סביבה ומדע  מדע  מדעי החיים
אלוהי האבולוציה
פרופ' יקיר שושני
פורסם: 23.02.11, 09:09
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 424 תגובות ב-150 דיונים
61. פרופסור בלאי
(24.02.11)
אני אפילו לא אתייחס למה שהוא כותב - ברור לחלוטין שאין לו מושג והוא מעולם לא למד באופן רציני את תורת האבולוציה.
מה שמחריד הוא שאפילו המשפטים והאמרות הן ברמה של ילד בכיתה ג'.

עצוב שאלו הם פרופסורינו.
62. שושני את קאנט קראת?
עמנואל ,   קניגסברג   (24.02.11)
כפרופסור לפיזיקה שמזכיר שמות של פילוסופים ואפילו חוטא בביולוגיה כעיסוק צדדי, אני מאמין שאתה בקי בכל הנוגע לתורתו של עמנואל קאנט. בחלק מתורתו שעסק ב"אסתטיקה טרנסצנדנטית" קאנט מביא לעולם (לראשונה, תקן אותי אם לא) את הרעיון שהמציאות שאנו תופסים עוברת דרך המסננת של התודעה, האופיינית לנו, המין האנושי. כולנו חווים את העולם בצורה מסויימת (שגם היא התפתחה תחת לחצי הברירה הטבעית), צורת חוויה מורכבת ושונה מזו של מינים אחרים.

משום כך, למשל, המתמתיקה נראית כפי שהיא, הרי מי יכול לערער על האקסיומות שלה? האם תוכל לסתור את האינטואיציה שלך שבין שתי נקודות יכול לעבור רק קו אחד? כפיזיקאי מודרני אתה יודע שהאקסיומה הזו לא מספקת ואינה נכונה במלואה, אולם החוקים הללו שאתה נתלה בהם איתנים בקרב המין האנושי.

ואמנם, החוקים הללו נמצאים רק בראש שלנו, רק במסננת האופיינית למין שלנו. באותה מידה מין אחר בעל תודעה שונה היה חווה בצורה שונה את היקום ונותן חוקים שונים לדרך שבה הוא מתנהל, תוך התעלמות מהחוקים שלנו ומציאת אחרים תחתיהם. ומשום כך החיפוש שלך אחר חוקים מכוננים הוא שגוי לדעתי.

כתבת:
" ...גם יצירה זו נקבעת על פי חוקים הקשורים לארבעת הכוחות היסודיים ביקום."

המתכנן הגדול של החוקים שאתה מדבר עליהם, אינו אלא צל התודעה שלך (ושל שאר בני האדם). האבא הרחום בשמיים, החבר הדמיוני שלך ושל שאר הבריאתנים, לא עוזר לנו להבין את היקום טוב יותר או לפתח את עצמנו כמין, אלא רק גורר לעימותים ומלחמות. ככל שתשתחררו מהרגשות שמציפים אתכם ותעברו לשימוש בהגיון באופן רציף, ולא רק כשזה מתאים לכם, כך ייטב לכולנו.

דארווין המלך.
63. משעמם וחסר תוכן
פיהוק   (24.02.11)
64. פרופסור למה בדיוק?
someone   (24.02.11)
פרופסור לפיזיקה! לא לביולוגיה.
נכון,פיזיקה זה נושא מאוד מורכב ויש בו הרבה מאוד מן היופי אבל זה לא ביולוגיה.
מדוע זה כה משנה? -כי הפרופסור טוען ביולוגיה.
ישנן 2 דריכים להציגו בנושא שכזה על מנת שלא יבלבלו את הקורא לחשוב שמדובר באדם בעל ידע נרחב בנושא בהכרח:
1) על ידי כינויו "הפרופסור לפיזיקה יקיר שושני"
2) על ידיד כינויו "יקיר שושני" בלבד ללא תוספת תארו שלא רלוונטי למקרה זה.

