שוק האנרגיה העולמי נמצא בסחרור והפך לאחד המוקדים הסוערים ביותר בכלכלה העולמית. בימים אלו אנו בנקודת רתיחה שיכולה להתפרץ בכל רגע, שנובעת משילוב של גורמים גיאו-פוליטיים וכלכליים רבים: המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, לקיחת המושכות של ארגון OPEC+ על שוק האנרגיה ושליטתו במחירי הנפט, האינפלציה הגבוהה בכל העולם שהובילה לסביבת ריבית גבוהה במרבית הכלכלות, וכמובן השבעה באוקטובר השחור שהצית כאוס במזרח התיכון ברמות שלא ידענו בשנים האחרונות.

אירופה מתנתקת מרוסיה

כדי להבין את המתרחש מאחורי תעשיית האנרגיה נצטרך ללכת שנתיים אחורה, אל חודש ינואר של 2022 עם פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מהר מאוד חיפשו מדינות המערב את כל הדרכים האפשריות שבאמצעותן יוכלו לפגוע בכלכלה הרוסית. המהלך שלהן הסתכם בחרם כולל על הכלכלה הרוסית. בתמונה הבאה ניתן לראות את השינוי שביצעו מדינות המערב מאז תחילת 2022 ואיך גוש היורו צמצם את אחוז הסחורה המיובאת מרוסיה.
4 צפייה בגלריה
מסחר בין גושה האירו לרוסיה
מסחר בין גושה האירו לרוסיה
מסחר בין גוש האירו לרוסיה
(eurostat)
אם נצלול יותר לעומק נגלה כי אחד המקומות שבהם גוש היורו ביצע את ההתנתקות המשמעותית ביותר הוא יבוא הגז הטבעי מרוסיה. כיום 15% בלבד מאספקת הגז של אירופה מגיעה מרוסיה, בעוד לפני המלחמה התמונה הייתה שונה לגמרי ורוסיה הייתה אחראית ל-45% מאספקת הגז לאירופה.
4 צפייה בגלריה
מקורות הגז הטבעי לאירופה
מקורות הגז הטבעי לאירופה
מקורות הגז הטבעי לאירופה
(Bruegel)
בזמנו, מהלך ההתנתקות של אירופה מרוסיה יצר משבר אנרגיה קיצוני בעולם וגרם למחירי האנרגיה בעולם לעלות בצורה חדה. בשיא המשבר מחיר הדלק רשם עלייה של 77% והגיע לשווי של 129.42$ לחבית, בעוד מחיר הגז הטבעי עלה בלא פחות מ-177% והגיע למחיר של 10.3$.

השליטה של OPEC+

בשלב הזה נכנס לתמונה ארגון בשם OPEC+ הידוע גם בתור ״הקרטל״ של שוק האנרגיה העולמי. בארגון חברות 13 מדינות בלבד: אלג'יריה, אנגולה, קונגו, גינאה, גבון, איראן, עיראק, כווית, לוב, ניגריה, ערב הסעודית, ונצואלה ואיחוד האמירויות. בשנתיים האחרונות החליט הארגון לנצל את משבר האנרגיה העולמי, ובכל פעם שמחיר לחבית נפט היה ״נמוך מדי״ עבורו, התגובה הגיעה מיד: הארגון היה מצמצם או מגדיל את כמות הייצור היומית, ובכך שמר על רמת מחירים גבוהה אשר הייתה אחת הסיבות המרכזיות לעליות האינפלציה בכל העולם.

ההתחממות במזרח התיכון

ולקלחת הרותחת הזו התווספה המציאות החדשה במזרח התיכון. מאז 7 באוקטובר, כל אירוע במזרח התיכון גורם לתנודתיות קיצונית במחיר הנפט. החשש הוא שעיקר ההסלמה עוד לפנינו, הסלמה שהשלכותיה על מחירי הנפט עשויות להיות דרמטיות. המחשבה על מלחמה אזורית במזרח התיכון, שהמדינות באזור נחשבות ספקיות מרכזיות בתעשייה העולמית, גורמת למרבית מדינות המערב לעמוד על המשמר ולהשתמש באמצעים הדרושים כדי לשמר את המצב הקיים כלל הניתן.

אמריקה נכנסת לתמונה

אך על אף כל הבעיות הללו, במהלך שנת 2023 המחיר של חבית נפט ירד ב 11%. אז איך מחיר הנפט עדיין יורד? לכך יש כמה הסברים.
בתור התחלה, נוכל לשים לב למהלכים המתרחשים מאחורי הקלעים ע״י הממשל האמריקאי. בתמונה הבאה נוכל לראות כמה חביות נפט ארה״ב, רוסיה וערב הסעודית ייצרו בכל יום לאורך העשורים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
ייצור חביות נפט
ייצור חביות נפט
ייצור חביות נפט
(bespoke investment group)
כבר מאז משבר הקורונה בשנת 2020, ארה״ב החלה להגדיל את כמות הייצור שלה, אך השינוי הגדול הגיע עם הפלישה של רוסיה אל אוקראינה בתחילת 2022 ומאז הוא רק ממשיך. ארה״ב הבינה כי המצב הקיים חייב להשתנות וכמה שיותר מהר. הניתוק מרוסיה הפך את ארגון OPEC+ להיות המונופול המרכזי בשוק, כזה שבכל עת יכול לצמצם את כמות הייצור ובכך לגרום לעליית מחירים (וזהו תרחיש שאכן התממש מספר פעמים בשנת 2023).
המהלכים שביצע הממשל האמריקאי הפכו את ארה"ב ליצרנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, כאשר התלות ברוסיה ובערב הסעודית (היצרנית המובילה ב OPEC+) ממשיכה לרדת. ע״פ נתונים של משרד האנרגיה האמריקאי ונכון לסוף שנת 2023, OPEC+ אחראי לייצור של 51% מסך חביות הנפט המונפקות בכל יום. זהו אחוז הייצור הנמוך ביותר של הארגון מאז שנת 2016 (כאשר מדינות נוספות הצטרפו לארגון). לכן למרות שעדיין רואים את OPEC+ מצמצמים בייצור ואת מדינות המערב ממשיכות במסע ההתנתקות מרוסיה, נכון לכרגע ארה״ב מצליחה לתת מענה לביקוש הקיים.
מעבר למהלך של הממשל האמריקאי, הסיבה המרכזית שבגללה המחיר לחבית נפט ממשיך לרדת היא מצב הכלכלות המובילות בעולם והתחזיות לקראת המשך ירידה בביקוש. ניתן לשים לב לתמונה הבאה המציגה לנו את הצמיחה של ההיצע והביקוש מאז שנת 1997 אשר נעו בקורלציה כמעט מושלמת לאורך השנים. בשונה ממה שקרה עד 2020, ניתן לראות כי מאז ההיצע רק גדל, אך מהעבר השני הביקוש הגיע לאותה הנקודה ללא שום שינוי.
4 צפייה בגלריה
היצע וביקוש לנפט
היצע וביקוש לנפט
היצע וביקוש לנפט
(bespoke investment group)
הסיטואציה הנוכחית בכלכלות השונות היא מורכבת: סביבת הריבית הגבוהה מתחילה לחלחל אל הצרכנים ואל החברות ברחבי העולם. מרבית החברות מנסות לחסוך ולהתייעל בכל מקום שאפשר, ואם בעבר היו תכנונים על התרחבות העסקים, מרבית החברות הפחיתו בצורה משמעותית את נפח הוצאות ההון שלהן (CAPEX). לכן כמעט בכל המעצמות הגדולות ניתן לראות את תחזיות הכלכלנים על דעיכה בצמיחה של הכלכלות שלהן.
לקראת תוצאות התמ״ג של הרבעון השלישי, ע״פ הערכות השונות בשנת 2023 הכלכלה האמריקאית צפויה להציג צמיחה של 2.4%. לעומת זאת, לפי תחזיות הכלכלנים בשנת 2024 הכלכלה האמריקאית עשויה לדעוך ולצמוח ב-1.5% בלבד. גם בכלכלה הסינית, אשר הציגה צמיחה של 5.2% בשנת 2023, ע״פ התחזיות, קצב הצמיחה צפוי לרדת ל-4.5%. אל שתי המעצמות המרכזיות נוכל להוסיף את המצב באירופה וביפן, כי גם שם עתידים להיות קשיים נוספים בהמשך.
על כן, למרות כל ההשפעות הגיאופוליטיות שיש בימים אלו, בעקבות מצב הכלכלות המובילות בעולם כיום מחירי האנרגיה ממשיכים לרדת ובינתיים המשקיעים עדיין שליליים בנוגע לשינוי מגמה בקרוב. התחזיות הן שגם בשנה הקרובה הביקוש לנפט אמור להישאר ללא שינוי חריג.

