להפריח את השממה: המצב מחוץ למדדי הדגל

ניתוח של מחזורי המסחר בבורסה בת״א בשנים האחרונות מלמד על ירידה משמעותית בהיקף המסחר במניות שאינן במדדי הדגל של הבורסה ת״א 125 ות״א 35 המורכבות למעשה מהמניות הגדולות ביותר שנסחרות בבורסה. כך למעשה, אם בשנת 2021 כ-400 מניות שאינן נסחרות במדד ת״א 125 ריכזו כ-16% מהמחזור היומי הממוצע בבורסה בת״א, בשנת 2022 היקף המסחר במניות אלו צנח ל-8% בלבד.
צניחה זו מעמיקה את הכשלים המבניים בשוק ההון הישראלי, וזה הוביל את הבורסה לבצע שורת מהלכים שנועדו לחזק את מדדי המניות והאמון של השוק בהם. אם יצליחו, ייתכן כי נגיע למצב הדומה לארה״ב שם היקף הצבירה בנכסים עוקבים גבוה משמעותית ביחס לשווי השוק של המדדים.
ניכר כי מודל המדדים הישן עודד בצורה משמעותית עיוות שוק זה. בואו ניקח לדוגמה את חברה א׳, שבה מספר בני משפחה מחזיקים כ-4.99% מההון ומגדילים בעצם באופן משמעותי את רכיב החזקות ״הציבור״ במניה. על אף שמדובר בבעלי עניין עקיפים, החזקותיהם מתורגמות לכך שהחברה זוכה למשקל גבוה יותר במדדים כאשר בפועל הסחירות דלה ונוצר ביקוש גבוה מצד תעודות הסל שרוכשות את הנייר ומנגד היצע מסחר אמיתי נמוך. עיוות זה פוגע במחזיקי המדד בקרנות העוקבות.
בחברה ב׳, לעומתה, עורכים הנפקה פרטית חסומה לשורת גופים ומשקיעים לטווח ארוך כך שבעצם שיעור החזקות הציבור במניה עולה. עם זאת, כמות הסחורה הצפה בפועל לא השתנתה. למרות זאת, תעודות הסל בעדכון המדדים יוצרות לחץ ביקושים שיוצר גם במקרה זה עיוות במחיר ופוגע במשקיעי המכשירים העוקבים של המדד.

2 צפייה בגלריה
עדכון מדדי הבורסה
עדכון מדדי הבורסה
עדכון מדדי הבורסה
(הבורסה לניירות ערך)

השינויים העיקריים: ביטול מדרגות החזקות ציבור והכנסת פרמטר נזילות

הבורסה, כאמור, החליטה לבצע שורת מהלכים שיכנסו לתוקף החל מנובמבר הקרוב, ובמסגרתם יבוטלו מדרגות החזקות ציבור הנהוגות כיום, לצד הגבלת תקרת העלייה בשיעור החזקות ציבור ל-5%. כמו כן, ולראשונה, תיישר הבורסה קו עם מקבילותיה בעולם ותכניס פרמטר נזילות למדדים.
ניתן להגדיר את הכנסת פרמטר הנזילות כעידן חדש למדדי הבורסה. אם בעבר ראינו כרוניקה ידועה מראש במסגרתה מניות כמעט ולא סחירות מגיעות למדדים המובילים, ורק לאחר כניסתן למדדים מתחילה להיווצר סחירות שברוב המקרים פגעה במחזיקי המדד, לאחר השינוי החברות יצטרכו להתאמץ יותר כדי לזכות להיכנס למדדים. לנוסחת משקל מניה במדד יכנס קריטריון נוסף שיכנס לנוסחה הותיקה (פרמטר נזילות:ערך בין 0 ל-1) הקובע את מדרגת הנזילות של המניה ביחס למניות האחרות הנסחרות בבורסה. כמו כן, במועד העדכון, מניה תוכל לעלות מדרגה אחת לכל היותר על מנת לייצר יציבות בהרכב המדד.

שינויים נוספים:
• ביטול עדכון מדדים חודשי ובמקומו יבוצע עדכון רבעוני.
• הקמת מסלול מהיר רק למניות חדשות וגדולות (נמצאות ב-100 הגדולות במאגר רימון) כאשר תקופת האכשרה תעלה ל-60 יום חלף 30 יום.
• כניסה מדורגת למדדים המובילים (עתירי השקעה): חברה שתיכנס למשל לת״א 125 תיכנס לכל היותר במשקל של 1% מהמדד בלבד, והמשקל שלה יעלה בהדרגה בכל רבעון בעוד 1% עד להגעה למדרגה המתאימה שלה במדד.
• תקרות המשקל במדדים יעלו: במדד ת״א נדלן התקרה תעלה מ-3% ל-5%, ובמדדים ת״א טכנולוגיה ות״א בניה התקרה תעלה מ-5% ל-10%.
• שינוי בתנאי הסף במדדי הדגל: יבוטל שווי כספי מינימלי של החזקות הציבור במדד ת״א 35 כאשר שיעור ההחזקות נותר 30% לחברה ותיקה ו-20% לחברה חדשה.
• במדד ת״א 90 יופחת תנאי מינימום שיעור החזקות ציבור מ-35% כיום ל-20%, לצד מהלך דומה במדד SME60. מהלך זה צפוי להכניס יותר חברות עם החזקות ציבור אמיתיות ובעלות, כאמור, סחירות גבוהה יותר.
בשורה התחתונה: הבורסה בהחלטתה האחרונה פועלת לייצר יציבות במדדי הבורסה ולתמרץ את החברות הציבוריות לבצע גיוון בבחירת המשקיעים בביצוע גיוסי הון. כמו כן, המהלך צפוי לעודד את החברות לשלב לצד גופים מוסדיים הפועלים לטווח ארוך גם שחקני טווח קצר כמו קרנות נאמנות וגידור, מנהלי תיקים וכן משקיעים פרטיים שיתרמו להגדלת הנזילות בניירות הנסחרים.

2 צפייה בגלריה
שינוי מדדי הבורסה
שינוי מדדי הבורסה
שינוי מדדי הבורסה
(הבורסה לניירות ערך)

הכותב הינו מנהל פלטפורמת ״החצר האחורית של הבורסה בת״א״ ומשמש כיועץ לחברות ציבוריות ופרטיות. אין לראות באמור המלצה לפעילות בשוק ההון וני״ע השונים. לתכנים נוספים על שוק הישראלי מוזמנים להצטרף לערוץ הטלגרם

אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 17:54, 18.07.23