הם עומדים בקטקומבות של ווינטרפל, שלושה יתומים לבית סטארק. מביטים בפסלי המתים, שומעים לחישות מהעבר. לפתע הלפיד כבה, קור מקפיא מזדחל. ג'ון סנואו שולף מיד חרב, מוכן לפעולה. ליידי סאנסה נרתעת לאחור, אבל לא אחותה הקטנה – היא לא ליידי, היא לוחמת. ורוצחת. אריה סטארק שולפת גם היא את נשקה ונעמדת מול הסכנה. כך הסתיים הטיזר הראשון לעונה השמינית (והאחרונה!) של "משחקי הכס" שבאה עלינו לטובה, ואיתו אמירה: יש עוד לוחמת בצפון. לילדה יש שם, מה שנקרא.
הסימנים היו שם כבר מההתחלה. אריה סטארק, מהדמויות האהובות ביותר בסדרה, הוצגה כבר בפרק הראשון כמעין טום-בוי מרדנית, ילדה שמעדיפה חץ וקשת על רקמה. אבל גם אם הובהר לנו אז שהיא לא מעוניינת להפוך לליידי, קשה היה לתאר עד כמה היא תתרחק מדמותה של בת אצולה.
אריה נאלצה לעבור עם אביה נד ועם אחותה סאנסה לבירת הממלכה בתחילת הסדרה, לבקשת המלך רוברט באראת'יאון. סאנסה אולי התלהבה מכל השמלות היפות והטקסים, אבל אריה מצאה נחמה בדבר אחד שקיבלה מאביה במתנה: שיעורי לחימה. או כמו שהמורה שלה סיריו פורל קרא לזה – שיעורי ריקוד. זו הייתה התחנה הראשונה במסכת האימונים הארוכה שעברה בסדרה. "ילד, ילדה, זה לא משנה. את חרב, זה הכול", אמר פורל כשהתחיל ללמד אותה.
6 צפייה בגלריה
נמלטה בתחפושת נער
נמלטה בתחפושת נער
נמלטה בתחפושת נער
(צילום: Helen Sloan)
המורה פורל, אמן חרב מהולל מבראבוס, מת מידם של אנשי לאניסטר בעודו מגן על אריה. נד סטארק הוצא להורג בהוראת המלך ג'ופרי, סאנסה הוחזקה כשבויה, אבל אריה שרדה. חבר ותיק של אביה הצליח להוציא אותה מהעיר במסווה של בן – אחרי שחתך את שיערה היא הפכה לנער ארי, והצטרפה עימו למשלחת שנעה לכיוון החומה. שם התיידדה לראשונה עם גנדרי, נפח ממעמד נמוך ככל הידוע לו, ובנו הממזר של המלך רוברט ככל הידוע לנו.
גם כנער המזל לא האיר פנים לאריה האומללה. החבורה שלה הותקפה והיא נלקחה לטירת הארנהל, שהייתה בשליטת הלאניסטרים באותה תקופה. מלבד ידידות מוזרה עם ראש המשפחה טייווין לאניסטר (השם יקום דמו), היא הצילה אז את חייו של ג'קן הגאר, מי שבהמשך הכרנו כ"איש חסר הפנים", ובתמורה הוא עזר לה ולחבריה להימלט וגם הציע ללמד אותה את דרכיו. לפני שנפרדו העניק לה מטבע ומשפט שיסייע לה למצוא אותו אם תרצה – "ואלאר מורגוליס". ובתרגום חופשי לעברית: כל האנשים חייבים למות.
עם האמירה המורבידית הזו ניסתה אריה לצאת לדרכה צפונה ולהתאחד עם משפחתה, אבל מהר מאוד נתקלה שוב בהפרעה. הפעם היו אלה אנשי "האחווה ללא דגלים" – מעין כוח גרילה שהסתובב בווסטרוז וביקש לסייע לתושבים בתקופה של לחימה בלתי פוסקת בממלכה. את הכוח הובילו בריק דונדאריון ות'ורוס ממיר, כהן אדום ממש כמו מליסנדרה, והפעם מדובר היה באנשים שרצו את טובתה, אבל גם מהם היא ברחה – אחרי ששחררו משבי את "הכלב" (שהרג בתחילת הסדרה את חברה הטוב מייקה) וגם מכרו את גנדרי למכשפה האדומה.
ושוב היא לא נותרה חופשייה. אותו כלב, סנדור קלגיין, זיהה את אריה והבין שמתחת ללכלוך מדובר בבת אצולה. הוא חטף אותה כדי להשיבה למשפחתה תמורת כסף, ויצא איתה לדרך שהפכה ארוכה, כי אז קרה אותו אירוע מצמרר שכולנו מכנים "החתונה האדומה". זה היה שפל נוסף עבור הילדה, שכבר כמעט הגיעה לידיהם של אמה ואחיה, ונאלצה לגלות שבאותם רגעים טובחים בהם ובאנשיהם ללא רחם – עם ברכה מהלאניסטרים כמובן.
אחרי הטבח הזה אריה המשיכה לנדוד עם הכלב, אבל היא כבר לא הייתה אותה ילדה. כל הזוועות שתקפו אותה השחירו את הלב וחיזקו את היד – היא למדה לשרוד ממש כמו החוטף שלה, והפכה יותר קרה ואלימה. ליד קלגיין היא התנסתה לראשונה בהרג, ומדי לילה לחשה את רשימת החיסול שלה - שמות האנשים שפגעו בה ובמשפחתה, ולכן חייבים למות. ואלאר מורגוליס במערכה השנייה.
6 צפייה בגלריה
עם החוטף ששמר עליה. אריה והכלב
עם החוטף ששמר עליה. אריה והכלב
עם החוטף ששמר עליה. אריה והכלב
(צילום: Helen Sloan )
את הכלב, שהפך למעין דמות אב מעוותת, היא נטשה לבסוף ללא חמלה והותירה אותו למות, או לפחות כך היא חשבה. בריאן, שחיפשה אותה במטרה להגן עליה כפי שהבטיחה לאמה, הביסה את הכלב כדי לשחרר אותה, אבל גם ממנה ברחה אריה. בשלב הזה היא כבר לא סמכה על אף אחד – איש או אישה. עם המטבע והמשפט שקיבלה היא עלתה על אונייה ויצאה לבראבוס, להשתלמות נוספת בתורות המזרח.
אחרי האב, מורה הסיף, הכלב ואפילו טייווין לאניסטר – אריה מצאה מדריך חדש. האיש חסר הפנים הכניס אותה לבית שבו החלה את השלב האחרון בהפיכתה לרוצחת מיומנת, ולימד אותה את אמנות החלפת הפנים.
6 צפייה בגלריה
הרשימה של אריה
הרשימה של אריה
הרשימה של אריה
(צילום: HBO)
אריה התבקשה לזנוח את זהותה, להפוך ל"אף אחת", אבל התקשתה לוותר על רצון משל עצמה. ניתנו לה משימות לבצע, אבל כשפגשה במקרה את אחד מיעדי החיסול שלה – סר מרין טראנט – היא החליטה לסטות מהמסלול. אותו טראנט היה אביר ממשמר המלך ואדם נורא, שבין שלל המעללים שלו הרג את המורה שלה, סיריו פורל. בזמן שהגיע לתומו להתעלל בילדות בבית בושת, אריה זינקה עליו ונעצה סכין בכל עין. אחר כך היא המשיכה והמשיכה לנעוץ את הסכין בכל גופו עד ששיספה לבסוף את גרונו. הרגע הזה הבהיר עד כמה אכזרית היא הפכה להיות.
למרות הסיפוק, לא בטוח שטרנט היה שווה את זה. האיש חסר הפנים העניש את אריה על פרץ העצמאות שלה והפך אותה לעיוורת. זו הייתה תקופה קשה (נוספת) עבורה, שבמהלכה עברה שיעורים בלהיות "ילדה בלי שם" ועל הדרך גם למדה איך להילחם בלי לראות את האויב. בסוף היא קיבלה את עיניה בחזרה, ואפילו זכתה באישורו המוחלט של המאסטר, אבל היא כבר לא נזקקה לו. "סוף כל סוף הילדה היא אף אחת", אמר המאסטר המוזר, ואריה השיבה: "הילדה היא אריה סטארק מווינטרפל, ואני הולכת הביתה". אין יור פייס מאסטר.
6 צפייה בגלריה
זמנים קשים בדאבוס
זמנים קשים בדאבוס
זמנים קשים בדאבוס
(צילום: HBO ו-yes)
ואז היא חזרה לווסטרוז. עם שק מלא בכישורים אפלים והרבה שנאה בלב היא פתחה את המסע הביתה בביתו של לורד פריי, האיש המקסים שאירח את החתונה האדומה. אריה השיבה לו כגמולו: היא הגישה לו פשטידה עשויה מהבשר של הבנים שלו, ואז חשפה את פרצופה האמיתי רגע לפני ששיספה בהנאה את גרונו. כבונוס, היא גם השתמשה בפרצוף שלו כדי לכנס את כל אנשיו ולהרעיל אותם באותו אולם שבו רצחו את משפחתה. הנקמה הוגשה קרה, כי הצפון זוכר.
משם היא יצאה צפונה, וסוף כל סוף התאחדה עם אחיה סאנסה ובראן. זה לא היה מפגש חם במיוחד - היא וסאנסה הפכו חשדניות מאוד עם השנים, ולורד בייליש עשה הכול כדי להעמיק את הפער הזה - אבל בין לבין הרווחנו סצנת קרב מצוינת בין שתי הלוחמות היחידות בסדרה – בריאן ואריה. שם היא הראתה לאחותה ולכל מי שסביבה מה היא באמת שווה.
רגע של נחת. אריה ובריאן מתאמנות
בסיום העונה השביעית שתי האחיות התקרבו קצת אחרי ההפלה של בייליש – שהיה אחד האחראים להוצאה להורג של נד סטארק. גם אותו, כמובן, שיספה אריה בלי שום חרטה. עכשיו נותר לקוות שהיא תחבור כמו שצריך לאח האהוב עליה, ג'ון, ותילחם לצידו במלחמה הגדולה. לתשומת ליבו של מלך הלילה, יש לה כבר פגיון מפלדה ולריאנית משל עצמה.
מייסי וויליאמס, השחקנית הבריטית שמאחורי אריה, היא אומנם לא לוחמת ומורדת, אבל בהחלט מדובר במישהי שנראית קצת אאוטסיידרית ביחס לתעשייה.
בהתחלה היא הייתה אף אחת, ממש כמו שג'קן הגאר כל כך רצה. מייסי, או בשמה האמיתי מרגרט קונסטנס וויליאמס, נבחנה לתפקיד בגיל 12, ואף שהייתה חסרת ניסיון, היא נבחרה מתוך 300 ילדות לככב בסדרה שעלתה ב-2011.
"משחקי הכס" הביאה איתה הרבה פרסום, אבל גם לא מעט קושי עבור ילדה. וויליאמס סיפרה שההצלחה הפכה אותה לשנואה בקרב חבריה לכיתה, ובמשך זמן מה אפילו סבלה עד כדי כך שעזבה את בית הספר ולמדה בבית. "אנשים מאכזבים אותך ופוגעים בך. הפכתי למרירה ועברתי תקופה אפלה, שבה רק חשבתי כמה הכול נורא", אמרה ל"גרדיאן".
6 צפייה בגלריה
וויליאמס בפרמיירה של "משחקי הכס"
וויליאמס בפרמיירה של "משחקי הכס"
וויליאמס בפרמיירה של "משחקי הכס"
(צילום: gettyimages)
הבריונות כלפיה לא ריפתה את ידיה, והיא החלה לקבל תפקידים נוספים, אם כי פחות בולטים. ב-2012 שיחקה בסדרה The Secret of Crickley Hall של ה-BBC, ולאחר מכן השתתפה בכמה סרטים קטנים – Heatstroke, Gold ו-Up on the Roof. ב-2014 שיחקה בתפקיד ראשי בסרט הבריטי The Falling, שעסק בפנימיית בנות, ולאחר מכן בסרט טלוויזיה שעסק בבריונות רשת. ב-2015 סימנה וי לא קטן בתרבות הפופולרית כשהשתתפה בכמה פרקים בסדרת הקאלט הוותיקה "דוקטור הו". משם המשיכה לתפקידים בסרטים נוספים כמו The Devil and the Deep Blue Sea, iboy ו"מרי שלי", שבו שיחקה לצד אל פאנינג.
את השנה שעברה סיימה עם מחזה בכיכובה בשם I and You שעלה בלונדון, ולפני כן הספיקה להקים את "דייזי" – אפליקציה שנועדה לסייע לצעירים שמנסים להשתלב בתעשיית הבידור. בקיץ הקרוב היא תשוב למסך הגדול, והפעם בסרט מדובר – New Mutant, מעין הכלאה בין סרט גיבורי על ואימה מסדרת האקס-מן, שיספר על חבורת מוטנטים צעירים בעלי כוחות. וויליאמס, בהתאם לבת סטארק אמיתית, תגלם שם ילדת זאב.
כיום וויליאמס היא בת 21. עם כל הכבוד למחזות, אפליקציות ואפילו גיבורי על – עבור רוב הקהל היא עדיין בעיקר אריה סטארק. היא התבגרה לצד הדמות שלה ובתוכה, וחוותה איתה את כל האימה.
וויליאמס מדגימה איך תופסים פגיון ביד שמאל
ממש כמוה, היא הייתה אחת הצעירות ביותר על הסט של סדרת הענק, ועם הזמן הפכה מנוסה ואהובה. בתחילה התקשתה ללמוד לסייף ביד שמאל (אריה היא שמאלית, ולכן וויליאמס נאלצה ללמוד איך ללהטט עם כל פגיון או חרב ביד החלשה. עכשיו היא כבר ממש אלופה), אחר כך התמודדה עם עדשות מכאיבות כדי לדמות את העיוורון שנכפה עליה בבית חסרי הפנים, ורוב הזמן הסתובבה בשקים ובבגדי סחבות. כמתבגרת היא רצתה להתנסות מדי פעם בתלבושות קצת יותר יפות, אבל צילומי הסרט "מרי שלי" שינו את דעתה: "הסתובבתי כמה ימים במחוכים ואמרתי או מיי גאד, אני חוזרת למכנסיים", סיפרה בתוכנית הלילה של סת' רוגן.
גם הקשרים החברתיים שלה תרמו לזהות בינה לבין הדמות שגילמה. לשמחת המעריצים, וויליאמס פיתחה חברויות עם כמה מכוכבי הסדרה ובעיקר עם סופי טרנר, שמגלמת את סאנסה אחותה. הן התחברו עוד מהאודישנים, ובמשך העונות שעברו מאז הקפידו להוכיח שמאחורי הקלעים הן לא באמת כאלה רציניות – מסרטונים מחדרי מלון ועד לחיקויים של נד סטארק בתוכנית "קארפול קריוקי".
וויליאמס וטרנר צוחקות על אבא נד
גם מחוץ לעולם של "משחקי הכס" נדמה שמייסי ואריה קצת דומות. וויליאמס היא דעתנית, בחורה אופנתית ומגניבה - ויעידו על כך מיליוני העוקבים שלה בטוויטר ובאינסטגרם. היא לא מהססת לספר על הקשיים החברתיים שעברה או על המראה שלה – שלא בדיוק תואם את אידיאל היופי ההוליוודי. "הבנתי שבגלל איך שאני נראית, יש תפקידים שלא זמינים לי. זו תעשייה שטחית", אמרה בריאיון ל"טיימס" האירי לפני כשנה. "זה עצוב שמראים רק סוג אחד של יופי על המסך".
השנה וויליאמס ואריה ייפרדו סופית, אחרי שידור העונה האחרונה. היא אומנם הקדישה לילדה שפרסמה אותה פוסט פרידה נרגש באינסטגרם, אבל גם הסבירה שהיא שמחה על הפרידה: "הגעתי לסוף ולא רציתי עוד", אמרה ל"גרדיאן", "מיציתי כל חלק של אריה".