבה שומרים על העיניים. שומרים על המחשבה. שומרים על הטהרה. שומרים את כל הלב לאישה אחת. לבעל אחד. לאהבה אחת. הם רוצים חיים כאלה. חיים של נאמנות אמת. זו דרך תובענית ומחייבת, מי שבוחר בדרך הזו - לא יכול לחיות בחברה מעורבת.  

 

נפגשתי פעם עם חניכי סניף בני עקיבא גדול שרצה הפרדה. הם ראו שהתערובת הזו היא נגד השאיפות שלהם וביקשו סיוע נגד כמה ותיקים, בעלי שררה מההנהלה הארצית של בני עקיבא שניסו להכריח אותם ללכת בדרך ההפוכה. ביקשתי להיפגש עם כל החניכים בסניף וראיתי שזו הדרישה של כולם, הבנים והבנות, החניכים והמדריכים. אמרתי להם לכו עם זה. מי יכול להכריח אתכם. אנחנו במדינה דמוקרטיה. הם סיפרו לי שהוותיקים מהדור הקודם ניסו לשכנע אותם כי "חברה מעורבת" היא לכתחילה. שזו דרכה של הציונות הדתית. שזו כמעט מצווה מן התורה. ש"כך חושבים הרבנים הגדולים".

 

הרב קוק נגד חברה מעורבת

בעקבות אותו סיפור הלכתי ושאלתי אישית את הרבנים שדיברו בשמם והתברר שזה לא נכון. אין שום רב רציני אחד בעולם שהתיר את מה שהתורה אסרה. פשוט אין. בודאי לא רבנים גדולים כמו הרה"ג חיים דרוקמן שליט"א והרה"ג צפניה דרורי שליט"א. בודאי ובודאי לא הראי"ה קוק ז"ל שאת משום מה כתבת שהוא התיר חברה מעורבת לכתחילה. מישהו סילף את הדברים. הראי"ה קוק ז"ל כתב שהוא לא יודע "איזה רקב הוא יותר גדול לבית ישראל?" המיסיון או הגימנסיה שמלמדת בנים ובנות יחד. "רוח ישראל לא יוכל לסבול שישבו יחד בבית ספר אחד בחורים ועלמות, בוגרים. חשים אנו את כל ההשחתה של רוח הטהרה והמוסר המוכרחת לבוא מסדר כזה".

 

אפשר לחלוק על דבריו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצוק"ל ולומר שהוא הפריז בהשוואתו את החינוך המעורב למיסיון. אבל צריך להיות עז פנים גדול לבוא ולומר שדרכה של הציונות הדתית היא בחינוך מעורב לכתחילה! זה נכון שיש אילוצים. כל רב שלמד הרבה יודע שההלכה יודעת להיכנס לכל מצב ולתת פיתרון של חיים לכל מצב. הרבנים שהזכרתי דיברו על זה. הרב קוק היה ענק בזה. באותה מידה יודע כל רב כי מי שהופך היתר של "בדיעבד" ל"לכתחילה" – אין לו התחלה של מושג מהי תורת ישראל.

 

את יודעת למה הראי"ה קוק התנגד כל כך בחריפות לחינוך מעורב. בגלל הכוח שלו לראות דברים למרחק. הוא ידע את הדינאמיקה של החיים. הוא ידע לאן מוביל החינוך המעורב. הוא ידע מהי התחנה הראשונה של הרכבת ומהי התחנה האחרונה. הוא ידע שבתחנה הראשונה כתובות על הקיר "עשרת הדיברות" של השומר הצעיר, שהוא: "אינו מעשן, אינו שותה אלכוהול ושומר על הטוהר המיני". הוא ידע שהדיברות הללו יוחלפו בתחנות הבאות בדברות אחרות. הוא ידע שבהמשך הדרך נגיע למצב שבקיבוצים של השומר הצעיר יקימו פאבים שבהם שותים אלכוהול חופשי. שטוהר מיני תיחשב למילה גסה. שרוב הבנים והבנות בחינוך הממלכתי יתנסו בחוויה מינית עם בן זוג אחד או יותר עד סיום הלימודים בתיכון.

 

היו זמנים שהציונות הדתית "התבטלה" בפני התרבות החילונית, היא חשבה שאם חינוך מעורב טוב לחילונים הוא טוב גם לנו. התברר שזו טעות. התברר שהרב קוק צדק. ראשי מערכת החינוך הדתי לא התביישו להודות באמת וחזרו להפריד את מערכת החינוך. התוצאה הטובה התבטאה גם בציונים וגם בכל מדד אחר. הנוער מחפש את האמת. אין סיבה להחזיר אותו אחורה. תני לו ללכת עם האמת שלו. תני לו ללכת ולנצח.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
הרב שמואל אליהו
צילום: אביהו שפירא
בנות דתיות. נפרד לכתחילה?
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים