הורים  חינוך ילדים
לקויות למידה: מי זכאי להתאמות בבחינות הבגרות
ד"ר מלי דנינו
פורסם: 25.03.12, 09:36
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 129 תגובות ב-78 דיונים
1. אני רק שאלה...
(25.03.12)

לפני 20 שנה, אף אחד לא טרח לבדוק לקויות למידה.

תלמידים רבים (שהיום בטח היו מסווגים אותם בגיל צעיר מאוד כבעלי לקויות למידה), נאלצו פשוט להתמודד עם מה שיש.

הם עדיין סיימו בית ספר עם בגרות מלאה, הלכו לאוניברסיטה ומצאו עבודות טובות.

 

האם התרבות של היום, בו כמות המאובחנים כל כך גבוהה, נובעת משינוי אמיתי ביילודים?

כלומר, האם היום יש פשוט יותר לקויי למידה מאשר היו לפני 20 שנה (למשל שינויים בהרגלי התזונה, שינה והחיים בכלל שגרמו לכך)?

 

או האם מדובר בהורים שדוחפים את הילדים להיות מאובחנים אצל שרלטנים רק כדי שיוכלו לקבל הקלות?

 

מה הסיכוי שראיתם את הפרק בסדרה "מרפאה פרטית" בו לזוג הורים היו 2 ילדים. הגדול אובחן כלקוי למידה, וקיבל תרופות, והגיע לאוניברסיטה מרשימה, וכשהאח הצעיר לא קיבל רק מאיות, ההורים דחפו לו תרופות שנשארו מהאח הגדול כדי שיהיה מאובחן כלקוי למידה ויקבל הטבות?

2. אבחונים
רונית רדליך ,   ערד   (25.03.12)

חשוב מאוד לערוך אבחון דידקטי בגיל צעיר - אפילו בכיתה א' או בגן חובה כדי למפות את כישורי הלמידה של התלמיד ולהמליץ גם על דרכי הוראה מתאימות והוראה מתקנת אם צריך.

חשוב לציין שהתאמות ברמה 3 ניתנות רק על ידי פסיכולוג לאחר אבחון פסיכודידקטי.

לדעתי צריך לפעול כדי לשנות החלטה זו משום שדווקא מאבחן דידקטי המגיע מתחום ההוראה ומכיר את הדרישות בבחינות הבגרות יכול להמליץ על הבחנות בעל פה או על מבחן מותאם והעלות תהיה נמוכה הרבה יותר.  

3. לא הייתי יכולה לנסח את זה טוב יותר.
אליס   (26.03.12)
4. אקרובטיקה..........
אמא   (26.03.12)
איך יכול מורה גם לבחון וגם לבחון בעל פה וגם להקריא שאלון גם לכתוב תשובות וגם וגם.... מה הפלא שבית הספר מתקשה ליישם המלצות של אבחון???? הרי בכלל כיתה יש לא מעט זכאים להתאמות.
5. לאלברט לא היה בגרות!!!!!
מיכאל הכהן ,   גבעת זאב רבתית   (26.03.12)
http://hacohen.goop.co.il
6. חוסר יכולת בית הספר
נועם   (26.03.12)
בית הספר לא עומד בכמות האבחונים
ולכן התלמידים לא מקבלים התרמות
7. אבקש התייחסות לסטודנטים-צוין רק עד גיל 25
צריך פירוט לסטודנט   (26.03.12)
8. סדום ועמורה, זה מה שמתנהל היום עם ליקויי הלמידה
דר' לקישקושיאדה   (26.03.12)
לא יאמן כמה פרוץ התחום הזה... פעם דמיינתי בתמימותי שהמאבחנים הם אנשי מקצוע הוגנים, שהסיכוי שיטעו בהערכת הליקויים בלמידה של תלמיד/סטודנט נמוך מאוד עד מזערי.

בתור סטודנט שסיים בדיוק השנה באוניברסיטה, בפקולטה להנדסה, ושלימד 4 שנים תלמידי תיכון לבגרויות, אני בוש ונכלם לראות מה הולך כאן...

מתוך כל 10 תלמידים, בממוצע ל-7 מהם יש הקלות למידה, תוספות זמן, ודברים שיכולתי רק לחלום עליהם בעצמי. למרבית חבריי לספסל הלימודים אין הקלות בכלל, אבל גם בקרב הסטודנטים (ואפילו במחלקה להנדסת חשמל) יש אחוז ניכר (מידי!) של סטודנטים בעלי הקלות.

אני לא טוען שאין צורך בהקלות כלל... אבל מנסיוני, רוב התלמידים פשוט מאוד ע-צ-ל-נ-י-ם!!!!!

בקיצור ולעניין... למי שרוצה בחינות קלות יותר, פסיכומטרי בדיחה, ודפי נוסחאות מורחבים שיעזרו לכם "לא לזכור כלום".... שלשלו 1000 ש"ח לבוחן, תשחקו את המשחק, ותגיעו לאוניברסיטה עם הדף הנכסף.
גועל נפש חברים.

המדינה כדרכה, ממשיכה להתמוטט. בהצלחה למי שנשאר כאן.
9. מדוע האבחון רק עד גיל 25?
למשרד החינוך   (26.03.12)

יש רבים (במספרים) שלא הולכים ללמוד עד גיל 25, או נאלצים לקטוע את הלימודים באמצע ולהמשיך את הסמסטרים הנותרים לאחר הפסקה, ומעל גיל 25.

 

היום ידוע כבר שלקויות הלמידה לא עוברות עם הגיל (ביניהם בוודאי שלא קשב וריכוז). אם כך, מדוע סטודנט שניגש ללמוד לאחר גיל 25 יצטרך להוציא כסף רב על אבחון, שכבר נעשה לגביו? איזו סיבה יש לטרטר אדם ולגרום להוצאה כלכלית מיותרת שלו פעם נוספת, בנוסף למריטתך העצבים המתלווה לכל התהליך הלא פשוט הזה.

 

גם מועמד ללימודים גבוהים שעשה אבחון בגיל בוגר (לאחר הצבא) נדרש לאחר כמספר שנים לעשות אבחון חוזר אם לא ניגש ללמוד עד אז, או אם חלה הפסקה בלימודיו (למשל בין מכינה לתואר ראשון, או בין תואר ראשון לשני, וכך הלאה).

מדוע? האם מישהו חושב היום שהלקות יכולה להיעלם כך פתאום? מדוע לשנורר כסף מאנשים שבסך הכל רוצים להשלים השכלה, להתקדם בחיים, כשכבר יש בידם אבחון שהם סובלים מבעיות בלקות הלמידה?

 

10. הבעיה העיקרית הפוליטיקה המגעילה סביב ההתאמות.
רחל ,   צפון   (26.03.12)

הגענו למצב אבסורד ש 30% מילדי ישראל זקוקים להתאמות. מסתבר שגם כשהם מקבלים את ההקלות, הציונים שלהם מעידים על חוסר יכולת אינטלקטואלית (I.Q.) והתוצאה-במקרה הטוב הם מגרדים את העובר עם תוספת של 15-20 נקודות במגן!!!! שאין מה לעשות באקדמיה עם תעודת בגרות כזו, שלא לדבר על מבחנים פסיכומטרים שהסיכוי שלהם אפסי. למי שיש כסף ילך למכללות פרטיות שלא דורשות שום כלום ואח"כ אין להם עבודה כי כל מי שאיניו בראשו רואה את היכולות שלהם בתכלס. תלמדו אותם מקצועות שלא יתביישו בהם.

11. תגובה של אחת שיודעת
(26.03.12)

 

המידע שמסרה ד"ר מלי דנינו לגבי ועדות מחוזיות אינו מדויק. אין נציגות של ביה"ס בועדה. הועדה דנה בתיק של תלמיד שהוכן בביה"ס בעמל רב.

12. ^^^^^^ הבעיות הן כלהלן,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
לקוית למידה,,,,,,,,,   (26.03.12)

1, כל כמה שנים רוצים עוד  אבחון( הלקות לא נרפאה) ורק הכיס מתרוקן

2, יש מסגרות שלא נותנים דף נוסחאות מורחב

3, להאריך את תקופת האיבחון לא רק עד גיל 25 זה עולה לנו הרבה כסף לא נרפאנו אנו לקויים

13. הכל שקר
שר החינוך   (26.03.12)
כל ההטבות האלו הן שקר.
כלומר, יש מס' אנשים שבאמת זקוקים וצריכים את ההטבות, אבל לא בקנה המידה הקיים היום. היום זו סתם "מסחרה" - באים, משלמים, מקבלים.
בסופו של דבר, ההיסטוריה הראתה (איינשטיין) שאם התלמיד מספיק עקשן ורוצה ללמוד הוא ימצא את דרכו ויסתדר.

שוב, אני לא מדבר על אנשים עם דיסלקציות למיניהן - אבל היום כל אחד נהיה דיסלקט...
14. ההקלות מחולקות ביתר קלות עבור כסף
תיכוניסט   (26.03.12)
תרחיש שקורה אצל מספר לא מבוטל של תלמידים הוא שהם הולכים לאבחון, מזייפים כמה תסמינים, ומקבלים אבחון. כמובן אחרי ששילמו מיטב כספם.
תלמידים נורמטיבים, גאונים שגם מגישים מוקדם ומבקשים הארכת זמן רק כדי לכסות את עצמם.
כל אדם עם אלף שקלים בכיסו יכול כיום לשדרג את ציוניו ביום בודד ללא פיקוח או בדיקה האם הוא באמת זקוק לכך.
אצלנו כבר לא שואלים למי יש הארכת זמן, אלא למי אין.
זמן המבחן נגזר מזמן הארכת הזמן והזמן האמיתי מחוסר מזמן זה.
בפועל מי שהכסף אינו בכיסו או שלא מוכן לזייף תסמינים מוצא את עצמו מוקף באפליה מתקנת כך שהוא נותר הבודד שממנו המורה מבקש להגיש מוקדם.
15. ככל שהעיר עשירה יותר כך יש יותר בעלי לקויות...
סמי ,   עכו   (26.03.12)
בערים עשירות בארץ דוגמת הרצליה רעננה מודיעין יש פי 4 מאובחנים יותר מאשר בעכו לוד רמלה וכו'

חומר למחשבה....
16. מה קורה כיתות היסוד...
א ,   דרום   (26.03.12)

כאמא לילדים עם ל"ל  שעדיין לא הגיעו ל"בגרות" אני יכולה לשתף ולומר שההתאמות וההקלות שנותינים  בבגרויות לא תמיד ניתנות לילד ל"ל ביסודי גם אם אובחן כדין ונמצא שזקוק לכך הרבה פעמים זה תלוי בטוב ליבה של מערכת בית הספר. דבר נוסף חשוב לא פחות בכיתות ה' וח' נבחנים במבחני מיצב במקצועות הליבהובכתה ב' נבחנים גם בשפה האבסורד הגדול הוא שילדים עם לקות קריאה מאובחנת הזכאים בזכות ולא בחסד להקראה לא יקבלו אותה במבחנים אלו כאשר הם חיצוניים. (הם גם לא יהיו חלק מהממוצע) דבר הגורם לתסכול עצום אצל ילדים ונוער שמאד מתקשים בקריאת המבחן ובביצועו.

יום נעים

17. לכו רק למאבחנת שהיתה מורה בעברה, כל השאר לא יתנו תוצר
שימו לב   (26.03.12)

כשהולכים למאבחנת רצוי שזו תהיה מורה לשעבר ולא אחת עשתה קורס כלשהוא ולא חוותה תלמידים לקויי למידה. אם היא לא מורה זה בערך כמו לתת למישהו לנהוג אחרי שלמד רק לתיאוריה בלי שיעורי נהיגה.  שנית, לבקש לראות אבחונים שלה לדוגמה. לבקש דו"ח ללא פרטים מזהים ואז לא יסרבו בגלל סודיות נבדק אחר.

לבדוק היטב איך נראה פרק ההמלצות? האם פרקטי או בלה בלה שצריך לרוץ לפרש עם מישהו אחר. ההמלצות חייבות להיות ברורות ופשוטות.

כדאי בבחירת המאבחנת להתייעץ עם המורה לחינוך מיוחד, היא תדע להצביע מי מקצועית ותועיל ומי לא תתרום ותהיה לעניין. ובכלל קחו לכם אדם שירכז לכם את התיק וינהל אותו למניעת טעויות.

18. מסתבר שלקות למידה היא בעיה של ילדים למשפחות אמידות
נשוי ליועצת   (26.03.12)
לכאורה, לא אמור להיות קשר בין עושרה של משפחה לבין לקויות הלמידה של ילדיה.
בפועל, יש קשר חזק בין שני הנתונים.
ככל שבית הספר נמצא באזור אמיד יותר כך יש בו יותר לקויי למידה.
בבתי ספר שפועלים באזורים עניים יותר הילדים אינם סובלים מלקויות.

מדובר בעסק לכל דבר.
מי שיש בידו - רוכש הקלות לילדיו.
ידם של מאבחנים קלה באבחונים גם אם אין בעיות, או אם הן קלות.
במקום לדרוש מהילדים להתאמץ הורים רבים מעדיפים לקנות הקלות.

19. ומה עם בתי ספר שעוברים על החוק
(26.03.12)
יש בתי ספר שעוברים על החוק ומחייבים לעשות אבחון רק עם מאבחנים מעטים שברשימה שלהם.אם באים עם אבחון ממישהו אחר(מוסמך כמובן)הם לא מקבלים את האבחון.איפה מתלוננים?

נשלח מהסלולארי שלי
20. חשוב שמאבחנת דידקטית תעשה אבחוו
(26.03.12)
חבל שהעבירו את האבחונים הפסיכולוגים לידי הפסיכולוגין.מאבחנות דעדקטיות מבינות הרבה יותר והוכשרו הרבה יותר לערוך אבחונים

נשלח מהסלולארי שלי
21. זה רק אני או שיש פה אינפלציה של מאובחנים?
ילד מדבקה   (26.03.12)

הפכו את זה לתעשייה של ממש . הרבה כסף מתגלגל פה ועל הדרך מנהלי בתי הספר הם פרו הקלות, כי זה יכול לעזור לתלמידים במבחנים ואז ממוצע הציונים של ביה הספר עולה והמנהל יכול להשוויץ בהישגי בית הספר שכביכול באו בזכות הניהול המזהיר שלו.

 

פחחחחח..........

22. תודה........ אחלה כתבה.... דברים שלא ידעתי זה יעזור קצת
שלמה   (26.03.12)
23. תודה על סקירה מועילה
אמא ,   ואבא גם   (26.03.12)
24. אבחון לקוי, לא רק "לעבור בגרויות"-החשוב, הידע הנרכש
ואירגון חשיבה. ,   הורים: שימו לב !   (26.03.12)

ילדים רבים מגיעים לכתות ו',ז',ח' מבלי לדעת לקרוא כהלכה. מורים לא שמים לכך לב ולעיתים רבות גם ההורים לא. כך גם עם כתיבה. ילדים עם לקויי למידה לומדים "לרמות" ולרוב מצליחים להערים על הסובבים אותם. יש להיות ערנים מגיל צעיר. לעתים זה נובע מקושי בראיה - לבדוק. שמיעה - לבדוק. עייפות, תזונה לקויה וכו'. אם הנ"ל נשלל, לגשת לאיבחון - ויפה שעה אחת קודם.

יתכן וצורת לימוד הקריאה אינו מתאים לילדכם (תבניות וכו') יש להתאים הלמידה בהתאם. לבדוק אם הוא שמאלי או ימני - חשוב. לעתים הילד שמאלי אך פועל בימין מתוך חיקוי, דבר המשבש לו ת'מוח. בין היתר כתיבת מספרים/אותיות הפוכה או בסדר הלא נכון.

לרוץ לאיבחון חמש דקות לפני בחינות בגרות - הינם כסת"ח על שנים של הזנחה או סתם עצלות של התלמיד והוריו. אולי תהיה לו ביד "תעודה" אך בראש כמה ישאר?

איבחון וטיפול הולם בגיל צעיר, מביא לפריחה ושגשוג לילד וכמובן מיצוי הפוטנציאל שלו. ה"לקויים" לרוב הינם אינטליגנטים מעל הממוצע.

