עולם ההשקעות נבנה על חורבות משברי העבר. בעקבות כל משבר, אתגר או חולשה בשוק מסוים, המשקיעים המקצועיים שואלים את עצמם: האם יכולתי לנהל את הסיכון נכון יותר? האם הצלחתי להימנע מהפסד או לפחות לגדר אותו? האם ניתן לנהל סיכונים באופן נכון יותר, מבלי לפגוע בתשואת התיק?
מסקר שערכנו ב- iFunds אנחנו למדים שעולם היועצים הפיננסים ללקוחות ניהול העושר (Family Office ודומיהם) נמצא בשלב מתקדם של אבולוציה שגופים מוסדיים כבר עברו בתחום ההשקעות האלטרנטיביות. היועצים הפיננסים השונים צברו הרבה ניסיון בתחום בשנים האחרונות. הם השקיעו אסטרטגיות שונות ומגוונות, בגופי ניהול קרנות עם ותק שונה ומגוון בגיאוגרפיות שונות ואפילו התנסו לא מעט בתהליך תיאום הציפיות לגבי סוג ההשקעות הזה מול לקוחותיהם. כך, הם הפכו ליותר משוכללים ובהתאם לכך הם מטייבים את האלוקציות של תיקי הלקוחות שלהם.
את השיא ניתן היה לראות בשנתיים האחרונות בהן חלק מהקרנות הפועלות בתחום האלטרנטיבי נקלעו לקשיים. בהכללה ניתן לומר שהעלאות הריבית שבוצעו ידי הבנקים המרכזיים העיקריים בעולם, פגעו במיוחד בקרנות אלטרנטיביות שהוקמו על ידי מנהלים פחות מנוסים, שלמעשה רק התחילו את דרכם בעולם ההשקעות האלטרנטיביות במהלך העשור האחרון. בעקבות כך, ה-Family Office הישראלים, שהם בחלקם Early Adapters, והיו חשופים גם לקרנות שנוהלו על ידי צוותים עם פחות ניסיון, מבצעים כעת הערכת מצב מחודשת לגבי אופן ההשקעה באפיק האלטרנטיבי והופכים להיות גופים יותר מקצועיים בתחום.
סקר שנערך על ידי חברת iFunds בקרב אוכלוסיית ה-Family Office בישראל, מלמד שסך החשיפה לקרנות אלטרנטיביות בתיקי הלקוחות שלהם עומד כיום על שיעור ממוצע של כ-16%. היקף החשיפה לתחום נמצא במגמת צמיחה במהלך השנים האחרונות, בדומה למגמת ההגדלה ההדרגתית של הנתח האלטרנטיבי אצל הגופים המוסדיים בישראל. במבט קדימה לשנת 2024, 38% מה-Family Office הישראלים מתכננים להגדיל חשיפה לאפיק האלטרנטיבי, ורק 8% מתכננים הקטנה של האפיק האלטרנטיבי בתיקי הלקוחות שלהם (כ-54% לא מתכננים שינוי בחשיפה לאפיק). ממצא זה מעיד על כך שאוכלוסיית ה-Family Office בוחנת את אפיק ההשקעות האלטרנטיביות באופן מקצועי ולא כמקשה אחת. במקביל, ברוב המקרים, הם דואגים לבצע בדיקות לגבי כל קרן בנפרד. במסגרת הבדיקה בוחנים לא רק את אסטרטגיית ההשקעות והרכב הקרן, אלא גם מיהו הגוף המנהל של הקרן, מה הניסיון הרלוונטי של גוף זה בתחום ההשקעה המסוים של אותה קרן והאם הגוף המנהל את הקרן הוכיח שהוא יודע להתמודד עם משברים בשוק.
תוצאות הסקר מלמדות שהתחומים האלטרנטיביים העיקריים בהם מתכננים ה-Family Office להגדיל את החשיפה במהלך 2024 הינם: Private Equity, Private Debt, וקרנות Secondaries (רכישת נכסים בלתי סחירים בשוק המשני). בתחומים אלו פועלים גופי השקעות בינלאומיים מוכרים, שיש להם ניסיון מוכח לאורך תקופה ארוכה בניהול השקעות בתחום האלטרנטיבי הספציפי בו הם פועלים, כאשר כל גוף כזה מנהל מיליארדי דולרים באופן שוטף. הסיבות העיקריות שציינו הנשאלים בסקר לשילוב קרנות אלטרנטיביות בתיקי ההשקעות הן הגדלת התשואה הכוללת של התיק (67% מהמשיבים) והקטנת התנודתיות הכוללת של התיק (53%). מנגד, הקשיים העיקריים שצוינו בשילוב קרנות אלו בתיקי ההשקעות של הלקוחות הינם נזילות נמוכה בהשוואה לנכסים סחירים (73%) ודמי ניהול גבוהים (67%).
חלק נוסף בסקר התייחס להערכות המאקרו של ה-Family Office לקראת שנת 2024. בקרב המשיבים יש קונצנזוס לגבי המשך התמתנות האינפלציה הגלובלית וירידה בסביבת הריבית (60% מהמשיבים), רק 7% מעריכים שנראה התפרצות אינפלציונית מחודשת. ביחס למצב הבטחוני ברמה הגלובלית נראה שיש חששות כאשר 60% מרבית הנשאלים בסקר היו פסימיים לגבי המצב הבטחוני ברמה הגלובלית. לגבי התנהגות השוק המקומי הדעות חלוקות: כשליש מעריכים שהשוק המקומי (מניות ת"א) יתאושש, ומנגד 40% צופים המשך חולשה. רק 27% מעריכים שהשקל יתחזק ב-2024 ביחס למטבעות העיקריים.
ככלל, נראה שהערכות מאקרו אלו תומכות אף הן בשילוב קרנות אלטרנטיביות בתיקי ההשקעות, עקב המתאם הנמוך יחסית שיש למרבית הקרנות האלטרנטיביות עם אפיקי המניות והאג"ח בשוק הסחיר. בתקופה של אי ודאות גבוהה ותמחור יקר יחסית בשוק המניות בארה"ב, הקרנות האלטרנטיביות עשויות לספק חשיפה מט"חית תוך גיוון התיק.
לסיום אציין כי נראה שבעיות שהיו לחלק מהקרנות האלטרנטיביות, במהלך השנתיים האחרונות מהוות אבן דרך נוספת בהתמקצעות ובהשתכללות של שוק ההשקעות הישראלי. בעקבות משבר זה, החשיפה לתחום האלטרנטיבי נעשית לאחר בחינה מדוקדקת אף יותר, תוך הפעלת שיקול דעת מוגבר לגבי איכות הקרנות הנבחרות, והתאמת הפתרון לצרכי המשקיע. במבט קדימה, ניתן להעריך שהיקף החשיפה של המשקיעים הכשירים בישראל לקרנות בינלאומיות מובילות רק ילך ויגדל במהלך השנים הקרובות.

דני צוקרמן הוא שותף־מנהל ב–iFunds, שמפיצה בישראל את שירותי ניהול ההשקעות הלא־סחירות של iCapital
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה