בעוד מרבית המשקים המפותחים בעולם מצליחים לשמור על שנה עם רמת צמיחה סבירה ויציבה יחסית עד לרמה חיובית ביותר כמו בארה"ב, המשק הישראלי סובל מפגיעה קשה בפעילות הכלכלית כתוצאה מהלחימה המתמשכת בישראל וכן סיבות פוליטיות, שכעת נדמות כמעט כחסרות חשיבות וכנחלת העבר נוכח המלחמה הקשה.
הנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה בארה"ב ובגוש האירו מצביעים על המשך צמיחה, גם אם מתונה יותר, עם שיעורי אבטלה נמוכים. לעומת זאת, המלחמה הותירה את חותמה על הפעילות העסקית והצרכנית בישראל. על כן, בעוד מרבית המדינות המפותחות והמערביות נהנות ממגמה חיובית יחסית בשנה הכלכלית, בהשוואה אליהן ישראל סובלת מהשפעות שליליות בולטות בהתחשב בגורמים הביטחוניים, והמדיניים והכלכליים.
"הפתעת השבוע" הגיעה מכיוונו של בנק ישראל, אשר הוועדה המוניטרית שלו התכנסה כדי לדון במצב הכלכלי לאור מלחמת "חרבות ברזל". הוועדה החליטה להשאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75% נוכח סביבת האינפלציה ושער החליפין. כמובן שזו אינה "הפתעה" של ממש, שכן בשבוע שעבר כבר דובר על עניין הציפייה לכך שבנק ישראל בטווח הקצר יעמוד על הריבית בשער הנוכחי חרף המצב הכלכלי.
נוסף על הותרת שער הריבית על כנו, בוועדה המוניטרית עלו עוד מספר נקודות שכדאי לכל אזרח ואזרחית במדינה להכיר:

מצב המלחמה והשלכותיה

ישראל נמצאת בשבוע השמיני של מבצע "חרבות ברזל". המלחמה משפיעה משמעותית הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. קיימת אי-ודאות גדולה לגבי משך המלחמה ועומקה, ולכן גם לגבי מידת הנזק לפעילות הכלכלית. האינדיקטורים הכלכליים מראים על התכווצות בפעילות העסקית עם סימנים ראשונים להתאוששות. עם זאת, בנק ישראל נקט במגוון צעדים כלכליים ופיננסיים על מנת לתמוך בציבור ובמשק.

מצב האינפלציה

האינפלציה אמנם התמתנה במעט, אך היא עדיין מעל גבול העליון של יעד יציבות המחירים ועומדת על 3.7% ב-12 החודשים האחרונים. קצב העלייה במחירי השירותים והדיור גבוה יחסית ונותר על 4.2%, לעומת המוצרים הסחירים שמחיריהם עלו ב-2.9%. טווח היעד המוגדר של בנק ישראל הינו 2%-3%. עם זאת, ישנה אי-ודאות גדולה לגבי השפעת המלחמה על מחירים. בהתחשב בכל האמור, אני סבור (א.ל) כי ככל שנתקרב ל3% נראה את בנק ישראל מתחיל להוריד את הריבית. אמנם, יש כאן מרכיב חשוב נוסף והוא המצב הכלכלי הריאלי שעשוי להחמיר. כולי תקווה לכך שהמשק יחזור לפעילות ריאלית וכן תתאפשר הורדת ריבית בטווח של חודש עד ארבעה חודשים מהיום.

מצב המטבע

לאחר פיחות חד בשבועות הראשונים, חל מהפך ושער השקל התחזק באופן משמעותי אל מתחת לרמתו ערב המלחמה - לרמה שהשקל היה המטבע הכי חזק ברמה עולמית תוך כדי המלחמה. עם זאת, התנודתיות בשער החליפין בתקופה האחרונה עודנה מהווה סיכון אינפלציוני.

צמיחה ואבטלה

חטיבת המחקר של בנק ישראל הפחיתה את תחזית הצמיחה ל-2% בלבד ב-2023 וגם ב-2024. זוהי תחזית עם רמת אי-וודאות חסרת תקדים, נוכח השאלות הרבות שנותרות חסרות מענה סביב משך ועוצמת הלחימה. שיעור האבטלה צפוי לעמוד על כ-4.3%-4.5% בשנים הקרובות.

מדיניות מוניטרית

מדיניות בנק ישראל ממוקדת כעת בייצוב השווקים, הפחתת אי-הוודאות, שמירה על יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. החלטות הריבית העתידיות תלויות בהתפתחויות הביטחוניות והכלכליות וברמת אי הוודאות. עקרונות אלו נכונים גם בכל יום בהיר בלי קשר למלחמה, אך בימים בהם הביטחון נמצא בעמדת חסרון העובדה הזו הופכת מורכבת אף יותר.

סיכום הדוחות הישראליים

עונת הדוחות הישראלית תופסת אותנו בעננה המשונה של המלחמה, שנתנה לחברות השונות אישור להתעכב בפרסום הדוחות הכספיים בעד כחודש. לכן ישנן חברות אשר ניצלו את המצב כדי לדחות את הפרסומים, אך נדבר על החלק המהותי יותר שכבר פרסמו את דוחותיהן:
נתחיל מחברות הבנקים, אשר באופן כללי רובן הראו ירידה ברווחיות של אחוזים ניכרים בהשוואה לרבעונים קודמים וגם בתשואה להון. במקרה של בנק לאומי הירידה נבעה מההשקעה בבנק וואלי נשיונל האמריקאי.
מי שבלטה מסקטור הפיננסיים הייתה חברת הביטוח כלל אשר הציגה גידול רבעוני מפתיע ורווח של כ-151 מיליון ₪ לעומת 40 מיליון ₪ בשנה שעברה.
חברת הנדל"ן ישראל קנדה מגלה עוצמה במניה ביחס לרוב חברות הנדל"ן וגם בהתחשב בסביבה המורכבת שהשוק עצמו נמצא בה. מפרוץ המלחמה מכרה ישראל קנדה כ-145 דירות בכ-582 מיליון שקל (יש לציין שחלק רק בעד מקדמות) וכן מכרה בשדה דב שתי דירות ב-20 מיליון ₪.
מנועי בית שמש, אחת מהחברות המעטות שמרוויחות מהמלחמה, מציגה הכנסות של כ-53 מיליון דולר ובצל זאת רווח גולמי אשר טיפס ב-91%, נתון משגע לכל הדעות, אך הצפי של החברה שקצב הצמיחה יתמתן בעתיד לאור שרשראות האספקה.
אריאל לפיד, כלכלן ובוגר התמחות בשמאות מקרקעין, סוחר, משקיע, מורה פרטי לשוק ההון כלכלה ושמאות מקרקעין. מוזמנים להתחבר אל ערוץ היוטיוב וכן לאתר שלו.
אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל העושה זאת – עושה כן על אחריותו הבלעדית. האמור אינו מחליף התייעצות עם יועץ השקעות מוסמך.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.