חברת אקונרג׳י דיווחה אתמול על חיבור פרויקט Parau ברומניה, פרויקט בהספק של 92 מגה-וואט המספק חשמל ירוק ליותר מ-70,000 בתי אב. הפרויקט הוקם בשותפות עם קרן RGREEN הצרפתית (מחזיקה 50%) וצפוי לייצר לחברות הכנסה שנתית של כ-11 מיליון יורו עם EBITDA שנתית של כ-9 מיליון יורו.
2 צפייה בגלריה
פרויקט Parau - הפרויקט השני בגודלו ברומניה שחובראתמול  לרשת החשמל
פרויקט Parau - הפרויקט השני בגודלו ברומניה שחובראתמול  לרשת החשמל
פרויקט Parau - הפרויקט השני בגודלו ברומניה שחובר אתמול לרשת החשמל
(אקונרג׳י )
הפרויקט מתווסף לפרויקט משמעותי נוסף שהחברה חיברה ברבעון הרביעי של 2023, פרויקט Ratesti בהספק של 155 מגה-וואט שהוקם בהשקעה כוללת של כ-102 מיליון יורו וצפוי לייצר הכנסות של כ-20 מיליון יורו בשנה (ממוצע חזוי ל-5 שנים) ו-EBITDA של כ-17 מיליון יורו בשנה (חלק החברה 50%) כך שלמעשה החברה מתחילה את שנת 2024 עם הספק מותקן כולל של 247 מגה-וואט ועם סה"כ צבר פרויקטים בהיקף של מעל 600 מגה-ואט שצפויים להתחבר ולהתחיל הפעלה מסחרית עד סוף שנת 2024.
מלבד הפרויקטים הנ״ל החברה דיווחה על העמקת הפעילות באיטליה עם רכישת חלקה של UBS בפרויקטים משותפים הנמצאים בשלב ההקמה בהספק של 17 מגה וואט בתמורה לכ-8 מיליון יורו וכן אפשרות להשקיע ולפתח באופן בלעדי בפורטפוליו נוסף בהספק של כ-440 מגה וואט. במידה ואקונרג'י תפתח ותקים את כל הצבר הנרכש בהשקעה מוערכת של כ-85 מיליון אירו, הפרויקטים האמורים צפויים לייצר לחברת הבת האנגלית (80%)הכנסות שנתיות של כ-34 מיליון יורו ו-EBITDA של כ-29 מיליון יורו (ממוצע שנתי בחמש שנים ראשונות). עסקה זו היא חלק מהאסטרטגיה של החברה להפוך ליצרן חשמל (IPP) מוביל באירופה ולהשקיע בפרויקטים שהחברה מפתחת ולהחזיק אותם לטווח ארוך.
במקביל וכחלק מאותה אסטרטגיה, הודיעה החברה על סגירת מימון בהיקף של כ-150 מיליון יורו מהקרן הצרפתית RIVAGE לצורך המשך פיתוח הפרויקטים של החברה והקמתם, מימוש האסטרטגיה של החברה להגדלת הפורטפוליו באירופה לצד גיוון מקורות המימון.

מי את אקונרג׳י?

חברת אקונרג׳י הינה יזמית אנרגיה מתחדשת הפועלת באמצעות חברת בת בריטית (80%) בייזום פרויקטים סולאריים בשש מדינות באירופה. החברה הגיעה לבורסה בת״א ביולי 2021 בהנפקה ציבורית שהושלמה לפי שווי של מיליארד שקלים לפני הכסף בהשתתפות משקיעים קיימים שהביעו אמון בחברה ומוסדיים מובילים.
נוסף לכך, החברה זכתה להבעת אמון עם השקעה בחברת הבת (20% מההון) מצד קרן ההשקעות הצרפתית Rgreen Invest, קרן השקעות צרפתית מובילה בתחום האנרגיה המתחדשת שהזרימה סך של 87.5 מיליון יורו, לפי שווי של 350 מיליון יורו לפני הכסף זאת לצד השקעות נוספות בפרויקטים משותפים של החברה.
מאז ההנפקה ועד לאחרונה החברה נסחרה בסנטימנט שלילי ואיבדה כ-40% משוויה לאור עיכוב בהשלמת פיתוח הפרויקטים בשל משבר הקורונה. בסוף שנת 2023 כאמור חל מפנה חיובי בפעילות והחברה החלה עם חיבור הפרויקט הסולארי הראשון שלה בעיר רטשטי ברומניה, פרויקט בהספק של 155 מגה-וואט שהוקם בשיתוף עם חברת נופר אנרגיה הציבורית (מחזיקה 50%) ולמעשה נחשב לפרויקט PV הגדול ביותר ברומניה.
2 צפייה בגלריה
פרויקט Ratesti - הפרויקט הסולארי הגדול ברומניה
פרויקט Ratesti - הפרויקט הסולארי הגדול ברומניה
פרויקט Ratesti - הפרויקט הסולארי הגדול ברומניה
(אקונרג׳י )

תנופת חיבורים

בשנת 2024 החברה צפויה לחבר פרויקטים בהספק של 503 מגה-וואט PVועוד 102 מגה-וואט שעה פרויקטי אגירה כך שההספק המחובר הכולל בסוף שנת 2024 צפוי לעמוד על 674 מגה-וואט PV ועוד 102 מגה-וואט שעה פרויקטי אגירה. הפרויקטים צפויים להניב לחברה הכנסות ממכירת חשמל בהיקף של כ-37 מיליון יורו בשנת 2024 כאשר תמורה משמעותית נוספת בהיקף של כ-85 מיליון דולרים צפויה לזרום לקופת החברה מייזום ופיתוח הפרויקטים.
זהו יתרון משמעותי של החברה המבדל אותה מאחרות, שכן אקונרג'י למעשה יוזמת ומפתחת את הפרויקטים מאפס החל משלב איתור הקרקע והשכרתו מול הבעלים, דרך השגת רישוי רגולטורי ועד למימון והקמתו בפועל (EPC), מה שמאפשר לה להכניס שותפים בשלב המתקדם ולקצור את הפירות עם תשואה גבוהה יותר בשורה התחתונה, הן ממכירת החשמל בהתאם להחזקה שלה בפרויקט והן מגביית דמי ייזום ופיתוח חד פעמיים מהשותפים שהיא בוחרת להכניס. ראוי להדגיש שמדובר בשותפים די חזקים, בהם כאמור RGREEN הצרפתית והפניקס, אשר גם מעמידות מימון ביניים עד להפעלה מסחרית, דבר המקטין מאוד את צרכי ההון של אקונרג׳י ברמת הפרויקט.
ניקח לדוגמא את פרויקט Parau ברומניה, שחובר אתמול לרשת החשמל ומצריך מהחברה בשורה התחתונה השקעה נטו של 5.1 מיליון יורו המהווים כ-7% בלבד מסך עלות ההקמה של הפרויקט, שהסתכמה בכ-71.8 מיליון דולרים כאשר החברה מחזיקה 50% ממנו ונהנית מהכנסות שנתיות ממכירת חשמל (5 מיליון יורו חלק החברה). זאת אודות לדמי ייזום הפרויקט בסך 140,000 יורו למגה ואט (סה"כ 12.8 מיליון יורו דמי ייזום לפרויקט) אשר השותף משלם ואשר מהווה חלק מההון אותו החברה צריכה להעמיד. כך שבנוסף לפרויקט, החברה צריכה להעמיד סכום נמוך יחסית של 5.1 מיליון יורו, מה שמגדיל משמעותית את תשואת ההון האפקטיבית של אקונרג'י. בנוסף, החברה גובה תשלומים נוספים בגין ניהול ההקמה (900 אלף יורו חד פעמי) והשירותים (ניהול שוטף בתמורה לחצי מיליון יורו בשנה למשך 10 עד 20 שנה).
בשורה התחתונה - החברה מעריכה הכנסות של 127 מיליון יורו מפעילות בחמש מדינות אירופה בשנת 2024.

צבר עתידי

לחברה סה״כ צבר פרויקטים בפיתוח בהיקף של כ-7 ג׳יגה ווואט (PV ורוח) ועוד כ-1.4 ג׳יגה וואט שעה אגירה כשהיא מעריכה במצגת האחרונה חיבור של יותר מ-1 ג׳יגה וואט פרויקטי PV ורוח ועוד 218 מגה וואט שעה פרויקטי אגירה במהלך שנת 2025 כשההספק המותקן הכולל בסוף שנת 2025 צפוי לעמוד על 1.74 ג׳יגה וואט פלוס 320 מגה-וואט שעה.
פיננסית, החברה מציגה יכולות גיוס מוכחות הן ברמת ההון והן ברמת החוב, כשהיא מציינת גיוס של יותר מ-700 מיליון יורו ברמת חברה ופרויקטים מאז ההנפקה הציבורית. ההון העצמי של החברה למועד הדוח האחרון הסתכם בכ-143 מיליון יורו והחברה מציינת שיש בידה את המקורות להשלמת 14 הפרויקטים שנמצאים בשלב ההקמה וצפויים להיות מחוברים לחשמל עד סוף הרבעון השלישי של השנה.
פרי אמסלם הינו מנהל פלטפורמת בורסה 360 ומשמש כיועץ שוק ההון לחברות ציבוריות ופרטיות. למועד פרסום הכתבה הח״מ נותן שירותים לחברה המוזכרת בכתבה. אין לראות באמור המלצה לפעילות בשוק ההון וני״ע השונים. לתכנים נוספים על שוק ההון הישראלי מוזמנים להצטרף לערוץ הטלגרם.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.