חדשות  דעות
לומדים כמו תוכי
אמנון רבינוביץ'
פורסם: 17.04.12, 15:54
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 155 תגובות ב-87 דיונים
61. כתלמיד של אמנון בבית הספר התיכון
יובל   (17.04.12)
כתלמיד תיכון במערכת החינוך בכלל ותלמיד של אמנון בבית הספר בפרט, לדעתי אמנון צודק כאן בטענתו, אין ספק כי כעת מערכת החינוך מגדלת דור של תוכים.ילדים אינטסרסנטים שדואגים וחושבים רק על הציונים שלהם, וחסרי עניין לכל מה שלא נוגע אליהם. אין ספק כי אמנון צודק, ילד ממוצע בישראל ילמד על ההסטוריה של מדינת ישראל במהירות וחיפזון בכיתה, ישנן את החומר כמה ימים לפני הבגרות, וישפוך בה את כל ששינן ואז כל שלמד יתאדה שעה לאחר הבחינה.. ולמה?
כי מערכת החינוך של מדינת ישראל מתנהלת בצורה כזו שלא מאפשרת למורה ללמד בצורה מסקרנת לתלמיד ושגורמת לו להביע עניין בתכני השיעור. תלמיד כיום לומד מתוך אינטרס לציון, והיחס של ביה"ס הוא גם כזה לדעתי, בתי הספר כיום הם בעצם בתי חרושת לציונים, הציון הוא מה שחשוב בעיניהם.
לדעתי מערכת החינוך חייבת להשתנות, וזה חייב לבוא בשינוי בדרכי ההיבחנות. התלמידים של היום חייבים להתחיל ללמוד מתוך סקרנות ועניין דבר שלדעתי יביא להבנה יותר טובה של החומר הנלמד וכך לציונים יותר גבוהים.
בנוסף לכך לדעתי על מערכת החינוך לעודד למעורבות חברתית שחסרה מאוד בדור הזה של התלמידים. דבר שמתחיל מכך שהתלמיד גדל לסביבה שמה שחשוב בה הוא הציון. הציון הולך לפני הילד דבר שהופך את הילד לרובוט של מערכת החינוך שתפקידו הוא להוציא ציונים גבוהים ופחות להיות מעורב חברתית במה שקרוה בסביבה שלו ובמדינה בכלל.
62. איזון - שם המשחק
..   (17.04.12)

אכן יש לצמצם משמעותית את היקפי החומר בנושאים כמו היסטוריה, מי שרוצה לעשות מוגבר שיעשה,שינון והקאה של כמויות חומר - מיותר וביזבוז. הכל עניין של כמויות. לשלב בין שינון שתורם למוח לא מעט לבין חשיבה ביקורתית, הצגת דעות ועמדות, השוואה, הסקת מסקנות וכו'..

להשקיע מאד ביצירתיות, יזמות, פיתוח חשיבה, עבודת צוות, מנהיגות.. לצאת מהקופסא.

כמובן שאסור לצמצם תחומים ככימיה פיסיקה מתמטיקה שעליהם מתבסס מידע רק.. ללמוד בהתאם לדיסציפלינות. כלומר להרחיב במקומות בהם הידע יאפשר לנו להעשיר את החשיבה, לפתח טכנולוגיה ואת ההון האנושי...

63. כנסו כנסו כנסו !!!
הלוח שפנ !! ,   אב רב נל   (17.04.12)
צאו צאו צאו !!!
64. אמנון יא גבר
איתן   (17.04.12)
אמנון יא גבר