מה שנבחר לעשות כאן הוא טעות במקרה הטוב או הטעיה במקרה הפחות טוב
המלצתי היא לתקן את הטעות בהקדם
65. הקשר בין המאמר לאלוהים מקרי בהחלט
כותרת פרובוקטיבית ,   אך ריקה מתוכן   (24.02.11)
גם אם נניח שההיקשים הלוגיים הסתומים משהו שבמאמר הזה נכונים, הרי שאין בכך דבר וחצי דבר עם אותו "אלוהים" שמהווה מושא לאמונה הדתית.
כותב המאמר מתכוון לאלוהים במובן שאליו כיוון שפינוזה (שנסמך, אגב, גם הוא על רנה דקארט). אלוהים הוא הטבע.
מכאן ועד לחבר הדמיוני, בעל תכונות אנושיות של קנאה, שנאה, נקמנות ורחמים המרחק הוא רב. תוסיף לזה את האמונה בהשגחה הפרטית (שמי שמאמין בה אחרי השואה כנראה לא למד הסטוריה), ואת העובדה שלאלוהים ממש, אבל ממש, חשוב לדעת באיזה צד של הדלת מונחת המזוזה, באיזה סדר שרכת את הנעליים והאם שמרת מספיק זמן בין אכילת בשר לחלב.
האם זה האלוהים שיצר את חוקי הטבע ואליו מכוון הפרופסור המכובד?
מסופקני.

66. יש תכליתיות ועולמנו הוא הטוב בעולמות
ד"ר פנגלוס   (24.02.11)
67. לצערי הכותב לוקה בחוסר ידע
מפיסיקאי לביולוג   (24.02.11)
ידוע היום כי השרדות המתאימים הוא מנגנון אחד מיני רבים הפועל באבולוציה.
סחיפה גנטית, לדוגמא, יכולה להיות חזקה הרבה יותר באוכלסיות מצומצמות ולה כלל אין תכלית - רק סטטיסטיקה
כמו כן, ישנם מודלים, גם אם לא מושלמים, היכולים לספק ניבויים לגבי מי ישרוד בתנאים כאלו ואחרים - כלומר אין גם טאוטולוגיה

כמו שאני עברתי מפיסיקה לביולוגיה כדי להבין את הדברים טוב יותר, ראוי שגם הפרופסור ילמד קצת ביולוגיה ולא מספרי מדע פופולרי כדי לספק השערות
68. ביקורת על המאמר
אסף ,   מבשרת   (24.02.11)
קודם כל, הבנת הטבע של המדע אינה נעצרת באבולוציה וגם לא באנומליה של המים, אלא כפי שניסחת: בארבעת הכוחות של היקום שהיא מכירה ובאופן היווצרותו שהיכרותה עמו חלקית בלבד. עד כאן הגענו אבל לא מעבר לזה. האבולוציה היא רק חלק (ולא מהחשובים ביותר) מהבנת היקום והקיום.

ודווקא חשובה המגבלה של המדע והידע החסר שלו על היקום והקיום, שספק אם אי פעם יושלם - זה חשוב להדגיש, מפני שהמדע לעולם אינו מתיימר לספק *תשובה* לשאלות שאנחנו שואלים. ההמשגות האנושיות שתיארת (שאלת התכלית, איחוד הריבוי) הן חשובות וראויות - אך הן שאלות שכל אדם יכול לשאול רק את עצמו. המדע אינו יכול לשלול את קיומו של אלוהים או כל 'ישות', 'תבונית' 'מתכננת', הוא אפילו לא יכול להבין את המושגים הללו, כמו שמגיבים אחרים הסבירו.


על כן לא רק שהתיאוריה הדארוויניסטית או מכאניקת הקוואנטים לא תומכות בקיומה של ישות תבונית כזו או אחרת, הן גם לא יכולות לשלול את קיומה. אני לא מבין איך אפשר להטיף לאתאיזם - איך אפשר לשלול קיום של משהו שטיבו אפילו לא ידוע???
69. איזה גיבוב של שטויות
Shakty ,   כפר סבא   (24.02.11)
הניאו-דרוויניזם תומך בקיומה של איזו שהיא ישות תבונית אחת ?

אתה שואל שאלה :מה קובע מיהו בעל החיים המתאים ביותר לסביבתו?

עונה עליה כראות עינך :ם נקבע שבעל החיים המתאים ביותר הוא זה ששורד
(מי קבע את האקסיומה הזו?)

ואז ברוב חוצפה קובע שזו טאוטולוגיה ? ואתה פרופסור ?
70. היה עדיף שיכתוב פשוט "אלוהי הפערים"
הפינצ'ר של דארווין ,   איי הגלפגוס   (24.02.11)

במקום לגרור אותנו בסקירה ארוכה ומיותרת של ההיסטוריה, יכול היה הפרופסור הנכבד לכתוב שהוא מאמין באלוהי הפערים, ומבחינתו, עצם העובדה שלא ניתן להסביר את קיומם של חוקים מוסיימים, מצביע על קיומו של בורא.

