על מנת להצליח להבין את ההשפעה של סין על העסקה שנפלה בין אינטל לטאואר אנחנו צריכים לחזור כמה שנים אחורה, לשנת 1949, ימי מלחמת האזרחים בסין. המלחמה הסתיימה בניצחון הפלג הקומוניסטי ששולט עד היום, כאשר הפלג הלאומי ברח לאי הסמוך, שהיום אנחנו מכירים בשם טאיוואן.
עד היום סין לא באמת מכירה באי טאיוואן ומבחינתה האי נמצא תחת ריבונות שלה, לעומת זאת טאיוואן מתנהלת ומתייחסת לעצמה כמדינה עצמאית לחלוטין, כאשר לרוב מדינות העולם אין יחסים דיפלומטיים עם טאיוואן.
שלושה עשורים לאחר מכן, עד שנות ה-80 המאוחרות, רוב העיסוק והפרנסה של תושבי האי היה מחקלאות וגידולים עד שהתחוללה באי מהפכה של ממש והמדינה החליטה להשקיע ולפתח את תעשיית השבבים והוקם מפעל בשם TSMC. עד העשור הראשון של המאה השנייה המפעל היה יחסית קטן ולא היה שחקן מרכזי בתעשיית השבבים העולמית.
כדי להבין את תעשיית השבבים חשוב לזכור שאמנם מדובר בשם יחסית גנרי אבל ישנם המון תתי-סקטורים שנמצאים תחת המטרייה שנקראת שבבים, וביניהם:
1. CPU - שבבים עבור מעבדים, מחשבים וענן - השבבים שאינטל מייצרת.
2. RAM- שבבי זיכרון ופלאש.
3. DAC ו ADC - שבבים אנלוגים - AI, אוטונומיים, רכבים חשמליים וכו'.
במשך השנים היו שתי שחקניות גדולות בתחום: אינטל ו-TSMC עד שנוצרה סיטואציה שבזכות עלויות הייצור הזולות והגודל של השבבים ש - TSMC הנדסה, היא נגסה עוד ועוד בשליטתה של אינטל בשוק השבבים העולמי.
ככה שבשנת 2019 שווי השוק של TSMC היה 200 מיליארד דולר (בקירוב), ובשנת 2023 היא נמצאת בשווי שוק של 500 מיליארד דולר (בקירוב). זאת לעומת אינטל שבשנת 2019 שווי השוק היה 196 מיליארד דולר (בקירוב), ובשנת 2023 היא נמצאת בשווי שוק של 136 מיליארד דולר (בקירוב).

איפה ארה"ב נכנסת לתמונה?

בתקופה של מלחמת סחר בין ארה"ב לסין נושא השבבים הוא נושא מרכזי שמשאיר את טאיוואן בין הפטיש לסדן בכך שהיא נהנית מהספק ששתי המדינות צריכות אותה איתנה וחזקה. מצד סין זו הסיטואציה במסגרתה 50% מהשבבים שסין משתמשת בהם מיוצרים ב-TSMC ומי שנמצא בתוך התעשייה יודע שמה שמייחד את תעשיית השבבים זה כוח האדם המיומן ולא בהכרח המכונות או הכסף.
מהצד השני, ארה"ב מצויה בסיטואציה שתאגידי הענק כמו אמזון, מיקרוסופט, וגוגל מנהלות את פעילותן מאדמתה, ובייחוד התעשיות הביטחונית האמריקאנית המייצרת את שבביה בטאיוואן, ולארה״ב אינטרס מובהק שמידעים אלו לא יגיעו לידיים סיניות.

ומה עם אינטל?

בעקבות הפער שנוצר בעלות ייצור השבבים, ארה"ב נעשית מאוד תלותית ב-TSMC והיא לא רוצה בכך, ולכן יש לה אינטרס מובהק לתמוך באינטל ובמהלכים שלה להדביק את הפער בשוק השבבים של תעשיית המעבדים, המחשבים, והענן.
בשבוע שעבר נוכחנו מכל כותרות העיתונים על נפילת העסקה בין אינטל לטאואר הישראלית. טאואר הישראלית מתעסקת בייצור שבבים המשתלבים במגוון מוצרים בשווקים שונים, ביניהם מוצרי צריכה אלקטרוניים, מחשבים אישיים, מוצרי תקשורת, מוצרים לרכב, מוצרים תעשייתיים ומוצרים רפואיים. כמו כן, טאואר מספקת שירותי תמיכה הנדסית ושירותי ייצור משלימים.
העסקה הייתה אמורה להיות עסקת רכישה של החברה ממגדל העמק בסכום של 5.4 מיליארד שקל מה שבסופו של דבר לא יצא לפועל בשל אי אישורו של הרגולטור הסיני לעסקה, ובשל כך אינטל תשלם לטאואר 353 מיליון דולר דמי ביטול. הרגולטור הסיני, כאמור, צריך לאשר כל מיזוג או רכישה של חברה ששיעור מסוים מהכנסותיה מגיע מסין. ב-2022, 27% מהכנסות אינטל (כ-17 מיליארד דולר) הגיעו מסין, ולכן נדרש אישור הרגולטור.
ברקע הדברים, החלטת ממשלת ארה״ב מאוקטובר 2022 האוסרת על ייצוא שבבים מתקדמים, או מכשירים שדרושים בייצור שבבים אלו, לסין. בחודשים ובשבועות האחרונים החלה ארצות-הברית לאכוף מגבלות נוקשות יותר, כמו איסור על ייצוא שבבי AI, איסור על גישה של חברות בסין לשירותי ענן המספקים שירותים על בסיס שבבים כאלו ואיסור על גופים אמריקאים להשקיע בתחומי השבבים,ה מחשוב הקוונטי וה-AI בסין. סין, מצידה, הגיבה במגבלות על ייצור גרמניום וגליום, מחצבים קריטיים לייצור שבבים מתקדמים אשר היא שולטת בחלק הארי של האספקה העולמית שלהם.
החברה ממגדל העמק נפלה קורבן למלחמה בין שתי המעצמות סין וארה"ב, והשוק הגיב בצורה חזקה על ידי כך שהפיל את המניה יום למחרת ב-10% ומחק 400 מיליון דולר משווי השוק שלה. באופן יותר נרחב מתחילת שנה השלימה מניית טאואר צניחה של 30% שמחקה משווי החברה כ-1.4 מיליארד דולר. המחיר האחרון של מניית TSEM (חברה דואלית) משקף לחברה הישראלית שווי שוק של כ- 3.3 מיליארד דולר שזה 2 מיליארד דולר פחות מהסכום שבו אמורה הייתה להירכש על ידי אינטל.

גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, פיננסים ושוק ההון למעלה מ5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפוקאסט המצליח '' מפת החום '' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם שלו
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.