שנת 2022 הייתה שנה קשה בבורסות ישראל וארה"ב. חברות שפרחו למעלה מעשור התרסקו בשנה אחת 50% ויותר. אנליסטים רבים חזו ששנת 2023 תהיה גם כן מורכבת ותראה ירידות, אך בינתיים נרשמות עליות יפות ומספר חברות הצליחו ממש "לקום מהקבר". אלו שלוש חברות ישראליות שהוספדו או שמניותיהן ירדו באחוזים גבוהים והשנה חזרו למשחק ובגדול.

מניית אל על

חברת התעופה הלאומית חוותה כמה שנים קשות ביותר. הכל התחיל בקורונה – תחילת שנת 2020, וירוס מסתורי משתק את סין ולאט לאט סוגר את העולם בביתו, מה שהביא לביטול כל הטיסות המסחריות למשך למעלה משנה.
חברת התעופה הלאומית נקלעת למצב בעייתי ביותר משום שלא היה לה מקור הכנסה אך הוצאותיה הגדולות המשיכה לכרסם בהון העצמי שעבר להיות שלילי. שוויה של החברה נחתך ב 75% בכמעט שנתיים והודבקה לה הערת עסק חי בדוחות הכספיים.
ותיקי שוק ההון התמידו באמירתם שהמדינה לא תיתן לאל על לקרוס - ואכן כך היה. בעלי השליטה הקודמים החליטו להפסיק להזרים כסף לחברה ובינתיים בוצעה הנפקת מניות בה קני רוזנברג קנה מניות ונהיה בעל השליטה בחברה. המדינה שהתחייבה לתמוך גם כן הזרימה כספים דרך הון ודרך חוב (שטרם הוחזר). החברה ניצלה הזדמנות זו לניקוי אורוות עמוק ופתיחת הסכמי שכר ישנים שהכבידו קשות על קופת החברה. היא פיטרה או הפרישה שני שליש מעובדי החברה ופתחה את ההסכמים עם הטייסים. בתחילת שנת 2022 מונתה דינה בן טל למנכ"לית החברה בקידום פנימי. בן טל הצליחה להעביר את החברה לרווחיות לאחר יותר משנתיים הפסדיות ומניית החברה הגיבה בעלייה של 150% מהתחתית של סוף שנת 2021. בינתיים הערת העסק חי הוסרה והחברה התייצבה.
3 צפייה בגלריה
מניית אל על
מניית אל על
מניית אל על
(מערכת מגמה 2020)

מניית ג'י סיטי

ג'י סיטי בבעלות איש העסקים הוותיק חיים כצמן היא אחת מחברות הנדל"ן המניב הוותיקות בישראל. החברה, שמחזיקה כמה מהנכסים המסחריים במיקום הטוב ביותר בארץ, לא ניהנתה מהגאות בסקטור הנדל"ן בעשור האחרון בגלל כמה החלטות שנראו כטובות על הנייר אך לא הבשילו לכדי הצלחה. אחת ההחלטות שהעיבו במיוחד על החברה בשנים אלו הייתה הפיזור הגלובלי הרחב שאמור להוות הגנה מפני ריכוז סיכונים. אך בזמן שהמטבע העיקרי, השקל הישראלי, התחזק כל כך הוא הכביד על תוצאותיה בשנים אלו במקום שתהנה מאסטרטגיית הפיזור.
עד שיכולה הייתה החברה ליהנות מהתחזקות המטבע המקומי, משנת 2022 נקלעה לעולם של ריביות עולות כאשר חלק גדול מהחוב שלה צמוד ופירעונותיו גבוהים לשנים 2023-2025 . אם זה לא הספיק, במרץ 2022 החלה מלחמה בין רוסיה לאוקראינה שהעלתה ספק ביכולת החברה להוציא כסף באמצעות מימוש נכסים מרוסיה. כל זה הגיע מיד לאחר שהשלימה את רכישת מניות אטריום שהייתה ציבורית, ואילו החזקתה הציבורית סיטיקון ירדה בבורסת הלסינקי, מה שפגע באשרות למימוש כדי להשיג נזילות. החברה כבר הוכרזה ברחבי שוק ההון המקומי ככזו שכנראה לא תוכל להחזיר את חובותיה ללא הסדר חוב, והאג"חים של החברה נסחרו בתשואות "זבל" במספרים דו-ספרתיים גבוהים שלא איפשרו את מחזור החוב. מניית החברה נחתכה והגיע למצב שנסחרת אף ב-30% על ההון העצמי שלה.
אך כצמן ממש לא התכוון לוותר על מפעל חייו – ובאופן מיידי הודיע על תוכנית אסטרטגית שכללה מימוש של כלל נכסי החברה שאינם בליבת הפעילות של החברה.נמכרו נכסים בסלובקיה, פראג, פולין וברזיל, כולם לפי שווי הספרים או אחוזים בודדים מתחת. כצמן הכריז מספר פעמים שמטרתו היא להיפטר מההחזקה בברזיל והחברה על המדף. הפעילות המסחרית היציבה בישראל, ארה"ב וצפון אירופה נשארה כפי שהיא. הנכסים ברוסיה אשר סומנו על ידי האנליסטים בשוק ההון כאבודים הגיעו לכדי מימוש של 50% משווים בספרים, והחברה הצליחה להוציא את הכסף מרוסיה שכבר נמצא בחשבונותיה. יש שיראו הפסד של 50% כמכה רצינית, אך במקרה של ג'י סיטי מדובר על כסף שכבר היה נראה כי נמחק. באותו היום בו יצאה ההודעה מניית החברה קפצה ב-8% והאג"חים שלה עלו אפילו יותר.
בינתיים, בעל החברה עצר את הדיבידנד לחברת ההחזקות נורסטאר ואף ביצע הנפקת מניות בה הזרים כספים פנימה. הוא דילל את בעלי השליטה של ישראל קנדה אשר ניסו להשתלט על ג'י סיטי שנשארו עם הפסד של כמה מאות מיליוני שקלים על ההשקעה וויתרו על ניסיון ההשתלטות כדי להתמקד בפעילות שלהם. צעד מימוני שנעשה לאחרונה הייתה הנפקת אג"ח להמרה שקלי בריבית מעולה של 5.5%, צעד שנתן עוד הרבה אויר לנשימה ללא מחזור חוב יקר או דילול אגרסיבי נוסף. מהלכים אלו של חיים כצמן הזרימו כספים לקופת החברה כך שתוכל לשרת את החוב עד אמצע שנת 2025 ללא בעיה. מהלך עליות הריבית בינתיים הגיע לרוויה והאג"חים ירדו לסביבה חד ספרתית יציבה. זאת הביא לתיקון קל של כ-10% במניית החברה שכרגע מסומנת על ידי מנהלי ההשקעות כסוג של אופציה אשר במידה ותצלח את התקופה הקשה תוכל להשיא ערך רב באמצעות קרבה של שווי השוק להון העצמי.
3 צפייה בגלריה
מניית ג'י סיטי
מניית ג'י סיטי
מניית ג'י סיטי
(מערכת מגמה 2020)

מניית טבע

מי שבעבר הוגדרה "מניית העם" מתקרבת לסופן של שנים קשות ביותר. מלבד להחזיק במניית טבע דרך הפנסיה וקופות הגמל, "טבע" נתפסה בעיני אזרחים רבים כספינת הדגל של הבורסה המקומית וגאווה ישראלית מפורסמת בכל העולם, ואף רבים היו כמדי חודש מפנים חלק ממשכורתם לקניית מניות טבע (ולא דרך תוכנית ESPP) שמבחינתם תמשיך לעלות לנצח.
אך חברת התרופות שהגיעה לשיאה בשנת 2015 ירדה מאז מעל ל-80% ואף היה נראה כי עומדת להגיע לסופה. מגמת הצניחה החלה עם תפוגת הפטנט על תרופת הקופקסון, המטפלת בטרשת נפוצה והייתה אחראית ל-20% מהכנסות החברה ול-50% מרווחיותה שכן הייתה תרופת מקור ולא תרופה גנרית. תחום הגנריקה חווה עשור חלש באופן כללי ושחיקה ברווחיות אשר פגעה בהכנסות טבע שהתבססה עליו.
ניסיונות החברה לשמר את הצלחתה הביאו אותה לכמה רכישות גרועות דוגמת רכישת חברת RIMSA המקסיקנית ב 2.3 מיליארד דולר שהתגלתה כהונאה גדולה. מעבר להפסד הכספי, טבע נכנסה עם החברה להליכים משפטיים שלא צלחו. לאחר מכן החברה קנתה את חטיבת הגנריקה של אלרגן האירית בלא פחות מ-36 מיליארד דולר שהביאו אותה ללקיחת חוב עצום ולצמיחה של 0. נוסף על אלו, פרשת האופיואידים שהתפשטה וקיבלה כותרות בארה"ב שמה גם את חברת טבע על המוקד והולידה את המסקנה כי החברה תיאלץ לשלם מיליארדי דולרים של פיצויים. הפרשה שנמשכה לאורך יותר מ-5 שנים הטילה צל כבד על המשך קיום החברה שהיתה תלויה רבות בגובה הקנס אותו תקבל כאשר האפשרות להגשת בקשת הגנה מנושים כבר הייתה על הפרק.
אך דירקטוריון טבע לא נשאר אדיש, הדיח את המנכ"ל ארז ויגודמן וגייס במקומו את קאר שולץ הדני. שולץ הגיע ומייד החל בתוכנית הבראה רחבה. התוכנית כללה התייעלות הוצאות דרך סגירת עשרות מרכזים ומפעלים, פיטורי אלפי עובדים וגיוס חוב בצורה מוצלחת. מהלכי שולץ הביאו לכך שמאזן החוב ירד כמעט בחצי ועומד על סביבה של 20 מיליארד דולר. כל אלו אמנם ייצבו את הספינה, אך מניית החברה ירדה כ-50% בתקופת המנכ"ל. נקודת המפנה שהביאה לשינוי מהותי היא ההסדר בפרשת האופיואידים וההבנה כי החברה תמשיך לפעול לאחר שהוחלט על תשלום כולל של כ-4.3 מיליארד דולר.
מי שבינתיים נהנה מהפירות הוא המנכ"ל החדש, ריצ'ארד פרנסיס, שהגיע לתקופה רגועה יותר ועם פייפליין (תרופות לשיווק בקנה) איכותי ובסיס חזק של תרופות קיימות. מניית החברה הגיבה בעלייה של 19% מתחילת השנה ונראה כי העתיד ורוד הרבה יותר מ-8 השנים האחרונות של החברה.
3 צפייה בגלריה
מניית טבע
מניית טבע
מניית טבע
(מערכת מגמה 2020)
נועם מדר, בהשכלתו בוגר כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון. בעברו המקצועי כיהן במגוון תפקידים בשוק ההון הישראלי, ביניהם ברוקר גידור סיכוני מט"ח וחתם בהנפקות אג"ח ומניות של כמה מהחברות הגדולות במשק. ניתן לעקוב אחריו כאן ובאתר האינטרנט שלו כאן.
גילוי נאות: הכתב מחזיק במניות ג׳י סיטי בחשיפה דרך אופציות נורסטאר.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.