שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת למדינת ישראל. אחרי היציאה מהקורונה, ואחרי ההתמודדות עם האינפלציה שבאה בעקבותיה, הנחיתה המלחמה מהלומה קשה שהשפיעה לשלילה על כל סקטור עסקי, למעט אולי היצרני-ביטחוני.
אל מול זאת, דווקא שנת 2023 מסתמנת כשנה בה המשק התחיל להבין את החשיבות של האשראי החוץ בנקאי. בעבר הרחוק נחשב הענף כענף אפור מבחינת הלגיטימיות, אבל עם הכניסה של חברות רבות לבורסה המקומית, והפיכת חלק ניכר מהכספים שמתגלגלים בתחום לכספים מפוקחים, מתושקפים ונבדקים באופן תדיר, התחזק הסנטימנט הציבורי החיובי סביב החברות בסקטור.
על אף זאת, חברות רבות בסגמנט האשראי החוץ-בנקאי נשארו מחוץ למענקים שהעניקו הבנקים, וזאת לצד הורדת דירוג האובליגו להרבה מהחברות בתחום. הבנקים, בצדק אולי, חששו שהמלחמה תפגע בצרכנים הישראלים, והפנו רבים דווקא לאשראי החוץ בנקאי שידע להעמיד לציבור אשראי בזמן, ובכך ככל הנראה מנע הענף כדור שלג שהיה יכול להרחיב את פגיעת המלחמה במשק.
בהסתכלות במבט מיקרו, את שנת 2023 סיימה שוהם ביזנס, אחת החברות הבולטות בענף עם הכנסות שיא של 136.7 מיליון שקלים, זינוק של 43% אל מול הכנסות של 95 מיליון שקלים בשנת 2022. וזאת תוך כדי שהחברה שומרת על מבנה רזה ויעיל של הוצאות ומציגה תשואה מרשימה על ההון של כ-21%:
בוקר טוב אלי, ומזל טוב על פרסום הדוחות הכספיים. איך היית מתאר את שנת 2023 בענף האשראי החוץ בנקאי?
השנה הייתה שנה מאוד קשה, מחיר עלה והפריים הגיע עד 6.25% שזה הרבה כסף ליזמים. חברות נטלו אשראי, ואנחנו רואים את זה גם בחברות ציבוריות גדולות שקרסו בגלל הפריים כמו חנן מור למשל. כשאנחנו הבנו שהריביות עומדות לעלות צמצמנו את תיק האשראי ארוך הטווח ועברנו לממסרים קצרים כדי שנהיה נזילים ומוכנים לתשלומי האג"ח. בסוף השנה פרצה המלחמה שלא עשתה טוב לשוק, אבל יש לנו משק חזק וכלכלה חזקה.
המלחמה השפיעה על הלקוחות ועל פעילות החברה?
אנחנו הורדנו את תיק האשראי באופן מגמתי ופיזרנו על יותר מושכים וראינו את זה בדוחות השנתיים של סוף 2023 שתיק האשראי קטן ב-12%. כפי שפרסמנו במצגת תיק האשראי גדל ברבעון הראשון וימשיך לצמוח גם ברבעונים הבאים.
אתה חושב שבשנים האחרונות היה שינוי בלגיטימיות של הענף, בצורה שבה אדם מן השורה רואה אותו?
לשאלה זו עונה רו"ח איתן מימון, יו"ר החברה: "באופן מוחלט. לפני שנים הלגיטימציה הייתה בסימן שאלה והיום האשראי החוץ-בנקאי זו מילה נרדפת לבנק".
בשלושת החודשים האחרונים נראה שעלה האמון של השוק בחברה. מחירי האג"ח עלו, התשואות על האג"ח ירדו לחד ספרתי, החברה גייסה אג"ח לא סחיר בריבית טובה והמניה התאוששה משמעותית. למה לדעתך זה קרה?
השוק הבין ששוהם היא חברה אחראית, חברה ששומרת תזרים ויתרות משיכה לתשלומי האג"ח שנה קדימה מה שלא קורה בחברות אחרות, זה מראה על אחריות כלפי המשקיעים וכלפי נותני האשראי לשוהם. מעבר לזה שוהם גם לא פחדה להחליף רואה חשבון ולעבור לאחד ממשרדי רואי החשבון מהביג 5. ולעבור "ביקורת", מה שמראה על אמון של ההנהלה בחברה ובפעילות החברה ובחיתום הלקוחות ובאמינות ובשקיפות החברה.

אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך ואין האמון מהווה תחליף לייעוץ השקעות מקצועי. הח"מ מעניק שירותים לחברה נכון למועד כתיבת שורות אלו.
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.