מה עושים כאשר יש עוצר יציאות מהארץ, השמיים סגורים, שדות התעופה ריקים כמו מוח של ציפור ואין שום סיכוי שבעולם לחותמות בדרכון, אבל הגעגועים, הו הגעגועים לשווקים, לדוכני המזון הקטנים, ליצרני הגבינות והממתקים שמעבר לים - כל אלה מרקיעים שחקים?
כתבות נוספות למנויי +ynet:
ולא שחסר מה לנשנש כאן בארץ זבת טחינה ודבש, אלא שלפעמים דווקא הטעמים הגנובים, הרחוקים, הם שימתקו. אז תסמכו ותשמחו על הראש היהודי, כלומר הישראלי, שימציא לנו פטנטים.
9 צפייה בגלריה
להביא את רומא לישראל
להביא את רומא לישראל
להביא את רומא לישראל
(צילום: מיכל מילרוד)
יזמים ישראלים שמתגוררים כבר שנים רבות במדינות שלנסוע אליהן עכשיו זה חלום רחוק, נתלו על כנף הקורונה ומציעים "קופסאות טעימות" - כלומר, משלוח של מטעמי העיר שבה הם גרים, שאותו הם מלקטים מהשווקים, מיצרנים קטנים ומשובחים ומחנויות האלכוהול והממתקים, ומשגרים לתאבי הריגושים אשר בציון.
איתי נוביק הוא ישראלי שחי בברלין מאז 2011 ולפני כן התגורר שש שנים במילאנו, שם גם למד עיצוב תעשייתי. נוביק הקים כבר לפני חמש שנים את Elements of Food, שבמסגרתו הוא מדריך סיורים ועושה קייטרינג לאירועים קטנים וגדולים וגם עוסק בכתיבה על אוכל ובצילום שלו.
עכשיו, בימי הקורונה, כאשר סכין הקצבים ירדה על התיירות והגסטרונומיה, החל נוביק ביוזמות אונליין, שכוללת הרצאות על ההיסטוריה של האוכל בברלין ובגרמניה, לימודי בישול אונליין, ולפני חודש החל גם במשלוח של חבילות מעדנים לישראל ולשאר אירופה.
"החבילות מקבצות מבחינתי את הטעמים והריחות של העיר, שכל מי שהיה בה ומתגעגע ישמח לקבל עד הבית. נכון שהכל צריך לעמוד בהגבלות השילוח הבינלאומי ושלא כל דבר אפשר להכניס לארגז, כמו למשל אלכוהול שאני לא יכול לשגר, אבל כיוון שברלין עשתה קפיצת מדרגה משמעותית מאוד בעשור האחרון בתחום הגסטרונומיה, כמות היצרנים הקטנים האיכותיים הפכה את העבודה שלי ליותר קלה, אבל גם את הבחירה למאוד קשה", הוא אומר.
9 צפייה בגלריה
החבילה מברלין. נקניקים וחרדל מהאיטליז
החבילה מברלין. נקניקים וחרדל מהאיטליז
החבילה מברלין. נקניקים וחרדל מהאיטליז
(צילום: איתי נוביק)
החבילה הסטנדרטית שנוביק ישלח לכם מברלין כוללת שמאלץ אווזים וחרדל מהאטליז המקומי, נקניק של בשר ציד "שעושים באזור שמסביב לברלין. הוא מכוסה ביערות וחיות הבר מסתובבות כאן", נקניק עז אורגני - כן, מה ששמעתם וצריך להתרגל לטעם (מניסיון) - "זה תוצר לוואי של חוות עיזים מקומית ואורגנית, שמייצרת גבינות". את הגבינות בוחר נוביק בקפידה מיצרן שנמצא באחד האיים של גרמניה בים הצפוני.
כיוון שעצי תפוחים הם אחד הגידולים הנפוצים באזור, תקבלו בארגז גם תפוחים מיובשים עם קסיס, וכן שוקולד מריר עם מלח מעושן בהתאם לטרנד, או שוקולד לבן עם פירות יבשים וכמון - שני מרכיבים שחביבים מאוד על החך הגרמני - מעשה ידיה של שוקולטיירית זוכת פרסים. עוד תמצאו בארגז, שיעלה לכם 160 אירו, סירופ ורדי בר, מרקחת פירות קיץ, מרציפן גרמני משובח בעבודת יד של משפחת ולד במפעל שקיים ארבעה דורות, ועוד.
"יש הרבה מוצרים שהייתי שמח להכניס ונשארו בחוץ כמו דבש ערמונים, תרזה או אורנים, עוגיות מהפטיסרי הטוב בעיר, רטבים לבשר של דוכן הבשרים המעושנים הטוב בעיר, או סירופים מפרחים בברלין בליקוט טבעי", אומר נוביק, "אבל אלה מוצרים שיעלו יותר, ולכן אני מציע גם אופציה לגוון את המארז למי שרוצה להרכיב את המארז בעצמו".
בתקופה האחרונה, הוא מספר, עשתה הקולינריה המזרח-תיכונית בברלין קפיצה גדולה בעקבות הצטרפותם של מהגרים מסוריה לסצנה. לכן, לצד מסעדות סוריות ולבנוניות, אפשר למצוא גם מרכולים וסופרים מצוינים של אוכל מסוריה ומלבנון, שגם אותו שולח נוביק לישראל. כן, קורונה זה לא הדבר הכי מוזר בשנת 2020. גם העובדה שכדי לטעום פיסטוק מלבנון או טחינה מדמשק צריך לעבור בברלין, היא משהו שצריך כבר לעבור מהעולם.
9 צפייה בגלריה
איתי נוביק. ''ברלין היא המקום המוביל בעולם בשפע הקולינרי של מוצרים מכל מדינות המזרח התיכון''
איתי נוביק. ''ברלין היא המקום המוביל בעולם בשפע הקולינרי של מוצרים מכל מדינות המזרח התיכון''
איתי נוביק. ''ברלין היא המקום המוביל בעולם בשפע הקולינרי של מוצרים מכל מדינות המזרח התיכון''
(צילום: כפיר חרבי)
אבל עזבו פוליטיקה, נחזור לאוכל שתמיד יודע לאחד לבבות. "המארז שאני עובד עליו עכשיו נקרא 'ברלין מזרח' כי ברלין היא המקום המוביל בעולם בשפע הקולינרי של מוצרים מכל המזרח התיכון, כלומר ארצות ערב וישראל. ישראלים גם אוהבים לטעום את המעדנים מאיראן, מלבנון ומסוריה, ויש בהחלט מה לטעום. לפני המלחמה הייתה בסוריה שכבה של חובבי קולינריה, ועכשיו הם מביאים את כל הטוב הזה לברלין".
במארז הים-תיכוני שולח נוביק לארץ טחינה וחלבה מלבנון, זעתר פלסטיני משכם, קישק - אבן יוגורט מיובשת פלסטינית, סומק ותמרים מערב הסעודית, טפנד זיתים ושמן זית ממטע משפחתי ביוון, בקלוואה מהשוק של איסטנבול בעבודת יד ועוד.
גם לצמחונים יש מענה, ואם פודיז טבעונים יבקשו ממנו חבילה - היא תורכב בעיקר ממתוקים מיוחדים. "כל הדברים שאני שולח הם בעבודת יד של יצרנים קטנים ואורגניים, וכל מי שיקבל אותה ירגיש שהוא קפץ לרגע לשוק בברלין".
  • מחיר: 160 אירו, כולל משלוח לארץ.
  • לפרטים: באתר
  • זמני המשלוח: בין שבוע לעשרה ימים בדואר ישראל. מגיע עם שליח עד הבית.
היזמית הקולינרית נורית גאון, הגיעה לפרובנס לפני כארבע שנים בעקבות רילוקיישן של בן זוגה. בארץ ניהלה עסק בתחום האירועים, כך שענייני קולינריה וגודיז אינם זרים לה. ובהיותה יזמית מטבעה, פתחה באזור אקס-אן-פרובנס - עסק לתיירות מישראל.
את רעיון הקופסאות הטעימות היא לא הגתה דווקא בתקופת הקורונה. הוא נולד מסיפור אנושי ומרגש. "יום אחד פנה אליי גבר שסיפר לי שהוא מתכנן טיול לפרובנס עבור אשתו שהייתה חולה מאוד ועברה טיפולים קשים. 'אני רוצה שיהיה לה תאריך יעד לשאוף אליו', הוא אמר לי, וקבענו סיור למספר חודשים קדימה, בהתאם לזמני הטיפולים שלה.
"אבל משהו בסיפור לא הניח לי. ההבנה שיש אישה שאני כבר קשורה אליה ועוברת תקופת סבל בטיפולים, ושאולי אני יכולה לשמח אותה במשהו ולהקל עליה, גרמה לי לנסות להעניק לה טעימה מהיעד שבעלה הציב לה". וכך מצאה את עצמה נורית הולכת לשוק של אקס-אן-פרובנס, ומלקטת עבור אישה שעדיין לא הכירה - שלל מוצרים מקומיים.
9 צפייה בגלריה
מארז מפרובנס
מארז מפרובנס
מארז מפרובנס
(צילום: נורית גאון)
מה בחרת עבורה?
"עוגיות מיוחדות שנקראות קליסון ד'אקס, שהמציאו עבור המלכה ז'אן מאקס-אן-פרובנס, כדי שתחייך; תערובת שמן של סוגי לבנדר שנרקחה במיוחד עבורה והתאימה לתקופת הטיפולים (ממש התייעצתי עם מומחית בתחום הרפואה); תבלין מקומי בשם הרב דה-פרובנס; סבון ייחודי לעור עדין שמיוצר בחווה אורגנית. ואת הכל ארזתי בקופסה עם הסבר על כל מוצר והסיפור שלו.
"כשהאישה קיבלה את החבילה, כמובן בהפתעה, היא התקשרה בכזאת שמחה והתרגשות, שעד היום יש לי עור ברווז כשאני נזכרת בזה", היא מספרת. "הם הגיעו לסיור שהיה מאוד מרגש. זמן קצר אחר כך היא נפטרה".
מאז, אומרת גאון, היא שולחת חבילות עם טעמי המקום הקסום שהפך להיות עבורה בית. "הבנתי שקופסה שיש בה מכל הטוב של פרובנס, ושאני אוספת ישירות מהחקלאים והיצרנים ושולחת לישראל, או לכל מקום אחר בעולם, יכולה לשמח מאוד אנשים רחוקים, ולתת להם להרגיש חלק מהמקום".
9 צפייה בגלריה
תבלינים מפרובנס
תבלינים מפרובנס
תבלינים מפרובנס
(צילום: נורית גאון)
9 צפייה בגלריה
ויש גם מתוקים
ויש גם מתוקים
ויש גם מתוקים
(צילום: נורית גאון)
ובימי הקורונה זה גם פתרון מפנק עבור מי שתקועים בארץ, ולא יכולים לטייל בחבל הזיתים והלבנדר. "אנשים שהיו אמורים להגיע לסיור התנפלו על הארגזים, כי ממילא הם היו בבית והיה להם צורך עז לפנק את עצמם", היא מספרת.
בחבילה הבסיסית שלה תמצאו תערובת תבליני הרב דה-פרובנס, עוגיות קליסון ד'אקס, שמן לבנדר וסבון דה-מרסיי אותנטי המיוצר משמן זית. ויש גם חבילת "החיים הטובים" של מוצרי יוקרה מפרובנס, הכוללת את מה שיש בחבילת הבסיס בתוספת מוצרים כמו פטריות כמהין בהתאם לעונה, סוגים שונים של טפנד זיתים, גבינות מיושנות, מלח ייחודי מהאזור ועוד.
  • מחיר החבילה הבסיסית, כולל משלוח לארץ: החל מ-100 אירו.
  • טלפון לשליחת ווטסאפ: 052-3255374
  • לפרטים: באתר
  • זמני המשלוח: בגלל הקורונה ייתכנו מעט עיכובים, אבל לרוב הקופסה מגיעה תוך כמה ימים, בשליחות עד הבית.
בנות הזוג והבלוגריות שרון היינריך וגלי הדרי, מתגוררות בפריז וידועות בקרב הישראלים כשגרירות הכי נחושות של העיר. בימים כתיקונם רגליהן עמוסות עבודה כשהן מובילות תיירים מכל העולם, ובעיקר מישראל, ביעדים הכי טעימים בעיר האורות. אבל בתקופת הקורונה, כאשר כולנו מתגעגעים לשווקים ולחנויות המעדנים של העיר הטעימה בעולם - היינריך והדרי נותנות בקופסאות.
9 צפייה בגלריה
שרון היינריך. מסיורים מודרכים - לקופסאות במשלוח
שרון היינריך. מסיורים מודרכים - לקופסאות במשלוח
שרון היינריך. מסיורים מודרכים - לקופסאות במשלוח
(צילום: אייל יסקי וייס)
"'פריז בקופסה' נולדה כדי שחומרי הגלם הנפלאים שהמסיירים רגילים לרכוש בסיורים שלנו, יגיעו עד אליכם. כל קופסה שמגיעה עד הבית עוזרת לדמיין את עצמנו בשוק מובר (אחד מהשווקים שבהם אנחנו מתחילות את הסיורים שלנו), מסיירים איתנו בין הדוכנים. טועמים אצל טארק קרמל מלוח, ריבת יין לבן או חרדל אמיתי מדיז'ון ומצטיידים ברוטב ויניגרט משובח או בקרם ערמונים חורפי. דברים שעד ימי הקורונה נראו כל כך בני הגשמה, פתאום צריכים להגיע ארוזים בקופסה", אומרת היינריך.
והכל נארז בקפידה: הקרמל, עוגיות החמאה וגם המלח המשובח פלור דה-סל, שמגיעים מחבל בריטאני, החרדל שמגיע מדיז'ון, עשבי התיבול מפרובנס ומהשווקים של פריז, ריבת היין, דבש הלבנדר, השוקולד הצרפתי של אחד ממותגי-העל הידועים ועוד.
9 צפייה בגלריה
פריז בקופסה. ריבת יין, עוגיות חמאה ומלח משובח
פריז בקופסה. ריבת יין, עוגיות חמאה ומלח משובח
פריז בקופסה. ריבת יין, עוגיות חמאה ומלח משובח
(צילום: שרון היינריך)
"מובן שלקחנו בחשבון שחומרי הגלם צריכים לעמוד במסע לישראל, בתקופה שבה יש פקקי דואר גדולים וכמעט שאין טיסות. זו הסיבה שלא ניתן לשלוח מקרונים, או שוקולדים רגישים - אלה פשוט לא יעמדו בתנאי הדרך. הרעיון היה לבנות קופסה ייחודית שמצד אחד מעבירה את הטעמים של פריז, ומצד שני קולעת למנעד רחב של טעמים", מסבירה הדרי.
  • מחיר: 150 אירו
  • לפרטים: באתר
  • זמני המשלוח: לפי לוחות הזמנים של דואר ישראל. בגלל הקורונה יש מעט עיכובים. החבילה נשלחת בדואר רשום והלקוח מקבל הודעה.
גם מיכל מילרד, שף-קונדיטורית בעלת ניסיון של 12 שנה שמתגוררת ברומא ומתפרנסת מסיורים קולינריים, מצאה את עצמה בימי הקורונה עם מאה אחוז ביטולים, וגם הפתרון שלה היה משלוח קופסאות טעימות לארץ.
9 צפייה בגלריה
הקופסה הרומאית. גבינות, קפה ושמן זית
הקופסה הרומאית. גבינות, קפה ושמן זית
הקופסה הרומאית. גבינות, קפה ושמן זית
(צילום: מיכל מילרוד)
כל חומרי הגלם שהיא שולחת מגיעים ממעדניות, בתי קפה ומאפיות, כמו גבינת פרמג'יאנו רג'יאנו או פקורינו רומאנו; קפה משובח מבתי הקפה המפורסמים ברומא; עוגיות ממאפייה רומאית שקיימת מאות שנים; פסטו פיסטוקים סיציליאני; פסטו פלפלים צהובים, שקדים ופקורינו; ממרח שוקולד ושמן זית; פסטה בייצור מקומי ועוד.
  • מחיר: 700 שקלים, כולל המשלוח לארץ.
  • לפרטים: באתר
  • זמני המשלוח: מגיע עד הדלת עם שליח, בדרך כלל תוך שבוע.