בינה מלאכותית (AI) היא תחום טכנולוגי מתפתח במהירות (כל כך במהירות שלפעמים יש בתוכנות בינה מסוימות יותר מעדכון אחד ביום) אשר שואף לחקות ולשכלל יכולות קוגניטיביות אנושיות כמו קבלת החלטות, למידה, ויזואליזציה ופתרון בעיות באמצעות מכונות וחישובים ממוחשבים. המטרה המרכזית של בינה מלאכותית היא לפתח מערכות חכמות שיכולות לבצע משימות מורכבות בצורה אוטונומית ויעילה, לעיתים אף טובה מזו של בני אדם.
תחום הבינה המלאכותית כולל טכניקות וטכנולוגיות שונות כמו למידת מכונה, רשתות נוירונים עמוקות, עיבוד שפה טבעית, ראייה ממוחשבת ועוד. טכנולוגיות אלו נמצאות כיום בשימוש במגוון תעשיות - מבינה עסקית וניתוח נתונים ועד רובוטיקה, בידור, רפואה ותחבורה עצמאית. הן תורמות לייעול תהליכים, חיסכון בעלויות, שיפור החלטות ופיתוח מוצרים וחוויות משתמש חדשים.
עם זאת, לצד ההזדמנויות הגלומות בבינה המלאכותית, קיימים גם אתגרים משמעותיים כמו הטיות אפשריות, חששות לפגיעה בפרטיות, אבטלה טכנולוגית וסוגיות אתיות מורכבות סביב קבלת החלטות של מכונות. כך שעולם הבינה המלאכותית דורש גישה מאוזנת, חשיבה ביקורתית וקידום תקינה ופיקוח הולמים.

החברות הבולטות בסקטור

חברת Nvidia (סימול:NVDA) האמריקאית היא כמובן הבולטת מכולן, ספקית של מיקרו-שבבים המשמשים לערכות שבבים של מחשבים אישיים, יחידות עיבוד גרפיות (GPU), כרטיסי מסך (מאיצים גרפיים), חישובי בינה מלאכותית, התקני מדיה ותקשורת וקונסולות משחק.
ב-22 בפברואר השנה, בעקבות הדוחות המרשימים, שווי השוק של אנבידיה ביצע את הקפיצה הגדולה בהיסטוריה וב-25 לפברואר חצה לראשונה סף של שני טריליון דולר. ללא ספק תרומת הבינה המלאכותית היא התרומה הגדולה ביותר לדוחותיה בשנה החולפת לעניות דעתי. מאז מרץ 2023 רשמה תשואה מרשימה של כ- 370%.
מניית "הייפ" נוספת שחייב לציין בהקשר הבינה היא סופר מיקרו קומפיוטר, הנסחרת בשווי של 43מיליארד דולר. החברה הינה חברת טכנולוגיית מידע אמריקאית מובילה המתמחה בשרתים בעלי ביצועים גבוהים וחסכוניים באנרגיה ופתרונות אחסון. ממוקמת במטה הראשי בסן חוזה ובעלת מפעלי ייצור ברחבי העולם, סופר מיקרו מייצרת מערכות שרתים חדשניות שמיועדות לשרתי מרכזי נתונים ארגוניים, ענן, בינה מלאכותית, 5G וסביבות ריכוזיות. החברה הציבורית (סימול SMCI בנאסד"ק) בלטה כאחת מספקיות השרתים הגדולות בעולם, ודיווחה על הכנסות של 7.1 מיליארד דולר בשנת הכספים 2023. עם יותר מ-5,000 עובדים, סופר מיקרו מנצלת את מומחיותה בתכנון חומרה ותוכנת ניהול שרתים על מנת לספק פתרונות תשתית חזקים ויעילים המובילים לחדשנות בבינה מלאכותית, ענן וסביבות מחשוב מתקדמות.
מאז מרץ 2023 רשמה תשואה פנומנאלית של כ-1200%.

החברות הבולטות בסקטור הבינה בארץ

הבולטת ביותר השוק הישראלי ובעלת השווי הגדול ביותר בבורסה המקומית היא לא אחרת ממניית נייס (NICE) הנסחרת בשווי של 53 מיליארד ש"ח המתחרה ראש בראש על המקום הראשון בארץ עם חברת טבע.
נייס היא חברת טכנולוגיה (סימול:NICE) דואלית הנסחרת גם בארץ וגם באמריקה, מתמחה בתוכנות לניהול קשרי לקוחות, בינה מלאכותית, ניהול מעורבות דיגיטלית וכוח עבודה. החברה משרתת מגוון ענפים כמו שירותים פיננסיים, תקשורת, בריאות, מיקור חוץ, קמעונאות, תקשורת, תיירות, ספקיות שירותים וחברות תשתית.
NICE ידועה בזכות החדשנות שלה וגישת חווית הלקוח השלמה מקצה לקצה, המשלבת נקודות כניסה דיגיטליות, ניהול ממוקד מסלולים, שירות עצמי חכם, נציגים מוכנים. הכול משולב עם אנליטיקות, בינה מלאכותית וידע תחומי שפותחו במיוחד למטרה זו.
מאז מרץ 2023 רשמה תשואה "סולידית" ביחס לסקטור המשתולל העומדת על כ- 17%.
החברה הקטנה שמשתוללת בחודש האחרון בבורסה הישראלית היא רייזור, נסחרת בשווי שוק נכון להיום של כ-235 מיליון ₪ ועם מחזורים ענקיים ביחס לשוויה. לא יהיה מוגזם להגיד שזו החברה המדוברת ביותר בחודש האחרון בקרב הסוחרים המקומיים.
החברה מתמקדת בפיתוח ושיווק של מוצרי בינה מלאכותית לענפי התעשייה השונים, אספקת חומרה ושירותי הטמעה. החברה החלה בהטמעת מוצר AI באתר כרייה וזאת במסגרת הזמנה שנתקבלה לפני מספר חודשים העומדת על סכום כספי של עד 31.2 מיליון דולר, עוד הודיעה כי עמדה בביצועי בקרת איכות לחברה אחרת למוצריה. זוהי בהחלט אחת החברות המסקרנות בשוק למעקב.
לפי הדיווח באתר "מאיה", מחר החברה צפויה לפרסם דוחותיה הכספיים.
מאז מרץ 2023 רשמה תשואה פנומנאלית של כ- 700%. חשוב להזכיר שבשווי שוק קטן שכזה הסיכון משחק גורם מרכזי.
מסקנותיי האישיות בנוגע לחברות הנמצאות בממשק ה-AI מורכבות בשל היותי חובב טכנולוגיה, אני יודע שצריך להיזהר שכן נכון להיום הכול נראה זוהר ושהתחום מלא בתשואות מפוצצות. אני חושב שיש בהחלט מקום למנייה אחת או שתיים בתיק בעלות זיקה לתחום. מנגד, מראיית מבטי התחום נמצא רק בקצה הקרחון ובדרך כלל כאשר תחומים חדשים מגיעים לבורסות מגיעות תשואות וצרות גם יחד, על כן הייתי מתמקד בחברות בעלות שווי שוק ונתח שוק גבוהים יותר ודגש על אמינות החברות (מכירות ומוצרים אשר יוצרים חדשנות אמיתית) שכן אני בטוח שנשמע על בועות AI למיניהן והכוונה היא לחברות אשר מסתמכות על הכסף הקל והתשואות שהוא מייצר אך עם הבטחות שלא יהיו מסוגלות לקיים.
אריאל לפיד, כלכלן ובוגר התמחות בשמאות מקרקעין, סוחר, משקיע, מורה פרטי לשוק ההון כלכלה ושמאות מקרקעין. מוזמנים להתחבר אל ערוץ היוטיוב ואל האתר הפרטי שלו.
אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל העושה זאת – עושה כן על אחריותו הבלעדית. האמור אינו מחליף התייעצות עם יועץ השקעות מוסמך.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.