הורים  טורים אישיים
למה החלטתי להקים בי"ס לילדים עם הפרעת קשב
ד"ר אדוה שביב
פורסם: 17.05.12, 09:20
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 253 תגובות ב-119 דיונים
61. ADD ללא ADHD
ד"ר שוורץ, מומחה   (17.05.12)

R,  החלוקה הנוכחית,  ב- DSM  IV,  מתארת 2 קבוצות סימפטומים המגדירות שלושה תתי סוגים של  הפרעה :

1.       בעיות ריכוז  בעיקר. 2.       פעלתנות יתר ואימפולסיביות - בעיקר. 3.       מעורב - בעיות ריכוז עם פעלתנות יתר, בכל אחת משתי הקבוצות 9 .                       ד.          (לעתים קרובות אינו עוקב אחרי הנחיות או הוראות ומתקשה לסיים שיעוריו או חובותיו בעבודה (לא נובע \ ההנחיות).                      ה.         קושי בארגון .
62. אשמח לעזור
הילה ,   ראשון לציון   (18.05.12)
שלום, שמי הילה. קראתי את הכתבה בשקיקה..בני הוא מועמד מצוין לבית ספר שכזה. אשמח לעזור בכל דרך.
63. וכדאי לציין שאתה סיינטולוג
(18.05.12)
64. נכון מאוד
נכון מאוד   (18.05.12)
65. אין בעיות כאלה אצל חרדים?
לין   (18.05.12)

כמה אתם יכולים לעבוד על עצמכם?

 

 

66. כל הכבוד ובהצלחה מול משרד החינוך
רונית   (18.05.12)
אני חברה בקבוצת הורים שפתחו בית ספר. מקום נפלא ואני שמחה שכך עשינו. אבל... משרד החינוך שם מקלות בגלגלים. הם מתנגדים ליוזמות האלו. נאבקים משפטית, מסתירים מידע ומה לא וכמובן לא מעניקים את התקציב שמגיע לילדים כמו לכל ילד אחר.
בסוף הצלחנו אבל אחרי הרבה מאבקים מתישים ותשלומים לא נורמליים לעורכי הדין (שמה לעשות, זה בא על חשבון הילדים).
תנשמו עמוק ובהצלחה.
לכל הילדים מגיע יותר ממה שמשרד החינוך נותן. רק הקמה של בתי ספר מחוץ למערכת תגרום לבתי הספר הרגילים להשתפר לטובת כולם.
יפי הנפש שמתנגדים לבתי הספר הפרטיים, לתשלום עבור חינוך וחושבים שצריך לשנות מבפנים כנראה עוד לא ניסו לבצע את זה ועוד לא חישבו כמה חינוך חינם רדוד כמו שיש עולה להם באמת.
67. מעניין שבאנגליה הגישה היא שונה בתכלית
(18.05.12)

מנסים להשוות את כולם תוך התייחסות לכל פרט "שונה".

ובהגדרה הזו נכללים גם נכים, בעלי לקויות למידה ועוד.

ולא מנסים לרכז את כל ה"מיוחדים" תחת קורת גג אחת.
68. כאב לילד מקסים וחכם עם adhd מסכים לחלוטין
גיל   (18.05.12)
עם הגישה בתי הספר חייבים שינוי מהותי בגישה בכלל, ועם הילדים המאתגרים בפרט,התאור של הפרעת הקשב הוא מדויק,ובכלל לדרוש מילדים למידה סטאטית ללא מישחק ללא חקירה,זו כנראה לא הדרך היותר טובה,נכון חייבים גבולות ברורים מאד.חייבים מיסגרת.זה מאד עוזר אבל את תוכן המיסגרת חייבים לשנות.הדיבורים על ב"יהם מקצועיים נכון ולא רק ביגלל ששם ילדי adhd יכולים להתקדם,(כי שם פשוט עושים דברים עם הידיים מיתנסים ורואים דברים "מביפנים"איך הם עובדים)אלא פשוט שאין בארץ חינוך מיקצועי ראוי לשמו בגלל סטיגמה על העצלנים.ועצלות של המערכת שכאן צריך מורים מהנדסים צריך השתלמיות מיקצועיות טכניות של המורים עבודה יותר קשה.אבל בסוף אנו מכניסים את רכב שלנו לתיקון אצל העצלן של הכיתה.שדופק בוכטות ובדרך כלל מתקו טוב.      
69. יפעת, כתבת נפלא!
אדוה שביב   (18.05.12)
אהבתי במיוחד את תמונת בנך המנגן כשהחולצה על ראשו - ישר כוח!
70. במסגרת החינוך הרגילה לא יוצא כלום מאף אחד.
בוב   (18.05.12)
אבל לילדים עם ADD אין שום בעיה להוציא תעודת בגרות.
עם ריטלין.
71. בזמני היתה הפסקה אחרי כל שיעור, הפסקה כל 90 ד' אכן קשה
(18.05.12)
72. כל הכבוד ליוזמה, הלוואי שתצליח
ADD בוגרת   (18.05.12)
73. הורים לילדי ADHD אומרים שחור ועושים לבן
(18.05.12)

