המסחר התנודתי המאפיין את שוק ההון גורם לכך שבמקרים מסוימים אנחנו רואים תנועות חדות מצד מניות שאינן תואמות את שצפינו מהן. למשל, חברה שהיינו רגילים לראות עולה ביציבות לאורך זמן לפתע מתרסקת בחדות, או חברות שירדו 90% משיאן עולות מאות אחוזים בתקופה קצרה. לכבוד חג הפורים המתקרב, בדקנו שתי חברות ישראליות שנראה כאילו מנייתן התחפשה לחברות אחרות

נקסט ויז'ן התחפשה לאנבידיה

חברת נקסט ויז'ן הישראלית הפכה לתופעה יוצאת דופן. נקסט ויז'ן היא חברה ביטחונית מתחום הרחפנים. בשנים האחרונות התחום התגלה כחשוב במיוחד בזמן לחימה, בעיקר בעקבות ההתפתחות במלחמת רוסיה אוקראינה וכיום במלחמת "חרבות ברזל" המתנהלת בעזה. החברה הצליחה לייצר מצלמות יציבות לרחפנים, תחום הנשמע פשוט אך למעשה קשה מאוד להוצאה לפועל.
כדי להבין כמה השוק נהיה משמעותי מספיק להציץ במצגת החברה לרבעון 3 ולגלות ששוק המצלמות לרחפנים צמח ועוד צפוי לצמוח מ-5.43 מיליארד דולר בשנת 2021 לצפי של 27.48 מיליארד דולר בשנת 2028 - צמיחה ממוצעת של מעל ל-20% בשנה. שוק המל"טים צפוי להמשיך ולגדול בקצב דומה של כמעט 19% בשנה.
2 צפייה בגלריה
צפי צמיחת שוק הרחפנים ושוק המל"טים
צפי צמיחת שוק הרחפנים ושוק המל"טים
צפי צמיחת שוק הרחפנים ושוק המל"טים
(מצגת החברה)
לאחר עלייה של 300% בשנת 2023 החברה פותחת את שנת 2024 בעלייה של עוד 53%. העלייה הזו מגיעה לאחר שבדוחות הכספיים של רבעון 3 הציגה החברה גידול בהכנסות של 85% ל-9 החודשים הראשונים שנה מול שנה.
החברה מזכירה לנו את אנבידיה מתחום שבבי ה-GPU לדאטה סנטרים שעד לפני קצת יותר משנה נחשבה לעוד מתכננת שבבים מצוינת, אך עם יציאתה לעולם של חברת Open AI והתפתחות תחום הג'נרטיב AI בעולם מצאה עצמה ממוקמת טכנולוגית שנתיים לפני מתחרותיה. זה הביא למצב שעלתה כמעט 240% בשנת 2023 ופתחה את 2024 בסערה ועלתה כבר 80%.

אלוני חץ התחפשה למניית בוסטון פרופרטיז

מדובר על 2 חברות המתמחות בתחום הנדל"ן המשרדי. בזמן שבוסטון אימצה מדיניות REIT לפיה את כל הרווחים כדיבידנד ומגבילה את היזמות של מבנים חדשים, אלוני חץ איננה מוגדרת כך אך בפועל נוהגת דומה עם פוקוס משמעותי על תחום המשרדים (להוציא פעילות אנרג'יקס) יזמות בהיקף מוגבל וחלוקת דיבידנד למשקיעים ברמה הרבעונית.
אלוני חץ הייתה עד לפני 3 שנים בשיא כל הזמנים שלה ונחשבה לאחת החברות הכי אהובות על המשקיעים בישראל. מבחינת נכסי הנדל"ן היא בעלת השליטה בחברת "אמות" המחזיקה כמה ממגדלי המשרדים האיכותיים ביותר באזורי הביקוש בישראל, ברוקטון אברלסט הבריטית הפרטית ו-CARR האמריקאית הפרטית.
2 צפייה בגלריה
מניית אלוני חץ
מניית אלוני חץ
מניית אלוני חץ
(כלכליסט)
די בדומה לבוסטון פרופרטיז, גם לאלוני חץ העשור הקודם היה הצלחה מסחררת עם ריבית אפסית שניפחה את כל הקשור לסקטור הנדל"ן ובעיקר משרדים שנהנו מהתפתחות ההייטק שהיה צריך מקום להפעיל בו את מגוון פעילויותיו. אך משנת 2020 והתחלתה של מגפת הקורונה הדברים השתנו, העולם נכנס לסחרור חברתי שגרר איתו עבודה מהבית ולקח את התחום 10 שנים קדימה.
ממצב בו מגדלי המשרדים שוקקי חיים נהפכו למגדלי רפאים ועמדות ריקות מכל כיוון. במדינת ישראל הפגיעה בחברות אלו הייתה פחות מהותית מבארה"ב בגלל מודל הצמדת החוזים למדד והמחסור בשטחי משרדים שהביא לחשש כי מי שיוותר על השטח שלו היום ימצא את עצמו בלי כלום בהמשך. אך בארה"ב בה פועלות בוסטון ו-CARR המצב הוא רע מאוד והתחזית איננה ורודה.
אלוני חץ ובוסטון שנחשבו לפנינות הנדל"ן המשרדי עם שטחים באזורי הביקוש הנחשקים ביותר בישראל ובארה"ב נמצאות הרבה מתחת לשיאן ומחפשות את הכיוון שיוציא אותן לדרך חדשה. אולי איזו הורדת ריבית חדה בשנת 2024?
נועם מדר, בעברו המקצועי כיהן במגוון תפקידים בשוק ההון הישראלי, ביניהם ברוקר גידור סיכוני מט"ח וחתם בהנפקות. כיום מנהל את קרן הגידור "אופורטוניטי" ובעל תוכנית ליווי פיננסית לספורטאים מהמובילות בישראל. ניתן לעקוב אחריו כאן ובאתר האינטרנט שלו כאן. בהשכלתו בוגר כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון.
גילוי נאות: הכותב מחזיק בחלק מהמניות המוזכרות
הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.