כחלק ממגמה עולמית להפחתת פליטת גזי החממה, מדינות רבות, לרבות ישראל, מעודדות השקעה בהקמת מתקנים לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. שנת המפנה הייתה שנת 2022 שהצטיירה כשנת שיא של התקנות אנרגיה מתחדשת ברחבי העולם, בצל פלישת רוסיה לאוקראינה והצורך למצוא חלופות לנפט והגז בשל הסנקציות שהוטלו על רוסיה.
לפי דוח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית שפורסם לאחרונה, אנרגיה מתחדשת תהפוך בתוך שלוש שנים למקור החשמל הגדול בעולם, ותספק 35% מצריכת האנרגיה תוך שהיאתעקוף את הפחם (לעומת יעד של 30% בישראל רק בשנת 2030). יחד עם האנרגיהה גרעינית, מקורות אנרגיה מתחדשת אחרים ובעיקר רוח ושמש יספקו עד שנת 2025 כ-90% מהדלתא בעלייה לביקוש חשמל.
כיום יותר מ-150 מדינות בעולם מקדמות מדיניות התומכת בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות כאשר על פי התחזיות בשנת 2050 אנרגיות מתחדשות יספקו 87% מצריכת החשמל באירופה, ו-55% מצריכת החשמל בארצות הברית. כדי לקבל פרופורציה על הכיוון אליו העולם מתקדם צריך להסתכל על המספרים. בשנת 2020 תעשיית האנרגיה הירוקה הייתה שווה 881 מיליארד דולר והצפי לשנת 2030 הוא 1,977 מיליארד דולר עם שיעור צמיחה שנתי אדיר של 8.4% כל שנה.
החלוצה בתחום:
כאשר מנסים להבין מי הייתה הראשונה שבזכותה המושג "אנרגיה ירוקה" פרץ לחיינו מסתכלים על טסלה. טסלה היא חברה אמריקאית - בינלאומית, העוסקת בייצור כלי רכב המבוססים על הנעה חשמלית, ייצור ואיחסון של אנרגיה סולארית, ופיתוח טכנולוגיות של אנרגיה ירוקה. החברה נוסדה ב-2003 ושמה הוא מחווה לממציא ניקולה טסלה שהיה פיזקאי, מהנדס חשמל וממציא אמריקאי ממוצא סרבי. טסלה נחשב בעיני רבים כאחד מגדולי הממציאים בכל הזמנים וגדול מהנדסי החשמל, אשר בארצות הברית מכונה "הקוסם מהמערב". על שמו קרויה יחידת המידה טסלה, המסומנת באות T (סמל החברה) - יחידה סטנדרטית למדידת עוצמת שדה מגנטי.
הסיבה לכך שרבים מתושבי הגלובוס מכירים את חברת טסלה זה בזכות יזם אדיר בשם אילון מאסק מנכ"ל החברה. אילון מאסק הוא לא עוד מנכ"ל שיודע לנהל חברה ויש לו רזומה מרשים. אילון מאסק הוא אדם עם חזון, חלום ובעיקר רצון לשנות תרבות צריכה שנהוגה בעולם במשך עשרות שנים שלא הובילה את העולם לעתיד מזהיר.מאסק רוצה לשנות את כל תהליך צריכת האנרגיה שלנו. הוא רוצה שנפסיק להשתמש בדלקים מאובנים ופוסיליים. הוא רוצה לטפל במשבר האקלים. הוא רוצה לשנות את פני התחבורה העולמית.

אילו חברות עשויות לעניין את אילון מאסק במסע המיזוגים והרכישות שלו

היזמים הישראלים זיהו את הסקטור המתפתח וישר קפצו על המציאה.
  • הגאווה הישראלית היא לא אחרת מאשר סולאראדג' העוסקת בפיתוח וייצור מערכות למיצוי ההספק של מתקני אנרגיה סולארית פוטו-וולטאים, ובמערכות לניטור ובקרת ביצועים. החברה היא הישראלית הראשונה שנכנסה למדד הS&P500. חוץ מסולארדג' יש מספר חברות אטרקטיביות הנמצאות בתחומי פעילות מסקרנים שעשויות לעניין ולמשוך את תשומת הלב של מנכ"ל טסלה.
המסקרנות:
  • אלקטריאון עוסקת בפיתוח ויישום של טכנולוגיית טעינה אלחוטית של רכבים חשמליים. הטכנולוגיה המפותחת על ידי החברה מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני הקרקע, המאפשרת העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב; מערכת ניהול הממוקמת בצידי נתיב הנסיעה או החניה, מעל או מתחת לפני הקרקע; וכן יחידת מקלט המותקנת בגחון כלי הרכב. (לאחרונה חוותה ביטול מכרז בשבדיה).
  • אנרג'יקס פעילות הקבוצה כוללת ייזום, פיתוח, מימון, הקמה, ניהול והפעלה של מתקנים לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת ואגירת חשמל, ומכירת חשמל המיוצר במתקנים אלו. חברה מערכות לייצור חשמל אנרגיה סולארית טורבינות רוח, בישראל, פולין וארצות הברית. בעלת השליטה המרכזית בחברה היא חברת הנדל"ן אלוני חץ.
  • אפולו פאוור (לשעבר אור סיטי), באמצעות חברת הבת סולארפיינט, הינה חברת קלינטק המונעת על ידי החזון לייצר אנרגיה סולארית בצורה חדשנית מכל משטח קיים החשוף לאור השמש, ללא צורך בשימוש בשטחים פתוחים נוספים לצורך ייצור אנרגיה סולארית.
  • אנלייט (דואלית) מתמחה בייזום, פיתוח, מימון, הקמה והפעלה של מיזמים לייצור חשמל נקי ממקורות אנרגיה מתחדשת באירופה ובישראל. בשנים האחרונות הקימה החברה למעלה מ 150 פרויקטים במדינות שונות.

משבר האקלים

השאלה המרכזית בעולם הזה היא "האם עדיין לא מוקדם מידי להשקיע בתחומים האלה של אנרגיה ירוקה" ואני אגיד שצריך להסתכל על האיומים. האיום הגדול ביותר כרגע על עתיד המחייה שלנו בכדור הוא משבר האקלים שכיום יש קונצנזוס עליו.
רגע של כימיה: הדרך הכי טובה לשקף את המשבר היא כמות החלקיקים או פליטת ה-CO2. אפשר לראות יציבות ב-800 השנים האחרונות, סביב 200-250 PPM, אך מאז 1950 חלה עלייה חדה בפליטת ה-CO2 לאוויר ל-415 PPM וזה לא עוצר. העלייה החדה בפליטת הפחמן תביא להשפעות דרמטיות קטסטרופליות על כדור הארץ, החל ממדבור ועד אירועי קיצון של מזג האוויר, משבר מזון מאוד גדול, עלייה במפלס הים, פגיעה במגוון הביולוגי ופגיעה באיכות החיים שלנו ובכלכלה.
יש עוד כברת דרך עד שהאנרגיה הירוקה תהיה בכל תחומי חיינו אבל על מה שאין עוררין זה שיש יזם אחד שנולד בדרום אפריקה (מאסק) שרוצה לעשות שינוי בתרבות הצריכה שלא הובילה את האנושות למקומות טובים, ומעבר לחזונו יש לו הרבה כוח, השפעה וכסף מה שלא יעצור אותו מלשים ידיים על אותן חברות ישראליות שיעזרו לו להגשים את החלום.

גיא נתן חי את עולם המאקרו כלכלה, הפיננסים, ושוק ההון למעלה מ5 שנים. בנוסף, הוא הבעלים של חברת גיא נתן בע''מ העוסקת בליווי פיננסי ובהכשרת משקיעי ערך. בעל הפודקאסט המצליח ''מפת החום'' שבו מתארחים מדי שבוע בכירי המשק הישראלי, המתעסקים בתחומי הכלכלה. ניתן לעקוב אחריו בערוץ האינסטגרם ובאתר האינטרנט שלו.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.