ב-7 באוקטובר חמאס פתח במתקפה רצחנית על יישובי הנגב. יום לאחר מכן, ב-8 באוקטובר, התגייס חיזבאללה ליצירת חזית מקבילה בגבול לבנון. הארגון ירה את יריית הפתיחה אשר הפרה את השקט היחסי ששרר בגזרה ע״י שיגור הרקטות לעבר גזרת הר דב.
בישראל קיימים כיום ארבעה שדות גז: תמר, לוויתן, כריש ותנין. במאגרים הללו בסך הכול ישנם כ-1087 BCM (מיליארד מטר מעוקב) של גז. אסדת לוויתן היא הגדולה ביניהם ואילו אסדת כריש היא החדשה ביותר. עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל הוחלט להשבית את אסדת הגז ״תמר״, האסדה השנייה בגודלה אשר ממוקמת כ-25 ק״מ אל מול חופי אשקלון, מחשש לפגיעת רקטות וסיכון העובדים במקום. אסדת ״תמר״ היא ספקית הגז העיקרית של חברת החשמל וסגירתה לאור המצב מובילה לפגיעה של כ-800 מיליון שקלים בחודש למשק הישראלי.
חברת החשמל הושפעה באופן מיידי מסגירת האסדה וכבר ב־15 באוקטובר דיווחה למשקיעיה כי היא נאלצת למשוך מיליארד שקל מכרית הביטחון שלה לשם היערכות ברכש דלקים לשעת חירום. זאת למרות שאסדות הגז האחרות (לוויתן וכריש) מזרימות גז למשק לצד הגברת השימוש בפחם ובסולר. לדברי החברה היא נדרשת להיערך למצב שבו הרחבת הלחימה בצפון הארץ תוביל לשיבושים נוספים במשק האנרגיה.
4 צפייה בגלריה
מתוך הדו"ח הכספי של חברת החשמל
מתוך הדו"ח הכספי של חברת החשמל
מתוך הדו"ח הכספי של חברת החשמל
(חברת החשמל)
כיום הגז הטבעי אחראי על כ-70% מייצור החשמל בישראל, מה שהביא בעשור האחרון להורדת מחירי החשמל בכ-11%, בעוד באירופה הם עלו בממוצע כ-35% עם פרוץ המשבר שנוצר בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בנוסף, בעשור האחרון נכנסו ישירות לקופת המדינה למעלה מ-19 מיליארד שקלים מכספי הגז הטבעי, כאשר הצפי עד 2030 הוא הכנסה נוספת של עוד 70 מיליארד שקלים. על פי נתוני משרד האנרגיה, עם תחילת המעבר לשימוש בגז טבעי, רק בשנת 2021 נחסכו כ-64.7 מיליארד שקלים למשק הישראלי ובעשור האחרון הודות לגז נחסך למשק הישראלי סכום עצום של קרוב ל 310 מיליארד שקלים.
לאחרונה התוודענו לעליית מדרגה בשיטת הפעולה של חיזבאללה ואנו יכולים להבחין ברצון הארגון לפגוע במטרות צבאיות ובנכסים אשר נחשבים אסטרטגיים למדינת ישראל. חיזבאללה כנראה רואה גרימת נזק לתשתיות כמטרה אפקטיבית יותר מפגיעה ישירה באזרחים. ביום שישי, 22 באוקטובר, צה״ל פרסם תיעוד שהתרחש במהלך השבוע ובו ניתן לראות את הפלת הכטב״ם בים תיכון אשר מטרתו הייתה אסדת הגז הטבעי כריש.

למה דווקא אסדת כריש?

הכנסות המדינה מתגמולי הגז הטבעי במחצית הראשונה של שנת 2023 עמדו על יותר ממיליארד שקלים, עלייה של 23% לעומת המחצית הראשונה אשתקד. הגידול בהכנסות נבע בעיקר מתחילת הפקת הגז באסדת כריש אשר הובילה לעלייה של כ 13% בכמויות שהופקו, ומיד לאחר מכן התגמולים מהאסדה עמדו על 145 מיליון שקלים.
אסדת כריש הוקמה בשנת 2019 והחלה לפעול באוקטובר 2022 כאשר מפעילתה הבלעדית היא חברת האנרגיה הבריטית - יוונית ״אנרג'יאן״.
האסדה ממוקמת כ-90-80 קילומטרים מהחוף הישראלי בשטחה הכלכלי הבלעדי של ישראל, זאת לאחר שנתיים של משא ומתן בתיווך ארה״ב אשר הביא לפני כשנה לחתימה על הסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון.
הקמת האסדה הייתה אירוע משמעותי עבור ישראל, שכן היא סימנה את המדינה כיצואנית של גז טבעי. אסדת כריש כיום מהווה משאב חשוב לכלכלה הישראלית וחלק משמעותי מהכנסות המדינה אשר מסייע להפחית את תלותה של ישראל בנפט ופחם.
4 צפייה בגלריה
אסדת כריש
אסדת כריש
אסדת כריש
( צילום: אנרג׳יאן)
מדינת ישראל ראתה את הסיכונים הכרוכים בהקמת האסדה מבעוד מועד. למשל, על אף שמאגר לוויתן ממוקם במרחק של כ-120 ק"מ מערבית לחיפה ובתחום המים הכלכליים של מדינת ישראל, האסדה ממוקמת במרחק של כ-10 קילומטרים מחופי ישראל. זאת כדי שהמאגר, שעל פי הגדרת משרד האנרגיה הוא האסטרטגי והגדול ביותר של מדינת ישראל, יוקם קרוב לחוף בסמוך לבסיס חיל הים בחיפה על מנת להקל לוגיסטית על מאמצי האבטחה שלו.
הסכם הגבול הימי עם לבנון אף הוא הוסיף לחשש הביטחוני ועורר איומים מצד נסראללה בטענה כי ההסכם אינו הוגן ומונע מלבנון לקבל את מלוא זכויותיה באזור. מדינת ישראל זיהתה את פוטנציאל הנזק העצום שיכול להיגרם במידה והאסדה תיפגע ובעקבות זאת הגדילה את רמת האבטחה באזור אף יותר: חברת ״אלביט מערכות״ זכתה במכרז בשווי של 15 מיליון דולר למתן פתרונות אבטחה לאסדה במשך 12 שנים והיא מספקת את כלל המערכות המתקדמות שלה למטרה זו. אבטחת האסדה נחשבת כ"חליפה טכנולוגית״ בעלת מגוון רחב של סנסורים, ביניהם מערכות אלקטרו-אופטיות, מכ"מים, סונרים, מרכז שליטה ובקרה וכן חליפת חיישנים ייעודית שתותקן על סירות התערבות מהירות. פתרון האבטחה יאפשר גילוי וזיהוי של איומים מעל ומתחת לפני הים אשר יסייע לצוותי האבטחה המורכבים מצוות צבאי ואזרחי כאחד להגיב ביעילות.
אנו יכולים לדמיין לפיכך כי במידה ותרחיש פגיעה באסדה אכן יתקיים, פוטנציאל הפגיעה בכלכלה ובמשק הישראלים הוא קריטי. הפגיעה תוביל לעליית מחירי הגז הטבעי בישראל ובעקבות זאת לעלייה במחירי החשמל, הדלק והתחבורה. בנוסף לכך הפגיעה עלולה לגרום לשיבושים בתעשייה ואף להשפעה על התמ״ג. דליפת הגז כתוצאה מהפגיעה תוביל לזיהום סביבתי חמור, וכמובן מיותר לציין את החרפת ההסלמה אשר תגרום לביטחון הלאומי של ישראל להתערער עוד יותר.
גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מ-5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה