מניית אאורה הפכה למניה הבולטת בשוק ההון בישראל וחצתה את רף 4 מיליארד ש״ח שווי שוק השבוע. בכך היא השלימה עלייה של 45% בשלושת החודשים האחרונים בלבד ואף יותר מהכפילה את עצמה בשנה האחרונה.
אאורה עוסקת ביזמות נדל"ן למגורים ומתמקדת באופן מלא בתחום התחדשות עירונית. מדובר בתת-ענף בתוך ענף הבינוי למגורים שחווה עדנה בשנים האחרונות בשל היותו דורש פחות הון עצמי מאשר החלופה של רכישת קרקע, והחזקתה עד קידום התוכניות לבניה ותחילת המכירות.
על פי נתוני יתרות השורט של הבורסה, נראה כי היו משקיעים שהימרו נגד עלייה של המניה כבר בחודש אוקטובר 2023 ופתחו פוזיציית שורט של מעל 70 מיליון ש״ח. מחיר המניה באותה העת היה 7 ש״ח – חצי ממחירה היום. מאז אוקטובר 2023 יתרות השורט המשיכו לטפס אך בקצב איטי. נכון ל-14 למרץ 2024 עומדת יתרת השורט של החברה על 7.68 מיליון מניות, שהן 114 מיליון ש"ח.
מי שפתח שורט על המניה ככל הנראה לא הביא בחשבון מספר נתונים. ראשית, היקף המוסדיים שמחזיקים במניות החברה גדל דרמטית בשנה האחרונה וגופים בעלי אופק השקעה ארוך ויכולות כספיות לא מבוטלות כמו מנורה, מור, כלל, מגדל, הפניקס, יחד עם קרנות גידור רבות לא השאירו סחורה צפה בשוק. כיום, בנטרול אחזקות בעל השליטה בחברה וכן אחזקות בעלי עניין אחרים, עומד ההון הצף על כ-10% בלבד. מקרב מניות החברה, בעל השליטה בחברה, יעקב אטרקצ'י, מחזיק 48.33% מהמניות.
שנית, הראלי החזק במחיר של מנית אאורה, מגובה במדדי הבורסה המקומית שזינקו מעל ל-4% מתחילת השנה וסימנים חזקים של התאוששות בענף הבנייה והנדל"ן תרמו חדות לעליית המניה ולמדד הנדל"ן כולו וכנראה גם ימשיך מעלה בשבועות הקרובים.
שלישית, תחום ההתחדשות העירונית הפך ללהיט בקרב משקיעים בינוניים וכן משקיעים פרטיים שנכנסו אף הם למניה בחוזקה והקטינו עוד יותר את ההון הצף.
והכי חשוב, מי שפתח שורט על המניה בהיקפים כאלו גדולים הלך נגד המוסדיים, שנראה שהם דווקא מגדילים כל יום אחזקה בחברה. בכנס משקיעים הציג יעקב אטרקצ'י, בנוסף לדוחות שנתיים טובים, תחזית אגרסיבית קדימה - מכירת יח"ד בהיקף גדול, הכנסת משקיעים לחברת המרכזים המסחריים, מה שהוביל לעוד עליות חדות במניה.
בינתיים, יוזם השורט צובר עוד ועוד הפסדים שנערמים. מעניין יהיה לעקוב אחר המסחר, ולראות מה יקרה ככל שפותח השורט יחליט או יצטרך לסגור את השורט – תוך כדי שהוא נאלץ לקנות מניות אאורה במהלך המסחר ובכמות שווה ליתרה.

התפתחות מגמת השורט בישראל ובעולם

לא צריך ללכת הרבה אחורה כדי להיזכר איך בשתי מניות בולטות שורטיסטים נאלצו לסגור את פוזיציות - המניות גיימסטופ וAMC-. המניות עלו 5,900% ו-1,200% בהתאמה בעקבות פאניקת שורט שנסגר. המהלכים הראו את הכוח שיכול להיות לשורטיסט הנס על נפשו – כשהשוק בעקבותיו.
"יתרות שורט" היו עד לשנים האחרונות מונח שלא רבים מהמשקיעים הפרטיים הכירו לעומק. הם ידעו שקיים דבר כזה שורט – אבל איך המנגנון פועל, איך "סוגרים" שורט, עלויות בביצוע שורט ועוד, נחשבו למהלכים שמעטים מאוד עסקו בהם. מאז התפתחות המקרים של גיימסטופ ו-AMC האמריקאיות, בהן היו יתרות שורט משמעותיות – שגררה פעילות ערה של משקיעים "קטנים". אותם המשקיעים רכשו מניות בהיקף משמעותי במסגרת המסחר, תוך כדי שהם מעלים עוד ועוד את מחיר המניה. כתוצאה מכך, ההפסדים בשורט, שבניגוד להפסד בהשקעה במניה, אינם מוגבלים – נערמו, והשורטיסטים חששו שהביטחונות בתיק ההשקעות שלהם אינם מספיקים דיים ונאלצו לרכוש מניות בשוק החופשי במחירים גבוהים.
בשוק הישראלי אין היקפי שורט כאלו במונחי אחוזים מסך כל מניות החברה או אחוזים מהמסחר כפי שהיה בצמד המניות האמריקאיות. למרות זאת, עדיין ניתן למצוא מעת לעת חברות עם יתרות שורט משמעותיות ביותר.
אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.