מצד אחד הילד שלי מיוחד ומשרד החינוך יתאמץ כי ילדי מיוחד כל כך, מצד שני ביה"ס לחינוך מיוחד הוא מוקצה: כלומר אצלנו הכול מיוחד אבל אנחנו נגד סטיגמות.

 

כמו אלה שבעד הומוסקסואליים אבל רק שלא יהיה להם הומו בבית........

74. לדר' אדוה-
רופא בעל ADHD   (18.05.12)
אני רופא בודר האונ' העברית בירושלים, ומעולם לא אובחנתי כסובל מהתופעה.
למעשה אבחנתי את עצמי כרופא לפני מס' שנים.
מיותר לציין כי בזמנו לא טופלתי בריטלין למרות שהוצע להוריי לתת לי טיפול זה, ואף יותר מכך, והם סירבו לכך.
חשוב לציין כי המסגרת הקשתה ועודנה מקשה על בעלי ההפרעה, והטולרנטיות של המורים כלפיי הייתה נמוכה אז ונמוכה גם היום (בני סובל מ ADHD ואני חש בגישה שלילית מצד המורה באסיפות הורים).
באופן אישי, קיבלתי הרבה מאוד "מכות" בחיים המקצועיים שלי, אבל בסופו של יום הצלחתי בחיים- רופא, מבוסס מאוד כלכלית, בעל משפחה.

למרות האמור לעיל, אני סבור כי הדרך הנכונה היא הדרך ה "רגילה"- בסופו של דבר, ה"מכות" מחשלות אותנו. לדעתי, נטרול המכשולים עלול להזיק לילד שיחשוב שמותר להתנהג התנהגות בלתי אחראית ולעיתים מסוכנת לו ולסביבתו.
חובה על מערכת החינוך להכשיר מורים מקצועיים וטולרנטים יותר אשר ידעו להתמודד עם התופעה ולא לצאת מכליהם בכל פעם שלתלמיד יש "קוצים בישבן".
לסיכום, הפתרון לדעתי אינו טמון בבידוד הבעיה ע"י הקמת מסגרת לבעלי ההפרעה הזו, שתתייג אותם כ "מיוחדים" בהמשך דרכם, אלא בהטמעות בכיתות רגילות בבי"ס רגיל, כשניתן להעניק לילדים אלה העשרה אחרי שעות הלימודים, על מנת להשלים פערים העשויים להיווצר כתוצאה מחוסר הריכוז של הילד.
75. בהצלחה מכל הלב
ראומה ,   מרכז הארץ   (18.05.12)

בתור אמא לילד בן 9 עם ADD, ילד מוכשר ויצירתי, אבל הולך לאיבוד לגמרי בבית הספר, אני רוצה לחזק את ידייך אדוה על היוזמה הנפלאה.

אנו מנסים להעביר אותו בשנה הבאה לבית ספר דמוקרטי, כי ברור לנו שדרך החינוך הרגיל- לא נגיע רחוק. באמת צריך פה שיטת הוראה שונה מהיסוד ופתוחה .

אני מאחלת לך הצלחה ומאד רוצה לדעת היכן יקום בית הספר ואיך אוכל לעזור ולקדם את הרעיון.

76. אדווה - את חייבת את רונן לין איתך
דנה של 2 כאלה   (19.05.12)

יש בצפון את רונן לין שהוא מאמן מדהים שעובד עם ילדי ADHD דרך פעילות בטבע, תחפשי אותו בגוגל, את חייבת להגיע אליו הוא בדיוק מה שצריך להיות בבית ספר כזה ולעבוד עם ילדים כאלו.

אני את 2 הילדים שלי מבטיחה להביא אליך, שיהיה לך בהצלחה.