נשלח מהאייפד שלי
65. מאמר חד וחלק!!!
פנינה   (17.04.12)
אני מורה בחטב לצערי עם השנים הולך הדור ופוחת הן מבחינת המשמעת והן מבחינת היכולות הלימודיות שהפכו אט אט להיות יכולות הפעלת מחשב. אני חושבת שכדי לייצר דור חדש וטוב חובה במהירות הבזק להחזיר את תלמידינו לשורשים היהודיים שלו ו ולהנחיל להם יותר יהדות ויותר דרך ארץ צר לי שאת ההורים כבר אי אפשר לחנך אבל את התלמידים בהחלט כן. הם צמאים ליהדות,למקורות לאמונה וגם לאהבת הארץ שלנו. נסו ותיווכחו לדעת שצדקתי
נשלח מאייפון שלי
66. המחקר עוסק בעניין זה מזה דור
ABE25 ,   ירושלים   (19.04.12)
בשלושים השנים האחרונות המחקר עוסק רבות בשאלה העולה בכתבה זו בצורתה הפופלרית. כרגיל התשובה נמצאת באיזה מקום באמצע. מאד חשוב לשנן ומאד חשוב להעתיק מהלוח, לא כתוכי אלא בככלי להפנמה. התורות הקוגינטיביות של ההוראה הביאו להבנה שעל מנת ליצור מטא (חשיבה מרמה גבוהה) יש צורך מקדים בשינון (REHERSAL) , אולם הפתרון לבעיה של רדידות שעלולה להיווצר יכולה להפתר בדרכים דבות כמו הוראה רב ערוצית וכדומה.
סקרנות אמיתית איננה ריגוש אלא פיתוח של האינטילגנציה. , בהצלחה לכותבים אולם הייתי ממליץ לכם לפעול בשדה האקדמי ולא בשדה הפופליסטי מפני שלא ניתן לבצע שינויים מסוג זה במהירות, אלא בדרך של אבולוציה . מהפכות בחינוך בדרך כלל נכשלות מפני שיש צורך בתהליכים ארוכים ליצור שינוי אמיתי.
67. מערכת האילוף יותר מאשר חינוך
בן ,   מרכז   (18.04.12)
ואם כבר מדברים על זה מה עם הפסיכומטרי הבחינה הכי לא הגיונית בתולדות האנושות

נשלח מהסלולארי שלי
68. אולי תחשבו על חינוך ביתי?
אמא מתוסכלת מהמערכת   (18.04.12)
69. כל כך נכון
(18.04.12)
הלוואי שהילדים שלי יזכו ללמוד ממורים כמוך, רחבי אופקים, עם מחשבה פתוחה ועיניים פקוחות, ואהבה הניכרת מכל שורה בטור שלך.

נשלח מהאייפד שלי
70. לא מסכים עם הכל- לפני הכל צריכים לשנות את אופי מבחני הבגרות
גל בועז   (17.04.12)
לצערנו מבחני הבגרות כלל אינם תואמים את הלך הדברים במאה שלנו.
כיום כבר אין צורך לזכור מסות ענקיות של חומר בע"פ, חומר שמשננים לקראת הבגרות ושוכחים ברגע הגשת טופס הבחינה (מניסיון). כפי שנאמר בכתבה, המידע היום זמין בשניות דרך האייפון, ויקיפדיה, גוגל ומה לא. הבעיה העיקרית היא עיבוד החומר והמידע, הבנתם וניתוחם- כאן לצערי נקודת התורפה שלנו. מלמדים אותנו לשנן חומר "ולהקיא" אותו בזמן הבחינה, לא מלמדים אותנו איך להתמודד עם החומר, איך להבין ולהפנים אותו, איך להסיק מסקנות, איך לשער השערות, איך להשלים פערים ואפילו לא איך לכתוב תשובה מלאה והולמת כשכל המידע מצוי לפנינו.
אני בכל זאת חושב שיש צורך במבחני גמר, אבל אופיים צריך להיות שונה ומותאם לזמננו.
לגבי העובדה כי החומר מוכתב ע"י משרד החינוך והלימודים מתנהלים כמירוץ לקראת הבגרות- ברור וידוע, וגם זאת בעיה לא קטנה, שמאפיינת מבחנים רבים בארץ, שאמורים להעיד על רמת הידע אך בכלל לא עושים זאת- כמו למשל מבחני הטסט לנהיגה, הפסיכומטרי ועוד ועוד...
71. אילון אני לא מסכימה איתך
עוד מעט מהנדסת   (17.04.12)
אילון שלום,
בתור מישהי שסיימה בגרויות ועוד מעט הופכת להיות מהנדסת בבן גוריון. הבגרויות ממש לא משקפות שום דבר, הן משקפות ילד שהתמזל מזלו והתברך בזיכרון צעיר וטרי שהצליח לשנן את כל החומר ממש ממש טוב בלי להבין עד הסוף מהי הצהרת כורש (ניבחנתי על זה, וניראה לי שרק לפני שבוע מישהו הסביר לי מה זה ומרוב הטראומה של הבגרות אפילו לא טרחתי להפנים ולהקשיב באמת).
לסיכום:
-הבגרויות מפתחות לנו את הזיכרון, אין ספק, אבל בגיל צעיר אין צורך בכך.
-המורה שלי להיסטוריה היה מכתיב לנו כל השיעור, ובמקום להקשיב באמת, היינו כותבים וכותבים והיד נישחקת לחלוטין (הוא היה אומר, החומר ניכנס דרך היד....אבל הוא בעצם התכוון, רק ככה באמת תצליחו לזכור למבחן, בזה הוא צדק, אבל מה יהייה אחר כך - נשאיר למב"רניק שהרחיב היסטוריה במכללה).
-לגבי פיסיקה - האוניברסיטה בכמה וכמה רמות מעל הפיסיקה שבאוניברסיטה, וזה מקצוע שדורש המון יצירתיות ולא רק זיכרון וחבל, פשוט חבל שבתיכון הרגילו אותי לשנן במקום לחשוב באמת...את זה למדתי רק באוניברסיטה, עם מוח לא כל כך צעיר וזיכרון לא משהו וממש חבל לי על זה.
-בקיצור...בתיכון צריך לפתח את המוח של הצעירים, לדרוש יצירתיות כמו שידרשו מהם באוניברסיטה, צריך לדרוש מהתלמידים שהשיעורי בית שלהם (בנוסף לשיעורים הרגילים) יהיו לחשוב על 5 שאלות ולהוריד 5 נקודות מהציון במגן על כל שאלה שלא הצליחו להעלות.
חלאס, אנחנו תקועים באותו מקום, המדע ממש נעצר וגם הידע שלנו נהייה מוגבל ביותר ואנחנו מסתמכים רק על ויקיפדיה....לאן דה פאק הגענו???

שלך,
soon to be engeneer
72. ואיך ידעו הסטוריה,גאוגרפיה,תנ״ך?
ארז   (18.04.12)
כל הכבוד למי שרוצה לנתח את אלטרמן למרות שניתוח יצירות ספרותיות ושירים זה בולשיט אחד גדול. תכלס בכדי ללמד הסטוריה תנ״ך גאוגרפיה יש לשנן את הספר לאחר הרצאה מעניינת של המורה. להעתיק מהלוח זה גם בולשיט אין צורך להעתיק את מה שכבר רשום בגוגל. אין תחליף לבחינות, מעטים ישקיעו בלימוד אם לא יצטרכו להבחן
73. מסכימה עם כל מילה בכתבה
דפנה ,   הוד השרון   (17.04.12)

מסכימה עם כל מילה בכתבה!

הגיע הזמן לבטל את הרעה החולה של בחינות הבגרות .

עשרות  בחינות מיותרות  שברגע שמסתיימות  שוכחים מייד את כל החומר.

 אפשר להסתפק בשתיים- עד שלוש בחינות כמו בארהב'. (אנגלית, מתמטיקה והבעה בכתב). ולאפשר לתלמידי בתיכון את הזמן הנדרש באמת ללמוד להעמיק ולהתחנך . אפשר להחליף את הבגרויות במבחן קבלה  או ראיון אישי באוניברסיטה או במכללה הספציפי לחוג איליו נרשמים (במידה והביקוש עולה על ההיצע)  

74. לא במדינת ישראל
(18.04.12)

שינון מעולם לא היה הצד החזק שלי.

שנתיים היה לי מורה משמים לתע"י, ורק בשנה השלישית בתיכון הגיע מורה חדש, שגם לחומר בתע"י להראות כמו סרט עם תקציב הוליוודי מנופח.

הלימודים היו יותר בצורת סיפור מאשר בצורת הכתבות, היינו נדרשים לפעמים לעשות הצגות ולהראות כל כמה עליות וכן הלאה.

הרבה יותר מעניין, וגם זכרתי הרבה יותר טוב את החומר.

 

גם בתחום הריאלי, בו ישנן נוסחאות וכו', הכל בנוי אחד על השני, ועדיין ניתן להציג זו ברמה מעניינת וטובה.

כימיה 3 יחידות בתיכון, יכול להיות משמים ומתסכל עם מורה אחד, אבל מאוד מעניין עם מורה שני שאוהב להדגים, לעניין וכו'.

 

וכן, הייתי רוצה כיתה של 20 תלמידים (ביסודי היינו 24 תלמידים בכיתה והמורים הכירו את כולנו) במקום 40 תלמידים שהוריהם יודעים שיש בעיה עם הציונים רק ביום הורים.

 

וכן, הייתי רוצה מורים שבאמת אוהבים את החומר שהם מלמדים ורואים את זה, ומעבירים אותו בצורה טובה יותר.

 

אבל כולנו יודעים שלהיות מורה זה כבר מזמן לא מקצוע משתלם.

לעמוד מול כיתה, לעמוד מול הורים, לארגן מערכי שיעור, מבחנים, עבודות... לא שווה את התמורה הכספית הנמוכה, את ההורים והתלמידים הבעייתיים וכו'.

 

לכן לא פלא גם שחלק נכבד מהסטודנטים להוראה הן נשים, ולא חכמות במיוחד. כלומר בעלות פסיכומטרי נמוך וממוצע נמוך. מי שמוציאה 600 בפסיכומטרי לומדת בחינם.

 

אז  עם כוח עבודה כזה, ומדיניות ממשלתית של העלמת עין ככל האפשר (שמפעל הפיס יבנה כיתות לימוד, הקצאת משאבים לבתי ספר שאינם מלמדים את הליבה וכו'), וכמובן הרצון העז לכפות על התלמיד ידע מסוים, גם אם אינו נכון (ראה ניתוחי ספרים בשיעורי ספרות שהסופרים עצמם יצאו נגדם) מייצר "תוכים".

אבל זה בסדר, כל עוד יש בישראל הרבה סטארט-אפים והעשור האחרון הניב כמה פרסי נובל, הממשלה תסביר שאנחנו מאוד יצירתיים ולכן אין צורך לשנות כלום...

75. עוד אחד שטועה במטרת קיומה של מערכת החינוך
דב ,   גבעתיים   (18.04.12)
אני מהנדס. לפי אופי פעולת מערכות אני יודע להגיד לשם מה הן הוקמו או נבנו.
מערכת החינוך לא פועלת על מנת לחנך או ללמד. יש לפעמים מורים בתוך המערכת שבהחלט מנסים ללמד. אבל ככלל המערכת לא בנוייה לזה.
המערכת הקיימת בנוייה לשמור על הילדים עסוקים בזמן שההורים שלהם יוצאים לעבוד כדי לממן את מי שצריך לממן.
אחרת למעמד שבנה ומפעיל את המערכת לא יהיה כסף. המעמד הפוליטי כמובן.

בארץ יש בתי ספר שבהם באמת לומדים. אלו הם בתי הספר הפרטיים. עדיף לכולנו אם כל בתי הספר יהפכו לעמותות וההורים לחברים וועד של אותן העמותות. ואם הממשלה רוצה לתמוך בחינוך שתוציא את הכסף לבית ספר שההורים החליטו.
76. העולם המערבי גמור
עדינה   (18.04.12)
רק בשנה שעברה ביטלו את המיקוד במתמטיקה, ותיקנו טעות היסטורית בת 15 שנה של שרי החינוך מ'מרצ'. 15 שנה של תלמידים שלא יודעים מתמטיקה כמו שצריך בגלל זה. יותר חמור מכך - בשאר הבגרויות עדיין התלמידים נבחנים רק על חצי מהחומר! ועכשיו בא עוד חכמולוג שרוצה לגמור על מערכת החינוך לגמרי.
77. חלומות
rene ,   כאן על פני האדמה   (18.04.12)

אמנון יקר

אתה צודק ברוב דבריך. גם בביקורת על מטרותיה של מערכת החינוך שמקדשת את המדידה ועל תוצאות מחדל זה, גם בדבריך על גודל הכיתות והקושי בנימה אישית. אינני מסכימה עם הוויתור שאתה עושה. לא "ניתן היה ללמד על נשים מהפכניות, ואלתרמן ועוד". בחר לך נושא אחד או שנים עליהם אינך מוכן לוותר, ולמד אותם. תלמידיך רק ירוויחו מכך. האמן לי, אני עושה זאת. כך תגלו, אתה ותלמידיך את הקסם שבהנאה, וששיעור יכול וצריך להיות כייף. תלמידינו הם סוכני השינוי הטובים ביותר שלנו. בהצלחה

78. בקנדה שיטת הלימוד שונה לגמרי
חיה מקנדה ,   קנדה   (18.04.12)
אני מלווה את ילדיי בשנתיים האחרונות במערכת החינוך כאן בקנדה - וכולי התפעלות!
למרות שבהתחלה היה נראה לנו כי רמת הלימודים כאן נמוכה יותר מבארץ, הסתבר לנו עם הזמן שזה רק לכאורה! כאן הילדים פשוט לומדים לחשוב, להסיק מסקנות וליישם. אין כאן מחברות עמוסות חומר, שיעורי הבית מועטים. כשניתנים שיעורי בית זה למטרת יישום וחשיבה. וזה בא לידי ביטוי בכל התחומים הן בשפה - התלמידים לומדים סוגים שונים של יצירות, ומיד מתבקשים לחבר יצירה בעצמם - סיפור מתח, נאום מסוג ספציפי וכו'. בתיכון יש לימודי דרמה לצד לימודי השפה והתלמידים לומדים לדבר בפני קהל, להציג מצגות, שפת גוף וכו'. במתמטיקה ומדעים - הכל יישומי וספירלי. בני בכתה ד' לומד במדעים את אותם הנושאים שנלמדים בתיכון רק ברמה אחרת. וכך הוא נחשף לעקרונות בפיזיקה בגיל צעיר.
אני נמלאת צער לחשוב שכשנשוב לארץ, יישבו ילדיי בכתות עמוסות ויתבקשו להעתיק ולשנן חומר! כל כך עצוב!!!
79. לפי תיק שערכה מפקחת משרד החינוך בת,א-
מורה ותיקה   (18.04.12)

מתברר שהטענות נגד מערכת החינוך יותר מצודקות.

 

היא כותבת בפירוש שהיא רודפת מורות המחנכות לחשיבה. חשיבה מקורית

ועצמאית נפסלות על ידה. לימודים רבים ורב תחומיות- מוקעות על ידה.

 

  רמת העברית שלה ירודה. המפקחת עילגת לא רק בשפתה אלא גם בחשיבתה.

 

היא אלימה- אלימותה ניכרת בלהג שתייקה בתיקים.

 

  היא כותבת שמורות חשוכות ילדים אינן ראויות להיחשה כבנות אנוש.

 

   אגב- משרד החינוך במחוז תל אביב עשה הכל כדי להסתיר את התיק

ובו להגה של המפקחת הזאת.

כך נראית מערכת החינוך.

80. על מה אתם מוחים?!
מדינת הבכיינים   (17.04.12)


יש 6 שנים להכין לבגרויות.

באקסטרני לומדים לבגרות 3-5 חודשים.

זה משאיר למורים את כל הזמן שבעולם לקרוא מכתבים של בן גוריון, ולשמוע על החלומות של כל תלמידי הכיתה.

מישהו אמר לכם לא ללמד בצורה מעניינית ומעשירה?

פעם אפשר היה והיום אי אפשר?

שום דבר לא השתנה בעשורים האחרונים. לא מספר הבחינות, ולא כמות החומר.

אם משהו השתנה, אז זה המיקוד.

אז תפסיקו ליילל.
מי שהוא אידאולוג אמיתי, ימצא את הדרך לתת לתלמידים שלו את הערך המוסף, וגם להעביר אותם את הבגרות.
81. -----הדמיון הערבי מנפח מספרים--------------------------
צודק   (18.04.12)

הערבים חיו בכפרים,

לא בנו לגובה,

והיום הם מנפחים מספרים,

ומנסים לטעון

שמאות אלפי ערבים חיו פה,

לפני קום המדינה היהודית.

טוב,

מצידי, שיגידו ש6 מליון חיו פה.

הם פתחו עם היהודים במלחמה,

הם הפכו את עצמם לאויב.

ואדם נורמלי צריך להגן על עצמו,

ולא להכניס אויב אליו הביתה.

82. האינטרנט מלא גם בשטויות
(18.04.12)
אם נגיד הם ילמדו על מקור "על רמה" כמו ווינט החובבני הם יהיו טיפשים נבערים כמו 90 אחוז מהעיתונאים בארץ
83. כל מילה בסלע
רון ,   רמת גן   (19.04.12)

צודק בכל מילה!!!

עקרונות מערכת החינוך שפועלים עד היום נבנו בימים שנדרשו פועלים לבתי החרושת במתכונת אחידה... נשמע מגוחך אבל זה המצב.

לעורר את היכולת לחשוב והרצון ללמוד זו משימה קשה וחשובה אלפי מונים מהיכולת לשנן חומר. אבל זה האתגר.

ראיתי פה מגיבים שדיברו על זה שהמורה נמצא דקה וחצי במערכת... שוברי הפרדיגמות הם תמיד אלו שמגיעים מבחוץ ומסרבים לקבל את העקרונות הנוכחיים ואת הדרך הקיימת לטפל בדברים כגזירה משמיים.

זה לא מקרי שבתי ספר חליפיים, כמו מערכת החינוך הדמוקרטית ואחרים, פורחים בישראל (אנחנו שיאני העולם בכמות בתי הספר הדמוקרטיים) כי המערכת פה חולה ומסרבת לטפל בעצמה. הבעיה לא הייתה ולא תהיה כסף - זה רק שאלה של סדר עדיפויות לאומי.

אנחנו גאים ביכולת הסטארטאפ של המוח היהודי ולא מינים שזה קורה למרות ולא בזכות מערכת החינוך המצמיתה שקיימת לנו היום.

84. לדבר על מרד נעורים ופמיניזם וציונות ואז?
רום ,   הוד השרון   (18.04.12)
אה כן, ללמוד כמו תוכים על המניעים שלהם, ועל איך שהתרחשו.
זה מהות ההיסטוריה.

אם אתה רוצה מחשבה ולא שינון, תעבור למקצוע ריאלי, שבו מלמדים עיקרון והתלמיד צריך ליישם לגבי תנאים משתנים.
85. 26 רואים שאתה רחוק מלהיות איש חינוך
אחד שמבין   (18.04.12)
בחינוך שום דבר הוא לא מיידי. לא מעוררים סקרנות בילדים ביום אחד זה תהליך שמתחיל בכיתה א' זוהי תפיסה חינוכית שמטרתה לגרום לילד ללמוד מתוך התעניינות.
מה שטוען כותב המאמר הוא שהמערכת עסוקה בלימוד בשיטת הלחץ. יש בגרות צריך להצליח לא משנה איך לא משנה מה עושים. רבק אני מכיר מקרים שבהם מורים אומרים לילדים מה להגיד לפני בחינת הבגרות בעל פה באנגלית בכדי שהם יעברו. ואני מדבר על ילדים שלא יודעים מילה באנגלית - והם עוברים!! ויש עוד שלל דוגמאות. זה לא חינוך זה מפעל.
ללמד ילד להיות סקרן, ללמוד מתוך הכישורים שלו זו צריכה להיות התפיסה בבסיס המערכת. בכדי לעשות זאת צריך להפסיק לשים דגש על מבחנים ולהתחיל לשים דגש על לימוד ועל פיתוח מיומנויות. תאמינו לי זו לא פיקציה מערכת החינוך בפינלנד עובדת ככה ובעוד לא מעט מדינות שהחינוך שם הוא מהמתקדמים בעולם.
למה זה לא קורה? בדיוק מהסיבה שמשטרת ישראל נראית כמו שהיא נראית או שמלגזן ברשות הנמלים מקבל 40 א' ש"ח בחודש. כי בישראל כמו בישראל יעשו הכול אבל הכול בכדי לא להוזיז אנשים ממקומם.
86. אני מאוהבת קשות!
וואו   (22.04.12)
87. דווקא לא!
תלמיד תיכון ,   רמת השרון   (12.05.12)
דברי שוטים עצלנים, צריך להגיד תודה שאנחנו עושים את הבגרויות וכך כל אחד יכול להתפתח בכיוון שלו, בלי בגרויות תהיה אנרכיה ואז באמת לא נלמד!
מה שלדעתי הכי טוב לעשות הוא במקום לפרוס את הבגרויות צריך לעשות את כולם ביב'
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה