רגע לפני שאייל ברקוביץ עזב את מכבי חיפה לשחק בפריימר ליג, הוא התראיין לאחד הכתבים בארץ ששאל אותו "אתה הפליימייקר הטוב בישראל, מה הסוד שלך?״. אייל ענה לו תשובה פשוטה שטומנת בחובה הרבה מאוד תוכן: "אני לעולם לא מוסר לרגל של השחקן, אני מוסר לכיוון שהוא רץ".
כמאמן כדורסל לשעבר בעצמי, אני יודע שיש מקבילות רבות בין עולם הספורט לעולם ההשקעות. בשני העולמות, נדרשת היכולת להתמודד עם תאוות ועם פחדים שיוצאים מפרופורציות. האלמנט המנטלי הן בספורט והן בשקיעות הוא משחק תפקיד מרכזי ולצדו גם הצורך להסיק מסקנות כל הזמן מאימונים ומשחקים.
שוק ההון מהווה, בשביל רבים, מין יער חשוך עם שבילים מפותלים אליו רבים חוששים מאוד להיכנס. חלק מהאנשים אוזר אומץ ונכנס, בדרך כלל בגלל הצלחה של חברים, אך בצורה לא נכונה, באופן שמביא להפסדים עמוקים ופעמים רבות גם לאכזבה מהתחום.
אכן, לא לכולם מתאים מסחר בשוק ההון. הוא דורש עמידה במתח נפשי ושיפור מתמיד, מאפיינים שלא כולם רוצים או יכולים לאמץ, בין אם עקב מגבלת זמן, תשומת לב או רצון. עם זאת, מי שכן פוסע לתוך כותלי שוק ההון באופן חכם ומקצועי, ולא כמו קזינו, פעמים רבות ייהנה מפירות שקשה לקטוף בכל עבודה אחרת.

אבני פינה מקצועיים למשקיע הפשוט

1. בניית מערכת יחסים בריאה עם כסף: האם אפשר לפחד מכסף? האם אפשר לפחד גם מרווחים ולא רק מהפסדים? התשובה היא כן ובענק. בלימודי קאוצ'ינג שעשיתי לפני כמה שנים, התבקשתי להעביר תרגיל מול הכיתה שעסק ביחס לכסף. פתחתי בשאלה הבאה: "כשאתם שומעים את המילה כסף, מה האסוציאציה שעולה לכם?". היה מדהים לראות שמתוך שמונה עשר תלמידים, שישה עשר ייחסו לכסף סנטימנט שלילי. בין היתר, נאמרו מילים כמו ״תאוות בצע״, ״חזירות״, ״שוחד״, ״מלוכלך״, ועוד. לעומת זאת, לא נשמעו מילים כמו ״שגשוג״, ״חינוך״,״בריאות״ ודומיהן.
בעיניי, היחס האישי של כל אחד לעולם הכלכלי הוא אלמנט מרכזי בניבוי הצלחתו בכניסה להשקעות בשוק ההון. היינו, כדי להצליח בשוק ההון נדרש קודם כל לשנות את התפיסה בנוגע לכסף ככלל. על נושא זה ישנם ספרים רבים וטובים, מדריכים, ואף יועצים שיוכלו לסייע, אבל השורה התחתונה היא שפיתוח מערכת יחסים בריאה וחיובית עם כסף היא מפתח להצלחה בשוק ההון.
2. ׳עשה לך רב׳: לאחר פיתוח מערכת יחסים בריאה עם כסף עוברים לשלב הלמידה וההתמקצעות. בתי ספר לשוק ההון נפוצים כפטריות אחרי הגשם, אבל לאו דווקא שזה הפתרון הנכון עבור המשקיע הפשוט. רמת הדיוק בבחירת המלווה, ולא בהכרח בחירה מדויקת של המכללה על פי עוצמת הופעתה ברשתות החברתיות, היא הדבר הקריטי שיוכל לחסוך עוגמת נפש רבה.
ככל שבוחרים מלווה לתהליך יש לבצע בדיקה דייקנית על אודות המורה תוך ווידוא איכות התכנים. לדוגמה, מומלץ לוודא שחומרי הלימוד כוללים הן אלמנטים טכניים והן פונדמנטליים. רצוי גם לבדוק מה ההיסטוריה הספציפית של המלווה בשוק ההון. לא פעם ולא פעמיים נחשפתי למורים שמבחינה שיווקית מצליחים למכור להמונים אך למעשה עוסקים בתחום מעט מאוד שנים. המלצתי היא לקרוא לפני קבלת ההחלטה מאמרים של המלווה ולעבור על תכניו, ככל שישנם.
בנוסף יש חשיבות גם לחיבור האישי. כדאי לראות שאתם מתחברים לסגנונו של המורה ושיש לו את הניסיון ואת היכולת להביא אתכם לנקודה שאתם צריכים. מעבר לכך חשוב מאוד לוודא שיש מערכת תמיכה שתלווה אתכם באופן אישי גם אחרי ההכשרה הראשונית.
3. בניית מעקב צמוד: משקיעים טריים רבים נוטים לסיים את ההכשרה בתחום ולהתחיל "להשתולל". הם מרגישים כמו ילדים בחנות סוכריות שזה עתה נפתחה ומתחילים לקנות ולמכור מניות באופן חסר אחריות. כאן בדיוק נבחנת היכולת הנפשית של המשקיע. עם הכניסה הראשונית לשוק ההון נדרשת שליטה ברגשות המהווה למעשה אבן יסוד בהתמקצעות בתחום.
התפיסה הנכונה, בעיניי, היא להסתכל על המשאבים ככמות חצים מוגבלת אשר יש לדייקם באופן מקסימלי כלפי המטרות ולא לבזבזם מהר מדי. על כן, על כל משקיע לערוך רשימת מעקב מסודרת הכוללת את סיבות הקנייה והמכירה שלו, להיצמד לחוקיות שלמד או בנה לעצמו, ולבסוף, להפיק מסקנות על כל פוזיציה שנסגרת. דפוס זה יאפשר מעגל משוב אפקטיבי ופרודוקטיבי שניתן ללמוד ממנו באופן מתמשך, ויכול להשתפר מפוזיציה לפוזיציה.
4. פשטות זה שם המשחק אחרי שמשקיע עשה את צעדיו הראשוניים בשוק ההון, ומתחיל להרוויח ולהרגיש שהוא מתנהל בצורה מקצועית, מגיע הרצון הטבעי "לסבך את העניינים", ולבנות אסטרטגיות מורכבות יותר. עם זאת, במבחן המציאות, ברוב המקרים, מורכבות זאת רק תיצור לחץ מיותר שיביא בסופו של דבר להחלטות מבוססות רגש, ולא דאטא.
ההצמדות לשיטה פשוטה, חדה ומדוייקת, עדיפה בהרבה מעוד אסטרטגיה מסובכת, גם אם אסטרטגיה זו תביא עוד כמה אחוזים בתשואה, וזאת משום שפשטות היא בסיס לסקיילביליות. שוק ההון זה יער ללא גבולות, ויש חשיבות רבע להימנעות מביצות בדרך.
5. פיתוח תגובה מקצועית לכישלונות הסטטיסטיקה היא תמיד הבסיס לכל פעילות בשוק ההון. פעמים רבות הנטייה של משקיעים היא להתקדם הלאה כמה שיותר מהר ממהלכים שלא צלחו בניסיון להרוויח חזרה את הכספים שהפסידו. זוהי טעות גדולה שלה השלכות מרחיקות לכת, שכן נטייה זאת גורמת למשקיע לגלוש למחוזות ההימורים על מנת להחזיר את הכסף שאיבד, מה שעלול לגרום למדרון חלקלק של התרסקות. חלק מהסטטיסטיקה של המסחר היא ההפסדים. ייתכן מאוד שהמשקיע עשה את כל הפעולות הנכונות ובכל זאת הפסיד. אולם לתת להפסדים אלו להשפיע על תפיסות אובייקטיביות ולאפשר זליגה לתחום הרגשי הינה מסוכנת. במקביל, ייתכן והמשקיע עשה טעות, ואם כן, ראוי לתחקר אותה ולהפיק את המסקנות העובדתיות מכך במקום לרוץ הלאה באופן פזיז.
6. פסק זמן כמו בחיים, גם בשוק ההון ישנן תקופות שהמשקיע חווה בהן כשלון אחר כשלון ותחושה מרה של תסכול. התקופות האלה הן רגעי מבחן למשקיע. היות ומשקיעים רבים ׳חיים את השוק׳ לכל דבר ועניין, כל כישלון, ובטח תקופה של כישלונות עלולה להעכיר מאוד את מצב הרוח של המשקיע ולהביא לפגיעה ברף המקצועי שלו.
לכן, כל משקיע צריך לדעת מתי פסק זמן. בעיניי, בתקופות כאלה, נדרשים שלושה שבועות לפחות כדי להתרענן. אין מה לדאוג, הבורסה לא תברח ותמיד יהיו הזדמנויות נוספות בהמשך. לעומת זאת, הנזק הנפשי והתפיסתי שיכול להיעשות אם המשקיע ממשיך לחוות תסכול עלול להיות חמור. בתקופות מסוג זה, מומלץ להתרכז בלימוד ובהתחזקות מנטלית. פסק זמן מאפשר פיתוח של נקודת מבט חדשה, ממעוף הציבור, על שוק ההון, לצד הורדה של מתח שיאפשרו חזרה לשוק אחרי פסק הזמן עם אנרגיות חיוביות ומחודשות.
7. ״אל תמסור לרגל של השחקן, אלא לכיוון שהוא רץ״ על מנת להיות משקיע מוצלח בשוק ההון מומלץ לאמץ את הטיפ של ברקוביץ שהוזכר בתחילת המאמר: זיהוי הכיוון אליו רץ השוק. שוק ההון מורכב משני חלקים: העדר, והזאבים שטורפים את העדר. העדר תמיד ייכנס מאוחר למניות שכבר חוו תשואות מרשימות, כאשר בשלב זה הזאבים דווקא ימכרו את הסחורה שלהם ויתחילו לתפוס פוזיציות בדבר החם הבא.
הזיהוי הנכון, ובזמן הנכון, של הכיוון אליו הולך השוק הינה אומנות שלא קל ללמדה. עם זאת, התמקצעות בה מהווה רכיב קריטי בהתפתחותו של המשקיע. כדי לפתח יכולת זו נדרשת סקרנות, היכרות עם מקורות מידע איכותיים (גם במחיר כספי אם צריך), הרחבה וגיוון של הידע, והבנה מצויינת בניתוח. לסיכום, כל אחד יכול להשקיע בשוק ההון, אבל על מנת לבנות התמקצעות בסיסית שאפקטיבית לאורך זמן, מומלץ לאמץ מתודה על פי השלבים שהוצגו לעיל. מי שייגש למלאכת ההשקעות בצורה נכונה יקצור פירות מתוקים מאוד, בעוד שמי שלא עושה כן מסתכן כמעט כמו בהימורים.

עינב כהן, הנו עיתונאי שוק ההון, ומנכ"ל חברת 'ישראל בורסה', המספקת למנוייה 'מעבדת מידע' של סיפורי חברות במהפכים עסקיים. כמו כן, עינב מורה ללימודי שוק ההון, המלמד שיטת מסחר, לעיסוק מקצועי בבורסה, בתוך 40 יום בלבד.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
פורסם לראשונה: 20:05, 06.08.23