כשאנשים שפויים חושבים על אתונה הם חושבים על האקרופוליס, על טברנות ועל אוכל יווני. כשאני חושב על אתונה אני נזכר בפעם ההיא שהייתי במרתף ענק מכוסה ערפל, מתנדנד על חבל מעל נהר זורם בזמן שזומבים רודפים אחריי. אני לא יודע איך הצליחו לגרום לנהר לזרום במרתף הזה, אבל אני מקווה שאלה היו מים ולא משהו אחר כי יכולת האחיזה שלי בחבל היא לא להיט.
התקרית ההיא, שתיזכר לימים כ"תקרית הזומבים והגרביים הרטובים", היא רק קצה הקרחון של מה שחווים בשנים האחרונות משוגעי חדרי הבריחה ברחבי העולם. התחום, שהוספד כבר עשרות פעמים בעבר כ"טרנד חולף", הפך בשנים האחרונות לתעשייה עולמית משגשגת, ומה שהתחיל לפני יותר מעשור כ"חדר שנועלים אותך בו וצריך לפתור חידות ולפתוח מנעולים", הפך להיות אוסף של חוויות אימרסיביות מפוצצות באדרנלין, תפאורות הוליוודיות, פירוטכניקה, אפקטים, קירות זזים, מפלסים, מגלשות, מפלי מים, אש חיה ועוד דברים שגורמים לך להגיד "מה?! אבל איך?!".
לא מפתיע, אם כך, שיותר ויותר אנשים הופכים למכורים. מה זה מכור? מביך אותי אפילו לציין פה בכמה חדרי בריחה שיחקתי עד היום (רמז: זה מספר שגבוה מ-812 וקטן מ-814, נכון לכתיבת שורות אלה). בארץ יש כמה עשרות כמוני (אחד מהם הוא סטטיק, אגב), ובחו"ל מדובר במספרים גבוהים בהרבה.
וכשאתה מכור אמיתי, באיזשהו שלב נגמרים החדרים במדינה שבה אתה גר, ואז אתה נאלץ לנדוד כדי להשיג את המנה הבאה. שום דבר לא יעצור אותך, בטח שלא הקורונה: מאז שהתחסנו הספקנו להיות במרתונים שונים של חדרי בריחה בפראג, בפולין ובאתונה. הנהלים אומנם משתנים בכל שבוע, אבל אנחנו אופטימיים. בפברואר הקרוב מתוכנן מרתון חדרי בריחה בספרד, ו-30 חדרי בריחה שכבר הוזמנו שם מראש רק ממתינים לשורדי האומיקרון מישראל.
6 צפייה בגלריה
אחד המכורים הכבדים. סטטיק
אחד המכורים הכבדים. סטטיק
אחד המכורים הכבדים. סטטיק
(אינסטגרם)
מכורים אמיתיים נחושים למצוא את החדרים הטובים ביותר בכל מדינה. אחד המקורות שלנו הוא TERPECA, פרויקט עולמי המכונה גם "המישלן של חדרי הבריחה", שנוסד לפני חמש שנים ובכל סוף דצמבר מוציא רשימה מעודכנת של "חדרי הבריחה הטובים ביותר בעולם".
איך זה עובד? בכל שנה, משוגעים מרחבי העולם ששיחקו ביותר ממאתיים חדרי בריחה בכמה מדינות מציעים כמועמדים את החדרים שראויים בעיניהם לתואר. מתוך כ-200 אלף חדרי בריחה ברחבי העולם נבחרים 300 פיינליסטים, העומדים לדירוג בקרב אסקייפרים מנוסים. אלגוריתם מסובך לוקח את כל מאות הדירוגים האלה ומייצר מהם את רשימת חדרי הבריחה הטובים בעולם.
אחד הקריטריונים שהחדרים צריכים לעמוד בהם כדי להיכלל בדירוג הוא האפשרות לשחק בחדר באנגלית - וכתוצאה מכך, רוב המדינות המיוצגות ברשימה הן מדינות אירופה וצפון אמריקה. אין לנו מושג מה קורה בשוק האסייתי, אם כי יש שמועות על חדר בריחה לדוברי יפנית שגודלו כבניין של שמונה קומות עם פוקימונים שיורקים אש. ישראל, אגב, תמיד נחשבה לאחת המובילות בחדשנות בתחום, ואל רשימת 300 הפיינליסטים נכנסו השנה 15(!) חדרים ישראלים שאחד מהם, "מקדש הקאמי" בראשל"צ, אפילו התברג לטופ 50 - מכובד מאוד בשביל מדינה שבה חדר בריחה תל-אביבי בגודל 30 מ"ר הוא גם דירה להשכרה לחמישה שותפים עם שירותים בתוך המטבחון.
מתוך חמישים החדרים שדורגו בפרויקט, בחרתי עשרה מיוחדים שברובם גם יצא לי לשחק בעצמי, ובשאר - אופטימי, כבר אמרתי? - אני מקווה מאוד לשחק בקרוב. זהירות, ספוילרים קלים.
Wake Up, אתונה, יוון
יוון - וספציפית אתונה - נחשבת ליעד מס' 1 בעולם לתיירות חדרי בריחה. משרד התיירות של ממשלת יוון אפילו השקיע משאבים בקמפיינים תיירותיים מסוג "בואו לאתונה, בירת חדרי הבריחה העולמית". פנייה שלי למשרד התיירות הישראלי בניסיון לעשות משהו דומה אצלנו כדי למשוך תיירים לארץ נענתה בתשובה המפתיעה "משרדינו סגורים כעת. ניתן לשלוח פקס…".
אם יש משהו שהיוונים ידועים בו, זה חדרי אימה. בעוד מדינות אחרות - בהן ישראל - מנסות לפנות לקהל יותר משפחתי או לסתם חבר'ה שמחפשים קצת כיף, היוונים החליטו שהמטרה שלהם בתחום חדרי הבריחה היא לגרום לאנשים לבריחת שתן. כזה הוא גם "ווייק אפ", שמדורג השנה במקום ה-42.
אמנע מלקלקל את כל ההפתעות למי שמתכוון להגיע, רק אספר שהחדר מתחיל כשאתם הולכים לישון במיטה גדולה בחדר במוטל נטוש, ואחרי כמה שניות של אפקטים משוגעים, המיטה כולה טסה במהירות באופן אנכי כמה קומות כלפי מעלה. מדובר בחדר חובה לכל מי שמבקר באתונה ורוצה לראות מה קורה במדינה שהמשכורות בה כל כך נמוכות, עד שאפשר לשכור שחקני תיאטרון לבצע דברים שנוגדים את חוקי הפיזיקה.
Ice Tiki, אתונה, יוון
אם הזכרנו אימה כז'אנר פופולרי, אז אחד הז'אנרים היותר כיפיים ופחות מוכרים בעולם חדרי הבריחה הוא הקומדיה. "אייס טיקי" מדורג אומנם בחלק התחתון של רשימת חמישים החדרים הטובים, אבל אצלי אישית הוא בטופ 5 מכל מאות החדרים ששיחקתי בהם, והוא נחשב לאחד החדרים הכי מצחיקים בעולם.
ב"אייס טיקי" אנחנו נשלחים למצוא משלוח של פסלוני אלים עתיקים שיצא מהוואי, ואבד בים אחרי שהספינה התנגשה בקרחון. מספיק לציין שהבעלים של החדר (שהוא גם המפעיל הקבוע) בדרך כלל אפוף ריח של עשן מסוים מאוד כדי שתבינו לאיזה ראש נכנסים בתוך החדר הזה.
מעבר לתפאורה המטורפת של הספינה, לבריכת הכדורים העצומה המדמה את מי הקרחון שקופצים לתוכו ולהעברת רמזים באמצעות כתיבה בשמיים, החדר רצוף הומור שנון וקורע מצחוק, רגעי "וואט דה פאק" והמון מוזיקה שנותנת בראש - מווייט סטרייפס ועד לאינפקטד מאשרום.
El Exorcista, אתונה, יוון
יצא לנו בעבר לגלם מגרשי שדים במדינות שונות, אבל את החוויה ב"אקסורסיסטה" אין שום דרך אחרת להגדיר מלבד "סינמטית". כשאומרים על חדרי בריחה מובילים בעולם שזה כמו קולנוע, רק שאתה בתפקיד הראשי, החדר הזה הוא דוגמה מצוינת.
החדר, שנחשב כנראה לאחד משלושת החדרים עם האפקטים הכי מרשימים בעולם, דורג בשנה שעברה במקום הרביעי ומצא את עצמו השנה במקום ה-14 - עדיין מיקום מכובד למדי מתוך מאות אלפי חדרים בעולם.
בלי לספיילר יותר מדי, נגיד רק שמי שראה בעבר שחקנית זוחלת על התקרה מעל ראשו, משל הייתה ספיידרמן בכתונת לילה קריפית, מוזמן לגשת ולהסביר לי אחר כך איך לעזאזל הדבר הזה קורה.
The Man From Beyond, יוסטון, טקסס
בניגוד לספרד, יוון, ישראל ומדינות נוספות, שאפשר לעשות את חדרי הטופ שלהן במרחק נסיעה סביר ובזמן קצר, החדרים בארה"ב סובלים מפיזור די רחב ברחבי המדינות השונות - מה שגורם לה להיות יעד פחות פופולרי לתיירות חדרי בריחה. האמריקאים הם גם פחות או יותר היחידים בעולם שמפעילים חדרי בריחה בשיטה שנקראת Public Booking - כלומר, המשחקים לא סגורים לקבוצה ספציפית אלא פתוחים לכולם, כך שיש סיכוי סביר שתמצאו את עצמכם משחקים בחדר יחד עם איזושהי סבתא אקראית והנכדים שלה בני החמש.
החדר הספציפי הזה, שנמצא במקום ה-11 העולמי, הוא החדר האמריקאי שמדורג הכי גבוה בפרויקט. במרכזו מגדת עתידות שמזמינה אותנו לסיאנס שבו נזמן את רוחו של הקוסם הגדול הארי הודיני. אם קראתי לחדר הקודם "סינמטי", ההגדרה הטובה ביותר לחדר הזה היא "תיאטרלי". תיאטרון אינטראקטיבי הוא ז'אנר קיים גם בעולם התיאטרון הרחב, ללא קשר לחדרי בריחה, והחדר הזה משתמש ביכולות של היטמעות תיאטרלית באופן שמצליח לא רק להלהיב, להצחיק או להפחיד את השחקנים, אלא גם ממש לרגש אותם. נראטיב והתפתחות עלילתית הם עניינים זניחים בדרך כלל בעולם של חדרי הבריחה, אבל החדר הזה משלב אותם עם אלמנטים של קסם ואפקטים מיוחדים, שיחד עם השחקנים ויכולות האלתור שלהם בתוך העלילה יוצרים משהו שהוא הרבה יותר מחדר בריחה והרבה יותר מתיאטרון.
Paradox Project 2 - The Bookstore, אתונה, יוון
בתחום שבו חדרים הופכים להיות מטורפים יותר ויותר, החידות - שהן המהות של חדרי הבריחה בסופו של דבר - נוטות לעיתים לקחת תפקיד משנה לצד העלילה, האפקטים המיוחדים וההרפתקה הקולנועית ששחקנים עוברים. החדר, שסיים בשנה שעברה במקום השני בעולם והשנה דורג במקום העשירי, עדיין נחשב ל"חדר עם החידות הטובות ביותר בעולם": מה שמתחיל בספרייה תמימה, נחשף ומתגלה בהדרגה כעלילה סבוכה ומלאת קסם ומסתורין, עם מעברים מפתיעים והמון כיף שלא נגמר.
החידות ב-PP2 הן באמת מהטובות והמרשימות ביותר שיצא לי לראות בעולם. הוא גם החדר הארוך ביותר ברשימה, עם זמן משחק של שלוש שעות וחצי (!). בשילוב עם PP1 ו-PP3 (שדורג השנה במקום ה-18, אף שלדעתי האישית הוא אפילו טוב ומרשים יותר מ-PP2) מדובר בחוויה מדהימה, שמומלצת למי שמחפש מרתון רצוף של חדרי בריחה מדהימים. רק קחו בחשבון שב"מרתון" אני מתכוון למרתון כמו של שלושת סרטי "שר הטבעות", הגרסה המורחבת. לשחק בשלושת החדרים האלה ברצף לוקח קצת יותר מעשר שעות.
Aunt Hilda’s Room, ז'נבה, שווייץ
החדר שבמקום השמיני הוא החדר היחיד משווייץ שהצליח להתברג לטופ העולמי. בעשירייה שנשלטת על ידי ספרד, יוון והולנד, זה בהחלט הישג ענק עבור מדינה שיש בה אפילו פחות תושבים מבישראל.
החדר - ששייך לז'אנר "ארגז החול", כלומר "הנה שטח גדול, לכו תעשו כיף" - הוא חוויה שכמו חדרים נוספים בטופ 10, קשה אפילו להגדיר אותה כ"חדר". חידות, כיף, הומור ובמיוחד עלילה משתלבים יחד להרפתקה שבאמת קשה בה שלא להרגיש כמו דמות בתוך סיפור.
עם זאת, בניגוד לאתונה או מדריד, מדובר בחדר באזור שלא שופע בהמון חדרי טופ אחרים, כך שהוא מומלץ רק אם אתם במקרה בז'נבה לוועידת שלום.
6 צפייה בגלריה
חדרי בריחה
חדרי בריחה
חדר "ארגז החול" האולטימטיבי. הדודה הילדה
(Trip Trap SA)
Chapel & Catacombs, אתונה, יוון
"לוקהיל", החברה שיצרה את החדר, הוא גם שמו של הכפר הפיקטיבי שבו כל חדרי הבריחה של לוקהיל מתרחשים. וכשאני אומר כפר, אני מתכוון לכפר לכל דבר. יש יוצרים בתחום שבונים ספינות פיראטים ענקיות; יש כאלה שבונים טירות או חלליות; החבר'ה האלה בנו כפר. כפר של ימי הביניים, כולל חנויות, כנסייה, אגם, שטחי חוץ, מעברים סודיים, קטקומבות מתחת לאדמה ועוד.
כשהגענו ל"חדר", לא פגש אותנו מפעיל אלא אחת מהדמויות המוזרות הרבות שמסתובבות בכפר הזה, עם ראש מכוסה בברדס. בזמן שהוא הוביל אותנו ב"רחובות" לעבר האזור הספציפי שבו נשחק, ראינו קבוצות נוספות מובלות על ידי דמויות שונות לאזורים אחרים, יוצאות בדיוק ממשימה בתוך חנות השיקויים או מבית המשוגעים המקומי.
החוויה כולה היא עולם ומלואו של אינטראקציות עם דמויות ברמה קולנועית, אפקטים מטורפים, טוויסטים בעלילה וסטים יפהפיים של תפאורה על שטח ענק. מתחילת המשחק ועד סופו אף אחד מהשחקנים בכפר לא יוצא מהדמות. המילים "חדר בריחה" לא מוזכרות בתדריך, שמשולב באופן מדהים בעלילה של החדר, ואפילו התשלום בסוף הוא "תרומה לכנסייה המקומית".
זהו גם החדר היחיד ששיחקתי בו שעד היום אין לי מושג איך נראה המפעיל שלו. הוא לא הוריד את הברדס בשום שלב, גם לא כשליווה אותנו אל מחוץ לכפר.
Cybercity 2049, סנטה קולומה דה גראמנט, ספרד
אם החדר הקודם היה "כפר", אז החדר הזה (כפי שהשם מרמז) הוא כבר עיר. החדר, שדורג במקום החמישי העולמי, מתרחש בעיר עתידנית - וכמו שהיטיב לומר אחד השחקנים הישראלים שחוו אותו, "נסו לדמיין שילוב של 'המטריקס' עם 'בלייד ראנר' עם 'שליחות קטלנית'". העיר העתידנית האפלה ומלאת הפשע היא תענוג לכל חובב מדע בדיוני. בנוסף היא מכילה אין-ספור חלקים שאפשר לחקור ולגלות גם מעבר למסלול המשחק המרכזי, כך שמי שלא רוצה רק לפתור את התעלומה המרכזית, ומחליט להיכנס עמוק יותר לתוך סודותיה של סייברסיטי, יכול למצוא את עצמו זוחל או מטפס באזורים שאחרים לאו דווקא יגיעו אליהם.
אגב זחילה, אם הגוף שלכם לא מגיב טוב לקצת מאמץ, חשוב להביא בחשבון שהחדר הזה - כמו חדרים רבים נוספים ברשימה - כולל פעילות פיזית לא שגרתית.
6 צפייה בגלריה
סייברסיטי 2049
סייברסיטי 2049
עיר עתידנית ואפלה. סייברסיטי 2049
(יחסי ציבור)
The Dome, בונסחוטן, הולנד
החדר, שבשנים האחרונות זכה שוב ושוב בתואר "חדר הבריחה הטוב בעולם", הודח השנה מראש הרשימה וסיים "רק" במקום השני. החדר ההולנדי הזה, שאני אישית הצבעתי לו גם השנה בתור החדר הטוב בעולם, הוא ככל הנראה המיינדפאק הכי גדול שיצא לי לחוות אי פעם, וזה כולל את הפעם ההיא שאכלתי בטעות ממרק הפטריות הלא נכון באמסטרדם. אפילו האסקייפרית ששיחקה בהכי הרבה חדרי בריחה בעולם, מעל אלפיים חדרי בריחה, אמרה בצדק שמעולם לא היה חדר שגרם לה לדון ולנתח יותר אחרי המשחק כדי להבין מה קרה.
העלילה מתרחשת במתקן מחקר עתידני ומכניסה אותנו כשפני ניסיונות לאוסף של מבחנים, שמתחילים כחידות חדר בריחה סטנדרטיות (רק בתפאורה מהממת ועם טכנולוגיה מגניבה) - אלא שאז מתרחשת תקלה ו"גז הזיות" מתחיל להיכנס פנימה.
מאותו רגע הקו בין מה שאמיתי ומה שלא מיטשטש באופן שרק מהנדסי מבנים ואנשי אפקטים מיוחדים יוכלו להסביר.
קירות זזים וחללים שלמים שנעלמים או מופיעים במקום שבו הם לא היו קודם הם אפקטים שניתן למצוא בכמה חדרי טופ בעולם, בין השאר גם בכמה מחדרי הטופ של ישראל, אבל החדר הזה לוקח את הקונספט של "רגע, אבל לפני רגע היינו… איפה היינו? איך פתאום עברנו לכאן?" לרמה אחרת לחלוטין, וכל ניסיון שלנו לנסות לפענח את האופן שבו החדר הזה מחולק, לאן בדיוק הקירות שלו זזים ואיך הוא עושה את מה שהוא עושה נכשל לחלוטין. אני חולם לחזור לשם יום אחד עם סוללה של אדריכלים, ולראות אם הם מצליחים להבין מה בדיוק קרה שם.
6 צפייה בגלריה
חדרי בריחה גיא בוסקו
חדרי בריחה גיא בוסקו
מיינדפאק אחד גדול. The Dome
(יחסי ציבור)
6 צפייה בגלריה
חדרי בריחה גיא בוסקו
חדרי בריחה גיא בוסקו
תואר באדריכלות, מישהו?
(יחסי ציבור)
Tu Tambien Flotaras, ויטוריה, ספרד
אני מודה, עדיין לא יצא לי לשחק בחדר שהדיח את The Dome מהמקום הראשון, וקטף את תואר "חדר הבריחה הטוב ביותר בעולם לשנת 2021". כל המידע על החדר הזה, ששמו הוא "גם אתם תצופו", מוחזק בסודיות במרתפים של האינקוויזיציה הספרדית, והמידע היחיד שכן קיים באתר של TERPECA מתייחס לכך שמדובר בחוויה המיוחדת ביותר של אימה שנראתה עד היום, גם למי שאינו חובב של אימה, בחלוקת חלל חכמה ושונה מהרגיל ובחידות שמשתלבות בתוך העלילה ובתוך האימה, באופן שלא שובר את היטמעות השחקנים ומאפשר להיסחף פנימה יותר מבכל חדר אחר.
6 צפייה בגלריה
חדרי בריחה גיא בוסקו
חדרי בריחה גיא בוסקו
חדר הבריחה הטוב בעולם לשנת 2021. Tu Tambien Flotaras
(יחסי ציבור)
מעבר לעובדה שמדובר בחדר חדש (יחסית) ושעוד לא יצא לי לבקר בספרד השנה, האפשרות לתפוס בו סלוט פנוי היא בערך כמו הסיכוי למצוא חניה בתל אביב באפור. עוד לפני שזכה בתואר "החדר הטוב בעולם", כל המקומות בחדר היו תפוסים עד אוגוסט. למזלי שמעתי על החדר הזה מספיק זמן מראש, ויש לי מקום מוזמן לשחק בו בפברואר הקרוב, בהנחה שההנחיות לא ישתנו והשמיים ייסגרו מחדש. אם למי מהקוראים יש קשרים בקבינט הקורונה אז בבקשה, אני מתחנן - אנחנו גם ככה לא מסתובבים בחוץ, רק סגורים עם עצמנו במרתפים. יותר בידוד מזה אין.
גיא בוסקו הוא מומחה ליצירת חוויות משחקיות וחדרי בריחה בארץ ובעולם.