77. בהצלחה בהצלחה בהצלחה!!!!
מיכל ,   ניגריה   (19.05.12)
!!
78. כילד ADD בער וכאבא כיום
ירון   (19.05.12)
אני מסכים מאוד עם הכתבה, כל כך נכונים הדברים שכתבת, במיוחד החלק

"ואז מישהו, שיושב שלוש שורות לפניי, התחיל לתופף על השולחן שלו – המורה אמרה שהיא בכלל לא שמעה, וגם הילדים לא שמעו, ובכלל אני זה שצעקתי והפרעתי. בטח שצעקתי! הוא שיגע אותי עם התיפופים הקטנים האלה! נכון, אף אחד אחר לא שמע, אבל אני שומע הכל, גם את הציפורים בחוץ, את המכוניות בכביש, את העפרון שנפל בקצה השני של הכיתה, את ההתלחשויות של הילדים – הכל. גם את המורה, אבל קשה להקשיב ולהבין מה היא אומרת בתוך כל הרעש הזה."

רק מי שסובל יבין את זה ויזדהה עם זה כל כך..

שיהיה לך הרבה בהצלחה
79. כואב הלב. זו בדיוק אנית חולמנית, קוראת אובססיבית, קושי בריכו
(19.05.12)
קושי בריכוז בהקשבה ארוכת טווח, מוח רץ קדימה ועונה על שאלות שעדיין לא נשאלות הליכת מטוטלת תוך כדי שיחת טלפון , יכולת לקרוא 10 ספרי עיון בו זמנית, כושר אנליטי וקליטה ולימוד מתוך עצמי אבל כל זה ללא ביטחון עצמי וללא השתלבות אקדמית, רק אוטודידקטית שלא מספיקה ליצור עבודה והערכה. וכך הלכתי וקמלתי ו 60 שנה אחרי כבר מאוחר. העיקר שלך ולילדים תהיה הצלחה גדולה.
80. רוצה להצטרף לצוות שלך
אירנה ,   רחובות   (19.05.12)
שמי אירנה,
אני סטודנטית שנה אחרונה להוראת אנגלית. ולצערי הרב אני פשוט לא מאמינה במערכת החינוך. המערכת הזאת מיושנת עם המון בלאגן. משרד החינוך חיי בפלנטה אחת עם המטרות שלהם כשלבתי הספר יש את המטרות שלהם. ואת התוצאות של זה אנחנו בכל התחומים בהם נוגע החינוך בארץ, בזמן שכל הצדדים אטומים. אני לא מאמינה במצב הזה ואני באמת רוצה לשנות אך אני יודעת שבביה"ס רגיל בתור מורה צעירה זה פשוט לא אפשרי.
לכן אני רוצה להצטרף אליכם, לשנות ולהשפיע על ה חינוך כי זה העתיד שלנו
81. תגובה לא ממומנת
לריכוזית אין קשר ,   להפרעות קשר וריכוז   (19.05.12)
82. טעות טעות לבודד ולא לשנות
Adhd כבר 24 שנים   (19.05.12)
כמו גם ילדי החינוך המיוחד כך גם אנחנו אסור לבודד אלה לתקן ולשנות את המערכת!!! רק כך נוכל לעצב עולם טוב יותר!
בתור ילדה שכל הזמן נלחמה בבעיה הקשה של לקויות למידה וADHD מקווה שבשנת 2012 נלחם על שינוי המערכת ולא על בידוד מבזה!
תחשבו על זה אל תתנו למערכת והפסגה לנצח!
83. עלי והצליחי עם יוזמתך הברוכה.רק שתדעי,אני מטפלת בגן,
ססי,מכרתך מהתיכון ,   ומהפייסבוק. בהצלחה!   (19.05.12)

ואת ניצני הפרעות- הקשב רואים כבר בגיל הרך.

 

84. בהצלחה !!
נעמה   (19.05.12)
ד"ר אדוה, שמחה שסוף סוף משהו השכיל להבין את הצרכים הייחודיים של הילדים. קראתי את הכתבה ודמעתי מאושר. כמורה במערכת שנים רבות לימדתי תלמידים רבים ונבונים עם הפרעות קשב וריכוז בטווחים שונים. הילדים האלו נבונים, חכמים, יצירתיים, סקרנים ובעלי ידע רחב. המסגרת הבית ספרית מתקשה לטפל הילדים אלו, הכיתה הגדולה מקשה מאוד, לחלק מהמורים אין את הידע הדרוש. אשמח ללמד בבית ספרך. נכנסתי לאתר וראיתי שעדיין אין מיקום סופי. מאחלת לך הצלחה רבה, הנאה ובעיקר עשיה מבורכת.
85. זיכרון מעליב ממי שהייתה ילדת ADD
אתי   (20.05.12)
כשהייתי בכיתה ב' היה לוקח לי שעות להכין שיעורי בית. השיעורים היו מאוד קלים לי, אבל לא הייתי מצליחה להביא את עצמי להתרכז בהם. לעיתים שיעורים שבעל פה היה לוקח לי חצי דקה לענות, היה לוקח לי מול המחברות גם 4 שעות כי המוח היה בורח לכל הכיוונים והייתי מתעסקת בהכל חוץ מבעיקר.
המורה החליטה שאני צריכה כל יום לעמוד בפתח הכיתה עם מחברת שבה אמא שלי הייתה רושמת לה כמה זמן לקח לי יום קודם להכין שיעורים.
זה עבד- מהבושה ותחושת ההשפלה שבעמידה בפתח הכיתה ולחכות למורה כשכולם כבר יושבים במקומם, כי אני צריכה לדווח על ההתנהגות שלי, עשיתי מאמצים עילאיים לסיים את השיעורים מהר. ומהר מאוד בשנים שלאחר מכן גם למדתי איך לא להכין שיעורים בכלל ולחמוק מהמורות. עד סוף התיכון כמעט לעולם לא הכנתי שיעורים, למבחנים הייתי לומדת מול הטלביזיה כי הייתי חייבת רעשי רקע כדי להתרכז והייתי בוהה בכל השיעורים מהחלון וחולמת- ומוציאה ציונים של 90 ומעלה.
אני מברכת אתכם על היוזמה הנהדרת, ומקווה למצוא את ביתי המדהימה, שהיא רק בת 4.5 אבל מראה סימנים ברורים של ADHD, בבית ספר כזה, שהופך את הלימודים לחוויה נעימה ולא מתסכלת.
86. המלצה למיקום בבניית ביה"ס.
שי   (20.05.12)

כפי שהבנתי עדיין אין מיקום מיועד לבניית ביה"ס.

כדאי מאוד לנסות בעיריית חולון.

ראש העיר שם מאוד קשוב לצרכי הילדים ככלל ולצרכי ילדים "לא שגרתיים" בפרט.

87. כל הכבוד!!!
יונית ,   ר"ג   (20.05.12)
העולם השתנה הילדים דור שונה (הייטק ,טלויזיה) טוב שחושבים על פתרונות
מעשיים ונכונים איך לענין יותר בכיתה וכד
ולא למכר את ילדי העתיד לסמים !!! לטשטש אותם כדי לרצות מערכת רדומה
לא עדכנית !!!35 ילדים מרעישים בכיתה מורה שמנסה ( יש מורות טובות)
זה מעודד שיש יוזמה כזאת על מנת שילדי העתיד יוכלו להפוך לאזרחי העתיד
כפי שצריך להיות ולא למלא צורך של תאוריות פסיכולוגיות מיושנות!!! למרות
ההגדרות שהן חדשות במקום "שובב" יש הפרעת קשב....

יישר כח!!!
88. המלצה למקום- הכפר הירוק- מתחם לימודי המשרה שקט בתוך העיר
(20.05.12)
89. ילדי אינדיגו וקרסיטל
אילת   (20.05.12)
הם באו ללמד אותנו ולעשות שינוי בעולמנו...
90. תודה רבה, רבה, רבה.
גם אני מאובחנת ADD ,   בין הקשת לענן   (20.05.12)

היי.

הרגשתי צורך לספר גם את הסיפור שלי.

 

 

אני בת 22.

מכיתה א' הייתי תלמידה ממש ממוצעת מינוס(אפילו מתחת למינוס. בקיצור ממש גרועה). המקצועות היחידים שהסתדרתי איתם היו מתמטיקה, אנגלית ולשון.

 

כל חיי סבלתי מזה. כל כך רציתי להצליח אבל לא היו לי הכלים / היכולת.

רצון היה והרבה ממנו.

כל חבריי לכיתה הצליחו ללמוד והוציאו ציונים יפים מאוד במבחנים. לי היו ציונים גבוהים מאוד בהשוואה לכיתה באנגלית בעיקר.