טיעון מיושן, לא מקורי, משעמם, ומגוחך בעיני.

לגבי הטאוטולוגיה שקיימת לכאורה בעניין שרידותם של המתאימים ביותר, גם כאן הטיעון שחוק ואפילו מטעה.

האבולוציה לא קובעת איזשהו אידיאל אלא פשוט קובעת שמי שישרוד הוא זה שהכי מתאים לשרוד (וזה ברור) ו.... יביא עוד צאצים שירשו את תכונותיו (וזו הנקודה העיקרית!).

 

71. טוב, נו, צודקים. יש אלוהים
עמרם פיטוסי   (24.02.11)

עכשיו תסבירו לי מה הקשר בין אלוהים ליהדות, לנצרות, או לאיסלאם?

 

גם אם קיימת ישות שנקראת "אלוהים", מדוע היא רוצה שנסגוד לה וננהל טקסים מבוקר ועד ערב להאדרת שמה?

 

כלומר, רוב הבריאתנים חושבים שאם הם יצליחו להוכיח את קיומו של אלוהים הם בהכרח יצליחו להוכיח את החובה להתנהג לפי הנחיות הדת.

 

לדעתי, גם אם יצליחו לשכנע אותי שקיים מתכנן (ולא הצליחו עד היום), עדיין המרחק בין זה לבין אמונה בדת כלשהיא הוא גדול מאוד.

72. המאמר הזה מטומטם ונבער ברמות מטורפות
משה   (24.02.11)
הפרופסורים הדתיים האלה מזכירים לי את הליצנים שאפשר לראות בסרטונים של MEMRI מהמפרץ הפרסי....
בקשר ל survival of the fittest, הפרופ' הליצן היה יכול להקליק על התוצאה הראשונה בגוגל כשמחפשים את זה, ולראות שזה לא קשור בכלל לאבולוציה, כלומר: לביולוגיה האבולוציונית, או יותר פשוט: לביולוגיה.
הדת זה הבל ובדיוק בגלל אנשים כמו פרופ' יקיר אני מנסה לגרום לה להעלם.

73. מה הבעיה? יש אלוהים והוא ברא עולם במסגרת חוקי הטבע!
צביקה   (24.02.11)

1.אלוהים לא זקוק להוכחות.הוא נגלה פעם אחת במעמד הר סיני,לעיני מיליוני אנשים מתוכם 600,000 גברים.כמו שהרמב"ם כותב-לא יתכן שבכל פעם אלוהים יגלה את מציאותו על מנת להוכיח את עצמו לכופרים.2.מי שלא מאמין,יכול לפתוח ספרים ולבדוק בעצמו,חכמי חז"ל כבר כתבו בגמרא ובמדרשים תגליות שהמדענים מגלים רק בימינו עם מיכשור וטכנולוגיה מתקדמים,כנסו ליוטיוב ותשמו "הירח והתלמוד" בתור דוגמא.3.מי שבוחר לא להאמין סביר להניח שהוא פשוט רוצה חופש מהמצוות,כדי שיהיה לו חיים קלים,וחבל.כי חז"ל אמרו-יפה שעה אחת של תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא-כלומר בעולם הזה אפשר לנצל כל רגע לעשיית מצוות ובעולם הבא זה כבר בלתי אפשרי.בעולם הבא רק מקבלים את השכר על העשייה,אבל אין אפשרות לעשות אפילו עוד מצווה אחת.4.למרות חוקי הטבע צדיקים משנים את הטבע,מכיוון שהם מקיימים תורה ומצוות במסירות נפש-מעל הטבע-ולכן השם משלם להם מידה כנגד מידה והם יכולים לרפא אדם,לעשות נס וכו' באופן מיידי מעל הטבע כמו במקרה של הצדיק הבבא סאלי שהקים אנשים מכיסאות גלגלים,קרא את מחשבותיהם וכו',מי שרוצה יכול לקרוא בעצמו בספר סידנא הבבא סאלי כולל הוכחות ושמות של אנשים שהניסים קרו איתם אחרי שהצדיק נתן להם ברכה או התפלל עליהם.

