אם יש משהו שישראלים אוהבים, מלבד לשנוא את נציגיהם לאירוויזיון, זה הנחות ומבצעים. אנחנו שומרים קופונים משל היו פרוסות לחם בגטו, וזורקים כלאחר יד את השאלה "תעשה לי מחיר?" גם מול דוכן שמוכר שלושה זוגות משקפיים בעשרה שקלים. אם היו לי באמת חברים כמספר הנחות החבר שביקשו ממני על המופע שלי, היו לי, טוב, ממש יותר מדי חברים. איש אחד, זר בפייסבוק, אפילו ביקש ממני חינם. סתם ככה, בלי ניסיון אפילו להצדיק את הבקשה. אבל אם זה נשמע לכם מוגזם (וזה מוגזם), תכירו את האנשים שעשו הכול, אבל באמת הכול, בשביל הנחות, מבצעים וחינמים.

דברים שאנשים עשו בשביל הנחות אופיר סגרסקי
עיבל נעמה לוריא, 27, סטודנטית לקולנוע וארט דיירקטור, קעקעה על רגלה לאחרונה את הכיתוב "קולנוע קנדה" עבור כניסות חינם לסרטים לשארית חייה. לדבריה, הרומן עם בית הקולנוע הקטן והתל-אביבי התחיל כשגרה סמוך לו, בשכונת פלורנטין, אז פקדה אותו לעיתים קרובות. כשנחשפה למבצע שלהם בפוסט שפרסמו, ראתה בזה אות מאלוהים, או מהאלגוריתם או משהו. "הם כתבו בפוסט שמי שיקעקע על עצמו 'קולנוע קנדה' יוכל להיכנס לכל החיים, וציינו שם שזה מיועד רק לאנשים שהם בסדר עם החלטות חיים רעות", לדבריה. "אמרתי שזה בול אני".
אבל שלא תראו אותה ככה - לוריא לא קפצה מיד לכדי מעשה. היא ערכה מחקר, ונכנסה לתגובות בפוסט כמה פעמים כדי לבדוק כמה מגיבים מתכננים לענות על הדרישה. "היו כמה שאמרו שיעשו את זה אבל שום דבר מפורש, ורפרשתי במשך כמה שעות כדי לראות מה קורה", היא מספרת. "אני לא באמת כל כך חזקה בהחלטות ספונטניות. אני עושה החלטות מטומטמות, אבל לאחר מחשבה מעמיקה".
על מה חשבת? "חשבתי כמה בא לי על סרטים וכמה בא לי על טעות, והבנתי שבא לי לעשות טעות ממש רצינית בחיים ושזה יהיה בסדר. אני בעד לא לקחת את הגוף שלנו כל כך ברצינות. יש אנשים שאומרים, 'הגוף שלי הוא היומן של החיים שלי, ולכל קעקוע יש משמעות'. בסדר, אם הגוף הוא היומן של החיים, אז בחיים יש גם טעויות".
5 צפייה בגלריה
בירה מכבי 7.9 קעקוע
בירה מכבי 7.9 קעקוע
סרטים חינם תמורת קעקוע. גם הקעקוע היה חינם, אגב
(צילומים: אורי שמש, אנה אריאל, ראבל קעקועים)
כפלורנטינאית (לשעבר) שעונה על כל הקריטריונים, לוריא היא גם מקעקעת בזמנה הפנוי, אבל את הקעקוע הזה הלכה לעשות אצל חברה, מקעקעת בשם ראבל. מתוקף החברות ביניהן קיבלה את הקעקוע בחינם, כך שהרוויחה על הדרך גם אותו. אפשר לתהות על טיבו של הרווח, אבל לוריא מרוצה. "מאוד קורץ לי דברים בחינם", היא מסבירה. "קעקועים בחינם, סרטים בחינם".
גישה מאוד פלורנטינית. "אפשר להוציא את הבחורה מפלורנטין, אבל אי אפשר להוציא את הפלורנטין מהבחורה".
עכשיו יש לה כניסות חינם לקולנוע לכל החיים, והיא ניצלה את הזכות כבר כמה פעמים. נותר רק לקוות שקולנוע קנדה ישרוד מספיק זמן כדי שהקעקוע ישתלם באמת. "במקרה הכי גרוע אני יכולה לעשות קאבר למילה 'קנדה' ולהישאר עם 'קולנוע', וזה בסדר, כי קולנוע זה הדבר האהוב עליי בעולם", לדבריה.
הקעקוע נמצא על הרגל שלה, סמוך לקעקוע אחר שנולד משיקול מעניין לא פחות: להתחיל עם בחורה. "פגשתי אותה במסיבות, מוזיקה מזעזעת, אי אפשר להחליף מילה, אז כל השיחות בינינו היו בצעקות", מספרת לוריא. "במסיבה אחת היא צעקה לי: 'רוצה קעקוע?'. אמרתי: 'כן!'. באתי אליה בשביל זה, והיא קעקעה איתי. עשיתי את זה כדי לחתור למגע. היום כולם אומרים שהקעקוע הזה נראה כמו אות סינית, אבל בגדול זו אישה-מלכה-חייזרית שמסתכלת על מסך. או מראה".
דברים שאנשים עשו בשביל הנחות אופיר סגרסקי
זה קרה לפני שלוש שנים, כשהיה חייל בן 21, ונכון ללכת רחוק מאוד בשביל בדיחה. בדרכו חזרה הביתה מקורס קצינים, רון נחשף למבצע שפרסמו בזמנו "סוסו אנד סאנס" באינסטגרם, ולפיו כל מי שיוסיף לעצמו את השם "סוסו" כשם שני בתעודת הזהות יזכה בהמבורגר חינם לכל החיים.
"באותיות הקטנות היה כתוב שיש מכסה של אלף איש", נזכר סוסו. "ברגע שראיתי את זה שלחתי הודעה לחבר, טל (שם בדוי), ואמרתי לו 'אנחנו חייבים לעשות את זה'. ידעתי שהוא יזרום". בת זוגו של רון ומשפחתו חשבו שהוא הזוי לגמרי, מה שרק חיזק אותו בהחלטתו. הוא הלך אחרי האמת שלו, והאמת הזו כללה המון המבורגר חינם.
רון והחבר פנו למשרד הפנים, שם הסיפור החל להסתבך. "ישבנו מול הפקידה ששאלה לאיזה שם נרצה להחליף, ואמרנו יחד 'סוסו'", מספר רון. "היא הסתכלה עלינו מוזר. אמרנו, 'יש בעיה?'. היא התלחששה עם החברה והבוס ואמרה, 'תקשיבו, אנחנו לא יכולים לעשות את זה. אמרו לי שבתל אביב יש מלא היפסטרים שעושים את זה עכשיו, ואנחנו לא מוכנים לשטות הזאת'".
5 צפייה בגלריה
סוסו אנד סאנס שינוי שם
סוסו אנד סאנס שינוי שם
המבורגרים חינם תמורת שינוי השם. "זו זכותי הריבונית!"
(צילומים: גל זהבי, רון סוסו)
התשובה לא הניחה את דעתם של רון והחבר, שפצחו לפני הפקידה בנאום הגנה על זכויות הפרט. "אמרתי, 'זו זכותי הריבונית!'", נזכר רון. הפקידה המותשת, שככל הנראה לא ציפתה להייד-פארק שנפתח לה אל מול האשנב, שלחה אותם לכתוב מכתב בקשה מיוחד. שם נדרשו להצהיר שהם מודעים להשלכות המעשה.
"כתבנו הכול", מתאר רון, "שאנחנו מבינים שזה מסחרי ושזה בשביל המבורגר. התקשרו אלינו אחרי שבועיים, אמרו שהבקשה אושרה, קיבלנו את ספח תעודת הזהות ושלחנו אותו לסוסו אנד סאנס. הם עשו פרסומת עם כל הראשים של הזוכים מסתובבים. מאוד מפדח, אבל זכינו". רון וטל חששו שלא יספיקו להיות בין אלף הראשונים, אך לאחר הזכייה גילוי שכמותם יש רק עוד 17 בארץ. מסתבר שלא כל כך הרבה אנשים קפצו על המציאה.
כיום רון בן 24, משוחרר טרי אחרי קבע ממושך ועובד כמפתח בחברת היי-טק בתחום הסייבר. אין לו ממש צורך בהמבורגר חינם, אבל הוא עדיין נמנה עם מועדון החברים הנדיר, שכולל קבוצת וואטסאפ משותפת לכל מי שסוסו. "בעיקר מתלוננים בה על זה שצריך להסביר למוכרים ב'סוסו אנד סאנס' בכל פעם מחדש מה זה המועדון הזה", מצנן רון, "כי זה כבר ישן ולא תמיד מבינים".
אתה מרגיש שתוספת ה"סוסו" השפיעה עליך נומרולוגית? "מעניין. באיזשהו הפנינג שעשו לנו בצבא הביאו כל מיני חרטטנים של נומרולוגיה, ובאתי לאחד, אמרתי לו את השם אבל בלי הסוסו. הוא נתן לי פרשנות אבל הרגשתי שבאמת משהו חסר שם, הסוסו לא בא לידי ביטוי".
דברים שאנשים עשו בשביל הנחות אופיר סגרסקי
גם מיי (30) ממרכז הארץ הוסיפה שם כדי לזכות במבצע. לזכותה ייאמר שבמקרה שלה, זה קרה בגיל 16. חברת המסחר וההון "פינקסו" יצאה אז במבצע יוצא דופן לזמנו, והכריזה שמי שיוסיף את שמה כשם שני בתעודת הזהות יזכה בטיסה לחו"ל.
5 צפייה בגלריה
פינקסו חופשה בטורקיה
פינקסו חופשה בטורקיה
חופשה בטורקיה תמורת שינוי שם. "כולם היו מוזרים מאוד"
(צילומים: Shutterstock, מיי פינקסו)
"ידיד שלי שידל אותי לעשות את זה", היא מספרת. במסגרת המחווה החברית הוא שלח אותה למשרד הפנים והשניים זכו בחופשת הכול-כלול בטורקיה, שעבור שני נערים בתיכון נחשבה תמורה הולמת לשינוי שם. גם החופשה עצמה זכורה לה כמוצלחת בסך הכול. "היו שם איתנו עוד כמה ששינו את השם", לדבריה. "כולם למיטב זיכרוני היו מוזרים מאוד".
איך את חיה עם השם הזה היום? "אז זה בעיקר הצחיק אותי, אבל היום אני מרגישה ממש סתומה. ההורים שלי צוחקים עליי בגלל זה עד היום, וגם חברים שלי. אני יכולה להוריד את זה, סתם מתעצלת ללכת למשרד הפנים".
דברים שאנשים עשו בשביל הנחות אופיר סגרסקי
על רגלו של טל חיימוביץ' (21), המשתייך אף הוא לז'אנר המתקעקעים, מתנוססת בירה מכבי 7.9. זה קרה בשנה שעברה. כמו האחרים, גם הוא קיווה לזכות בעקבות זאת במבצע שישנה את חייו. הבעיה היחידה: לא היה מבצע. "רק אחרי שנדנדתי למכבי בפייסבוק במשך חודש שאני רוצה אספקת בירות לכל החיים, חברת טמפו שלחה לי שובר על סך שישיית 7.9 אחת", הוא מספר באכזבה.
5 צפייה בגלריה
בירה מכבי 7.9 קעקוע
בירה מכבי 7.9 קעקוע
שישיית בירות תמורת קעקוע. נוסטלגיה סטלנית
(צילומים: יח"צ, ליה לפידו)
למרות מפח הנפש, חיימוביץ' טוען שאיננו מתחרט על הקעקוע, שכן זה קועקע מתוך אהבה כנה והכרת תודה לבירה האהובה עליו. "כשהייתי בתיכון הייתי שותה מלא", הוא משתף בערגה. "בגלל שהייתי בטלן, אף פעם לא היה לי כסף. בשביל לחסוך הייתי שותה כמעט אך ורק 7.9, והקעקוע מזכיר לי את התקופה הזו". מרגש.
דברים שאנשים עשו בשביל הנחות אופיר סגרסקי
אדין קארין, 19, בחורה עם שם של גיבורת-על מקומית, קעקעה על עצמה את המאכל הטבעוני הראשון שהיה לה טעים ברמות של חריטה בעור. כיום היא טבעונית, אבל כשטעמה את כריך המקושקשת-טופו של בית הקפה הטבעוני "אנסטסיה" הייתה צמחונית. הכריך הזה סימן את תחילת דרכה בטבעונות, ופתח לה צוהר לעולם שלם של קולינריה ללא מוצרים מן החי.
5 צפייה בגלריה
אנסטסיה קעקוע
אנסטסיה קעקוע
תפריט בחצי מחיר תמורת קעקוע. אם לפחות היה בחינם
(צילומים: Wolt, שירה טוויג קעקועים)
כמו טל חיימוביץ', גם היא קעקעה את הסנדוויץ' מרצונה החופשי וללא כל תמריץ של מבצע, אבל בשונה ממנו, היא זכתה בעקבות זאת בהנחה שווה במיוחד - 50% על התפריט לכל החיים. בירה מכבי, לתשומת ליבכם. "'אנסטסיה' ממש התלהבו מהמחווה, וגם העלו לעמוד שלהם", היא מספרת. "הם קיבלו חתיכת חשיפה בזכות זה, ברור שנתנו לי הנחה. האמת, חשבתי שייתנו לי ולמקעקעת חינם". אנסטסיה, לתשומת ליבכם גם.
צילומים: אורי שמש, אנה אריאל, ראבל קעקועים, Wolt, שירה טוויג קעקועים, ליה לפידו, גל זהבי, מיי פינקסו, רון סוסו, Shutterstock