בנוגע למתמטיקה, הצלחתי במבחנים רק אם הקשבתי שניה וחצי למורה בכיתה ואם הנושא קצת הסתבכך והייתי צריכה להקשיב יותר מ5 דקות - גם שם איבדתי את עצמי ונכשלתי.

 

ראיתי את חבריי לכיתה מצליחים, אני נשארתי מאחור. מתוסכלת.

 

באזור מגוריי הקבלה לתיכון תלויה בממוצע הציונים בבית הספר היסודי. כמובן שלא היה לי הממוצע המתאים לקבלה לתיכון שכל חבריי הלכו אליו, בעקבות כך הלכתי לתיכון לבדי, מה שגרם לטראומה (עד היום).

 

משם הכל התהפך.

 

מעבר לתסכול של שנים בעקבות חוסר הצלחה והרגשת כשלון, נכנסתי לדכאון עמוק (שככל הנראה נבע גם מטראומה נוספת בגיל 12).

 

בכל מקרה, נפגשתי עם פסיכיאטר (מסיבות אחרות) וגילו לי בנוסף לעוד הפרעה, ADD. עשו לי מבחן טובה וכל מה שבא ליד.

 

התחלתי עם השימוש בריטלין.

 

הכל היה טוב ויפה למשך חודש חודשיים עד שהסיוט התחיל.

הייתי זומבי. לא אכלתי,לא ישנתי, לא תקשרתי עם אף אחד.

 

החלפתי מינונים, עברתי לקונסרטה (שרק הרדימה אותי) ושום דבר לא עזר.

שיקרתי לאמא שלי שאני לוקחת את הריטלין אבל לא באמת לקחתי.

 

ויתרתי.

 

לא הייתה לי תעודת בגרות כשסיימתי תיכון ובשלב זה כבר הייתי אפטית למצב. בצבא הכל היה סבבה, שנאתי את המסגרת הצבאית אבל שירתתי שירות מלא.

 

בכל אופן, התחלתי להשלים את הבגרויות שלי לאחר הצבא (אני עד עכשיו עושה זאת) ואמרתי שאני פשוט אשב על התחת ולא ארפה עד שאצליח (בלי ריטלין כמובן).

הציונים שלי נושקים בקושי ל70.

 

איזה אוניברסיטה תקבל אותי? איזה מסגרת תסכים להסתכל על מישהי עם ממוצע ציונים שכזה?

 

שבוע שעבר החלטתי. אני אקח ריטלין כדי להצליח. והאמת שאני מצליחה לשבת שעות... שעות על גבי שעות וללמוד.

 

יש לי את הרצון, אין לי את היכולת.

 

הלוואי והיה בית ספר שכזה כשהייתי ילדה, באמת.

כל כך הרבה סבל היה נחסך ממני....

 

הפחד מאסיפות הורים, איך אמא שלי תגיב?

כל פעם לפני אסיפת הורים הכנתי את עצמי לכעס של ההורים שלי. שיקראו לי עצלנית וטיפשה.

 

אני יודעת שאני לא עצלנית, וממש לא טיפשה. אני הרבה יותר חכמה מכל האנשים שמסביבי. אני מבינה דברים בצורה שונה ומיוחדת ויש לי ראות שונה לכל דבר ודבר.

ההגיון שלי עובד בצורה בריאה. בריאה מאוד.

 

הייתי צריכה כלים איך להתמודד עם ה"מתנה" שקיבלתי. למדתי להבין שמה שיש ברשותי זה לא "לא בסדר" ולא "לא תקין". אחרי הכל, יש לי יכולות שלאנשים בלי ADD אין כי אין להם את הראות הרחבה ותשומת הלב לפרטים הקטנים.

 

בכל מקרה, אני מאחלת לכן הצלחה. באמת. אני כותבת תגובה זו על סף דמעות.

כל כך עצוב להיות מיוחד בתוך מערכת כל כך רגילה. כל כך מקובעת.

משרד החינוך שלנו שואף לבינוניות. אין פה מקום לגאונים - אין פה מקום ליצירתיים - יש פה בית חרושת לציונים.

 

בבוא היום כשלי יהיה הכבוד להיות אמא אני אבחן את כל האפשרויות שיש ברשותי ואם גם ילדיי יאובחנו בADD, אעשה את כל המאמצים כדי לקדם אותם בצורה שצריך להתנהג עם הפרעת קשב וריכוז.

 

תודה רבה לכן, באמת. אתן עושות עבודת קודש.

תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה