לא כל אחד יכול לעשות ייפוי כוח

ייפוי כוח מתמשך - להשיב את השליטה לידיים שלכם

מה זה בדיוק ייפוי כוח מתמשך, מתי כדאי להכין אותו ומה ההבדל מצוואה. ביקשנו מעו"ד אביטל חורף, המתמחה בדיני משפחה וירושה ומוסמך לערוך את הייפוי, להסביר כל מה שאתם צריכים לדעת

מוגש מטעם עו"ד אביטל חורף
פורסם:
3 צפייה בגלריה
ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך
לא כל אחד יכול לעשות ייפוי כוח
(Shutterstock)

מה זה בכלל ייפוי כוח מתמשך?

"ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שמאפשר לאדם מעל גיל 18 למנות אדם אחר, אשר יוכל לקבל החלטות עבורו במקרה שהוא יאבד את יכולתו הגופנית או הנפשית לעשות כן", מסביר עו"ד חורף. "למשל בשל דמנציה, מוגבלות נפשית או לקות אחרת שמונעת מאותו אדם הבנה והתמצאות. בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית במודעות לאפשרות של עריכת ייפוי כוח מתמשך ולחשיבות של מסמך זה".
על-פי החוק, האדם שכותב את ייפוי הכוח הוא ה"ממנה". הממנה יכול לקבוע בייפוי הכוח באילו עניינים הוא יסתייע באדם שיימנה (כלומר: במיופה הכוח) ומה יהיו סמכויותיו.

על מה מדברים כשמדברים על ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך יכול להיות בענייניו האישיים של הממנה (למשל: מקום מגורים ועניינים הנוגעים לרווחתו האישית), בענייני רכוש (לדוגמה, חשבונות בנק, נכסים) או בעניינים רפואיים (צורת הטיפול, סוג המטפל וכד'). הממנה יכול לקבוע שמיופה הכוח יפעל בכל הנושאים הללו או בחלקם, הכל בהתאם לרצונו.

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לייפוי כוח רפואי

חשוב לציין, כי יש הבדל בין ייפוי כוח מתמשך שכולל התייחסות לעניינים רפואיים כדוגמת הנ"ל לבין ייפוי כוח רפואי על-פי חוק החולה הנוטה למות. כך למשל, לצורך הסכמה לקבלת טיפול רפואי מאריך חיים, יש לערוך ייפוי כוח רפואי. ייפוי כוח מתמשך לא יתאים לכך, ועל כן יש צורך בעריכת מסמך נוסף ונפרד.

אתם קובעים כמה מיופים יהיו לכם

לאחר החלטת הממנה אילו עניינים יכללו בייפוי הכוח המתמשך, הוא יכול להחליט כי הוא ממנה מיופה כוח אחד או כמה לעניינים שונים. ניתן אף למנות מספר מיופי כוח באותו עניין. הממנה רשאי לתת למיופה הכוח הנחיות מקדימות שבהן יפרט כיצד עליו להפעיל את סמכויותיו.
3 צפייה בגלריה
ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך
הממנה קובע באיזה תחומים יפעל מיופה הכוח
(Shutterstock)

לא כל אחד יכול לעשות ייפוי כוח

ייפוי כוח מתמשך מורשה לערוך רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת, הוסמך על-ידי האפוטרופוס הכללי, ואשר אין לו עניין אישי בייפוי הכוח.

יתרונותיו של ייפוי כוח מתמשך

לייפוי כוח מתמשך יתרונות רבים. המסמך מאפשר לממש את רצונו של הממנה - במקרה שהוא יאבד את יכולתו לקבל החלטות. בנוסף, ההליך של עריכת ייפוי כוח מתמשך הוא הליך קצר ופשוט. אין צורך באישור של בית המשפט כדי שייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף. מינוי אפוטרופוס, לעומת זאת, מחייב דיון בבית המשפט.
לאחר שהממנה יחתום על ייפוי הכוח המתמשך, ייפוי כוח זה יופקד במשרדי האפוטרופוס הכללי, וייכנס לתוקפו בשעת הצורך.
מעבר לכך, הכנת ייפוי כוח מתמשך יכולה למנוע סכסוכים משפחתיים, שכן הממנה קובע מראש ובעצמו מי יטפל בו וכיצד יטופלו ענייניו.

שלא נדע: כניסת ייפוי כוח מתמשך לתוקף

החוק קובע, כי ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקף באחת מן השתיים:
  • מהרגע שבו הממנה חדל להיות מסוגל להבין בדבר, כלומר – הממנה לא מסוגל עוד לקבל החלטות בעניין שלגביו ניתן ייפוי הכוח המתמשך.
  • הממנה יכול לקבוע בייפוי הכוח המתמשך מהו הרגע שבו ייקבע כי הוא לא מסוגל עוד לקבל החלטות בעצמו באותו עניין שבו ניתן ייפוי הכוח המתמשך – באמצעות חוות דעת מומחה או בדרך אחרת.

לא לתמיד: מתי פוקע תוקפו של ייפוי כוח מתמשך

תוקפו של ייפוי כוח מתמשך יפקע בהתקיים אחת מהעילות המפורטות בחוק:
  • הממנה קבע תנאי לפקיעת ייפוי הכוח המתמשך, והתנאי התקיים.
  • הממנה או מיופה הכוח נפטרו.
  • תנאי הכשירות במיופה הכוח חדלו להתקיים.
  • מיופה הכוח מונה בשל היותו בעל מקצוע לשם הפעלת כישוריו המקצועיים ורישיונו נשלל.
  • מיופה הכוח הודיע בכתב לממנה כי הוא לא מעוניין לשמש מיופה כוח.
  • מיופה הכוח היה בן זוגו של הממנה וקשר הנישואין פקע לאחר מתן ייפוי הכוח המתמשך, אלא אם כן צוין במפורש אחרת בייפוי הכוח המתמשך.
  • מיופה הכוח היה ידוע בציבור של הממנה, והוא חדל לנהל עמו משק בית משותף מתוך כוונה לפרק את חיי המשפחה באופן קבוע.

מה בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה?

חשוב לציין ולהבהיר, כי ייפוי כוח מתמשך וצוואה אינם מסמכים שמחליפים זה את זה, אלא מסמכים שונים ונפרדים. בניגוד לייפוי כוח מתמשך, צוואה לא עוסקת בתקופה שבה אתם עדיין בחיים. לא ניתן לקבוע במסגרת הצוואה כיצד יטופל רכושכם בעודכם בחיים, וגם לא מי יטפל בכם מבחינה רפואית ואישית. בצוואה תוכלו לקבוע מה ייעשה ברכושכם לאחר מותכם.
לסיכום, בשל החשיבות הרבה של ייפוי כוח מתמשך, מומלץ להיערך מראש ולהכין מסמך זה. כך תוכלו לשלוט בחייכם בתקופה שבה לא תוכלו עוד לקבל החלטות בעצמכם.
עורך דין אביטל חורף מתמחה בדיני משפחה וירושה, והוא מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אביטל חורף
עו"ד אביטל חורף
עו"ד אביטל חורף
(צילום: אמיר יהל)
עו"ד אביטל חורף משרד עורכי דין
תל אביב, רחוב מנחם בגין 144, טל: 03-6091715
ירושלים, רחוב ירמיהו 43, טל: 02-5003411
אימייל: office@lawdin.co.il
אתר: www.lawdin.co.il
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button