המפסידות והמרוויחות

נראה שגם בשנת 2024 שוק האנרגיה יהיה אחד הנושאים החמים והמרתקים ביותר לעקוב אחריו. שינויים במחירי האנרגיה משפיעים על כולם, אך ישנן כמה תעשיות ספציפיות אשר עשויות להיות המרוויחות, או המפסידות, העיקריות וכמובן גם החברות הישראליות נמצאות בפנים.
ראשית, המרוויחות מהמצב הקיים: מחירי הנפט הנמוכים תורמים בעיקר לשתי קבוצות בתעשייה: הראשונה היא חברות התעופה, והשנייה היא חברות שיט התענוגות, שכן אחד המשתנים המשפיעים ביותר על שולי הרווח של החברות הללו הוא השינויים במחירי הנפט.
בעקבות הירידה של מחירי הנפט בחודשים האחרונים ראינו מגמה חיובית גם במניות התעופה - בשיא ראינו את מניית אל-על עולה בלא פחות מ-56% ואליה גם הצטרפה המניה של חברת התעופה ישראייר, אשר בשיא עלתה ב-36%. מעבר לכך שאותן החברות נהנו מהנטישה של החברות הבינלאומיות, גם היחלשות מחירי הנפט עזרה ותדלקה את אותן העליות.
לעומת זאת, בצד הפחות נחמד של המטבע, המפסידות מהמצב הן חברות האנרגיה המסורתית הישראליות. בדומה לחברות האנרגיה בינלאומיות, גם בארץ מניות האנרגיה נעות בקורלציה כמעט מושלמת עם התנודות של מחירי הנפט וכמו בכל התקופה האחרונה עם ירידות הנפט חברות האנרגיה בישראל נפגעו בצורה קשה. למשל, דלק קבוצה, אשר נכון לכתיבת שורות אלה ירדה מאז תחילת החלשות מחירי הנפט (תחילת אוקטובר) ב-20%, בעוד שבשיא כמעט הגיעה לירידות של 30%. מקרה דומה נוכל לראות גם אצל מניית אנרג'יאן. עד עתה המניה ירדה ב-15%, בעוד שבשיא הירידות כבר ירדה בלא פחות מ-28%.
המצב כרגע בשוק האנרגיה העולמי הוא דינמי. אם נחזור אחורה אל 16/11/2023 נראה כי מחיר הנפט נשאר ללא כל שינוי (נכון לתאריך 11/01/2024). מאז נרשמה מגמה מעורבת, כמה ימים של עליות, כמה ימים של ירידות ובשבועיים האחרונים אין כיוון חד משמעי.
לאור כך שרגיעה במצב הגיאו-פוליטי אינה נראית כרגע באופק, 2024 צפויה להיות שנה שבמהלכה נראה את מחירי האנרגיה ממשיכים לנוע בתנודות יחסית קיצוניות. אף אחד אינו יכול להגיד בוודאות לאיזה כיוון שוק האנרגיה ילך, אך מה שבטוח הוא שעם כל כך הרבה גורמים גיאו-פוליטיים ומאקרו-כלכליים, ימים אלו הם מהסוערים ביותר שידעה התעשייה בעשורים האחרונים, התעשיות השונות שהוצגו קודם ימשיכו להיות מושפעות מהמצב לאורך כל השנה ועל כן נראה שדרושה זהירות עם קבוצות אלו.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מחמש שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.