74. הכותב מניח את המבוקש - שיש טאוטולוגיה
אסי   (24.02.11)
אבל אין שום טאוטולוגיה במשפט שהחזק שורד (או המותאם שורד). אם אצל מין מסויים קפיצה לגובה היתה נותרת ייתרון בהשגת מזון, טריטוריה וזוגיות על פני מינים אחרים, אז היינו אומרים שבאותו מקרה הקופץ לגובה שורד. האם יש טאוטולוגיה במשפט שהקופץ לגובה שורד? כמובן שלא.
75. too long
didnt read   (24.02.11)
76. דן דן כמה פעמים בחייך פתחת מאמר קבלי
נד נד   (24.02.11)
אבל קבלה אמיתי, חקרת לעומק את הפנימיות של הדת, התשובות הנצחיות של חז"ל, לשאלות מעותיות שאתה שואל ומבטל כלאחר יד בלי להפוך כל אבן אפשרית אם בכלל...

אני לא רב אבל הענה לך בקצרה ואם תחליט להבאה ללמוד כל נושא לפני שאתה מרשה לעצמך להביע בו דעה אז אשריך.
הבורא הוא לא בן אדם, אז כדאי לשנות את התייחסות ולא לעשות האנשה, גלוי שבן אדם לפני שמוציא לפועל, צריך לעשות חושבים בראש (בכוח), תכננן שולחן ואז מבצע. הבורא ברא את העולם עפ חוקים רוחנים שנעלמים ממך
אבל האם כשאתה משתמש במחשב אתה יודע מה עובר לא בקונטרול , חיווטים תיכנות 01011 וכו, אתה לא יודע נכון, ..אבל זה אומר שהוא מופעל בלי חוקיות ??!! הרי ברור שיש חוקיות!
לבורא אין גוף ולא דמות הגוף, הכל מחשבה אחת נצחית מה שנקרא " סוף מעשה במחשבת תחילה",חשב->נוצר. החוקים הטבעים והרוחנים קבועים!!, אין העדר ברוחניות," חק נתן ולא יעבור", לדוגמא בגשמיות אתה נותן למישהו 10 ש"ח וזה בא על חשבונך, ברוחיות זה כמו להדליק נר מנר, ה- 10 ש"ח הוא מצב קיים לעולם,רוחני נצחי!, אם לצורך הדוגמא תקנה עם זה גלידה, אז 2 המצבים נשארים קיימים, מה שנקרא סיבה ומסובב, אבל אני לא רוצה לסבך, עם עניינתי אותך,תפתח הרצאות מאמרים, אם לא אזאת השורה הזאת אתה כבר לא קורא ממלא ..
בשורה תחתונה כל מצבי החלקיק או גל כבר קיימים כי החוקיות קיימת

בעזרת השם וישועתו, נחזור לשורשים ששמרו אותנו לכל אורך ההיסטוריה בעולם שכולו הבל הבלים.
77. שוב, מי קדם למי, התרנגולת לביצה או להיפך
אור לנו   (24.02.11)

המבנה הגבישי של הקרח, מבנה הקסגונלי, משושה, שבו מולקולות המים מרוחקות זו מזו יותר מאשר בעת תנועה חופשית במים במצבם הנזיל, הוא הסיבה לאנומליה של המים, שצפיפותם יורדת ככל שמקררים אותם, ולכן קצה הקרחון, עשירית מנפחו, בולט מעל המים.  אך זו הערה אגבית.

 

העובדה שהיקום שלנו נראה לנו כאילו נועד כולו רק לתכלית יצירת האדם,  ובכל מקום אנו מוצאים הוכחות לכך, זו ראיה סובייקטיבית. "האדם הוא קנה המידה לכל הדברים" אמר אחד הפילוסופים האתונאים. האמת כנראה הפוכה. אנו העמדנו בתודעתנו את האדם במרכז. האבולוציה היא שהתאימה את האורגניזמים כולם לסביבתם בדרך של מוטציה והשרדות של המוטנטים המתאימים יותר. לולא האנומליה של המים היו אורגניזמים מתקיימים גם בקרח מסתמא, כפי שהתקיימו גם בתנאים אנאירובים ששררו לפני שהצמחים הירוקים החלו לייצר חמצן חופשי ממים ודו תחמוצת הפחמן.

78. אבולוציה = עבודת אלילים בעידן המודרני
בן גלותא די יהוד   (24.02.11)

אין שום סיכוי סטטיסטי להיווצרות חיים כה מגוונים ,לאטמוספרה ,למרחק מדוייק מהשמש , ליסוד המים שהוא היחיד שבקיפאון מאבד ממשקלו , לכח כבידה מדוייק  לכח משיכה של כל הכוכבים הסובבים אותנו ,לנרתיק השמש ועוד הרבה פרמטרים . הטבע בגימטריה =אלהים . הוא ברא את העולם ויצר מנגנונים שהעולם יפעל במחזוריות ובהסתר פנים.

על העת הישנה כתוב בתורה" יזבחו לשדים לא אלוה אלהים לא  ידעום"

על העת החדשה כתוב "הם קנאוני בלא אל כיעסוני בהבליהם ואני אקניאם בלא עם"

כמו שנאמר ברא יצר הרע ושם לו תורה כתבלין .

קיראו בתורה הכל מופיע שם לימדו והשכילו איך יכל משה לדעת את נסיונות העת החדשה ?בתקופתו לא חשבו בכלל על כך שאין כוח עליון .

עם הספר נטש את ספרו ! חבל!

 

79. כאשר אין לנו תשובה לשאלה מסויימת - אין עלינו לענות "אלוהים".
גיא...   (24.02.11)
לא הכל אנחנו אמורים לדעת.

הטבע פועל בדרכים נסתרות.
אין צורך להמציא תשובות לשאלות מסובכות עליו.
80. יש אלוהים אבל הוא הולך וקטן
מביניניאן   (24.02.11)
מאז ומעולם כל מה שלא ידענו להסביר היה אלוהים. ככל שאנו יודעים יותר אלוהים הולך ומתמעט. אבל לעולם לא נדע הכל לכן לעולם ישאר אלוהים.

81. גם אדם חכם יכול להיות דומגטי
(24.02.11)
הרי כל-כך לראות שהמאמר הוא שטויות.
בעצם הטיעון היחיד שיש פה בעד בורא תבוני הוא "הישרדות החזקים - מי קובע מי הם החזקים?".
זה דבילי. זה מניח שיש איזה בית משפט שבו מציגים ראיות.
כאשר, מן הסתם, "החזקים" פה הם פשוט החיות ששורדות. מי קובע שהן אלה שיישרדו? התכונות שלהם פלוס צירופי מקרים. כמו מי שקובע מי מנצח כששני ילדים הולכים מכות. או מי מקבל יותר במבחן. גנטיקה פלוס הנסיבות. זה הכל.

להגיד שזו טאוטולוגיה זה נכון במובן מסויים. "שורדים אלה ששורדים". אבל המנגנון לא מורכב רק מזה, אלא גם מהמוטציות. אז הוא לא טאוטולוגיה. וגם אם הוא היה, איך זה רלוונטי למשהו?
82. הדברים שלא אומרים ומסתירים מחשבה חופשית
ירון ,   צפון   (24.02.11)

ציטוט מהכתבה: "להגדרת בעל החיים המתאים ביותר לסביבתו".

השאלה מי מחליט מי מתאים לסביבתו אינה רלוונטית.

הסביבה היא זו שמשתנה ובעקבותיה בעלי החיים ובכללם האדם.

לא מדובר בהחלטה. בתנאי השתנות מסויימים ישנם זנים שישרדו, אך אם יתפתחו תנאים אחרים, בעלי חיים אחרים יהיו אלו שישרדו.

כדור הארץ קיים מעל 4 וחצי מיליארד שנה! במהלך הזמן הזה, לכל שינוי קטן נדרשו מילוני שנים. זה לא ששינוי אבולוציוני מתרחש כהרף עין.

גם הטענה בדבר השלמות של מערכות הטבע והחיים ועבודתן בצורה מושלמת אינו רלוונטי להוכחת יישות תבונית מתכננת.

סטטיסטית, כדור הארץ והתנאים המאפשרים חיים הם יד המקרה.

במקרה התפתחו כאן תנאים המאפשרים חיים וגם זה קרה רק לאחר יותר מארבעה מליארד שנים שבהם כדור הארץ לא איפשר חיים.

הגיע הזמן לכתוב בצורה פשוטה את מה שעולם המדע יודע מזמן...

די כבר עם ויכוחי האלוהות המטומטמת הזאת.

83. יש בריאה יש מאיין כל הזמן, במיוחד בבני ברק...
ההוכחה הניצחת לבריאה   (24.02.11)
יש בריאה יש מאיין כל הזמן-עובדה שבבני ברק נבראים תלמידי ישיבות פיקטיביים יש מאין, מידי יום. לא רק זאת אלא הם מספחים אליהם תקציבים ממשים מאד.
אז אם חכמי בני ברק יכולים לברוא תלמידי ישיבות פיקטיביים יש מאיין, ברור שיש בורא שברא את כל העולם יש מאיין.
מ.ש.ל.
84. הגעתי עד דוגמאת השעון ולא המשכתי לקרוא
עמי ,   ת"א   (24.02.11)
כי דוגמאת השעון היא מראש דמגוגיה.
כשאני נתקל בשעון זרוק באחו, אני לא מניח שיש לו יוצר בגלל שהוא מורכב מחלקים נעים למטרה מסוימת, אלא בגלל שאני כבר יודע מראש ששעון מורכב ע"י שען/חברה לייצור שעונים, יש כאן ידע מוקדם שמתערב בהנחות היסוד, וזו הטעייה מכוונת של הכותב לגרום לנו לחשוב שאם אנחנו מניחים שלשעון יש יוצר אז למה לא ליצורים חיים.

כי אם תלך באחו ותתקל במשהו שלא ראית מעולם, ואני לא מדבר על משהו שדומה למשהו שאתה מכיר ככה שתוכל להכליל עליו הנחות יסוד מבוססות ידע מוקדם (נגיד, פריט טכנולוגיה של חייזרים) אלא אשכרה משהו שמעולם לא ראית ולא שמעת עליו (וקשה לי לתאר משהו שמעולם לא ראיתי ולא שמעתי עליו כדי לתת דוגמא) אתה לא תניח שיש לו יוצר באופן אוטומטי, אתה תיקח אותו למעבדה, תבחן אותו, תבדוק מאיזה חומרים הוא עשוי וכו, וככה תנסה להגיע למסקנה מנומקת מה הוא אותו החפץ.
הטיעון של "זה עושה משהו>יש לזה מטרה>מישהו יצר את זה" הוא טיעון א-מדעי, כי זה שזה עושה משהו לא מוכיח שיש לזה מטרה, וזה שיש לזה מטרה לא מוכיח שמישהו יצר את זה, אלו הנחות ללא הוכחות.

תאוריית האבולוציה והברירה הטבעית הוכחו מספר רב של פעמים, אבל ההפרכות היחידות לתיאוריות הללו הן של אנשים שמתעקשים שלא יכול להיות שדברים כאלו קורים מעצמם, ללא שום גיבוי עובדתי או מדעי, אלא רק בגלל שהם מאמינים שזה לא יכול לקרות מעצמו, ולא, סטטיסטיקה איננה הוכחה מדעית, כי לפי חוקי ההסתברות, יש חיים תבונתיים ביקום שהצליחו לבקר בכדור הארץ (פשוט בגלל המספר הבלתי נתפס של מערכות כוכבים ביקום) ולא יהיה כאן אחד שיטען שזו הוכחה מדעית לביקורי חייזרים.

תכניסו לכם לראש אנשים, אמונה ומדע הם 2 קווים שלעולם לא יפגשו, כי האמונה לא דורשת הוכחות, והמדע לא דורש אמונה, המדע לא מנסה להסביר למה אנחנו כאן, הוא מנסה להסביר איך נוצרנו, ולמאמינים נורא קשה עם זה שהמדע לא נותן להם תכלית קיומית, המחשבה שאולי "אין סיבה" היא ממש בלתי נתפסת לאנשים מאמינים, שהחיים כפי שהם, על כל החסרונות והקשיים שלהם, זה כל מה שיש, ואין לזה שום סיבה, אין שום סיבה שאנחנו כאן מלבד כדי לחיות ולשרוד בדיוק כמו כל יצור חי אחר.
85. כיצד בעל חיים יכול לחיות אלפי שנים בלי המערכות
צבי ,   רמת גן   (24.02.11)

כיצד נוצר בעל חיים כמו שאנו מכירים ,בכל צורה , במשך אלפי או מיליוני שנים ?הרי אין מצב שחי יחזיק מעמד יותר משבוע ימים אם חסר לו מערכות  :עיכול. נשימה. כליות . לב והדם . מערכת החיסון . אז כיצד החי חיכה מליוני שנים  עד שנשם  או עד שאכל או עד שיהיה  לו לב ?????כל הדרויניסטים בבקשה לענות על זה

 

היכן דוגמא אפילו אחת של, מאובן , מהשלבים שעבר החי ??? יש רק מאובנים בצורה שאנו מכירים!!!!!

86. כיצד נוצר הפרח הטורף??????
צבי ,   רמת גן   (24.02.11)
  הפרח הטורף שכידוע מזונו זה זבובים ,       כיצד ידע  לפתח לעצמו ריח שמושך זבובים וכן צבע שמושך זבובים  האם הוא שאל את הזבובים????
87. נהנתי לקרא
יניב   (24.02.11)
88. מי שברא את אלוהים הוא
(24.02.11)
צ'אק נוריס.

הסוף.
89. העיסוק בתכלית של האל הוא בעייתי -
אני חושב   (24.02.11)
הדבר דומה למשל לדיון בתנועת האלקטרונים באטום תוך שימוש בידע שנצבר אודות תנועת כוכבי לכת וכח המשיכה בלבד (או לחלופין, דיון בתנועת כוכבי לכת, כוכבים, גלקסיות וכו' בעזרת הידע אודות הכח החזק והחלש בלבד).

אנחנו יודעים למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו מדברים על "היגיון", "תכלית" וכו' בהקשר האנושי. אבל מה משמעות המילים האלה בהקשר של האל? (או "אל", בלי יידוע, למי שמתעקש...) הרי יש שפע של דוגמאות בהן אנחנו לא מצליחים להסביר את ה"תכלית" של פעולות מסוימות של בעלי חיים, או צמחים, או איברים מסוימים בגוף שלנו - לחלקם אנחנו נדרשים להנחות בלתי מבוססות, ועם חלקם אנחנו פשוט לא יודעים להתמודד - אנחנו יכולים להניח שלאבר מסוים, או לפעולה שמבצע בעל חיים, או לדפוס צמיחה של צמח, יש תכלית, אבל אנחנו פשוט לא יודעים להסביר אותה, ולכן ייתכן באותה מידה שכלל לא קיימת תכלית כזו, או לפחות לא במובן שאנחנו מבינים את המילה.

לכן, על אחת כמה וכמה, ניסיון להשית את המושג "תכלית" על בורא העולם, ולהבין אותו באופן המוכר לנו - בעיני הוא בלתי סביר.
מדובר בנסיון להתמודד עם הטענות של הטוענים לאי קיומו של האל, באופן לוגי ומשכנע, אבל בסופו של דבר - בסוף-סופו של כל דיון כזה - הרי מדובר באמונה, שהיא עניין אישי ומורכב יותר מהסבר לוגי שניתן להצרין לטענות של "אם-אז" וכו'. אגב, חכמינו כבר הבינו את זה - זה לא מנע מהם להתדיין בכך ארוכות (מאוד), אבל בסופו של דבר הגיעו תמיד למסקנה ולעצה אחת לקורא - אפשר לנסות לתת הסברים ל"תכלית" הבריאה, ואז אפשר גם לתת הסברים אחרים, ואז אפשר לסתור אותם ולהמשיך להתווכח. בסוף - זה חסר טעם, כי מדובר על בורא העולם, שהוא מלכתחילה משהו שהוא "יותר" מהעולם, מעבר לו (אי אפשר לברוא את העולם מתוך העולם... לזה בוודאי נסכים), ואת המשהו הזה, בתור מי שנמצא "בתוך" העולם, אנחנו לא יכולים לתפוס או להבין, ולכן כל האלגוריות, הדימויים לשענים ולאבנים וכל הדיונים וכל ההתנצחויות וההסברים והחקר - אולי ילמדו אותנו משהו על העולם, או על עצמנו, ואולי ניעשה מהם יותר חכמים - אבל את אלוהים, לא נבין.

ממליץ לכם ללכת להרצאותיו של פרופ' יקיר שושני (כותב המאמר...) - הן מעניינות ומעוררות מחשבה - ודיונים :-)
90. רגע...אההה..זה לא האח הגדול פה?...המממ...יאללה...מממ...בייי
בלונדה   (24.02.11)
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה