החינוך הפיננסי מהווה חלק חשוב מההכנה לחיים הבוגרים. היכולת לנהל כספים בצורה חכמה ויעילה היא מיומנות בסיסית שכל אדם צריך לרכוש. על אף שרבים מאיתנו התחנכו בבתים בהם לא "מכובד" לדבר על כסף, ובמיוחד לא ליד הילדים, מדובר בנושא שעתיד להשפיע בצורה דרמטית על חייהם – והשפעה זו לא תיעצר גם אם תבחרו להתעלם ממנה.
בבתי הספר בישראל לא מעניקים את הכלים הבסיסיים והקריטיים הללו לילדים ולנוער, וכך, ללא כלים וללא ידע, ילדים ונוער חשופים ברשתות החברתיות לתוכן פיננסי שמיוצר באופן לא מבוקר על ידי אנשים שבחלק מהמקרים הם חסרי אחריות ומעניקים עצות מסוכנות. עם זאת, ניתן להעניק להם כלים של חשיבה ביקורתית וידע פיננסי שיאפשרו להם להתמודד עם המידע הזה, לזהות את הסכנות שבו ולהבחין בהזדמנויות.
חינוך פיננסי מוקדם יכול לעזור לילדים להבין מהו הערך האמיתי של כסף. במקום לראות כסף כאמצעי פשוט לרכישת מוצרים, הם לומדים על תפקידו ככלי להשגת מטרות רחבות יותר, כמו חיסכון לעתיד, השקעות חכמות והגשמת חלומות.
מעבר לכך, ילדים שמקבלים הדרכה פיננסית מפתחים חשיבה ביקורתית שמאפשרת להם להתמודד עם מידע שהם נחשפים אליו, במיוחד ברשתות החברתיות. כיום, כאשר כל אדם יכול להעלות תוכן פיננסי, חלק מהתכנים כוללים עצות מסוכנות ואף בלתי מקצועיות. חינוך פיננסי נכון מאפשר לילדים לזהות מידע אמין ולהבין כיצד לקבל החלטות כלכליות מושכלות.
ומעבר לכך, נפתח להם עולם חדש שנמנע מרבים מאיתנו – שיח כלכלי ופיננסי שמקיף את העולם, שהחינוך הפיננסי לא יסתכם רק באיך לקנות במבצע בסופר, לא להתפתות למותגים או לסגור את האור בחדר אחרי שיוצאים ממנו. על אף שכל אלו חשובים והכרחיים, יש צורך להראות מעבר איך כסף עובד, חשיבות של השקעות, כסף שעושה כסף
הבסיס לחינוך פיננסי מתחיל בהבנת המשמעות של כסף. ילדים מטבעם סקרנים, וכשהם רואים אותנו משתמשים בכרטיס אשראי או מדברים על הוצאות, זו הזדמנות ללמד אותם כיצד כסף משפיע על חיי היומיום. לדוגמה, כאשר הילד מבקש מההורים לרכוש לו פריט יקר, כדאי להסביר לו מדוע התקציב המשפחתי אינו מאפשר זאת כרגע. במקום פשוט לומר "לא," ניתן להשתמש בסיטואציה כהזדמנות ללמד על סדרי עדיפויות: מה חשוב לקנות עכשיו ומה ניתן לדחות.
אחד הנושאים שעולים לעיתים קרובות במסגרת חינוך פיננסי הוא דמי כיס. האם לתת לילדים דמי כיס? אם כן, כמה? התשובה תלויה בגישה המשפחתית, אך המטרה המרכזית היא ללמד את הילדים לתכנן את ההוצאות שלהם. דמי כיס יכולים לשמש כתרגול מעשי בניהול תקציב: הילד מקבל סכום קבוע מראש ולומד לחלק אותו בהתאם לצרכים ולרצונות שלו.
גם נושא המותגים הוא אתגר לא פשוט. ילדים מושפעים מסביבתם ומפרסומות, ולעיתים מרגישים לחץ חברתי לרכוש מותגים יקרים. כאן חשוב ללמד אותם לזהות את ההבדל בין צורך אמיתי לרצון שמושפע מגורמים חיצוניים. אחד הלקחים החשובים ביותר שאפשר להקנות לילדים הוא שהמראה החיצוני יכול להטעות כשמדובר במצב כלכלי. לא כל מי שנראה כאילו הוא חי ברווחה – באמת מנהל חיים כלכליים יציבים. לעיתים, אנשים שמצטלמים עם רכבי יוקרה, בגדי מעצבים או נופשים יקרים, מסתירים מאחורי הקלעים מינוס גדול בבנק, הלוואות כבדות והרגלי צריכה לא אחראיים.
דמי כיס הם דרך מצוינת ללמד ילדים כיצד לנהל כסף בגיל צעיר. כאשר הילדים מקבלים סכום קבוע מראש, הם יכולים להתנסות בחלוקת התקציב שלהם בהתאם לצרכים ולרצונות האישיים. לדוגמה, האם הם ישמרו את הכסף כדי לקנות פריט יקר שהם רוצים, או שמא יבחרו להוציא אותו על דברים קטנים ומיידיים? ההחלטות הללו עוזרות להם להבין את המשמעות של תכנון תקציב, סדרי עדיפויות ואחריות כלכלית.
חשוב להדגיש את התהליך הלימודי שבדמי הכיס ולא רק את הסכום. אם הילד מבזבז את כל דמי הכיס בבת אחת ומתחרט, זו הזדמנות ללמד אותו על חשיבות החיסכון. מצד שני, אם הוא בוחר לחסוך כדי להשיג מטרה גדולה יותר, כדאי לשבח את הבחירה ולהסביר כיצד הרגלים כאלה יכולים לעזור לו בעתיד.
בנוסף, יש לשקול התאמת דמי הכיס לגיל הילד ולרמת האחריות שמתאימה לו. כך, ככל שהילד מתבגר, ניתן להעלות את סכום דמי הכיס ולשלב אותם עם ציפיות גבוהות יותר להתנהלות כלכלית אחראית, כמו מעקב אחר הוצאות או חיסכון למטרות רחוקות יותר.
חינוך פיננסי הוא המתנה הגדולה ביותר שאתם יכולים לתת לילדיכם, זו הדרך שלכם להבטיח להם חיים מלאי הזדמנויות, עצמאות וביטחון. במקום להעניק להם עוד צעצוע זמני או פריט חולף, אתם מעניקים להם את הידע והכישורים שיאפשרו להם לבנות עתיד יציב ולממש את שאיפותיהם. ההבנה של מושגים כמו חיסכון, השקעות וריבית לא רק מספקת להם כלים פרקטיים, אלא גם משחררת אותם מהחשש להתמודד עם העולם הכלכלי בבגרותם – וזהו הכוח האמיתי.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.