25. יש הקלות.יש ליישם
מורה   (26.03.12)
ילד שזקוק להקראת מבחן מצליח לעבור אותו עם הקראה. אוי למורה שמסרב. יש אבחון יש ליישם.
תשובה ל 1 : ייתכן ואתה צודק פעם. לילדים האלה קראו עצלנים היום הם מאובחנים. היום מודעים יותר
26. בורות
כע   (26.03.12)
אם פרסמתם כתבה תדאגו שהיא תהיה תחת הכותרת האחרונה. לא מדובר בהקלות כי עם בהתאמות.
27. התאמות
תלמיד ללא התאמות ,   מרכז   (26.03.12)
זה לא נכון,
היום כל אחד בעל אלף שקלים בכיסו
יכול להוציא הארכת זמן ושאר ההתאמות.
השיקול היחידי הוא כספי,
מחצית מהשכבה שלי בעלת התאמות,
אולי בגלל מעמד סוציו-אקונומי
אבל לא בגלל שהם לקויי למידה.
28. בית ספר התרשל בהכנת תיק לוועדת התאמות ...
דנה   (26.03.12)
ביתי לומדת בבית ספר עיוני בכתה י"א .
אובחנה כלקוית למידה . ( אבחון בכתב ב , ו , ט )
הייתה זכאית להתאמות רמה 1, 2 3 .
בשנה שעברה ,פעמיים חזר התיק שלה מועדת התאמות מחוזית וועדת ערעורים - עם הערות לחומר חסר שבאחריות בין הספר .( ש"רצוי שמורים ימלאו הטפסים כמו שצריך...)
ע"פ הוראת משרד החינוך אסור שרכז/ת לקויי למידה יהיה יועצת בית הספר - בפועל בהרבה בתי ספר מפרים הוראה זו . גם בבית הספר בו לומדת ביתי .
לא היה עם מי לדבר במשרד החינוך . הכל תלוי בטיב הכנת התיק לוועדת התאמות ע"י בית הספר .אין בקורת בנידון על בית הספר .
התישו את ביתי , במבחן אחד שבו הסכימו השנה לבצע בע"פ - לא היה לה כבר כוח - - החתימו אותה על טופס שהיא לא רוצה בע"פ במבחן זה , וכבר לו מנסים לבחון אותה בע"פ ,
הכל בגלל שמנהלת בית הספר לא מינתה רכז לקויי למידה מתוך סך הרכזים שהיא יכולה למנות., והטילה את התפקיד על יועצת בית הספר בניגוד להוראות משרד החינוך .
ובמשרד החינוך ? עסקני פדגוגיה - ללא יכולת בקורת בנושא .
והבת שלי ?תלמידת י"א , נערה מוכשרת וחריפה, שחושבת שהיא מפגרת בגלל שלומדת למבחנים ,אבל לא מקבלת הקלות כנדרש , בגלל רשלנות בית הספר ,בגלל אי ציות להוראות משרד החינוך ובגלל רשלנות משרד החינוך וגף לקויי למידה , בגלל העדר בקורת על תיקים שמגיעים באופן רשלני מבית הספר .והבת שלי - סיכוי אפסי שתהיה לה תעודת בגרות !
29. להלן האמת - ובאופן מפורט
מורה   (26.03.12)
ככל הידוע לי מההווה ומהעבר, בעבר בעקבות מאבק, קיבלו המורים דמי כיס ("שכר") עבור בחינה בעל פה, שמתבצעת כמובן על חשבון זמנם הפרטי. בד"כ זה לא תלמיד אחד ולא שניים. כיום כבר אינם מקבלים זאת וארגון המורים מגבה את המורים שאינם מוכנים לעשות עבודת חינם זו, למרות שהם כן עושים עבודות חינם אחרות. בכל אופן, גם בעבר לא קיבלו דמי כיס עבור תהליך התאמות ארוך ומייגע של מילוי טפסים, קיום בחינות מיוחדות (כולל בעל פה - בנוסף לרגילות) וחוות דעת עבור תלמידים המועמדים להתאמות, משל היו אנשי מקצוע בתחום האבחון.
בכל מקרה, השכר איננו העניין היחיד. בתי הספר אינם ערוכים למתן ההתאמות. תלמידים מקבלים בעל פה בסוף היום או ביום אחר - כלומר: הם יכולים מצד אחד להתייעץ עם חברים בנוגע לתשובות, ומצד שני לשכוח חלק מהדברים ומה בדיוק הם כתבו.
ככה זה כשנותנים התאמות וזכויות אך לא יוצרים את התנאים לקבלתן.
לא המורים אשמים בכך, אלא אנשים מנותקים שיושבים "למעלה" , שהם אולי בעלי רצון טוב, אך אינם מבינים איך הדברים עובדים.
30. בא לי להקיא, קודם בואו נלמד אותם ללמוד ואחר כך נתחיל עם ההקל
מורה בתיכון - כנסו!   (26.03.12)
עם ההקלות, תוכנית הלימודים מטופשת, מורכבת ומסובכת, אין בה את הדברים המרכזיים בתלמידאות, ללמוד איך ללמוד, התעשיה סביב ההקלות וההתאמות מזוייפת, כולנו יודעים ושותקים ואלו שבאמת מגיעים להם הקלות לא מקבלים! עוד 100 כתבות כאלו לא יעזרו, הורים - תדרשו שילמדו את הילדים שלכם אסטרטגיות למידה ואז לא תצטרכו לשלם עבור שיעורים פרטיים ובעלי לקויות הלמידה יקבלו בבית הספר את מה שמגיע להם.
תגובות נוספות
חזרה לכתבה