זה רשמי: ביטקוין הוא חלק מוול סטריט. לאחר שנים של המתנה, בחודש שעבר רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) נתנה אור ירוק לקרנות הסל (ETF) הראשונות שעוקבות אחר מחיר הביטקוין. המשמעות היא שניתן יהיה להשקיע בביטקוין מבלי להתמודד עם הטרחה של קנייה, אחסון או אבטחת המטבע הדיגיטלי. זו בשורה משמעותית עבור משקיעים שרוצים להיכנס לשוק הקריפטו ולהיות חשופים אליו, אבל אין להם את הידע הטכני או שאינם מעוניינים להתעסק ישירות ברכישת הביטקוין.
השקת תעודות הסל צפויה להיות בעלת השפעה משמעותית על השוק. מצד אחד, תעודות סל של ביטקוין יכולות להגביר את הביקוש ואת הנזילות לביטקוין, מכיוון שיותר אנשים יוכלו לגשת לשוק הקריפטו באמצעות פלטפורמה מוסדרת ושקופה, מה שיכול להעלות את מחיר הביטקוין ואת הערך של תעשיית הקריפטו כולה. אך מצד שני, תעודות סל של ביטקוין יכולות להביא יותר תנודתיות ותחרות לשוק הקריפטו, שכן משקיעים יוכלו לסחור בביטקוין בקלות ובתדירות רבה יותר, בשוק שממילא אינו נחשב כיציב במיוחד, בלשון המעטה.

הזווית הישראלית

השקת תעודות הסל מעניקה גושפנקא של אמינות לתחום שעד כה נתפס בעיני רבים כמפוקפק. ייתכן ויש בכך בשורה של ממש לתעשיית הקריפטו בישראל, שכן הבנקים יפחדו פחות להעניק חוב להשקעות בתחום והציבור ירגיש בטוח יותר, ואך נזכה לראות גל הנפקות של סטארטאפים ישראליים בתחום.
חברות ישראליות שצפויות ליהנות מההתקדמות האחרונה בתחום ומגל חדש של משקיעים הן טקטונה, העוסקת בפיתוח תוכנות ומסחר בנכסים דיגיטליים, וסילבר קסטל, שעוסקת בניהול השקעות ומכשירים פיננסיים בנכסים דיגיטליים. שתי חברות אלו חוו שנים קשות עם ירידה משמעותית בשווין לאחר קריסת בורסת המסחר במטבעות דיגיטליים FTXובשל סביבת הריבית הגבוהה, אמנם ייתכן שהאישור הוא בדיוק הדבר שחיכו לו לאחר המשברים שעברו על הענף.

הפרדוקס של תעודות סל ביטקוין

ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי הפועל ברשת Peer-to-peer, ללא צורך במתווכים או ברשויות מרכזיות. הוא נוצר בשנת 2008 על ידי אדם או קבוצה אנונימיים המשתמשים בשם הבדוי Satoshi Nakamoto, שפרסם נייר המתאר את הפרוטוקול והחזון מאחוריו.
הביטקוין נועד להיות חלופה גלובלית, מבוזרת ועמידה למערכת המוניטרית הקיימת, שסטושי ראה בה מושחתת ובלתי יעילה. ביטקוין גם הציג מושג חדש של מחסור דיגיטלי, שכן יכולים להיות קיימים רק 21 מיליון ביטקוינים, וקצב האספקה יורד עם הזמן. זה הופך את הביטקוין לנכס דפלציוני, בניגוד למטבעות "רגילים" שהם אינפלציוניים ומאבדים מערכם לאורך זמן. עסקאות ביטקוין נרשמות בפנקס ציבורי הנקרא בלוקצ'יין, שמתוחזק על ידי רשת מחשבים הנקראת nodes. כל אחד יכול להצטרף לרשת ולתרום לאבטחת ואימות העסקאות, ובתמורה הוא מקבל ביטקוין כפרס, תהליך זה נקרא כרייה.
תעודות סל של ביטקוין מפגישות טכנולוגיה מבוזרת ואנטי ממסדית עם מערכת ריכוזית וממסדית. זה מעלה שאלות לגבי עתידו של הביטקוין והחזון והערכים המקוריים שלו. האם תעודות סל של ביטקוין יפגעו באבטחה, בפרטיות ובעצמאות של משתמשי ביטקוין? האם תעודות סל של ביטקוין יחלישו את החדשנות והגיוון של תעשיית הקריפטו? האם תעודות סל של ביטקוין יעזרו או יפגעו במטרות הרגולטוריות והחברתיות של תעשיית הקריפטו?
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.